تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: طلاق قبل از دخول و نزدیکی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
طلاق قبل از دخول و نزدیکی همچون جدایی در دوران نامزدی ، نوعی طلاق بائن است . به همین دلیل ، عده طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، منتفی است و زن ، می تواند بلافاصله پس از طلاق ، با مرد دیگری ازدواج کند . از جمله آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، آن است که مهریه زن ، نصف می شود و هر کدام از زن و شوهر ، می توانند بلافاصله برای پاک کردن نام همسر قبلی از شناسنامه ، اقدام نمایند .

در برخی موارد ، ممکن است بروز اختلافات میان زوجین ، منجر به آن شود که قبل از برپایی مراسم عروسی و در همان دوران عقد یا نامزدی ، از هم جدا شده و درخواست طلاق نمایند . طلاق قبل از وقوع رابطه زناشویی و یا طلاق قبل از نزدیکی ، به لحاظ حقوقی ، آثار متفاوتی با طلاق بعد از وقوع رابطه زناشویی دارد و این موضوع ، سبب تغییر عنوان طلاق و احکام و آثار آن خواهد شد .
به بیان دیگر ، از آن جهت که صرفا محرمیتی میان زن و مرد شکل گرفته است ، ولی آنها رسما با یکدیگر ازدواج نکرده اند ، عده زن بعد از طلاق و همچنین ، میزان مهریه ای که به وی تعلق می گیرد ، احکام مخصوصی خواهد داشت . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، چه احکام و آثاری دارد ؟ 
برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که طلاق یا جدایی در دوران نامزدی و عقد از چه نوعی است و سپس ، عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی و به طور کلی ، آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .


طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است
بر اساس قانون مدنی ، انواع طلاق را می توان به دو دسته کلی طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم نمود . مهم ترین تفاوت و اثری که رجعی یا بائن بودن طلاق دارد ، آن است که اگر نوع طلاق ، رجعی باشد ، مرد می تواند در طول مدت عده طلاق ، به زن رجوع نموده و مجددا با وی زندگی کند و به همین دلیل ، در طلاق رجعی ، زن ، باید عده طلاق نگه داشته و در آن مدت ، با مرد دیگری ازدواج نکند .
اما در صورتی که طلاق ، از نوع بائن باشد ، اصولا مرد ، امکان رجوع به زن ، در طول مدت عده طلاق را ندارد . بر اساس قانون مدنی ، طلاق ، در چند حالت ، بائن محسوب می شود و مرد ، امکان رجوع از طلاق در طول مدت عده را ندارد :
اول ، حالتی است که زن ، در ایام یائسگی است . طلاق در دوران یائسگی خانم هایی که سن آنها بیش از 50 سال می باشد ، بائن محسوب می شود . در این نوع از طلاق ها ، از آن جهت که خانم های یائسه ، امکان بارداری ندارند ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نیز نخواهند داشت .
دوم ، زمانی است که طلاق از نوع طلاق خلع و طلاق مبارات باشد که یا زن از همسر خود کراهت شدید داشته ( خلع ) و یا اینکه هر دوی زوجین از هم متنفر باشند که شرط این نوع طلاق ها ، آن است که زن ، مالی را به مرد بخشیده و از وی جدا شود . در این نوع طلاق ها ، تا زمانی که زن ، به فدیه طلاق خلع یا مبارات ، رجوع نکرده باشد ، طلاق بائن بوده و مرد ، امکان رجوع مجدد به زن را ندارد .
سوم ، زمانی است که زن و شوهر ، پس از عقد نکاح ، آمیزش یا نزدیکی نداشته باشند و به عبارت دیگر ، زوجه ، دوشیزه یا باکره باشد . این نوع جدایی که معمولا در دوران عقد یا نامزدی رخ می دهد که به موجب آن ، زن و شوهر ، هنوز با یکدیگر رابطه زناشویی نداشته اند ؛ چه در دوران عقد یا نامزدی و چه حتی پس از برگزاری مراسم عروسی .
بنابراین ، در پاسخ به این سوال که طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است ، باید گفت که طلاق قبل از نزدیکی یا جدایی در دوران نامزدی ، نوعی طلاق بائن محسوب می شود . به این معنا که مرد ، پس از طلاق ، امکان رجوع به زن در طول مدت عده طلاق را نخواهد داشت و در صورت تمایل ، باید مجددا عقد نکاح با زن منعقد نماید .
البته ، به دلیل اینکه طلاق قبل از دخول یا نزدیکی واقع شده است ، این طلاق را تحت عنوان طلاق بائن غیر مدخوله نیز نام گذاری می کنند که به معنای آن است که زن و شوهر ، با هم رابطه زناشویی برقرار نکرده اند .
لذا زمانی که دادگاه ، رای طلاق را صادر می کند ، نوع طلاق قبل از وقوع نزدیکی و دخول را از نوع طلاق بائن غیر مدخوله درج می نماید ؛ البته به شرط آنکه بکارت یا دوشیزه بودن خانم در دوران نامزدی ، قبل از صدور حکم طلاق ، مشخص شده باشد و به همین منظور ، زوجه ، به آزمایشگاه پزشکی قانونی ارجاع داده می شود .
حتما بخوانید: طلاق و انواع آن

عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی
در قسمت قبل ، به توضیح این مطلب پرداخته شد که طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است . همانطور که اشاره شد ، طلاق قبل از نزدیکی و دخول ، از نوع طلاق بائن غیر مدخوله است . در ارتباط با این نوع از طلاق ، عده زن ، محل توجه است . بنابراین، سوال این است که عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی چقدر است ؟
در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا زمانی که طلاق ، قبل از نزدیکی و دخول یا جدایی در دوران نامزدی صورت می گیرد و به عبارت دیگر ، زوجه ، باکره یا غیر مدخوله می باشد ، نیازی به نگه داشتن عده طلاق نیست . به همین دلیل ، بر اساس قانون ، عده زن در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، پیش بینی نشده است .
پس در صورتی که زن ، با طلاق بائن در دوران عقد یا نامزدی ، از همسر خود جدا شود که به آن طلاق بائن غیر مدخوله گفته می شود ، می تواند بلافاصله پس از طلاق ، با فرد دیگری ازدواج نماید و به لحاظ نگه داشتن عده طلاق ، محدودیتی وجود ندارد . به همین مناسبت ، گفته می شود که طلاق بائن غیر مدخوله ، عده ندارد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .
بیشتر بخوانید: عده طلاق بائن غیر مدخوله

[تصویر:  instagram.gif]


