تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ارتباط بین سرطان مقعد و فیستول مقعدی چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  image_612a9cd1c3c5d7a556312d273d7e6f7dc8e1c9fb.jpg]
قسمت هایی از بدن که بنا به دلایل مختلف مستعد ابتلا به سرطان هستند، می توانند توسط عوامل دیگری تحریک شوند. همچنین یکی از عوامل تحریک کننده برای ابتلا به سرطان مقعد؛ فیستول مقعدی می باشد که یکی از بیماری های دردناک نشیمنگاهی است. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند پیامدهای خطرناکی را به بار آورد که یکی از آنها سرطان مقعد است.
هر کدام این بیماری ها دارای علائم خاص مربوط به خود می باشند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد؛
بیماری فیستول مقعدی چیست؟
فیستول رکتوم یک گذرگاه کوچک و عفونی است که می تواند بین انتهای روده (کانال مقعد) و پوست اطراف مقعد ایجاد شود. به این بیماری فیستول مقعدی نیز گفته می شود. بیماری فیستول چه از نوع واژن یا مقعد؛ هیچگاه به خودی درمان پیدا نمی کند و حتما باید افراد در صورت ابتلا به این عارضه سریعا باید به یک جراح عمومی یا آنورکتال مراجعه کنند.
نقل‌قول: همچنین به نقل از کلینیک زارعی ؛ فیستول در اثر ایجاد اتصال غیرطبیعی میان بافت های گوناگون ناحیه‌ی مقعد رخ می‌دهد و به شکل مجرایی بسیار باریک از انتهای راست روده به سطح پوست می‌رسد.
علت و دلایل
اگر یکی از غدد کوچکی که درست در داخل مقعد قرار دارند مسدود شود، آبسه عفونی ایجاد می شود. این آبسه احتمالاً نیاز به تخلیه و جراحی دارد. اما پس از تخلیه آبسه، توده باقی مانده حاصل از جراحی می تواند به فیستول تبدیل شود که غده مقعدی عفونی را به سوراخی روی پوست نزدیک دریچه رکتوم متصل می کند.

فیستول رکتال ممکن است هر شخصی با هر سنی را درگیر کند، اگرچه ممکن است در صورت داشتن موارد زیر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید:
[list]
[*]بیماری کرون روده که ناشی از التهابات دیواره‌ی روده‌ی بزرگ به وجود می‌آید.
[*]دیورتیکولیت روده که ناشی از التهاب و تورم کیسه هایی کوچک در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ است.
[*]عوارض ناشی از انجام عمل جراحی در اطراف ناحیه‌ی مقعد می‌تواند ریسک ایجاد فیستول مقعدی را افزایش دهد.
[*]هیدرآدنیت چرکی که یک بیماری مزمن پوستی است و با عفونت و آبسه های مکرر در نقاط مختلف پوست بدن از جمله مقعد رخ می‌دهد.
[*]ابتلا به بیماری های آمیزشی مانند سیفلیس و کلامیدیا
[*]بیماری سل علاوه بر ریه ها می‌تواند در راست روده هم رخ دهد و به دنبال آن  فیستول ایجاد شود.
[*]زایمان طبیعی سخت یکی از عوامل به وجود آورنده‌ی فیستول شناخته شده است.
[*]بیماری ایدز که توانایی سیستم ایمنی بدن را به شدت کاهش می‌دهد.
[*]سرطان راست روده یا ایجاد تومورهای متعدد در انتهای روده بزرگ خطر ابتلا به فیستول را افزایش می‌دهد.
[*]ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
[*]عفونت روده ها
[*]ضربه و تروما به ناحیه‌ی مقعد و پارگی آن
[/list]سرطان مقعد یا رکتوم چیست؟
سرطان آنال، رکتال یا مقعد یک نوع سرطان غیر معمول است که در کانال رکتوم ایجاد می شود. کانال رکتوم لوله کوتاهی در انتهای راست روده است که مدفوع از طریق آن از بدن شما خارج می شود.
سرطان مقعد می تواند علائم و نشانه هایی مانند خونریزی مقعدی و درد را ایجاد کند.

