تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عفونت در قاعدگی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
عفونت های واژن به ویژه عفونت قارچی بر قاعدگی و عادت ماهانه زنان تاثیر می گذارد، شایع ترین عفونت در زنان عفونت قارچی یا کاندیدیازیس است که بسیار آزاردهنده بوده و عوارضی برای زنان به همراه دارد، قاعدگی زنان می تواند گاهی منجر به افزایش این عفونت شود، همچنین عفونت نیز تاثیر متقابلی بر چرخه قاعدگی می گذارد و گاهی آن را نامنظم کرده و یا خونریزی و درد را شدت می بخشد.
بنابراین باید نسبت به علائم عفونت در پریود یا غیر پریود را شناخت پیدا کرده تا در صورت مشاهده علائم هر چه سریعتر در جهت درمان اقدام کرد، در این مقاله به توضیح عفونت های واژن و تاثیر آن بر پریود و درمان خانگی پرداخته شده است.


عفونت در پریود چیست
برخی تغییرات هورمونی در دوران پریود زنان توانایی از بین بردن باکتری های لازم برای واژن را داشته و منجر به عفونت های قارچی می شود و یا باعث افزایش این باکتری ها در دوران قاعدگی می شود. این عفونت برای زنان به خصوص در دوران عادت ماهانه بسیار آزار دهنده است و منجر به پریود نامنظم شده و معمولا با کرم و دارو های ضد قارچ درمان می شود.
بیشتر بیماری های عفونی قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس بوده، اما سایر قارچ ها نیز می تواند منجر به این عفونت شوند که در این جا نام برخی از آن ها ذکر شده است.
[list]
[*]کاندیدا گلابراتا (Candida glabrata)
[*]کاندیدا کروسی (Candida krusei) 
[*]کریپتوکوککوس نئوفورمانس (Cryptococcus neoforman)  
[*]پارازیلوز کاندیدا (Candida parapsilosis))
[*]کاندیدا گرمسیری (Candida tropicalis)
[/list]حتما بخوانید: بیماری های جنسی



[تصویر:  2.gif]


علل و علائم عفونت در پریود
واژن زنان شامل باکتری هایی به نام لاکتوباسیلوس و قارچ های کاندیدا است که وجودشان برای سلامتی واژن و رحم واجب است و باکتری رشد قارچ را کنترل می کند، در صورتی که این باکتری ها از بین بروند یا میزان آن ها تغییر کند، منجر به عفونت مخمر شده که نوعی قارچ است و این نوع مخمر گاهی بعد پریود زنان، هنگام بارداری و یا استفاده از راه های هورمونی برای پیشگیری از بارداری به دلیل جابه جایی هورمون ها و تغییر باکتری های مفید رخ می دهد.
عفونت در دوران پریود زنان به دلیل نوسان هورمون پروژسترون و استروژن در قاعدگی به خصوص مقدار بالای استروژن به وجود می آید و منجر به افزایش خونریزی قاعدگی نیز می شود، برخی زنان در هر دوره عادت ماهانه خود دچار عفونت های قارچی شده یا در سال 4 بار درگیر آن هستند که به آن ولووواژینیت حلقوی می گویند که امکان ابتلا در صورت وجود موارد زیر امکان پذیر است:
1فرد اخیرا از آنتی بیوتیک استفاده کرده است.
2دارای بیماری مثل ایدز که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.
3تحت استرس و فشار زیادی قرار داشته که منجر به ضعف سیستم بدنی می شود.
4فرد مشکل دیابت دارد.
بیماری عفونت قارچی پریود با علائمی همراه است که در صورت مشاهده باید به پزشک خود مراجعه کرده و آن را درمان کنید، در این جا برخی از این علائم ارائه شده است.
درد لگن به خصوص در هنگام مقاربت و نزدیکی
بوی بد در ناحیه واژن زن
خونریزی به صورت لکه بینی بین دوره های قاعدگی
تب شدید
حتما بخوانید: لکه بینی قبل و بعد پریود

درمان عفونت پریودی
درمان این عفونت قارچی اغلب با روش های خانگی و مصرف دارو های ضد قارچ بدون نسخه است که مخصوص عفونت های کاندیدا آلبیکنس بوده و اگر عفونت شما ناشی از عوامل دیگری باشد تاثیر نمی گذارد، تشخیص نوع بیماری به وسیله آزمایش و پزشک صورت می گیرد.
برای جلوگیری از این عفونت در زمان پریود خود از لباس های تنگ و پلاستیکی استفاده نکنید زیرا مانع رسیدن هوا به واژن شده و عفونت قارچی به راحتی ایجاد می شود، استفاده از کاپ های قاعدگی برای جلوگیری از عفونت مناسب است، برخی دیگر از راه های درمان خانگی بیماری عفونت پریودی در اینجا ارائه شده است که معمولا چند هفته برای درمان زمان می برد.
استفاده از ماست یونانی ساده برای درون واژن
استفاده از وان حمام حاوی سرکه سیب
استفاده از روغن کرمی درخت چای برای واژن
مصرف پروبیوتیک برای رشد باکتری های سالم
استفاده از روغن نارگیل برای درون واژن
نکته آخر
در زمان قاعدگی رعایت موارد بهداشتی از قبیل عوض کردن پد بهداشتی هر چند ساعت یکبار، دوش گرفتن مداوم و رعایت پاکیزگی واژن و پوشیدن لباس هایی با جنس مناسب و راحت می تواند از بیماری عفونت در عادت ماهانه جلوگیری کند.
همچنین برخی مواقع سکس در دوران پریود زن به دلیل گشاد بودن دهانه رحم منجر به بیماری عفونت قارچی می شود، برای جلوگیری از آن باید در دوران پریود خود از کاندوم استفاده کنید و در صورت بروز علائم عفونت باید هر چه سریعتر برای رفع آن به پزشک خود مراجعه کرده تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.
در ادامه بخوانید: رابطه جنسی در پریود


[تصویر:  mosahabfamily.png]




سوالات متداول

1- ✔️ عفونت در پریود چیست ؟
✔️ تغییرات هورمونی در دوره پریود تجربه می کنید می توانند باکتری های لازم برای واژن را از بین ببرد و منجر به عفونت شوند که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ علائم عفونت در پریود چیست ؟
✔️ عفونت قارچی پریود با علائمی همراه است که در صورت مشاهده باید به پزشک خود مراجعه کنید که این علائم در متن مقاله ارائه شده است.


3- ✔️ درمان عفونت پریودی چیست ؟
✔️ درمان این عفونت قارچی اغلب به صورت خانگی و مصرف دارو های ضد قارچ بدون نسخه است اما راه های خانگی نیز وجود دارد که در متن مقاله توضیحاتی ارائه شده است.
منبع : عفونت در قاعدگی