مهریه در طلاق قبل از دخول و نزدیکی
در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست و اینکه آیا در مورد طلاق های قبل از دخول و نزدیکی و طلاق در دوران نامزدی و عقد ، زن ، باز هم باید عده نگه دارد یا خیر . اما گاهی این سوال نیز مطرح می شود که تکلیف مهریه زن ، در طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست ؟ به بیان دیگر ، آیا در طلاق قبل از نزدیکی ، به زن مهریه تعلق می گیرد ؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که زن ، به محض اینکه به عقد ازدواج مردی در می آید ، مالک کل مهریه تعیین شده ، می شود و هر زمان که بخواهد ، می تواند تمامی مهریه خود را مطالبه نماید . اما در صورتی که قبل از وقوع رابطه زناشویی و نزدیکی ، زن و مردی قصد طلاق یا جدایی داشته باشند ، در این صورت ، زن ، تنها به میزان نیمی از مهریه تعیین شده ، استحقاق دریافت خواهد داشت .
به همین دلیل ، زمانی که طلاق قبل از دخول و نزدیکی صورت گرفته باشد ، مهریه زن ، نصف می شود . اگر هم زن ، قبلا مهریه خود را به صورت تمام و کمال دریافت کرده است ، ولی قبل از نزدیکی ، از همسر خود جدا شود ، می بایست نیمی از آن را به شوهر باز گرداند .
بیشتر بخوانید: اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی
طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، به لحاظ حقوقی ، نوعی طلاق بائن محسوب می شود ؛ چرا که قبل از وقوع رابطه زناشویی میان زن و شوهر ، عقد نکاح به پایان رسیده است . در این میان ، تفاوتی هم ندارد که طلاق از طرف زن بوده و یا مرد ، درخواست طلاق داده باشد . گاهی ، اشخاصی که قصد دارند در دوران عقد و قبل از دخول یا نزدیکی از هم جدا شوند ، این سوال را مطرح می کنند که آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی چیست ؟
یکی از مهم ترین آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی در دوران نامزدی ، آن است که به دلیل بائن بودن طلاق ، شوهر ، امکان رجوع از طلاق را نداشته و نمی تواند پس از طلاق ، خواهان زندگی مشترک با همسر خود شود و در صورت تمایل ، باید عقد نکاح جدیدی منعقد نماید .
یکی دیگر از آثار طلاق قبل از نزدیکی و دخول ، آن است که زن ، موظف به نگه داشتن عده طلاق نمی باشد و پس از طلاق بائن غیر مدخوله ، زن می تواند بلافاصله ، با مرد دیگری ازدواج نماید . لذا تکلیف به نگه داشتن عده در طلاق قبل از دخول و نزدیکی ، منتفی است . اما اگر بعد از نزدیکی ، زن و شوهر جدا شوند ، زن باید به مدت سه طهر ، عده طلاق نگه دارد .
نصف شدن مهریه زن ، از دیگر آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی است و همانطور که گفته شد ، اگر زن و مرد ، قبل از طلاق ، با یکدیگر رابطه زناشویی برقرار نکرده باشند ، تنها نیمی از مهریه تعیین شده ، به زن تعلق می گیرد و اگر زن ، قبلا مهریه را به صورت کامل دریافت نموده ، باید نیمی از آن را به شوهر باز گرداند .
یکی دیگر از آثار مهم طلاق قبل از نزدیکی ، آن است که هم زن و هم مرد ، می توانند اقدام به تعویض شناسنامه خود نموده و نام همسر قبلی را از شناسنامه خود ، پاک کنند . در واقع ، به دلیل اینکه رابطه زناشویی یا دخول و نزدیکی در دوران نامزدی میان زوجین ایجاد نشده است ، می توان بلافاصله بعد از طلاق ، برای حذف نام شوهر از شناسنامه زن یا حذف نام زن از شناسنامه شوهر ، اقدام نمود ؛ اما اگر رابطه زناشویی به وقوع پیوسته باشد ، تعویض شناسنامه ، صرفا پس از ازدواج مجدد و اطلاع همسر جدید ، امکانپذیر خواهد بود.
در ادامه بخوانید: طلاق در دوران عقد و باکره بودن
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق قبل از دخول و نزدیکی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق قبل از دخول و نزدیکی پاسخ دهند .


[تصویر:  1.gif]


سوالات متداول

1- طلاق قبل از دخول و نزدیکی از چه نوعی است ؟
طلاق در دوران عقد یا طلاق قبل از دخول و نزدیکی از نوع طلاق بائن می باشد که به آن طلاق بائن غیر مدخوله نیز گفته می شود و برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این نوع طلاق می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

2- عده طلاق قبل از دخول و نزدیکی چقدر است ؟
طلاق قبل از دخول و نزدیکی یا طلاق بائن غیر مدخوله عده طلاق نداشته و زن بلافاصله بعد از طلاق می تواند با شخص دیگری ازدواج کند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

3- آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی شامل چه مواردی است ؟
از جمله آثار طلاق قبل از دخول و نزدیکی آن است که مهریه زن نصف می شود و همچنین اینکه هم زن و هم شوهر می توانند اقدام به تعویض شناسنامه نموده و نام همسر قبلی را از شناسنامه خود پاک کنند که جزئیات این موضوع در مقاله قید شده است .
منبع : طلاق قبل از دخول و نزدیکی
هر گاه مهریه در نکاح مشخص باشد (مهر المسمى) و نزدیکی هم واقع شود، طلاق هیچ تأثیری روی مهریه ندارد و اگر مرد مهریه را هنوز پرداخت نکرده باشد، موظف است در زمان طلاق آن را تمام و کمال پرداخت کند. دادگاه در صورتی به زوج اجازه طلاق می دهد که یا زوج مهریه را تمام و کمال پرداخت کند یا حکم اعسار گرفته و مهریه قسط بندی شده باشد (ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده).

