تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مزایای اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
واقعیت این است که در هر رابطه ای اختلاف نظر و تعارض وجود دارد ، البته نوع تعارض ها و اختلاف نظرها از رابطه‌ای به رابطه دیگر تفاوت می کند ، با این وجود حتی در نزدیک ترین روابط بین‌ فردی نیز اختلاف نظر وجود دارد . به عبارت دیگر داشتن اختلاف نظر یک قسمت جدا شدنی از ارتباطات انسان ها است و می تواند باعث رشد و ارتقاء مهارت های بین فردی گردد . بنابراین بسیار مهم است که به جای تلاش در جهت حذف اختلاف نظر ، سعی شود مهارت هایی برای حل موثر اختلافات و تعارضات بین فرد آموخته شوند . اگر انسان از بحث و گفتگو پرهیز کند ، و یا مشکلات بین فردی خود را به شیوه ای نامناسب و ناکافی حل کند ، در نتیجه در درازمدت با مشکلات بسیار جدی تر در روابط بین فردی خود روبرو می شود .
در این مقاله به بررسی مزایای اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر می پردازیم .



مزایای اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر
از فواید اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد :
[list]
[*]اختلاف نظر تغییر کردن را تشویق می کند ، مواقعی هست که باید تغییر کرد . مهارت های جدیدی را باید یاد گرفت . دیدگاه های قدیم را کنار گذاشت و دیدگاه های جدید اتخاذ کرد . زمانی که انسان موضوع را از دید یک نفر دیگر به خوبی ببیند ، دیدگاه و نظرات خودش نسبت به موضوع نیز تغییر می کند . 
[*]اختلافات زندگی را جالب تر می کند و بسیاری از مواقع کنجکاوی و علایق انسان را تحریک می کند . بحث در مورد سیاست ، ورزش ، کار ، مشکلات اقتصادی و نظایر آن ، تعاملات بین فردی را پویاتر و خوشایندتر می کند . وقتی دیگران با نظر فرد مخالف هستند این انگیزه را در وی ایجاد می کنند که در مورد موضوع ، اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند . 
[*]زمانی که اختلاف نظر بین تصمیم گیرندگان وجود دارد ، تصمیم های مناسب تر و بهتر گرفته می شود . اختلاف نظر در تصمیم گیری باعث می شود تا فرد در مورد تصمیمی که می خواهد بگیرد ، دقت و فکر بیشتری داشته باشد . 
[*]اختلاف نظر به فرد کمک می کند خودش را به عنوان یک فرد بشناسد . هنگام به وجود آمدن یک اختلاف فرد متوجه می شود چه چیز هایی وی را عصبانی می کند . چه چیزهایی باعث ترس او می شود . چه چیزی برایش مهم است و یک اختلاف نظر و بحث را چگونه مدیریت می کند . 
[*]داشتن اختلاف می تواند باعث تفریح و شادی افراد گردد ، تنوع علایق و نظرات نسبت به ورزش ، کتاب ، فیلم و .... زندگی را جالب تر می کند . 
[*]اختلاف نظر می تواند روابط را غنی تر و عمیق تر نماید . در یک اختلاف فرد یاد می گیرد که دیدگاه دیگری را نیز به حساب آورده و به آن احترام بگذارد . 
[/list]حتما بخوانید: مهارت ارتباطی




[تصویر:  1.gif]


تعیین سازنده بودن یا مخرب بودن اختلاف نظر
براساس چهار عامل می توان تعیین کرد که آیا اختلاف نظر سازنده است یا مخرب . 
[list]
[*]اگر به دنبال تعارض و اختلاف ، رابطه مستحکم شده و طرفین را توانمند تر کند تا بهتر با هم کار کنند و تعاملات بهتری داشته باشند ، تعارض به صورت سازنده حل شده است . 
[*]اگر هر دو نفر بعد از حل تعارض ، بیشتر همدیگر را دوست داشته باشند یا به هم علاقمند شده باشند و به هم بیشتر اعتماد کنند ، اختلاف به طور سازنده حل شده است . 
[*]اگر هر دو نفر از نتیجه اختلاف احساس رضایت و خشنودی کردند نیز اختلاف به صورت سازنده حل شده است . 
[*]و بالاخره اگر هر دو نفر خود را در حل مسایل و اختلافات در آینده توانمندتر ببینند ، اختلاف به شیوه ای سازنده حل شده است .
[/list]در ادامه بخوانید: انواع اختلالات ارتباط



[تصویر:  instagram.png]




سوالات متداول

1- ✔️ مزایای اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر چیست؟
✔️ اختلاف نظر یک قسمت جدا شدنی از ارتباطات انسان ها است و می تواند باعث رشد و ارتقاء افراد شود که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ تعیین سازنده بودن یا مخرب بودن اختلاف نظر چگونه است؟
✔️ براساس چهار عامل می توان تعیین کرد که آیا اختلاف نظر سازنده است یا مخرب که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️ رضایت طرفین در نتیجه اختلاف نظر چه اهمیتی دارد؟
✔️ اگر هر دو نفر از نتیجه اختلاف احساس رضایت و خشنودی کردند یعنی اختلاف نظر سازنده حل شده که در متن مقاله مطرح شده است.
منبع : مزایای اختلاف نظر در روابط بین فردی موثر