تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مالیات بر اجاره مغازه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از انواع مالیات بر درآمد ، مالیات بر اجاره مغازه و ملک تجاری است . به عبارت دیگر ، از آن جهت که اجاره دادن مغازه ، نوعی درآمد برای موجر محسوب می شود ، مالیات بر اجاره ملک تجاری ، به آن تعلق می گیرد . نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه ، به این صورت است که 75 درصد از کل اجاره دریافتی ، مشمول مالیات قرار می گیرد که بر حسب مبلغ آن ، ممکن است 15 ، 20 یا 25 درصد ، مالیات از آن اخذ شود .


اخذ مالیات ، یکی از مهم ترین روش های مشارکت عمومی شهروندان ، در تامین هزینه های عمومی می باشد و به همین دلیل ، در بسیاری از کشورها ، ضوابطی در جهت دریافت مالیات ، پیش بینی شده است . به طور کلی ، مالیات ، بر دو نوع مستقیم و غیر مستقیم است که هر یک از آنها نیز ، اقسام و دسته بندی های خاص خود را دارند . به عنوان نمونه ، مالیات ارزش افزوده ، یکی از مهم ترین انواع مالیات های غیر مستقیم است که مالیات مربوط به مصرف کالاها و خدمات می باشد .
اما یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیاتی است که صاحبان املاک ، اعم از تجاری ، مسکونی و اداری ، بابت اجاره دادن ملک خود ، می بایست پرداخت نمایند . در واقع ، از آن جهت که اجاره دادن مغازه یا خانه ، نوعی فعالیت اقتصادی سودآور برای مالک محسوب می شود ، می بایست مالیات آن نیز پرداخت شود . در همین راستا ، این سوال ممکن است مطرح شود که مالیات بر اجاره دادن مغازه یا املاک تجاری چیست و نحوه محاسبه میزان این مالیات ، به چه صورت است ؟
برای پاسخ دادن به این سوال ، در این مقاله ابتدا به توضیح این مطلب می پردازیم که در قانون ، در خصوص مالیات بر اجاره املاک تجاری یا مغازه ها ، چه احکامی مقرر شده و این مالیات ، به چه مغازه هایی تعلق می گیرد . در ادامه نیز ، نحوه محاسبه مقدار مالیات اجاره دادن مغازه را مورد بررسی قرار می دهیم .


مالیات بر اجاره مغازه چیست
بر اساس قانون ، مالیات را می توان به دو نوع مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم بندی نمود . یکی از انواع مالیات های مستقیم ، مالیات بر درآمد می باشد که خود ، به 5 دسته مختلف ، تقسیم بندی می شود : مالیات بر حقوق ، مالیات بر درآمد مشاغل ، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد املاک و مستغلات .
بر این اساس ، مالیات بر درآمد املاک و مستغلات ، در قانون مالیات ، یکی از اقسام مالیات هایی است که دولت ، از شهروندان اخذ نموده و محل مصرف این مالیات نیز ، در حوزه امور عمومی است . اما مالیات بر درآمد املاک و مستغلات ، خود بر دو نوع مختلف است که یکی از آنها ، مالیات بر درآمد اجاره املاکی است که کاربردی مسکونی دارند و نوع دوم آن ، مالیات بر درآمد اجاره مغازه یا املاک تجاری است .
در واقع ، اخذ مالیات از اجاره مغازه یا ملک تجاری ، به دلیل آن است که مالک ، از اجاره دادن ملک تجاری یا مسکونی خود ، کسب درآمد می نماید و شاید بتوان از این منظر ، آن را مشابه مالیات حقوق دانست . به همین دلیل ، اگر نه خود مالک ، از ملک تجاری استفاده نماید و نه آن را به دیگری اجاره داده باشد ، از پرداخت مالیات بر اجاره مغازه ، معاف خواهد بود ؛ چرا که از این محل ، درآمدی که مشمول مالیات باشد ، کسب نکرده است .
البته لازم به ذکر است که مالیات بر اجاره ملک ، همواره از مالک ، اخذ نمی شود و بعضا ، ممکن است مستاجر ، ملک را مجددا اجاره داده باشد . در این صورت ، ما به التفاوت اجاره پرداختی به مالک اصلی و اجاره دریافتی از مستاجر دوم ، مشمول مالیات بر اجاره ملک ، قرار گرفته که در قسمت های بعد ، نحوه محاسبه و پرداخت مالیات اجاره مغازه را مورد بررسی قرار می دهیم .
حتما بخوانید: مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400

