تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: رشته های هنرستان فنی حرفه ای
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته در گروه های فنی حرفه ای را دارند، می توانند با کسب حد نصاب نمرات لازم دروس تخصصی این گروه ها، اقدام به ثبت نام در رشته های هنرستان نمایند. لازم به ذکر است برخی از رشته های فنی حرفه ای دارای محدودیت جنسیتی بوده و مختص دختران و یا پسران می باشد.

دانش آموزانی که علاقمند به رشته های موجود در شاخه های فنی و یا هنری هستند، می توانند با مطالعه درباره رشته های مربوط به هنرستان، رشته مورد نظر خود را انتخاب کرده و در آن به ادامه تحصیل بپردازند.
متاسفانه برخی از خانواده ها و حتی گروهی از دانش آموزان بر این باورند که دروس ارائه شده در گروه های فنی و حرفه ای و در کل رشته های موجود در شاخه فنی و حرفه ای، برای دانش آموزانی که عملکرد تحصیلی ضعیف و نمرات پایین تری دارند مناسب تر است، در صورتی که بسیاری از رشته های موجود در شاخه های فنی حرفه ای مستلزم ارائه ایده های نوین و خلاقانه می باشند.
برای انتخاب رشته هایی که زیر شاخه ای از گروه فنی حرفه ای هستند، دانش آموزان باید حداقل نمره لازم در دروس تخصصی مرتبط با رشته مورد نظر خود را در پایه های تحصیلی متوسطه اول کسب نمایند، در غیر این صورت مجاز به ثبت نام در رشته مورد علاقه خود نخواهند بود.
برای ارائه بهتر این توضیحات و راهنمایی کامل تر والدین و دانش آموزان، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی مواردی چون گروه ها و زیرگروه های رشته های فنی حرفه ای، رشته های مخصوص دختران، رشته های مخصوص پسران و مشاوره انتخاب رشته های فنی و حرفه ای بپردازیم.


گروه ها و زیر گروه های رشته های فنی و حرفه ای
دانش آموزانی که قصد یادگیری حرفه و رشته مورد نظر خود را از طریق کسب آموزش های فنی داشته و یا حتی قصد دارند ادامه تحصیل در زمینه های فنی و هنری در مقطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر را انتخاب کنند، بهتر است انتخاب رشته دبیرستان خود را از رشته های موجود در هنرستان های فنی و حرفه ای  انجام دهند.

گروه های آموزشی ایجاد شده در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای به چهار دسته کلی تقسیم می گردد که هر کدام از این گروه ها زیر گروه های متفاوت و زیادی را شامل می شود. این گروه های آموزشی عبارتند از:


 هنر

 مدیریت و خدمات

 صنعت

 کشاورزی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر رشته های هنری در دبیرستان می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید.
بیشتر بخوانید: زیر شاخه های رشته هنر در دبیرستان
در صورتی که این انتخاب رشته از زیر گروه های شاخه فنی اتفاق بیافتد به احتمال زیاد شانس موفقیت دانش آموز در رشته انتخابی خود بسیار بیشتر خواهد بود، چرا که درصد بیشتر آموزش های رشته های گروه فنی و حرفه ای را کارگاه های آموزشی و آموزش دروس عملی تشکیل می دهد، در نتیجه میزان یادگیری این دانش آموز در درگیری عملی با درس های مربوطه نسبت به دانش آموزان در حال تحصیل در شاخه های نظری بسیار بیشتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که برخی از رشته های گروه فنی و حرفه ای در همه هنرستان های فنی و حرفه ای تدریس نمی شوند و برخی از این رشته ها نیز برای جنسیت مشخصی در نظر گرفته شده اند. به منظور معرفی بهتر رشته های تحصیلی موجود در گروه فنی و حرفه ای در این قسمت گروه های اصلی شاخه تحصیلی فنی و زیر گروه های های آن ها را معرفی کرده و بررسی می نماییم:

