تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روش برگزاری امتحانات مدارس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، امتحانات پایه های نهم و دوازدهم سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ مدارس به صورت حضوری برگزار می شود. امتحانات میان ترم دانش آموزان مقاطع مختلف نیز تابعی از شرایط مدرسه است و در صورت تشکیل کلاس‌ های حضوری، امتحان نیز حضوری و در صورت آموزش مجازی امتحانات نیز مجازی برگزار خواهد شد.

روند برگزاری امتحانات مدارس به این صورت است که هر ساله در زمان تعیین شده دانش آموزان در محل برگزاری امتحان حاضر شده و سوالات مربوطه را پاسخ می دهند. با توجه به شرایط به وجود آمده به علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی این روند برگزاری شامل تغییرات زیادی شده است. با این وجود وزارت آموزش و پرورش خبر از برگزاری حضوری امتحانات دی ماه مدارس داده است.


امتحانات دی ماه 1400 مدارس در تهران به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
امتحانات نهایی نهم و دوازدهم کلیه مدارس کشور حضوری است.
برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات میان ترم بر عهده مدارس است.

این امکان وجود دارد که نحوه تعیین نمره و ارزشیابی دانش آموزان در این امتحانات علاوه بر نمره برگه، بر عهده معلمین نیز باشد تا بر اساس فعالیت های دانش آموزان، نمره ای برای امتحانات دی ۱۴۰۰ مشخص گردد.
با توجه به اهمیت موضوع برگزاری امتحانات مدارس و همچنین جهت ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص در ادامه این مقاله نحوه برگزاری آزمون های مدارس 1400 برای تمامی مقاطع با شرح جزئیات بررسی شده و شرح داده خواهد شد.

برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی نوبت اول ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱
آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مانند آزمون های آغازین به منظور ارزشیابی آن ها در خصوص یادگیری مطالب درسی در نیمسال اول و دوم تحصیلی برگزار می گردد. آخرین مصوبات سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی حاکی از آن است که برگزاری این آزمون برای نیمسال اول تحصیلی 1400- 1401 به صورت غیر حضوری انجام پذیرد.

طبق آخرین اطلاعیه صادر شده از طرف سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی نحوه برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی سال گذشته به شرح زیر بوده است که به محض انتشار اطلاعیه جدید، این موارد بروزرسانی می شوند.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی، فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه های مربوط و مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام خواهد شد.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی، فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری، و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه، انجام می شود.

نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیرنهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

شایان ذکر است سال گذشته ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نوبت دوم، در بازه زمانی 27 اردیبهشت لغایت 24 خردادماه، انجام شد. در بخش زیر دستورالعمل برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی سال گذشته ارائه شده است که به محض بروزرسانی در اینجا قرار می گیرد.

دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سال گذشته

دانش آموزانی که به دنبال اطلاع از زمان برگزاری امتحانات دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ هستند می توانند به مطالعه مقاله زیر بپردازند و خود را تا زمان مشخص شده آماده نمایند.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری امتحانات مدارس

نحوه برگزاری امتحانات دوره ابتدایی دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱
امتحانات دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ برای دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اهمیت بسیاری بوده و این میزان اهمیت به این علت است که معدل و نمرات آن ها در نمره پایانی آن ها نیز تاثیر گذار خواهد بود. دانش آموزان باید نصف کتاب ها که توسط معلم تدریس شده را خوانده و خود را آماده حضور در مدرسه نمایند.


ارزشیابی در پایه های اول، دوم و ششم دوره ابتدایی به صورت عملکردی و در پایه های سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، بر اساس محتوای پوشه کار، انجام خواهد شد.

برای دسترسی به سوالات امتحانی تمام مقاطع تحصیلی و دانلود رایگان آن ها می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: سوالات امتحانی

[تصویر:  academy1.gif]

نحوه برگزاری امتحانات دوره متوسطه اول و دوم دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱
برگزاری امتحانات 1400 دی ماه پایه های تحصیلی مقاطع اول و دوم متوسطه با توجه به حجم مطالب درسی و میزان حساسیت دروس در دو دسته امتحانات داخلی و امتحانات نهایی برگزار می شوند.