اکثر افراد مبتلا به این سرطان با ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی درمان می شوند. اگرچه ترکیب این روشهای درمانی شانس درمان را افزایش می دهد، اما عوارض جانبی خود را نیز دارند.
[تصویر:  image_35789f530d47d93fa14a6e13a115a8ac14af9880.png]
تفاوت علائم فیستول با سرطان مقعد

یکی از روش هایی که می توان به تفاوت این دو عارضه پی برد، شناختن علائم و نشانه های دقیق آنهاست. اگر چه ممکن است در برخی موارد فیستول نشانه ای از سرطان باشد، ولی باز هم به طور دقیق نمی توان گفت که حتما اینطور است.
این علائم شامل موارد زیر می شوند:
نشانه های فیستول
نشانه مشخص فیستول رکتوم سوراخی در پوست نزدیک مقعد است که ترشح خونی، چرک مانند یا بدبو ایجاد می کند. با این حال، همه فیستول ها منجر به باز شدن سوراخی روی پوست نمی شوند.
علاوه بر خروج چرک بدبو، سایر علائم فیستول رکتال عبارتند از:
[list]
[*]آبسه عود کننده
[*]حرکات روده دردناک
[*]درد یا تورم در اطراف مقعد
[*]تحریک اطراف مقعد به دلیل تخلیه مداوم
[*]تب و لرز
[*]خستگی و ضعف مزمن
[/list]نشانه های سرطان مقعد
علائم این عارضه گاهی به قدری مشهود هستند که در صورت پیش آمدن با اولین عارضه میتوان متوجه آن شد ولی در برخی موارد این گونه نیست. به طور کلی نشانه های سرطان رکتوم می تواند شامل موارد زیر باشد:
[list]
[*]خونریزی از دریچه
[*]خارش و درد در اطراف سوراخ
[*]توده های کوچک در اطراف و داخل پایین
[*]ترشح مخاط از پایین
[*]داشتن مشکلاتی در کنترل موقع مدفوع (بی اختیاری روده)
[*]نیاز به مدفوع اغلب با مدفوع های شل تر و روان
[/list]همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، سرطان مقعد ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشد یا تشخیص آن دشوار باشد.

همچنین علائم آن اغلب شبیه به انبوه (بواسیر) و شقاق است که بیماری هایی رایج و کمتر جدی هستند.
عوامل خطر سرطان رکتوم
عامل خطر هر چیزی است که احتمال ابتلای فرد به سرطان را افزایش دهد. اگرچه عوامل خطر اغلب بر پیشرفت سرطان تأثیر می‌گذارند، اما بیشتر آنها مستقیماً باعث سرطان نمی‌شوند. برخی از افراد با چندین عامل خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند، در حالی که برخی دیگر که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای نداشته و دچار سرطان می شوند. دانستن عوامل خطر و صحبت در مورد آنها با پزشک ممکن است به شما کمک کند شیوه زندگی و انتخاب های مراقبت بهداشتی آگاهانه تری داشته باشید.
عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را در فرد افزایش دهد:
عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
تحقیقات نشان داده است که عفونت رکتوم توسط این ویروس یکی از عوامل خطر سرطان مقعد است. داشتن رابطه جنسی با فردی که دارای ویروس اچ پی وی HPV است، رایج ترین راه ابتلا به این عارضه است. طبق آزمایشات؛ برخی از گونه‌های HPV را قوی‌تر، و با انواع خاصی از سرطان‌ها مرتبط می‌دانند. واکسن های اچ پی وی می توانند از ابتلای افراد به برخی سرطان ها جلوگیری کنند.
سن و سال
اکثر افرادی که سرطان مقعد تشخیص داده می شود بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند.
تحریک مکرر مقعد
قرمزی، تورم و درد مکرر مقعد ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد.
فیستول مقعدی
فیستول یک تونل غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست خارجی مقعد است. تونل اغلب چرک یا مایعی را تخلیه می کند که می تواند لباس را کثیف یا لکه دار کند. فیستول مقعدی ممکن است بافت های خارجی را تحریک کند یا باعث ناراحتی شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد.

