تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ساخت کوره صنعتی و کاربردهای آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کوره‌ صنعتی در واقع یکی از عناصر خط تولید فرآیندهای ریخته‌گری به شمار می‌رود و در انواع مختلفی در صنایع گوناگون کاربرد دارد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف کوره‌ صنعتی و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
کوره صنعتی چیست؟
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کوره‌های صنعتی یکی از عناصر خط تولید فرآیند ریخته‌گری است. به طور کلی، هر کوره‌ای که برای دمای بیش از 1500 درجه سانتیگراد و با حجم بیش از 15 لیتر طراحی شده باشد را کوره صنعتی می‌نامند و عمدتاً برای تولید مواد مذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع کوره‌ صنعتی
کوره‌های صنعتی را بسته به تکنولوژی ساخت و روش حرارت‌دهی به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌کنند که به صورت خلاصه به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد:
کوره صنعتی بوته‌ای
ساده‌ترین شکل کوره‌های صنعتی از نوع بوته‌ای است. کوره بوته‌ای در واقع یک محفظه از جنس مواد نسوز است که فلز یا مواد با حرارت جداره در آن ذوب می‌شوند. حرارت جداره به واسطه اشتعال سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. این نوع کوره‌ها معمولاً ارزان‌قیمت‌تر بوده و بازده حرارتی کمتری دارند. از سوی دیگر کاربری این دستگاه نیز ساده است و به راحتی و در کمترین مدت زمان قابل آموزش خواهد بود. اما نقطه ضعف این کوره صنعتی در آنست که دما در نقاط مختلف کوره یکسان نیست. از طرف دیگر به دلیل اشتعال سوخت فسیلی، آلایندگی این نوع کوره نیز زیاد است.
کوره صنعتی مقاومتی
در نوع مقاومتی برای تامین حرارت کوره، به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی، از جریان الکتریسیته استفاده می‌شود. جریان برقی که از المنت‌های حرارتی عبور می‌کند، گرما تولید کرده و دمای کوره را بالا می‌برد. تنظیم دما در این نوع کوره صنعتی با دقت زیادی قابل انجام است و اپراتور می‌تواند به سادگی درجه و شدت حرارکت کوره را تنظیم کند. اما نقطه ضعف این کوره‌ نیز مصرف زیاد برق و متعاقباً هزینه بالای انرژی است. با توجه به سرعت پایین و هزینه بالای انرژی، کوره‌های مقاومتی برای ذوب فلزات مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما گزینه خوبی برای نگهداری ماده مذاب در فرآیند خط تولید به شمار می‌روند.
کوره صنعتی القایی
فناوری کوره القایی اندکی پیچیده‌تر است. حرارت در این نوع کوره‌ها از طریق تغییر متناوب جهت میدان مغناطیسی (شببه به عملکرد مایکرو ویو) ایجاد می‌شود. تغییر مستمر جهت میدان مغناطیسی با فرکانس بالا، مولکول‌های فلز را به حرکت در آورده و همین امر موجب افزایش دمای فلز و ذوب آن می‌گردد. کوره القایی باعث حرکت مواد مذاب می‌شود و از این رو در مواردی که باید آلیاژهای مختلفی به مواد فلزی مذاب اضافه شود و ترکیب به دست آمده یکنواخت شود، از کوره القایی استفاده خواهد شد. البته ترکیب مواد مذاب به این شکل ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد، بنابراین کاربری کوره‌ صنعتی القایی مستلزم تجربه و مهارت بیشتری است.
کوره صنعتی قوس الکتریکی
یکی دیگر از انواع کوره‌های صنعتی، کوره صنعتی قوس الکتریکی است. در این کوره‌ها، برای تولید حرارت از الکترود استفاده می‌شود. جریان برق میان الکترود و فلز و ایجاد قوس الکتریکی میان آنها، حرارت قابل توجهی ایجاد کرده و سبب ذوب فلز در ناحیه پیوند الکترود و فلز خواهد شد. کوره قوس صنعتی تحت عنوان کوره جوشکاری نیز شناخته می‌شود (چون فرآیند مشابهی با جوشکاری الکتریکی دارد). کوره‌های قوس الکتریکی سرعت و دقت بالایی دارند و در کارخانجات بزرگ ذوب فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کوره‌ها برای ذوب فلزاتی با دمای ذوب بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین برای فلزاتی با دمای ذوب پایین‌تر نظیر آلومینیوم و منیزیوم معمولاً کاربرد ندارند. برای ذوب تیتانیوم و فولاد، از کوره‌های صنعتی قوس الکتریکی استفاده می‌شود.
نکات مهم در هنگام ساخت کوره صنعتی یا انتخاب آن
برای افزایش بهره‌وری و بازده سرمایه‌گذاری در هنگام انتخاب و یا ساخت کوره صنعتی، نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید:
[list]

[*]ظرفیت مورد نیاز برای ذوب فلزات باید مورد توجه قرار گیرد

[*]بررسی حداکثر منابع مالی قابل اختصاص برای خرید و یا ساخت کوره عملیات حرارتی

[*]نوع فلزاتی که قرار است در کوره ذوب شوند.
[/list]
ساخت کوره عملیات حرارتی
کوره‌های صنعتی همیشه برای مذاب کردن فلز به کار نمی‌رود. هدف از ساخت کوره عملیات حرارتی در برخی از مصارف این است که تا حد معینی به فلز گرما داده شود و پس از تغییر حالت آن از شکل جامد، فرآیندهایی تکمیلی روی آن اجرا شده و سپس به دمای اولیه بازگردد. یکی از کاربردهای ساخت کوره عملیات حرارتی افزایش مقاومت و استحکام فلز تولیدی است. عملیات حرارتی نیز با روش‌های مختلفی انجام ‌می شود از جمله کربن‌دهی سطح، نرمالیزاسیون، آنیل کامل، و در نهایت کوییچ تمپر.
عوامل موثر بر قیمت کوره صنعتی
نکته مهمی که در خرید و یا ساخت کوره صنعتی باید مد نظر قرار دهید این است که در هنگام مقایسه قیمت، صرفاً نباید به قیمت کالا توجه کنید بلکه مجموعه‌ای از عوامل از جمله، حسن شهرت، کیفیت کالا، ظرفیت‌ها، تکنولوژی ساخت، و مهمتر از همه خدمات پس از فروش نیز توجه داشته باشید. بنابراین، محصول خود را از فروشنده یا شرکتی معتبر و دارای حسن شهرت تهیه کنید تا در تمام مراحل تولید و احیاناً مواجهه با مشکلات احتمالی حین کاربری نیز بتواند از شما پشتیبانی کند. در دسترس بودن قطعات و لوازم جانبی و مصرفی نیز از دیگر عامل موثر در انتخاب برند و فروشنده‌های مختلف کوره‌های صنعتی است.

منبع : https://heatmfs.com/