تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: فایده بازی های رایانه ای
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
Big Grin این روزها نشستن پای رایانه و انجام دادن بازی های رایانه ای به بخشی بزرگ و لذت بخش از زندگی بچه ها تبدیل شده است. رسانه های جمعی هم که مدام در مورد عوارض چنین بازی هایی هشدار می دهند و نگرانی های والدین را دوچندان می کنند…
ما هم از مضرات و بدی های انجام دادن چنین بازی هایی بسیار شنیده ایم. از افزایش خشونت و اعتیاد به این بازی ها تا افسرده و گوشه گیر شدن بچه های معتاد به رایانه. به همین دلیل وقتی چشممان به مطلبی در مورد فواید انجام دادن بازی های رایانه ای برای بچه ها افتاد تصمیم گرفتیم آن را به والدین نگران هم بگوییم تا شاید بتوانیم کمی از دغدغه هایشان را در این زمینه کاهش بدهیم. البته در ابتدای این مطلب آمده بود که بازی های رایانه ای باید تحت نظارت والدین خریداری شوند و صحنه های خشونت آمیز زیادی هم در آنها وجود نداشته باشد. اگر بازی رایانه ای فرزندتان این شرایط را داشت، خوب است بدانید که این بازی ها حداقل ۱۰ فایده برای فرزندتان دارد.

[تصویر:  IMG08544220.jpg]

● بازی در خدمت درمان
بازی های رایانه ای می تواند به بچه های بیمار کمک کند و درد و ناراحتی شان را کاهش دهد. در برخی بیمارستان های دنیا، محلی را برای انجام دادن بازی های رایانه ای در بخش کودکان سرطانی یا کودکان مبتلا به تالاسمی و هموفیلی اختصاص می دهند تا این کودکان ساعت هایی را با این بازی ها سرگرم شوند و درد و ناراحتی بیماری شان را فراموش کنند.
● اجتماعی شدن بچه ها
پروفسور گریفیس، استاد دانشگاه ناتینگهام می گوید: «انجام دادن بازی های رایانه ای مناسب می تواند بچه های خجالتی را از پیله خودشان خارج کند و از آنها، بچه هایی اجتماعی بسازد.» البته به گفته پروفسور گریفیس، اگر بازی های رایانه ای به صورت دسته جمعی انجام شوند، بیشتر و بهتر می توانند روی کودکان تاثیر بگذارند.
● اطمینان به تیم درمانی
کارکنان بسیاری از مراکز درمانی معتقدند که بچه ها با انجام دادن بازی های رایانه ای، پیش از شروع درمان های فیزیکی مانند فیزیوتراپی، بهتر و بیشتر با آنها همکاری می کنند و زودتر هم بهبود می یابند. البته به شرطی که بازی در همان مرکز یا حتی در همان اتاق درمان انجام شود تا بچه بتواند احساس خوشایندی نسبت به کادر درمان پیدا بکند.
● افزایش مهارت های حرکتی
یکی دیگر از فواید انجام دادن بازی های رایانه ای برای بچه ها این است که آنها می توانند مهارت استفاده همزمان از دست ها و چشم هایشان را پیدا کنند. این مهارت می تواند در آینده شغلی بسیاری از بچه ها به دردشان بخورد.
● بهبودی قدرت تصمیم گیری
این بازی ها می تواند به بچه ها کمک کند تا یاد بگیرند چطور روی پای خودشان بایستند و در موقعیت های حساس زندگی، تصمیم های درست و عاقلانه ای بگیرند. بچه هایی که همیشه تا مراحل نهایی بازی های رایانه ای پیش می روند و برنده می شوند، می توانند در آینده هم موقعیت شغلی بهتر یا همسر مناسبی برای خودشان انتخاب کنند.
● مسوولیت پذیری
انجام دادن بازی های رایانه ای به صورت گروهی باعث می شود بچه ها نسبت به یکدیگر احساس مسوولیت کنند و همین حس مسوولیت را هم در آینده شغلی و زندگی خانوادگی شان همراه داشته باشند.
● خلاقیت
یکی از مهم ترین فواید چنین بازی هایی این است که حس خلاقیت بچه ها شکوفا می شود. آمارها نشان می دهد بسیاری از بچه ها با انجام دادن یا حتی دیدن بازی های رایانه ای، به کارهایی مانند طراحی گرافیک یا برنامه نویسی روی می آورند و همین اقدام ها می تواند قدرت خلاقیت آنها را تا حد زیادی بالا ببرد.
● یادگیری زبان انگلیسی
بیشتر برنامه ها و بازی های رایانه ای به زبان انگلیسی هستند و مهارت آموختن زبان دوم بچه ها با انجام دادن آنها، بیشتر و بهتر می شود. به علاوه این بازی ها می توانند مهارت ریاضیات، سرعت در انجام دادن کارها و عکس العمل نشان دادن در مواقع ضروری بچه ها را افزایش دهند. این مهارت ها در کار و زندگی آینده شان مفید خواهد بود.
● میهن پرستی
بسیاری از بازی ها براساس داستان ها و افسانه های ملی هستند یا ساختمان های شهر در آنها به نمایش درمی آیند. وقتی که بچه ها خودشان را به جای قهرمان این بازی ها فرض می کنند و با جنگیدن از کشور و شهرشان دفاع می کنند، حس اعتماد به نفسشان بالا می رود که این افزایش اعتمادبه نفس و میهن پرستی می تواند برای جامعه مفید باشد.
● خودکفایی
معمولا بازی های رایانه ای، مرحله به مرحله، سخت تر می شوند و بچه ها هم دوست دارند که مراحل سخت تر را پشت سر بگذارند. همین علاقه باعث می شود که آنها قدرت حل مساله پیدا کنند و بتوانند مسایل و مشکلات سخت زندگی شان را نیز به تنهایی حل کنند.
 
منبع: ایران ویج