اما اگر شوهر زن را قبل از نزدیکی طلاق دهد، در صورتی که مهریه به زوجه تسلیم شده باشد، نصف مهریه باید به مرد مسترد گردد و اگر مهریه هنوز به زوجه تسلیم نشده است، در این صورت تعهد زوج به پرداخت مهریه نصف می شود. ماده (۱۰۹۲) قانون مدنی چنین مقرر می دارد: «هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبه داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا با قیمت استرداد کند». نزدیکی دخول از قبل یا در هر دو را شامل می شود.

بیشترین مشکل زمانی بروز می کند که مهریه به زن تسلیم شده اما در فاصله بین تحویل مهریه به زن و وقوع طلاق، مهریه دچار تغییرات شده است. مهریه ممکن است تلف یا معیوب شده باشد، یا روی مهریه کار انجام گرفته که باعث افزایش ارزش وی شده با قیمت بازار آن افزایش پیدا کرده است.

(27-12-2021, 11:07 PM)Hatamy نوشته است: [ -> ]هر گاه مهریه در نکاح مشخص باشد (مهر المسمى) و نزدیکی هم واقع شود، طلاق هیچ تأثیری روی مهریه ندارد و اگر مرد مهریه را هنوز پرداخت نکرده باشد، موظف است در زمان طلاق آن را تمام و کمال پرداخت کند. دادگاه در صورتی به زوج اجازه طلاق می دهد که یا زوج مهریه را تمام و کمال پرداخت کند یا حکم اعسار گرفته و مهریه قسط بندی شده باشد (ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده).

اما اگر شوهر زن را قبل از نزدیکی طلاق دهد، در صورتی که مهریه به زوجه تسلیم شده باشد، نصف مهریه باید به مرد مسترد گردد و اگر مهریه هنوز به زوجه تسلیم نشده است، در این صورت تعهد زوج به پرداخت مهریه نصف می شود. ماده (۱۰۹۲) قانون مدنی چنین مقرر می دارد: «هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبه داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا با قیمت استرداد کند». نزدیکی دخول از قبل یا در هر دو را شامل می شود.

بیشترین مشکل زمانی بروز می کند که مهریه به زن تسلیم شده اما در فاصله بین تحویل مهریه به زن و وقوع طلاق، مهریه دچار تغییرات شده است. مهریه ممکن است تلف یا معیوب شده باشد، یا روی مهریه کار انجام گرفته که باعث افزایش ارزش وی شده با قیمت بازار آن افزایش پیدا کرده است.

هر گاه مهریه در نکاح مشخص باشد (مهر المسمى) و نزدیکی هم واقع شود، طلاق هیچ تأثیری روی مهریه ندارد و اگر مرد مهریه را هنوز پرداخت نکرده باشد، موظف است در زمان طلاق آن را تمام و کمال پرداخت کند. دادگاه در صورتی به زوج اجازه طلاق می دهد که یا زوج مهریه را تمام و کمال پرداخت کند یا حکم اعسار گرفته و مهریه قسط بندی شده باشد (ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده).
اما اگر شوهر زن را قبل از نزدیکی طلاق دهد، در صورتی که مهریه به زوجه تسلیم شده باشد، نصف مهریه باید به مرد مسترد گردد و اگر مهریه هنوز به زوجه تسلیم نشده است، در این صورت تعهد زوج به پرداخت مهریه نصف می شود. ماده (۱۰۹۲) قانون مدنی چنین مقرر می دارد: «هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبه داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا با قیمت استرداد کند». نزدیکی دخول از قبل یا در هر دو را شامل می شود.
بیشترین مشکل زمانی بروز می کند که مهریه به زن تسلیم شده اما در فاصله بین تحویل مهریه به زن و وقوع طلاق، مهریه دچار تغییرات شده است. مهریه ممکن است تلف یا معیوب شده باشد، یا روی مهریه کار انجام گرفته که باعث افزایش ارزش وی شده با قیمت بازار آن افزایش پیدا کرده است.