سیگار کشیدن
استعمال تنباکو می تواند به کل بدن آسیب برساند. مواد شیمیایی حاصل از دود می توانند وارد جریان خون شوند و تقریباً بر هر اندام و بافت بدن تأثیر بگذارند. احتمال ابتلا به سرطان مقعد در افراد سیگاری ۸ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
کاهش ایمنی
افراد مبتلا به بیماری یا شرایطی که بر سیستم ایمنی بدن آنها تاثیر می گذارد، مانند نقص ایمنی انسانی (HIV) و پیوند اعضا بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مقعد هستند. همچنین افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند که باعث می شود سیستم ایمنی کمتر قادر به مبارزه با بیماری ها باشد، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مقعد هستند.
پیشگیری از ابتلا به این دو عارضه
عوامل مختلفی باعث ایجاد انواع سرطان می شوند. راه پیشگیری قطعی از آن هنوز کشف نشده است ولی با انجام کارهایی ساده می توانید خطر ابتلا را کاهش دهید:
[list]
[*]با پزشک خود درباره زدن واکسن اچ پی وی مشورت کنید. واکسن HPV Gardasil توسط سازمان غذا و دارو به منظور جلوگیری از سرطان تایید شده است.
[*]رابطه جنسی مقعدی می تواند خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد زیرا خطر ابتلا به HPV و HIV را افزایش می دهد. آزمایش منظم STD می تواند به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن کمک کند.
[*]تعداد شرکای جنسی را محدود کنید. داشتن شرکای زیاد خطر ابتلا به HPV و HIV را افزایش می دهد.
[*]هنگام فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید. با این حال، حتی اگر کاندوم بتواند در برابر HIV محافظت کند، در برابر HPV به طور کامل نمی تواند.
[/list]انواع روشهای درمان فیستول

برای فیستول باید مجرای ایجاد شده را با جراحی حذف کرد و از بین برد. هنوز هیچ درمان دارویی برای رفع این بیماری اختراع نشده است و فیستول فقط با روشهای جراحی از بین می رود. البته امروز روشهای نوین جراحی مثل لیزر به کمک بیماران و پزشکان آماده است. مزایای لیزر درمان مقایسه با دیگر روشهای جراحی موجب شده، جراحی سنتی به طور کامل منسوخ شده و از بین برود.
[تصویر:  image_8c2bab710da915a54d5250fe94a99f110878d468.jpg]
روشهای درمان فیستول عبارتند از :

درمان فیستول با لیزر
لیزر بهترین روش قطعی و فوری برای درمان این بیماری است. این روش سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی است و علاوه بر نتیجه ی موثر تر، هزینه ی مناسب تری را نیز دارا است.
برای این منظور پزشک پس از تخلیه عفونت پروب  لیزر را وارد مجرای فیستول میکند. تا تمام مسیر فیستول را سوزانده و از بین ببرد.
جراحی سنتی
این جراحی را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام دهید. برای انجام جراحی سنتی باید مسیر فیستول به طور کامل باز شده و تخلیه و ضدعفونی شود.  بعد از جراحی مسیر فیستول را باز رها کرده و یا با بخیه می بندند. در حالت اول احتمال عفونت وجود دارد و در حالت دوم خطر عود مجدد بیماری!
این جراحی ممکن است عوارضی مثل عفونت، بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده را به دنبال داشته باشد.
درمان دارویی
همان طور که اشاره کردیم، دارویی برای از بین بردن مجرای فیستول وجود ندارد، اما معمولاً پزشکان قبل از جراحی مصرف دارویی برای کاهش عفونت فیستول را توصیه می کنند.  برای این منظور باید بیماران باید برای چند هفته متناسب با تشخیص پزشک و میزان عفونت، از آنتی بیوتیک های مناسب استفاده نماید.
تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی، آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند، به نتایج بهتری از جراحی دست یافتند.
قسمتی از مقاله برگرفته از: https://www.tgh.org/institutes-and-servi...al-fistula
منبع: https://nody.ir/%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7...%AF%DB%8C/
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru