تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: قرار التزام به حضور با قول شرف
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
یکی از قرارهای تامین کیفری که از سوی مقام قضایی صادر می شود قرار التزام به حضور با قول شرف می باشد ، همانطور که از نام قرار مشخص است قرار التزام به حضور است یا قرار یا تصمیمی است که متهم را ملزم به حضور نزد مقام قضایی می نماید اما این التزام در کمترین حد خود با قول شرف انجام می شود .


همواره داشتن یک دادرسی عادلانه هدف قانونگذار برای تدوین قوانین می باشد و یکی از تمهیداتی که قانون برای برقراری عدالت و حفظ حقوق بزه دیده اندیشیده است صدور قرار تامین است . 
قرارهای تامین که در قانون بیان شده است از سوی دادسرا صادر می شود ، بدین صورت که پس از شکایت شاکی دادسرا شروع به تحقیقات مقداماتی در خصوص جرم می کند و پس از رسیدن به نتیجه تصمیم خود را در قالب یکی از قرارهای بیان شده در قانون صادر می نماید . 
از جمله این قرارها قرار تامین می باشد که علی الاصول برای سهولت دسترسی به متهم صادر شده و به چند دسته تقسیم می گردد که مقام قضایی بنا بر تشخیص خود و با توجه به شرایط یکی از قرار ها را صادر می کند . از جمله قرارهای تامین می توان قرار التزام به حضور با قول شرف را نام برد . به همین دلیل در این مقاله به بررسی قرار تامین کیفری و قرار التزام به حضور با قول شرف می پردازیم . 



قرار تامین کیفری چیست ؟
برای پاسخ به این سوال که قرار تامین کیفری چیست باید گفت که به تصمیمات صادره از سوی دادسرا قرار می گویند که انواع مختلفی دارد مانند : قرار های تامین ، قرار بازداشت موقت ، قرار منع تعقیب و غیره 
قانونگذار در قانون قرارهای تامین را برای دسترسی به متهم قرار داده تا در صورتی که مقام قضایی نیاز به صدور قرار را لازم بداند صادر نماید که قرارهای تامین با توجه به نوع جرم و میزان اهمیت جرم و شرایط متهم و بزهدیده به چند دسته تقسیم می شوند که بنا بر تصمیم مقام قضایی قرار مقتضی صادر می گردد . 
قرار تامین در واقع قراری است که به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی ، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزهدیده برای جبران ضرر و زیان وی بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم در خصوص جرم صورت وجود دلایل کافی ، یکی از قرارهای تامین مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری را صادر می نماید . 

بیشتر بخوانید: صدور قرار بازداشت موقت

قرار التزام به حضور با قول شرف
قرار التزام به حضور با قول شرف یکی از انواع قرارهای تامین است و بر طبق ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری قرار های تامین کیفری که از سوی دادسرا صادر می شوند عبارتند از  :
الف – التزام به حضور با قول شرف
ب –  التزام به حضور با تعیین وجه التزام
پ – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
ت – التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با تعیین وجه التزام
ث - التزام به معرفی نوبه‏ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
ج –  التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه‌التزام ، با موافقت متهم و پس از أخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط
چ - التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
ح – أخذ کفیل با تعیین وجه‌الکفاله و غیره 


یکی از قرارهای تامین کیفری که از سوی مقام قضایی صادر می شود قرار التزام به حضور با قول شرف می باشد ، همانطور که از نام قرار مشخص است قرار التزام به حضور است یا قرار یا تصمیمی است که متهم را ملزم به حضور نزد مقام قضایی می نماید اما این التزام در کمترین حد خود با قول شرف انجام می شود .
به عبارت دیگر متهم با قول شرف به حضور نزد مقام قضایی خود را ملزم می داند تا زمان احضار نزد مقام قضایی حاضر شود .
قرار التزام به حضور بر طبق قانون اولین قرار تامین و کمترین و سبک‌ترین قرار تأمین کیفری است که در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است . قرار التزام به قول شرف در مراجع قضایی علی الاصول به ندرت اعمال و صادر می شود . 
به طور مثال : دادسرا پس از تحقیقات اولیه و برای اطمینان از حضور به موقع متهم قراری را صادر می کند که ممکن است کمترین قرار تامین یا قرار التزام به قول شرف باشد در این صورت متهم با دادن قول شرف نزد مقام قضایی خود را ملزم به حضور در زمان احضار می نماید .

حتما بخوانید: مراجع قضایی در قانون

[تصویر:  instagram.gif]


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرار التزام به حضور با قول شرف در کانال تلگرام موضوعات کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار التزام به حضور با قول شرف پاسخ دهند .


[تصویر:  2.gif]


سوالات متداول

1- قرار تامین کیفری چیست ؟
قراری است که به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی ، جلوگیری از فرار و غیره بازپرس صادر می نماید در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .

2- قرار التزام به حضور با قول شرف چیست ؟
یکی از انواع قرارهای تامین است که متهم با قول شرف به حضور نزد مقام قضایی ملزم می شود برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید .

3- قرار التزام به حضور با قول شرف چگونه صادر می گردد ؟
دادسرا پس از تحقیقات اولیه و برای اطمینان از حضور به موقع متهم صادر می کند در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم .
منبع : قرار التزام به حضور با قول شرف