تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آزمون دفتریاری آزمونی است که معمولا یک یا دو بار در طی هر سال برگزار می شود و از طریق آن افرادی که شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری را داشته و نمره حد نصاب این آزمون را کسب کرده باشند، می توانند به عنوان دفتریار در دفترخانه های اسناد رسمی کشور مشغول به کار شوند.


دفتریار به کسی گفته می شود که در دفترخانه سمت معاون را داشته و معمولا با پیشنهاد سردفتر و طبق مقررات به این سمت منصوب می شود. تمامی دفترخانه های رسمی برای انجام امور روزانه و رسیدگی ها در زمان عدم حضور سردفتردار، نیاز به یک دفتریار دارند. برای ورود به این موضوع باید افراد در آزمون دفتریاری شرکت کنند.
معمولا یک یا دو بار در سال این آزمون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می شود و فقط اشخاص معرفی شده از سمت سردفتر مجاز به ثبت نام در این آزمون هستند. این آزمون نیز مانند تمامی آزمون های استخدامی که در کشور برگزار می شود دارای شرایط خاصی برای متقاضیان است. شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری به دو شکل عمومی و اختصاصی بوده و در صورت عدم وجود هر یک از این شرایط امکان ثبت نام برای متقاضی وجود نخواهد داشت.
برای رسیدن به این موقعیت شغلی باید حتما در آزمون دفتریاری شرکت کنید. شرکت در این آزمون مستلزم دارا بودن شرایط عمومی، اختصاصی و سنی خاص می باشد که در این مقاله به بیان شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰ و سهمیه های این آزمون پرداختیم.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
هر دفترخانه علاوه بر سردفتر نیاز به یک دفتریار دارد تا هم نماینده اداره ثبت اسناد بوده و هم معاون دفترخانه باشد. اموری که از طرف دفتردار به دفتر یار (یا معاونش) محول می شود، از وظایف یک دفتریار می باشد اما این بدین معنی نیست که آن ها می توانند وظایف یک سردفتردار را هم انجام دهند.

شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری هم مانند شرایط بسیاری از آزمون های سراسری و استخدامی دیگر کشور به 3 دسته تقسیم می شود. قبل از اینکه از طرف سردفتر برای این آزمون معرفی شوید و بخواهید در آزمون شرکت کنید بهتر است بدانید که آیا شرایط شما با شرایط قید شده هماهنگی دارد یا خیر؟ شرایط ثبت نام آزمون دفتر یاری 1400 به سه دسته عمومی، اختصاصی و سنی تقسیم می شود.

شرایط عمومی این آزمون مانند بسیاری از آزمون های حقوقی دیگر از جمله آزمون کارشناسان دادگستری و یا آزمون قضات می باشد. اگر متقاضیان حتی یکی از شرایط عمومی و یا اختصاصی را نداشته باشند، نمی توانند در آزمون دفتریاری ثبت نام نمایند و در صورت ثبت نام و شرکت در آزمون و حتی قبولی هم از ادامه کار آن ها جلوگیری به عمل خواهد آمد. از جمله شرایط عمومی که همه متقاضیان باید آنها را تمام و کمال داشته باشند عبارتند از:

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
تدین به دین مبین اسلام و یا یکی از اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی
داشتن تابعیت ایرانی
التزام عملی به قانون اساسی و اصل نظام و عدم سوء شهرت
داشتن کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت برای آقایان تا زمان برگزاری آزمون
عدم سوء پیشینه و محکومیت های قضایی و محرومیت های اجتماعی
عدم محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی و دادگستری (همچنین عدم محکومیت انفصال موقت در این خدمات و عدم هرگونه تعلیق)
عدم اعتیاد به مواد مخدر به تایید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق
داشتن سلامت جسمی و روحی و توانایی انجام وظایف محوله در دفترخانه به تشخیص پزشکی قانونی

افرادی که علاقمند به شرکت در آزمون دفتریاری را دارند با مطالعه مقاله زیر می توانند از زمان برگزاری این آزمون مطلع شده و تا تاریخ مورد نظر خود را برای موفقیت در آزمون دفتر یاری آماده نمایند.
بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون دفتریاری

[تصویر:  academy1.gif]

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
علاوه بر شرایط عمومی گفته شده در قسمت قبل متقاضیان شرکت در آزمون دفتر یاری می بایست شرایط اختصاصی در نظر گرفته شده برای این آزمون را نیز دارا باشند، شرایط اختصاصی آزمون دفتریاری در دفترچه ثبت نام آزمون دفتریاری به شرح زیر بیان شده است:

سن متقاضیان زمان ثبت نام آزمون دفتریاری باید بین 20 تا 50 سال باشد.

متقاضیان نباید به مشاغلی همچون وکالت دادگستری، قضاوت، عضویت در موسسه ها و شرکت های دولتی و شهرداری ها، عضویت در هیئت مدیره شرکت های مختلف تجاری و بیمه و بانک ها و مراکز دولتی و یا وابسته به دولت، مشغول باشند.

متقاضیان ثبت نام باید حتما مدرک لیسانس یا بالاتر در رشته هایی همچون حقوق قضایی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتری، علوم ثبتی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی) از دانشگاه های معتبر دولتی و مراکز آموزش عالی مورد تاییدیه وزارت علوم را دارا باشند.

متقاضیان علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی متناسب باید 3 سال سابقه کار در دفترخانه داشته باشند.

دفتریاران اول که مدرک دیپلم متوسطه را دارند باید 7 سال سابقه کار در دفترخانه را در رزومه کاری خود داشته باشند.