با وجود این روال هر ساله برگزاری این امتحانات برای دو مقطع متوسطه اول و دوم و پایه های آن ها به صورت حضوری بود و تنها در نوع ارزشیابی و نمره دهی متفاوت بوده است، در حال حاضر نیز با تصمیماتی که در خصوص بازگشایی مدارس گرفته شده احتمال حضوری بودن امتحانات دانش آموزان وجود دارد.

اهمیت موارد عنوان شده و توجه دانش آموزان و والدین به این مسئله سبب شد تا در این بخش به شرح و بررسی شرایط و ضوابط تعیین شده برای هر یک از پایه های تحصیلی متوسطه اول و دوم با ذکر جزئیات بپردازیم .

امتحانات نوبت دی ماه مقطع متوسطه اول

امتحانات دی 1400 مدارس برای دانش آموزان پایه های تحصیلی هفتم و هشتم به این صورت پیش بینی می شود که همچون سایر نوبت های دیگر امتحانات مدارس حضوری بوده و نمرات دانش آموزان علاوه بر پاسخگویی به سوالات، بر اساس ارزشیبابی و فعالیت آن ها در طول کلاس های برگزار شده و بر اساس نظر نهایی معلم مربوطه باشد.

دانش آموزان پایه نهم که در سال پایانی مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند به دلیل این که نمره دریافتی از امتحانات آن ها بر نتایج هدایت تحصیلی و تعیین رشته دبیرستان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت نیز باید به صورت حضوری در امتحانات دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ شرکت نمایند.

بیشتر بخوانید: نحوه پاسخگویی به آزمون در برنامه شاد

امتحانات دی مقطع متوسطه دوم

دانش آموزان دو سال اول مقطع متوسطه دوم یعنی پایه های تحصیلی دهم و یازدهم امتحانات نوبت اول 1400 دروس خود را به صورت حضوری در مدارس خود پاسخ خواهند داد.

بر اساس مصوبات تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش نمرات تعیین شده برای تمامی رشته های این پایه های تحصیلی علاوه بر عملکرد دانش آموزان بر اساس نظر نهایی معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.

امتحانات دانش آموزان استثنایی

با توجه به شرایط  ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی اضطراری مدارس و عدم حضور دانش آموزان در کلاس درس به منظور نظم دهی و برنامه ریزی برای فرایند ارزشیابی امتحانات دی ۱۴۰۰، ممکن است با توجه به نیاز های ویژه این دانش آموزان نظرات متفاوتی برای ارزشیابی آن ها ارائه می گردد که بزودی تصمیمات نهایی در این مقاله اطلاع رسانی می شود.

بیشتر بخوانید: برنامه امتحانات نهایی دی 1400


[تصویر:  madares2.gif]


شرایط برگزاری امتحانات دوره ابتدایی دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱
با توجه گسترش بیماری کرونا، تعطیلی مدارس باعث غیر حضوری شدن کلاس ها و آموزش های ابتدایی شده است. بنابراین پیش بینی می شود که در صورت قرمز بودن وضعیت مناطق از لحاظ گسترش بیماری کرونا نحوه برگزاری امتحانات دوره ابتدایی دی ۱۴۰۰ همچون نوبت های قبل به صورت غیر حضوری در شاد باشد. در غیر اینصورت امتحانات مدارس ابتدایی نبز به صورت حضوری خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در پایه اول و دوم آموزش ابتدایی، ارزشیابی دروس براساس اطلاعات و شواهد جمع‌ آوری شده، مطابق اهداف درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و برگه امتحانی آنان انجام می‌گیرد.

ارزشیابی در پایه های اول، دوم و ششم دوره ابتدایی به صورت عملکردی و در پایه های سوم، چهارم و پنجم دوره ابتدایی به تشخیص معلم و تأیید مدیر مدرسه، بر اساس محتوای پوشه کار، انجام خواهد شد.

برای دریافت آخرین نسخه منتشر شده برنامه شاد و دسترسی به نسخه های قدیمی تر این برنامه می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: دانلود نسخه جدید شاد

[تصویر:  %DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84_%D8%AA%D9...%D8%B3.gif]


 شرایط برگزاری امتحانات دوره متوسطه اول و دوم دی ماه ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

همانطور که توضیح داده شد، وزارت آموزش و پرورش دستور بر برگزاری حضوری تمامی امتحانات مقاطع مختلف تحصیلی در سال 1400 داده است. در ادامه با نحوه ارزشیابی مقاطع مختلف متوسطه آشنا می شویم.