مالیات بر اجاره به چه مغازه هایی تعلق می گیرد
مالیات بر اجاره مغازه و املاک تجاری ، در کنار مالیات بر اجاره املاک مسکونی ، در سال های اخیر ، بسیار محل توجه و بحث بوده است ؛ به صورتی که برخی از اشخاص ، در خصوص پرداخت مالیات بر اجاره مغازه و املاک تجاری خود ، سوالاتی مطرح می نمایند که یکی از مهم ترین این سوالات ، آن است که مالیات بر اجاره مغازه به چه مغازه هایی تعلق می گیرد؟
پاسخ به این سوال ، از آن جهت مهم است که بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، ممکن است برخی از املاک ، از پرداخت مالیات بر قرارداد اجاره ، معاف شده باشند ؛ به عنوان نمونه ، بر اساس این قانون ، در مورد خانه های سازمانی ، املاکی که پدر ، مادر ، همسر ، فرزند یا اجداد صاحب ملک در آن سکونت دارند ، املاکی که به صورت رایگان در اختیار بخش های دولتی قرار گرفته و مواردی از این قبیل ، پرداخت مالیات بر اجاره ملک ، موضوعیت ندارد .
با این حال ، موارد ذکر شده ، مرتبط با مالیات بر اجاره املاک مسکونی می باشند ؛ نه اجاره مغازه و املاک تجاری . لذا به عنوان نمونه ، در صورتی که مغازه ، به فرزند اجاره داده شود ، باز هم مشمول پرداخت مالیات بر اجاره مغازه خواهد بود . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که مالیات بر اجاره مغازه به چه مغازه هایی تعلق می گیرد ، باید گفت ، اصل بر آن است که در تمامی موارد ، درآمدهای حاصل از اجاره مغازه ها و املاک تجاری ، مشمول پرداخت مالیات بر اجاره می باشد .
بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

[تصویر:  instagram.gif]


نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه
در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که مالیات بر اجاره مغازه چیست و بر اساس قانون ، چه مالکانی ، برای اجاره دادن املاک تجاری یا مغازه های خود ، باید مالیات بپردازند . اما سوال دیگری که ممکن است مطرح شود ، آن است که مالیات بر اجاره مغازه ها یا املاک تجاری ، چگونه محاسبه و پرداخت می شود ؟ به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه یا املاک تجاری را مورد بررسی قرار داده و در مقاله ای جداگانه ، نحوه پرداخت قبض مالیات را توضیح دهیم .
میزان مالیات بر اجاره مغازه و نحوه محاسبه آن ، در قانون مالیات های مستقیم ، بیان شده است . بر اساس ماده 53 این قانون ، همه درآمدی که مالک ، از اجاره دادن ملک تجاری خود کسب می کند ، مشمول مالیات نیست ، بلکه صرفا تا حدود 75 درصد آن ، مشمول مالیات بر اجاره مغازه است و 25 درصد مابقی درآمد مالک از اجاره مغازه ، بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مغازه مورد اجاره ، از شمول مالیات بر اجاره ، معاف خواهد بود .
بر این اساس ، مالک ، می تواند 25 درصد از کل اجاره ای که در طول سال ، از مستاجر خود دریافت نموده است را بابت استهلاک و هزینه های مربوطه برای ملک ، برای خود کنار گذاشته و 75 درصد دیگر آن ، مشمول مالیات خواهد بود که از طریق سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir ، قابل پرداخت خواهد بود .
بنابراین ، نحوه محاسبه مالیات اجاره مغازه ، به این صورت است که ابتدا ، میزان اجاره ای که در قرارداد اجاره مغازه و ملک تجاری ، به ازای هر ماه تعیین شده است ، ضرب در 12 ماه سال کرده و مبلغ کل اجاره سالانه ، محاسبه می شود . البته ، در صورتی که به جز مبلغ اجاره ماهیانه ، ودیعه نیز در قرارداد تعیین شده باشد ، 18 درصد از مبلغ ودیعه نیز ، به مبلغ اجاره اضافه می شود تا میزان مالیات آن محاسبه شود .
سپس ، 75 درصد از این مبلغ ، مشمول مالیات خواهد شد . به عنوان نمونه ، اگر جمع کل اجاره سالانه مغازه یا ملک تجاری و 18 درصد از ودیعه ، 100 میلیون شده باشد ، صرفا به میزان 75 میلیون تومان آن ، مشمول مالیات بر اجاره مغازه خواهد بود . البته ، کسر 25 درصد مذکور ، صرفا خاص اشخاص حقیقی است و برای اشخاص حقوقی ، تمامی مبلغ دریافتی بابت اجاره ، مشمول پرداخت مالیات بر اجاره املاک و مستغلات است .
سپس ، مبلغی که مشمول مالیات بر اجاره مغازه است ، با احتساب درصدهای زیر ، محاسبه و تعیین می شود که به صورت پلکانی می باشد ؛ یعنی اینکه هرچقدر درآمد موجر بیشتر باشد ، مالیات آن نیز با نرخ های بیشتری محاسبه و تعیین می شود . نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه ، به استناد درآمد مشمول مالیات ، به شرح زیر است :
در صورتی که درآمدهای سالیانه موجر تا مبلغ 50 میلیون تومان باشد ، میزان مالیات بر اجاره مغازه و ملک تجاری ، 15 درصد است ؛
در صورتی که درآمدهای سالیانه موجر از 50 تا 100 میلیون تومان باشد ، میزان مالیات بر اجاره مغازه و ملک تجاری ، 20 درصد است ؛
در صورتی که درآمدهای سالیانه موجر بیشتر از 100 میلیون تومان باشد ، میزان مالیات بر اجاره مغازه و ملک تجاری ، 25 درصد است ؛
در صورتی که موجر ، شخص حقوقی باشد ، در هر صورت ، میزان مالیات بر اجاره مغازه و املاک تجاری وی ، با احتساب نرخ 25 درصد ، محاسبه می شود .
علاوه بر نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه ، لازم است که چگونگی و نحوه پرداخت این مالیات را نیز به صورت مختصر ، بیان نماییم . نحوه پرداخت مالیات بر اجاره املاک تجاری یا مغازه ها ، به این صورت است که موجر ، می بایست اظهارنامه مالیاتی تهیه نماید که مهلت تنظیم آن ، اصولا تا پایان تیر ماه است ؛ هر چند این مهلت ، بعضا تمدید می شود . به عنوان مثال ، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سال 1400 ، تا 7 شهریور تمدید شده است .
به این منظور ، لازم است که مودی ، با مراجعه به سامانه اظهارنامه الکترونیکی اجاره مستغلات ، اقدامات لازم را انجام دهد ؛ لازم به ذکر است که عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی و نپرداختن این مالیات ، جریمه هایی در پی خواهد داشت . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پرداخت مالیات بر اجاره ملک تجاری و مغازه ها ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .
در ادامه بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات بر اجاره مغازه در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات بر اجاره مغازه پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- مالیات بر اجاره مغازه چیست ؟
در صورتی که مغازه یا ملک تجاری به صورت اجاره به دیگری واگذار شود موجر باید بر اساس قانون مالیات بر اجاره ملک را پرداخت نماید که شرح بیشتر در خصوص این موضوع ضمن مقاله ذکر شده است .

2- نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه چگونه است ؟
به میزان 75 درصد کل اجاره دریافتی از مستاجر به علاوه 18 درصد مبلغ ودیعه مغازه مشمول مالیات بوده و بسته به مبلغ آن مالیاتی در حدود 15 یا 20 یا 25 درصد بر آن تعیین می شود که جزئیات کامل این مطلب در متن مقاله درج شده است .

3- نحوه پرداخت مالیات بر اجاره املاک تجاری چگونه است ؟
برای پرداخت مالیات بر اجاره مغازه می بایست تا پایان تیر ماه هر سال با مراجعه به سامانه اظهارنامه الکترونیکی اجاره مستغلات اظهارنامه ای ارائه نمود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .
منبع : مالیات بر اجاره مغازه
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting