تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حسادت و حسودی چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شاید تا به حال ضرب المثل معروف " حسود ، هرگز نیاسود " را شنیده باشید، این ضرب المثل به این اشاره داشته که فرد حسود هیچ وقت آسوده نخواهد بود و عذاب بر خودش وارد می شود، اما حس حسادت از کجا سرچشمه می گیرد؟ چرا این حس به سراغ افراد می آید؟
حسودی نشانه ضعف و ناتوانی در افراد است، در واقع افراد بسیاری هستند که تنها به دلیل ضعف و ناتوانی که دارند به دیگران حسادت می ورزند. آدم حسود به راحتی قابل شناسایی است و به دلیل تغییرات رفتاری او، می توان وی را شناخت.
حسادت می تواند در حوزه مساول مادی و غیر مادی بوده و در بسیاری مواقع زمانی پیش می آید که فرد احساس کرده که آن چه دارد کمتر از آن چه حقش است، می باشد. بنابراین اگر فردی دیگر دارای آن باشد، دچار این حس می شود.
به طور کلی وقتی انسان به چیزی که دیگری دارد حسادت می کند ، یعنی آن چیز برایش بسیار ارزشمند بوده و می خواهد او نیز داشته باشد . به طور مثال می توان گفت افرادی که حوصله کار با رایانه را ندارند ، به کسانی که این کار را انجام می دهند ، حسادت خواهند کرد .
همانطور که گفتیم حسادت یک حس آزار دهنده می باشد که باید آن را مهار کرد ، در غیر اینصورت نه تنها فرد مورد آزار و اذیت قرار می گیرد بلکه حس بی ارزشی به خود پیدا می کند . در نتیجه باید ریشه های حس حسادت را پیدا کرده و همچنین آن را درمان کرد .

تعریف حسادت از دیدگاه جامعه شناسی
حسادت یک احساس پیچیده است، احساسی که معمولا با حس های دیگری مثل رنجش، خشم، خصومت و اوقات تلخی همراه است، همه افراد در موقعیت های مختلفی از زندگی دچار حسادت می شوند. اما گاهی این حس افزایش یافته و تاثیرات منفی بر فرد و زندگی وی می گذارد.
به طور کلی حسادت یک حس منفی است و نباید آن را با غبطه اشتباه گرفت. دلیل اصلی حس حسادت کمبود های فرد در زندگی می باشد . زمانی که فرد خود را با دیگران مقایسه کند بی شک با یک تفاوت کوچک در ظاهر و یا حتی موقعیت فرد حس حسادت در او برانگیخته خواهد شد . اگر چه گاهی حسادت در رابطه دو نفره افراد هم به وجود می آید.
برخی از افراد پس از آنکه به دیگران حسودی کردند ، در صدد رفع کمبود خود برمی آیند . گاهی ممکن است این کمبود حل شود و گاهی دیگر نیز این کمبود پابرجا باقی خواهد ماند . افراد اینگونه نه تنها خودشان را اذیت می کنند بلکه ممکن است باعث آزار و اذیت دیگران نیز شوند .
در این مواقع فرد باید اینگونه فکر کند که اگر این فرد کمبود داشته باشد ممکن است برای رفع این کمبود ها از من درخواست کمک کند ، پس همان بهتر که هیچ کمبودی ندارد . با خود بگویید که موفقیت او شاید در زندگی من مفید نباشد اما مهم این است که ضرری نیز به من نمی رساند .
در واقع این استدلال بسیار با ارزش است که باید همه آن را سرلوحه زندگی خود کنند ، باید خود را قانع کنید که اگر دوستان ، آشنایان و یا اقوام نزدیک ما وضعشان بهتر باشد ، نه تنها به ما ضرری نمی رسد بلکه ممکن سود اندکی نیز داشته باشند .
حتما بخوانید: غرور چیست



[تصویر:  4.gif]


