تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خواص چای و عسل | آیا خوردن چای با عسل ضرری دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چای یک بخش جدانشدنی از رژیم غذایی بسیاری از افراد است. با توجه به اینکه اغلب افراد برای شیرین کردن چای از قندهای ساده و ترکیبات شیرین مانند شکلات استفاده می‌کنند، جایگزین کردن یک ماده شیرین طبیعی و در عین حال خوشمزه مانند عسل می‌تواند اثرات منفی ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد و یا حتی مفید باشد.

[تصویر:  herbal-tea-honey-jasmine-flowers-wooden-...4-1907.jpg]

هر قاشق غذا خوری عسل طبیعی (۲۱ گرم) ۶۴ کیلو کالری و ۱۷ گرم قند دارد. مطالعات نشان می‌دهند که جایگزین کردن عسل به جای قندهای ساده می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص چای و عسل برای سلامتی بپردازیم.

خواص چای عسل
از جمله مهم‌ترین فواید ترکیب چای و عسل شامل موارد زیر است:

1-کمک به کنترل قند خون
چای دارای ترکیباتی مانند کاتچین می‌باشد که به افزایش عملکرد انسولین به عنوان یک هورمون کنترل کننده قند خون کمک می‌کند. از طرفی عسل علاوه بر اینکه از قند تشکیل شده است، دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد معدنی بوده و نسبت به قند ساده، میزان قند خون را کمتر افزایش می‌دهد؛ البته از مصرف بیش از حد آن نیز باید پرهیز کرد.

2- مفید در کنترل فشار خون
فشار خون یک بیماری بسیار شایع در دنیا است و تقریباً یک میلیارد نفر را در دنیا تحت تأثیر قرار می‌دهد. عدم کنترل این بیماری سبب نارسایی کلیوی، حمله‌های قلبی، از بین رفتن بینایی و سکته مغزی می‌شود. در یک بررسی صورت گرفته نشان داده شد که گروه مصرف کننده چای نسبت به گروهی که چای مصرف نکرده بودند، فشار سیستولیک و دیاستولیک کم‌تری داشتند. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل نیز می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. به نظر می‌رسد ترکیب چای و عسل برای کنترل فشارخون مفید باشد اما هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتری است.

3-کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
فلاونوئیدها یکی‌ از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و عسل هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات سبب کاهش سطح ‌تری گلیسیرید وکلسترول خون می‌شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد، مصرف چای سبب کاهش ۱۱ درصدی بیماری‌های قلبی می‌شود.

4- تقویت سلول‌های مغزی و بهبود حافظه
ترکیب چای و عسل هم‌چنین می‌تواند برای افزایش تمرکز، هوشیاری و بهبود حافظه مفید باشد. در واقع در داخل چای ترکیباتی نظیر کافئین و تائنین وجود دارد که می‌توانند سبب افزایش هوشیاری و تمرکز شوند و نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، انرژی بیش‌تری را ایجاد کنند. هم‌چنین عسل سبب تقویت سلول‌های مغزی و بهبود حافظه نیز می‌شود.

5- کمک به سلامت روده
یکی‌دیگر از فواید این نوشیدنی سالم، کمک به سلامت روده است. در داخل روده انسان باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که برای سیستم ایمنی مفید هستند. مطالعات نشان داده‌اند نوع باکتری‌های روده می‌تواند نقش مهمی در ابتلا به برخی از بیماری‌های مزمن نظیر التهاب روده، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و سرطان داشته باشد. پلی فنول‌های موجود درچای و عسل باعث رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و به سلامت روده کمک می‌کنند. از طرفی خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی عسل و چای باعث از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های بیمارری‌زا می‌شوند و برای سلامتی بدن به ویژه روده‌ها مفید می‌باشند.

6- محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو
چای سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر کاتچین، تئافلاوین و تئاروبیگین ها است. عسل نیز دارای ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فنولی می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌بخشند. هم‌چنین وجود این ترکیبات آنتی اکسیدانی در چای و عسل باعث می‌شود که این ترکیب برای پیشگیری از سرطان هم موثر باشد.

چند نکته مهم در مورد چای و عسل
نکته 1: عسل دارای قند و کالری بالایی است و افراد با قند خون بالا باید توجه داشته باشند که طبیعی بودن عسل دلیلی مبنی بر مصرف بی رویه آن در زمان تمایل به مواد قندی نیست.
نکته 2: اضافه کردن عسل به چای داغ سبب از بین رفتن آنزیم‌های موجود در داخل عسل می‌شود و ممکن است در دراز مدت باعث عوارض گوارشی شود. برای جلوگیری از این عارضه عسل را به چای ولرم اضافه کنید.
نکته 3: برای اینکه این ترکیب بتواند تاثیرگذارتر باشد، بهتر است برای تهیه آن از چای و عسل طبیعی و خوب استفاده نمایید. 

منابع
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22856394/
2. https://dorkam.com/mag/چای-و-عسل/