زیر گروه های گروه هنر

فتوگرافیک 
طراحی دوخت
معماری داخلی
صنایع دستی
انیمیشن و پویانمایی
تولید برنامه تلویزیونی
گرافیک
نقاشی
نوازندگی ساز جهانی
نوازندگی ساز ایرانی
نمایش
سینما
نقشه کشی معماری
طراحی زبان بصری
مرمت آثار فرهنگی
موسیقی مبانی آهنگ سازی
پشتیبانی صحنه
چاپ دستی

زیر گروه های گروه مدیریت و خدمات

حسابداری
تربیت کودک
تربیت بدنی
حمل و نقل
 ناوبری
مدیریت خانواده
شبکه و نرم افزار رایانه ای

زیر گروه های گروه صنعت

الکتروتکنیک
الکترونیک
الکترونیک و مخابرات دریایی
مکانیک موتورهای دریایی
ساختمان
نقشه برداری
سرامیک
صنایع شیمیایی
صنایع نساجی
متالوژی
معدن
مکاترونیک
صنایع فلزی
تاسیسات مکانیکی
مکانیک خودرو
ماشین ابزار
صنایع چوب و مبلمان
نقشه کشی عمومی
ساخت و تولید

زیر گروه های گروه کشاورزی

 امور باغی
امور دامی
امور زراعی
ماشین های کشاورزی
صنایع غذایی

برای کسب اطلاعات درباره هدایت تحصیلی پایه نهم و نحوه انجام، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.
حتما بخوانید:  هدایت تحصیلی پایه نهم

[تصویر:  academy1.gif]

رشته های هنرستان فنی و حرفه ای اختصاصی دخترانه
با وجود این که موفقیت در برخی رشته ها وابسته به استعداد ها و توانایی های دانش آموزان بوده و هیچ محدودیتی در جنسیت و یا دختر و پسر بودن دانش آموزان وجود ندارد اما باید به برخی مسائل از جمله روحیات پذیرش دروس ارائه شده در این رشته ها نیز توجه داشت.

 برخی از رشته های مرتبط با مسائل تربیتی همچون رشته کودک یاری نیازمند حوصله و توجه بیشتری نسبت به سایر رشته های دیگر می باشد که این روحیه مسئولیت پذیری و تربیتی در دختران دانش آموز ملموس تر است.

برای توضیح واضح تر این مسئله در این قسمت به شرح رشته های اختصاص یافته به گروه دختران در شاخه فنی و حرفه ای می پردازیم.
رشته های فنی اختصاص یافته به دانش آموزان دختر هنرستان های دخترانه فنی و حرفه ای عبارتند از:


  طراحی دوخت


  کودک یاری

برای اطلاع یافتن از دیگر رشته های تحصیلی قابل انتخاب در انتخاب رشته پایه نهم، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.
بیشتر بخوانید: معرفی رشته های انتخاب رشته پایه نهم


[تصویر:  madares2.gif]


رشته های هنرستان فنی و حرفه ای اختصاصی پسرانه

همان طور که در مطالب قبل نیز عنوان شد برخی از رشته های ارائه شده در گروه فنی و حرفه ای دارای محدودیت های جنسیتی هستند، یعنی برخی رشته های این شاخه تحصیلی مختص تحصیل دانش آموزان دختر و برخی رشته های دیگر نیز مختص تحصیل دانش آموزان پسر می باشند.


برخی از رشته های ارائه شده در شاخه تحصیلی فنی، برای یادگیری اولیه نیازمند شرایط روحی و جسمانی خاصی هستند که بیشتر در گروه دانش آموزان پسر قابل تشخیص و ارائه می باشد. همچنین به این مورد نیز باید توجه داشت که علاوه بر ویژگی های جسمی و روحی دختران و پسران شرایط پذیرش بازار کار نیز بر دسته بندی این رشته های در گروه های جنسیتی خاص بی تاثیر نبوده است. به همین منظور در این قسمت نیز به معرفی رشته های فنی و حرفه ای مخصوص پسران پرداخته شده است.


  رشته های فنی اختصاص یافته به دانش آموزان پسر هنرستان های فنی و حرفه ای عبارتند از:


 صنایع فلزی


 الکتروتکنیک


 تاسیسات


 متالوژی


 ساختمان


 ساخت و تولید

اگر علاقمند به کسب اطلاعات درباره امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم و چگونگی برگزاری آن هستید، مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم.
حتما بخوانید: امتحان تعیین رشته مجدد پایه نهم

[تصویر:  %DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84_%D8%AA%D9...%D8%B3.gif]


مشاوره انتخاب رشته های فنی حرفه ای
دانش آموزانی که پس از هدایت تحصیلی علاقمند به ادامه تحصیل در یکی از رشته های ذکر شده در بخش های قبل می باشند، باید علاوه بر علاقه و توانایی در زمینه های مورد نظر، دارای پشتکار بیشتری نیز نسبت به دانش آموزان سایر شاخه های تحصیلی باشند.

در واقع همان طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، بیشتر دروس رشته های فنی و حرفه ای را کارگاه ها و آموزش های عملی تشکیل می دهد و با توجه به این که تا قبل از ورود به این شاخه تحصیلی اکثر دروس جنبه تئوری و مطالعاتی داشته اند، بنابراین درصد خطا در یادگیری اولیه دروس این این رشته ها بیشتر خواهد بود و باید صبر و پشتکار بیشتری به خرج داد.

دروس تدریس شده در رشته های فنی و حرفه ای به گونه ای هستند که دانش آموز باید متناسب با شاخه های مرتبط با هر گروه دارای روحیات و تفکراتی خلاق و کنجکاوانه باشد، چرا که در غیر این صورت میزان موفقیت این دانش آموز در زمینه انتخابی تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

دانش آموزان می توانند برای اطلاع بهتر از علاقمندی ها و روحیات خود در آزمون های مربوط به هدایت تحصیلی شرکت کرده و از درست بودن نتیجه انتخاب رشته پایه نهم خود اطمینان کافی حاصل نمایند.

تمامی رشته های گروه تحصیلی فنی و حرفه ای به جز رشته های عنوان شده در قسمت های قبل در بین دانش آموزان دختر و پسر مشترک بوده و هیج محدودیتی از نظر جنسیت برای ثبت نام در این رشته ها وجود ندارد.

به حالت کلی از مطالب ذکر شده و همچنین آموزش های ارائه شده در زیر گروه های شاخه فنی و حرفه ای میتوان نتیجه گرفت که دروس و آموزش های تدریس شده در شاخه های فنی و حرفه ای بیشتر بر روی یادگیری یک حرفه خاص و تربیت نیروی کار حرفه ای تمرکز دارد. با وجود تمامی این تفاوت ها، دروسی نیز وجود دارند که بین شاخه های نظری و فنی مشترک هستند که دروس عمومی اسلامی و دروس مرتبط با علوم پایه از جمله این موارد هستند.

معمولا افرادی که در این رشته ها فارغ التحصیل می شوند، شرایط تاسیس آموزشگاه های هنری را داشته و از این طریق می توانند آینده شغلی مناسبی داشته باشند. برای تسیس چنین مراکزی به موسسانی نیاز است که رشته تحصیلی شان هنر بوده و دارای سابقه کار در رشته های هنری هستند.

در ادامه بخوانید: سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی

 دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به رشته های فنی و حرفه ای، عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند. همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با رشته های موجود در شاخه فنی می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید.


سوالات متداول

1- ✔️ آیا رشته های فنی و حرفه ای دارای گروه بندی خاصی هستند؟
✔️ بله همان طور که در این مقاله نیز عنوان شد، رشته های شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای به 4 گروه اصلی هنر، صنعت، خدمات و کشاورزی تقسیم بندی می شوند.


2- ✔️ کدام یک از رشته های هنرستان های فنی و حرفه ای مخصوص دختران هستند؟
✔️ طبق مطالب عنوان شده در این مقاله این مورد رشته هایی که نیازمند داشتن خصوصیاتی همچون صبور و مسئولیت پذیر هستند را شامل می شود که به بررسی رشته های مورد نظر در این مقاله پرداخته شده است.


3- ✔️ رشته های اختصاص یافته به دانش آموزان پسر در هنرستان های فنی چه رشته هایی هستند؟
✔️ رشته هایی متناسب با شرایط روحی و فیزیکی پسران هستند که به طور کامل در این مقاله شرح داده شده اند.
منبع : رشته های هنرستان فنی حرفه ای