افرادی که دارای مدرک حوزوی می باشند باید حداقل سطح دو یا بالاتر را از حوزه های علمیه قم و اصفهان و خراسان رضوی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن) داشته باشند.

افراد دارای مدرک اجتهاد از مراجع ذی صلاح می توانند در آزمون دفتریاری شرکت نمایند.

واجدین مدرک افتا از مراجع اهل تسنن که مدرک آنان مورد تایید رییس قوه قضاییه می باشد، نیز در صورت داشتن سایر شرایط عمومی و اختصاصی می توانند در آزمون دفتریاری شرکت نمایند.

لازم به ذکر است که داشتن مدارک معادل برای ثبت نام در آزمون قابل قبول نمی باشند.

اگر سردفتر فردی را به عنوان دفتریار اول و یا در برخی موارد دفتر یار دوم جهت شرکت در آزمون دفتریاری به سازمان اسناد و املاک کشور معرفی نماید اما آن شخص حتی یکی از شرایط اختصاصی که در قسمت بالا گفته شد را نداشته باشد، نمی تواند در این آزمون ثبت نام نماید زیرا شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری برای این شخص محرز و کافی نیست.
بیشتر بخوانید: منابع آزمون دفتریاری


[تصویر:  estekhdami_instagram.gif]


شرایط سنی ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
شرط سنی یکی از مهم ترین شرط های ثبت نام آزمون دفتریاری می باشد که تمام افراد هنگام ثبت نام این آزمون به آن توجه نمایند. برای اینکه بتوانید به عنوان کاندید این آزمون از طرف سردفتردار معرفی شوید شرایط سنی خاصی را باید داشته باشید.

سن مناسب برای بدست گرفتن فرمان دفتریاری یک دفترخانه حداقل 20 و حداکثر 50 سال تمام می باشد. به عبارت دیگر شخص متقاضی در هنگام ثبت نام برای شرکت در این آزمون باید در این دامنه سنی قرار داشته باشد.

در صورتی که متقاضی بدون در نظر گرفتن شرایط سنی و حتی با دارا بودن کامل شرایط عمومی و اختصاصی، در این آزمون ثبت نام و شرکت نماید، در صورت قبولی هم امکان پذیرش و ادامه کار را نخواهد داشت و قبولی او بلااثر خواهد شد.

لازم به ذکر است که سابقه کار فقط برای آن دسته از متقاضیانی که مدرک دیپلم دارند با حداقل یکسال سابقه کارآموزی در دفترخانه، لازم و ضروری است. دیگر متقاضیانی که مدارک تحصیلی بالاتر دارند (لیسانس و بالاتر) می توانند بدون گذراندن دوره کارآموزی و داشتن سابقه کار در این آزمون ثبت نام نمایند.
بیشتر بخوانید: کارت ورود به جلسه آزمون دفتریاری

[تصویر:  estekhdami_telegram.gif]


سهمیه های آزمون آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
در آزمون دفتریاری ایثارگران، جانبازان، خانواده آنان و همچنین خانواده شهدا از سهمیه های خاص می توانند برای قبولی در این آزمون بهره ببرند. برای اعمال این سهمیه در هنگام ثبت نام باید کد ایثارگری را وارد نمایید. سهمیه های این بخش شامل افراد زیر می شود:

سهمیه های آزمون آزمون دفتریاری ۱۴۰۰
آزادگان با سابقه اسارت بیشتر از 3 ماه و خانواده آن ها
افرادی با سابقه حضور در جبهه حداقل به مدت 6 ماه
خانواده شهدا
خانواده جانبازان با درصد جانبازی 25 درصد به بالا
ایثارگرانی با درصد جانبازی 10 درصد به بالا
خانواده رزمندگان و آزادگانی با حضور حداقل 12 ماه به صورت داوطلبانه در جبهه

طبق اطلاعیه هایی که در رابطه با استخدام با سهمیه ایثارگری در بخش های اجرایی کشور و همچنین قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دیگر سازمان ها و کانون ها اعلام شده، هر دستگاهی موظف است 30 درصد از سهمیه پذیرفته شدگان در آزمون های استخدامی خود را به خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان بدون در نظر گرفتن شرایط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

اگر متقاضی درخواست اعمال سهمیه ایثارگری و جانبازی در آزمون دفتریاری را دارد، باید کد ایثارگری خود را در زمان ثبت نام وارد نماید و بعد از پایان ثبت نام هیچگونه تغییر و اعمالی روی نخواهد داد. در ضمن مسئولیت هر گونه اشتباه و خطا در وارد کردن اطلاعات به عهده داوطلب می باشد.
در ادامه بخوانید: اعلام نتایج آزمون دفتریاری
کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری ۱۴۰۰ را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا باشید.


سوالات متداول

1- ✔️ شرایط عمومی ثبت نام آزمون دفتریاری چیست؟
✔️ شرایط عمومی ثبت نام آزمون دفتریاریداشتن تابعیت ایرانی، مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای آقایان و ... بوده که در این مقاله تمامی این شرایط بیان شده است.


2- ✔️ شرایط سنی آزمون استخدامی دفتریاری چگونه می باشد؟
✔️ مطابق متن مقاله حداقل سن برای ثبت نام در این آزمون 20 و حداکثر سن 50 سال می باشد.


3- ✔️ چه سهمیه هایی برای آزمون دفتر یاری در نظر گرفته شده است؟
✔️ سهمیه های در نظر گرفته شده برای این آزمون سهمیه ایثارگران، معلولین و ... می باشد که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
منبع : شرایط ثبت نام آزمون دفتریاری
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting