تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خشم چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
خشم مقدمه پرخاشگری است . اگر چه خشم احساسی طبیعی است که جزء هیجان های پایه محسوب می شود ، ولی با توجه به این که خشم می تواند منجر به رفتار پرخاشگرانه شود ، شناسایی و مهار خشم و ابراز رنجش به شیوه ای جامعه پسندانه و غیر پرخاشگرانه یا کنترل خشم ضروری است . خشم احساسی است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود . با این که خشم احساسی طبیعی و لازم است ولی وقتی شدت آن زیاد شود ، در موارد زیادی اتفاق می افتد ، و اگر نحوه ابزار خشم توسط فرد مناسب نباشد ، می تواند مشکل ساز شود .
در این مقاله به بررسی خشم و موقعیت های ایجاد کننده آن می پردازیم .



” در اکثر موارد ، افراد آشنا و مورد علاقه بیش از بیگانگان باعث خشم می شوند . “

تعریف خشم
خشم واکنش طبیعی موجود زنده نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود . این احساس می تواند از یک هیجان خفیف ناخوشایند شروع شده و تا احساس عصبانیت شدید پیش برود . در اکثر موارد رفتار فرد عصبانی ، ناسازگارانه است . با این حال ، اگرچه نمی توان خشم و عصبانیت را از زندگی حذف کرد ولی می توان آن را کنترل نمود . به عبارت دیگر ما حق داریم گاهی عصبانی شویم ولی می توانیم رفتارهای پرخاشگرانه نداشته باشیم . 
 یک نکته بسیار مهم در مورد کنترل خشم این است که به محض ایجاد خشم بتواند آن را تشخیص داد و بیش از شدت پیدا کردن ، آن را کنترل نمود . برای این کار بهتر است فرد نسبت به علائم اولیه ایجاد خشم در خویش حساس شده و آن ها را به محض ورود شناسایی نماید . این علائم در تمام افراد یکسان نیست . برخی علائم ورود خشم عبارتند از : 

[list]
[*]افزایش ضربان قلب 
[*]افزایش فشار خون 
[*]گشاد شدن مردمک چشم 
[*]منقبض شدن عضلات 
[*]تغییر رنگ چهره ( سرخ شدن یا رنگ پریدگی ) 
[*]داغ شدن یا یخ کردن 
[*]بی حس شدن برخی قسمت های بدن 
[*]تغییر تنفس 
[/list]هر فردی در هنگام عصبانیت برخی از این علائم را تجربه می کند . برخی افراد معتقدند که خشم به صورت احساس فشاری است که ناگهان از سمت قلب ( دل ) شروع شده و در تمام بدن پخش می شود . ترتیب ظهور این علائم نیز بسیار مهم است . بنابراین هر فردی باید به این موضوع باید توجه کند که اولین علامتی که هنگام خشم در وی به وجود می آید کدام است ؟ علائم بعدی کدامند ؟ از زمان ظهور کدام علامت به بعد است که دیگر کنترل خشم سخت می شود ؟ 
حتما بخوانید: علل پرخاشگری




[تصویر:  1.gif]


موقعیت های ایجاد کننده خشم
یکی از اولین کارهایی که برای کنترل خشم لازم است ، شناختن موقعیت های ایجاد کننده خشم برای هر فرد است . در اکثر موارد ، افراد آشنا و مورد علاقه بیش از بیگانگان باعث خشم می شوند . معمولاً خشمی که ناشی از رفتار افراد نزدیک به فرد است ، پاینده تر و شدید تر از خشمی است که نسبت به افراد بیگانه به وجود آمده است . تحقیقات نشان می دهد که در اکثر مواقع علت اصلی خشم ناکامی است . ناکامی حالتی است که فرد به دلایلی نتواند به خواسته های خود برسد ، ایجاد می شود . عللی که معمولاً افراد برای خشم خود بیان می کنند شامل موارد زیر نیز می باشد : 
[list]
[*]قطع شدن یک کار مورد علاقه 
[*] مورد ظلم واقع شدن 
[*] مسخره یا تحقیر شدن 
[*]قرار گرفتن در معرض پرخاشگری از طرف دیگران 
[*]مورد بی اعتنایی یا بی توجهی قرار گرفتن 
[*]گول خوردن 
[*] آسیب دیدن از طرف دیگران ( عمدی یا غیر عمدی ) 
[*]باید توجه داشت که افراد مختلف در یک موقعیت مشابه ، احساسات متفاوتی دارند یا حداقل شدت احساسشان با یکدیگر فرق می کند . 
[/list]در ادامه بخوانید: درمان پرخاشگری در کودکان


” در اکثر مواقع علت اصلی خشم ناکامی است . “



[تصویر:  instagram.png]


در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .



سوالات متداول

1- ✔️ خشم چیست؟
✔️ خشم واکنش طبیعی موجود زنده نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ موقعیت های ایجاد کننده خشم چیست؟
✔️ یکی از اولین کارهایی که برای کنترل خشم لازم است ، شناختن موقعیت های ایجاد کننده خشم بوده که در متن مقاله مطرج شده است.


3- ✔️ علت اصلی خشم چیست؟
✔️ در اکثر مواقع علت اصلی خشم انسان ها ناکامی است که در متن مقاله به توضیح این مسئله به طور کامل پرداخته شده است.
منبع : خشم چیست