تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکات مهم در زمینه نگهداری از چیلر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
انواع سیستم تهویه مطبوع دارای مکانیزم خاصی هستند که با توجه به نوع عملکرد آنها باید سرویس دهی‌ و بررسی‌ های لازم را با توجه به این مکانیزم انجام دهید. انجام بسیاری از رسیدگی‌ ها به صورت روزانه به زمان بسیار کمی نیاز دارد، اما در عوض می‌ تواند از بروز بسیاری از مشکلات در بخش‌ های مختلف چیلر جلوگیری کند. همچنین این کار باعث کاهش هزینه‌ های تعمیرات و افزایش عمر مفید چیلر در طولانی مدت خواهد شد. نکاتی که هر روز در خصوص چیلر هوا خنک یا چیلر جذبی باید رعایت کنید عبارتند از:
[list]
[*]در صورتی که بر روی نمایشگر نشانه‌ ها و کدهایی در خصوص عملکرد منفی دیدید، حتماً با افراد متخصص تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که اگر اجازه دهید تا چیلر به کار خود ادامه دهد، ممکن است که مشکلات جدی‌ تری برای این محصولات به وجود بیاید.
[*]هرگونه صدا و یا لرزش غیر عادی در چیلر را فراموش نکنید و سعی کنید علت آن را بیابید. در صورتی که محل خاصی از چیلر کثیف شده بود، می‌ توانید آن را تمیز کنید و یا از خراب شدن بخش‌ های مختلف زودتر آگاه شوید.
[*]بررسی قسمت‌ های مختلف چیلر را به افراد مختلف بسپارید. این کار باعث می‌ شود تا همه محل خاصی را مورد بررسی دقیق تری قرار دهند و از همین رو کیفیت بررسی روزانه یا هفتگی بیشتر می‌ شود. البته در چنین شرایطی افراد باید آشنایی کافی با روند کاری چیلر و مشکلات رایج این نمونه از سیستم تهویه مطبوع داشته باشند.
[/list]استفاده از چک لیست برای نگهداری از چیلر
برای نگهداری انواع چیلر جذبی و چیلر تراکمی نیاز به یک چک لیست داریم که بر اساس آن بتوانیم به ترتیب بخش‌ های مختلف این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم. از سوی دیگر بکارگیری چک لیست دارای تاریخ می‌ تواند به ما زمان مناسب برای سرویس دهی‌ را یادآوری کند. با ثبت اطلاعات مختلف در خصوص دمای چیلر، سرعت جریان هوا و… می‌ توانید روند کاری چیلر را در طولانی مدت تحلیل کرده و بتوانید مشکلاتی که ممکن است در آینده برای آن به وجود بیاید را تا حد زیادی پیش بینی کنید. علاوه بر این نیاز است که هر روز موارد مختلفی مانند رسیدگی به لکه‌ ها، استفاده مرتب از تصفیه کننده آب، بررسی میزان روغن و مبرد چیلر و تمیز کردن لوله‌ ها و بخش‌ های داخلی را درون چک لیست خود بیاورید تا مطمئن شوید که هر روز به آنها رسیدگی می‌ کنید.
[تصویر:  badban71.jpg]
به کارگیری تصفیه آب
یکی از کارهایی که باعث افزایش عمر مفید چیلر هوا خنک (چیلر تراکمی) و چیلر جذبی می‌ شود، استفاده دستگاه تصفیه کننده آب است. به کارگیری این دستگاه باعث می‌ شود تا آب موجود در چیلر به صورت مداوم تصفیه شده و از همین ‌رو شرایط لازم برای تجمع جلبک‌ ها، رسوبات و خوردگی به وجود نیاید. به یاد داشته باشید برای پاکسازی آب میتوان از مواد شیمیایی مجاز برای چیلر استفاده کرد. در ضمن فیلترهای مورد استفاده در بخش تصفیه کننده آب باید هر سه ماه یکبار تعویض شوند و در صورتی که مشکلی برای آنها به وجود آمده باید آنها را تعویض نمایید.
پاکسازی فضای داخلی چیلر و لوله ها
تمیز کردن مداوم بخش‌ های داخلی چیلر و لوله‌ های سیستم آن باعث می‌ شود تا روند انتقال حرارت بین لوله‌ های بین کندانسور و اپراتور، بهتر انجام شود. استفاده از قلم مو و مواد شیمیایی برای از بین بردن جلبک‌ ها و رسوبات مختلف می‌ تواند در این زمینه برای شما مفید باشد. در نظر داشته باشید که بهتر است موقع بررسی وضعیت نظافت حتماً دقت کافی به خرج دهید تا هیچ خوردگی یا جلبک روی سطوح باقی نماند و باعث مشکلات بیشتری شود. اگر در زمان بررسی این قسمت ها لک های کوچک و بزرگی از دید شما پنهان بماند، به دلیل بالا بودن رطوبت روند زنگ زدگی تسریع یافته و باعث خرابی می‌ شود. همچنین باید همواره وضعیت پیچ‌ ها، نوارهای آب بندی، قفل‌ ها و لوله‌ ها را نیز مورد بررسی قرار داد تا از بروز هرگونه نشتی جلوگیری شود. برای راحت‌ تر شدن کنترل روزانه می‌ توانید سطوح کناری چیلر را در زمان چک کردن باز نمایید و جزئیات بیشتری را مشاهده کنید.
میزان مبرد و روغن چیلر را مورد بررسی قرار دهید
در مورد سیستم تهویه مطبوع بررسی میزان گاز مبرد، اهمیت بسیار بالایی دارد. از سوی دیگر روند کاری چیلر علاوه بر گاز به روغن مخصوص وابسته است. برای همین بهتر است در دوره‌ های زمانی مشخصی میزان گاز مبرد و روغن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت هر گونه اختلالی در مقدار آنها، سراغ انجام دادن اقدامات بعدی یا کمک گرفتن از افراد متخصص بروید. بهتر است به یاد داشته باشید که برای کنترل گاز مبرد و یا به طور کلی انجام تمام فعالیت‌ های مربوط به بررسی و سرویس دهی چیلر، برق چیلر را قطع کنید و زمانی که در حالت ایمن قرار گرفت قسمت های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید.
یکی از نیازهای هر ساختمانی تامین سرمایش آن در فصل تابستان است ، این مهم در ساختمانهای بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد ، چیلرها معمولاً در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند بدلیل مصرف برق زیاد توسط چیلرهای تراکمی (کمپرسوری) امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند.

https://betatahvie.com/%d9%82%db%8c%d9%8...%84%d8%b1/