تعریف حسادت از دیدگاه روانشناسی
حسادت از دیدگاه روانشناسی تا حدودی متفاوت است ؛ حس حسودی را نتیجه احساساتی مانند پوچی ، ضعف ، ناتوانی ، آسیب پذیری ، ترس ، آشفتگی ، حس کمبود و غیره می دانند . اغلب افراد حسود نه تنها چیزی که دیگری دارد را می خواهد بلکه از داشته های فرد ناراحت خواهد شد .
آن ها از خوشبختی و موفقیت دیگران ناراحت خواهند شد و احساس نارضایتی خواهند کرد . آن ها با حرف زدن پشت دیگران ، غیبت کردن و به خاطر انداختن موقعیت او ، سعی در ترور شخصیت وی دارند .
حسادت عموما در روابط عاشقانه دیده می شود، که در برخی مواقع به اشتباه اسم غیرت بر روی آن گذاشته می شود. برای مثال مردی که همسر خود را از صحبت با همه مردان منع می کند. اما حسادت در باقی روابط نیز دیده می شود. برای مثال خواهر و برادری که برای توجه گرفتن تلاش کرده و در صورت موفقیت یکی، دیگری دچار حسادت می شود.
حسادت می تواند ریشه در کودکی و تربیت آن ها باشد ، که در همه عمر در فرد باقی ماند و باعث آزار و اذیت او خواهد شد . در واقع فرد حسود از موفقیت تمام افراد چه آشنا و چه غریبه احساس ناراحتی کرده و اذیت خواهد شد . 
به طور مثال می توان گفت در خانواده هایی که به یکی از بچه ها بیشتر از دیگران محبت و توجه می کنند ، حس حسادت ایجاد خواهد شد . در نتیجه آن ها به آسیب پذیری حاد رسیده و این حس در بلند مدت نیز سبب رنج و عذاب آن ها خواهد شد .
حتما بخوانید: حسادت به موفقیت دیگران
این حسادت در کودکان با حالاتی همچون جبران کردن ، تلافی کردن و یا رقابت های ناخواسته و خواسته نشان داده می شود. در موارد شدید تر کودکان حسود به دنبال آن هستند که داشته های دیگران را از آن ها بگیرند و آن ها را اذیت کنند . بنابراین والدین باید به فکر جلوگیری از افزایش و ریشه یافتن این حس در کودک شوند.
[تصویر:  1587620253_%D8%AA%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D9%8...%DB%8C.jpg]
لازم به ذکر است بدانید که حسادت ریشه در نا امنی فرد دارد ، شاید برایتان عجیب باشد که حسادت چه ارتباطی به نا امنی دارد ؟ اما باید بدانید که حسادت به آن دلیل که از ترس می آید ، تبدیل به ناامنی در افراد خواهد شد .
پس نکته مهم اینجا است که ریشه حسادت ترس و ریشه ترس ، نا امنی می باشد . به طور مثال مردی را در نظر بگیرید که نسبت به همسر خود و کسانی که با او در ارتباط هستند ، حسادت می کند که این حس از ترس از دست دادن او سرچشمه می گیرد .
همواره انسان ها در راه رسیدن به موفقیت و به تکامل رسیدن هستند ، اما ضمیر ناخود آگاه انسان هایی که هنوز پرورش نیافته است ، این حس را در خود نمی بینند که برای رسیدن به خواسته هایشان تلاش کنند .
در واقع این افراد نه تنها احساس ضعف خواهند کرد بلکه پیشرفت و موفقیت دیگران را نیز نمی خواهند . در موراد شدیدتر سعی خود را برای از بین بردن شادی و موفقیت دیگران می کنند تا آن ها دچار کمبود شوند .

تاثیر حسادت بر افراد
در دوز های سالم حسادت می تواند، تا حد کمی مفید باشد اما عموما این حسادت افزایش یافته و بر روابط فردی و عاطفی فرد تاثیرات بسیار زیادی وارد می کند و باید به فکر درمان حسادت بود. هنگامی که حسادت را تجربه می کنید، می تواند تغییراتی در بدن شما ایجاد کند و علائم فیزیکی زیر را به همراه داشته باشد.
دل درد
سردرد
درد در قفسه سینه
افزایش فشار خون
افزایش ضربان قلب در اضطراب شدید
افزایش یا کاهش وزن
بی خوابی یا اختلال در خواب
کم اشتهایی
ضعف سیستم ایمنی بدن
حتما بخوانید: حسادت زنانه
در نهایت
همانطور که گفتیم ممکن است حس حسادت ریشه در کودکی فرد داشته باشد ، در صورتی که والدین هر چه زودتر این حس کودک خود را متوجه شوند ، می توانند آن را حل کنند و به کودک خود کمک کنند .
در صورتی که حس حسادت در کودکان درمان نشود ، تا بزرگسالی آن ها دوام داشته و در آینده نه تنها باعث آزار و اذیت خود او خواهد شد بلکه می تواند به دیگران نیز آسیب برساند . 
افراد حسود باید بتوانند با خود کنار بیایند و به این نتیجه برسند که خوشبختی و موفقیت دیگران به آن ها ضرری  نمی رساند . در غیر این صورت فرد باید به پزشک مراجعه کرده تا این حس را در خود بکشد .
در ادامه بخوانید : شیطان پرستی چیست

آخرین اخبار مرتبط با حسادت و حسودی را بیشتر بشناسید

15 اردیبهشت 1400
تحقیقات و گزارشات بسیاری از افرادی که سگ ها را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند، ارائه شده که این حیوانات نیز حسودی و حسادت را تجربه می کنند. این حسادت معمولا به باقی سگ ها بوده و حتی در صورتی که سگ دوم حضور نداشته باشد نیز این مسئله قابل لمس است. حسادت در انسان‌ها رابطه نزدیکی با خودآگاهی در آن ها دارد، بنابراین این تحقیق همچنین می‌تواند اطلاعاتی را درباره آگاهی سگ‌ها نسبت به خودشان ارائه دهد.


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ از حس حسادت و حسودی چه می دانید ؟  
✔️ این حس ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد و باعث رنجش و عذاب دیگران شود که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


2- ✔️ تعریف حسادت از دیدگاه جامعه شناسی چیست ؟
✔️ حس حسادت در واقع به دلیل کمبود های فرد نسبت به دیگران می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .


3- ✔️ تعریف حسادت از دیدگاه روان شناسی چیست ؟
✔️ این حس نزدیک به حس هایی همچون پوچی ، ضعف ، ناتوانی و غیره می باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .
منبع : حسادت و حسودی چیست