پایه هفتم و هشتم

ارزشیابی این دانش آموزان بر اساس مستندات و شواهد جمع آوری شده از مشارکت دانش آموز در فعالیت ‌های آموزشی تربیتی داخل و خارج از کلاس درس و مدرسه، ارزشیابی حین آموزش‌ های مجازی، ابتکارات و خلاقیت‌ها در موقعیت‌های یادگیری، پژوهش ‌های دانش آموزی مرتبط با دروس، خلاصه نویسی، نتایج ارزشیابی ‌های مستمر و تراکمی نوبت اول و مستمر نوبت دوم و سایر شیوه‌های ارزشیابی صورت می‌ گیرد و نمره دانش آموز تعیین و به مدیر مدرسه ارائه می‌ شود.

پایه نهم

پیش بینی می شود تمامی امتحانات نهایی نهم در نوبت دی ماه 1400 پایه نهم به صورت حضوری برگزار شود. با وجود این احتمالا برگزاری این امتحانات به صورت هماهنگ استانی نخواهد بود. همچنین تمامی مراحل طراحی سوالات، برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق نیز همچون نوبت قبل در مدرسه انجام گیرد.

پایه دهم و یازدهم

برای پایه دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم شرایط تفاوت چندانی با مقاطع پایین تر ندارد و این دانش آموزان نیز مشغول آموزش مجازی از طریق برنامه شاد بوده اند. احتمال دارد که ارزشیابی [b]دی ماه[/b] ۱۴۰۰ دانش آموزان پایه‌ های دهم و یازدهم، طبق تصمیم شورای مدرسه ترجیحا به عنوان تکمیل فرآیند آموزش به صورت حضوری انجام گردد.

ارزشیابی این دانش آموزان بر اساس مستندات و شواهد جمع آوری شده از مشارکت دانش آموز در فعالیت ‌های آموزشی تربیتی داخل و خارج از کلاس درس و مدرسه، ارزشیابی حین آموزش‌ های مجازی، ابتکارات و خلاقیت‌ ها در موقعیت‌های یادگیری، پژوهش ‌های دانش آموزی مرتبط با دروس، خلاصه نویسی، نتایج ارزشیابی ‌های مستمر و تراکمی نوبت اول و مستمر نوبت دوم و سایر شیوه‌های ارزشیابی صورت می‌ گیرد و نمره دانش آموز تعیین و به مدیر مدرسه ارائه می‌ شود.

هم چنین احتمال برگزاری امتحانات مجازی نیز وجود دارد که از جمله روش های برگزاری آزمون های مجازی مراجعه به سایت همگام و شرکت در آزمون های آنلاین این سامانه می باشد.

بیشتر بخوانید: آزمون آنلاین سایت همگام

پایه دوازدهم

در صورت برگزاری تمامی امتحانات نهایی پایه دوازدهم دی ۱۴۰۰ به صورت حضوری، تمهیدات ویژه ای برای برگزاری امتحانات حضوری پایه دوازدهم برای امتحانات دی جهت رعایت ضوابط و پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته می شود.

جهت دسترسی به سوالات امتحانات نهایی سال های گذشته و اطلاع از جزئیات آن ها می توانید به مقاله زیر مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  سوالات امتحانات نهایی

نحوه برگزاری آزمون ها و ارزشیابی دروس عملی هنرستانی ها دی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

ارزشیابی دروس تئوریک برای همه دانش ‌آموزان هنرستانی به علت آنکه امتحان نهایی ندارند مشابه سایر پایه‌ ها است. این ارزشیابی بر اساس شناخت معلمان از میزان فعالیت‌های حضوری و غیر حضوری دانش آموزان و استفاده از سایر شیوه‌ های ارزشیابی پیش گفته، انجام  خواهد شد.

بدیهی است در دروس پایه فنی و شایستگی ‌های غیر فنی حصول اطمینان از آموزش حضوری و غیر حضوری و پودمان های باقیمانده با معلمان مربوط خواهد بود.

