تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان، نحوه انتقال و درمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان، نحوه انتقال و درمان
زگیل تناسلی از عفونت ها یا بیماری های آمیزشی (STD) است که شایع ترین نوع این عفونت ها به شمار می رود بگونه ای که پیش بینی شده حدود ۷۵% از جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا شوند. در حال حاضر در ایران یک میلیون نفر به ویروس این بیماری مبتلا هستند. زگیل تناسلی بیماری مشترک بین مردان و زنان است و می تواند بخش های مختلفی از اندام تناسلی آنها را درگیر نماید.
یک بیماری عفونی به شدت مسری است که موجب بروز برجستگی هایی کلم مانند بر روی پوست ناحیه تناسلی و مقعد می‌شود، این برجستگی ها می‌توانند همرنگ با پوست بدن یا کمی تیره تر از آن باشد. این زائده‌ها می‌توانند سطحی نرم و یا زبر داشته باشند و در تماس پوست دست با آنها حالتی صابونی ایجاد می‌شود. زگیل‌ها معمولاً چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند مگر اینکه به یکدیگر بپیوندند و توده ای را تشکیل دهند.

عامل این بیماری نوعی ویروس کم خطر به نام HPV شناخته می شود که نواحی تناسلی بدن را درگیر می نماید. امکان انتقال این ویروس از طریق اشخاصی که هیچ یک از علائم این بیماری را ندارند نیز وجود دارد.

زگیل آلت تناسلی زنان
زگیل تناسلی یا genital warts در زنان نواحی از بدن مانند فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن) را درگیر می نماید و باعث ایجاد این بیماری می شود. توده های ایجاد شده به ندرت به سرطان تبدیل می‌شوند ولی اگر این عفونت دائمی شود، باعث ایجاد تغییراتی در ساختمان سلول‌های طبیعی بدن شده و موجب بروز این عارضه می‌شود. تمامی موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس HPV ایجاد شده است اما تمامی موارد زگیل‌های تناسلی و ابتلا به HPV به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

زنان می تواند با انجام تست پاپ اسمیر از وجود سرطان گردن رحم آگاهی یابند. با این تست می توان سلول های پیش سرطانی را شناسایی و قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان از این امر پیشگیری نمود.
زگیل آلت تناسلی مردان
علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان نیز همان ویروس HPV است. این عارضه در مردان در نواحی آلت تناسلی مردانه، مقعد، کشاله ران و روی کیسه بیضه ها ایجاد می شود. در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی احتمال انتقال ویروس از دهان وجود داشته و باعث ایجاد زائده‌هایی در گلو و دهان می‌شود. این عارضه در مردان نیز ریسک ابتلا به سرطان آلت تناسلی را افزایش میدهد.

زگیل تناسلی در مردان
علت
عامل این بیماری ویروسی پاپیلومای انسانی یا همان HPV شناخته می شود. این ویروس دارای ۱۰۰ تیپ مختلف است و ۴۰ نوع از آن در ناحیه تناسلی باعث ایجاد بیماری می شود. در اغلب موارد مبتلایان به آن از این ویروس اطلاعی ندارند چرا که این عامل بیماری زا هیچ نشانه ای را ایجاد نمی کند. البته در برخی موارد ویروس فعال شده و علائمی مانند زگیل های تناسلی را ایجاد می‌کند نوع خاصی از این ویروس موجب بروز تومورهای خطرناک یا سرطان می‌شود.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان
از زمان ورود این ویروس به بدن تا بروز زائده‌ها ممکن است چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال به طول بیانجامد و زمان دقیقی را نمی توان برای آن تعیین نمود. اما همزمان با ایجاد زگیل‌های تناسلی امکان ایجاد تغییر رنگ پوست نواحی تناسلی و مقعد وجود دارد. این زائده‌ها بدون درد هستند اما ممکن است باعث ایجاد التهاب و یا خارش شوند. همچنین در مواردی این ویروس ها ترشحات واژن را افزایش داده و موجب خونریزی می‌شود.

انواع زگیل ناحیه تناسلی
انواع زگیل های تناسلی بسته به ظاهر آنها به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

زگیل کاکل دار
شبیه به گل کلم
نوک تیز
قارچ مانند
نامنظم
پاپیلاری
راه‌های انتقال زگیل تناسلی
این عارضه در اثر تماس پوست با پوست منتقل شده و مهمترین راه انتقال آن از طریق برقراری رابطه جنسی و مخاط بدن است به همین سبب زگیل تناسلی از بیماری های آمیزشی به شمار می رود. انتقال این عامل تنها با تماس پوست نواحی تناسلی امکان پذیر بوده و منوط به رابطه جنسی دخولی واژینال یا مقعدی نیست. این ویروس از طریق اندام های تناسلی مهبل و مقعد از شخص ناقل ویروس به شخص دیگر منتقل می شود به علاوه این ویروس این قابلیت را دارا است که از طریق دهان و برقراری رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود. همچنین در برخی از موارد ممکن است این ویروس از مادر به جنین منتقل شود.

ویروس HPV در صورت استفاده از کاندوم منتقل نمی شود اما به این علت که کاندوم تمام سطح نواحی تناسلی را پوشش نمی دهد امکان انتقال عامل بیماری زا وجود دارد. به علاوه امکان انتقال این ویروس از وسایل مشترک مانند حوله، لباس،صندلی، توالت همچنین عمل هایی مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن وجود ندارد.

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی
تفاوت چشمگیر میان زگیل‌های تناسلی و معمولی در محل ایجاد آنها است ، زگیل های‌معمولی در نواحی به غیر از اندام های تناسلی بدن مانند کف دست و پا ایجاد می شود در حالی که زگیل‌های تناسلی در نواحی اندام های جنسی بدن زن و مرد بروز می کند. دیگر تفاوت این دو نوع زگیل، عامل ایجاد کننده آن است در حالی که هر دوی این زائده‌ها از ویروس پاپیلومای انسانی ناشی می شوند، نوع این ویروس ها باهم متفاوت است. ویروس HPV بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد که برخی از انواع آن موجب زگیل های معمولی و برخی دیگر باعث ایجاد زگیل های تناسلی میشوند.
تشخیص زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان
برای تشخیص قطعی این بیماری لازم است با پزشک معالج متخصص در زمینه پوست، زنان و … مشورت نمایید تا از وجود این زگیل ها اطمینان یابید زیرا در برخی موارد این برجستگی ها با بیماری های پرخطر دیگر مانند سرطان به اشتباه تشخیص داده می شوند. برخی از راهکار های تشخیص این بیماری به این شرح است :

معاینه چشمی زگیل با استفاده ذره بین
نمونه برداری از زائده تحت بی حسی به منظور تشخیص نوع ویروس عامل بیماری

https://darman.clinic/%d8%b2%da%af%db%8c...9%84%db%8c
سلام ایا قارچ و
زگیل به هم
شباهت دارند؟
ممنون از لطفتون