تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ربات شتر مرغ
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  8528c93e-0dfb-4d4c-8edd-ba9fcfe832dd.jpg]



متخصصان IHMC یک ربات شترمرغ طراحی کرده‌اند که با تکیه بر طراحی خود و بدون نیاز به ژیروسکوپ و انواع سنسور‌ها، تعادل خود را به‌خوبی حفظ می‌کند.

دانشمندان IHMC یک ربات طراحی کرده‌اند که برخلاف نمونه‌های موجود، برای حفظ تعادل خود نیاز به سنسور‌ یا پردازش رایانه‌ای ندارد. این ربات قادر است بدون نیاز به سنسور خاصی و با تکیه بر مکانیک طراحی خود، روی دو پا با سرعت  ۱۶ کیلومتر در ساعت بدود. جری پرت، محقق ارشد IHMC که وظیفه‌ی سرپرستی تیم توسعه‌دهنده این ربات با نام Planar Elliptical Runner یا به‌اختصار (PER) را بر عهده دارد، اعلام کرد که در طول طراحی این ربات نکات بسیار جالب توجهی فرا گرفته‌‌اند. وی به این نکته اشاره کرد که با بهره‌گیری از دانش تجربی کسب‌شده، می‌توان ربات‌ها را بسیار بهینه‌تر و طبیعی‌تر توسعه داد. پرت همچنین به این موضوع اشاره کرد که دویدن در مواردی که نمی‌توان از چرخ استفاده کرد، یک روش بسیار کاربردی است.








پیش از این کمپانی Agile Technologies یک ربات دوپا با نام Cassie توسعه داده بود که برای حفظ تعادل خود نیازمند سنسور‌های فراوان و بهره‌گیری از قدرت پردازشی بالا برای اجرای الگوریتم‌ها بود. در مقابل، PER قرار دارد که با استفاده از یک موتور با تأمین نیروی حرکتی مورد نیاز برای تغییر وضعیت پاها در یک الگوی بیضوی، توانسته است تمام نیروی پردازشی و سنسور‌ها را حذف کند و فقط با تکیه بر طراحی خود، تعادلش را به‌راحتی حفظ کند. ربات شترمرغ قادر است در صورت افزایش پایداری هر یک از پاها، نیروی جنبشی را افزایش دهد و در نتیجه سرعت را بالاتر ببرد؛ به‌طوری‌که پایی که در عقب قرار می‌گیرد، به‌صورت مکانیکی تعادل را بیش از پیش برقرار می‌کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، در صورت ساخت نمونه‌ای در ابعاد یک انسان، این ربات قادر است به سرعت ۳۲ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ربات‌های دوپا فرایند بسیار پیچیده‌تری برای حفظ تعادل دارند، مضاف بر اینکه انرژی بیشتری استفاده می‌کنند و هزینه‌ی بالاتری نیز برای تولید می‌طلبند؛ اما در صورتی که یک ربات دوپا نظیر آنچه بوستون داینامیکس توسعه داده است، بتواند تعادل خود را حفظ کند، عملکرد میدانی بهتری خواهد داشت و قادر است پا در قلمرویی بگذارد که از دسترس سایر ربات‌ها خارج است. برای مثال می‌توان از این ربات‌ها برای کشف مناطقی استفاده کرد که ورود انسان خطرات بسیار زیادی متوجه وی خواهد کرد.


#ربات شتر مرغ # IHMC #[font=IRANSans, Tahoma]ژیروسکوپ#[font=IRANSans, Tahoma]جری پرت[/font][/font]