فرآیند آموزش و ارزشیابی دروس علمی و کارگاهی هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش، با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با اولویت پایه دوازدهم، انجام می شود. بر اساس این دستور العمل، ارزشیابی دروس داخلی پایه دوازدهم و دروس افتاده سنوات قبل برای دانش آموزان پایه های یازدهم و دوازدهم، به شیوه حضوری انجام می شود.

درباره دروس شایستگی ‌های فنی شامل استاندارد مهارت در کاردانش و شایستگی‌ های فنی در رشته‌ های شاخه فنی و حرفه‌ای، چون این شایستگی‌ های فنی باید به روش کارگاهی ارائه شوند هم آموزش به صورت حضوری خواهد بود و هم ارزشیابی همزمان با آموزش انجام می ‌شود که این دوره‌ ها همزمان با بازگشایی مدارس برگزار می‌ شود.

از آن جایی که دانش آموزان کلاس دوازدهم فارغ ‌التحصیل می‌شوند و دیگر به مدرسه برنمی ‌گردند، آنها یا به سربازی و آموزش عالی می ‌روند و یا وارد بازار کار می‌شوند به همین جهت در اولویت هستند و سپس دروس پایه یازدهم و دهم به تدریج ارائه خواهد شد.

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج امتحانات نهایی


علاوه بر اطلاعات داده شده، معلمان و مدارس می توانند با عضویت در سامانه کارسنج به برگزاری انواع کلاس ها و امتحانات آنلاین برای دانش آموزان پرداخته و کارنامه تحصیلی هر ترم را برایشان صادر نمایند.

توصیه می کنیم برای اطلاع از آخرین اخبار نحوه برگزاری امتحانات مدارس ، عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شوید و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید . هم چنین اگر هر سوالی در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات مدارس دارید ، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .



آخرین اخبار مرتبط با نحوه برگزاری امتحانات مدارس

20 آبان ۱۴۰۰

امتحانات نهایی نهم و دوازدهم حضوری برگزار می شود. نحوه برگزاری امتحانات میان ترم تمامی مقاطع تحصیلی بر عهده مدارس است.

3 شهریور 1400

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش «دستورالعمل برگزاری امتحانات شهریور ۱۴۰۰» را با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی» به استانها، ابلاغ کرد.

2 شهریور 1400

مدیرکل سلامت و تندرستی آموزش و پرورش خبر داد مجوز برگزاری امتحانات نهایی حضوری پایه دوازدهم از ستاد ملی کرونا اخذ شده است و این امتحانات از ۸ شهریور آغاز می‌شود.

11 خرداد 1400

دانش آموزان رشته های تحصیلی تجربی و ریاضی پایه دوازدهم متوسطه دوم می توانند ساعاتی بعد از برگزاری آزمون نهایی درس هویت اجتماعی به سامانه سنجش آموزش و پرورش مراجعه کرده و پاسخ سوالات امتحانی را دریافت نمایند.

1 خرداد 1400

امتحان فیزیک 3 گروه ریاضی و تجربی پایه دوازدهم متوسطه دوم که به صورت هماهنگ می باشد، امروز 1 خرداد ماه راس ساعت 8 صبح برگزار شده و کلید سوالات نیز ساعاتی بعد منتشر گردید.

30 اردیبهشت 1400

 به دلیل اهمیت و تأثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم و هماهنگ پایه نهم در سرنوشت دانش آموزان، علیرغم محدودیت ‌های کرونایی، با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، امتحانات این دوپایه تحصیلی، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.


سوالات متداول

1- ✔️ زمان برگزاری آزمون های ابتدایی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود ؟
✔️ جزئیات برگزاری آزمون های ابتدایی در این مقاله به طور کامل تشریح شده است. مدیران مدارس می توانند بر اساس شیوه نامه آموزش و پرورش تصمیم گیری نمایند.


2- ✔️ نحوه برگزاری امتحانات نهایی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ به چه صورتی است ؟
✔️ شیوه نامه برگزاری امتحانات نهایی با جزئیات کامل در این مقاله عنوان شده است. بر این اساس امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار می شود.


3- ✔️ آیا امتحانات مدارس امسال همچون روال سال های گذشته برگزار می شود ؟
✔️ خیر زمان برگزاری امتحانات در مقاطع مختلف متفاوت است که در این مقاله نحوه برگزاری امتحانات مدارس به تفکیک هر پایه شرح داده شده است.
منبع : روش برگزاری امتحانات مدارس