تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سندروم روده تحریک پذیر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا میدانید سندروم روده تحریک پذیر یا بیماری IBS چیست؟ در واقع این بیماری نوعی اختلال گوارشی است که کمی تداوم پیدا می کند و به یک بیماری طولانی مدت تبدیل می شود. درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر به کاهش دردها و علائم این بیماری کمک می کند؛ اما در واقع هیچ گونه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
عوامل بسیار زیادی باعث به وجود آمدن علائم این بیماری و در نهایت ابتلا به آن می شود. شاید بسیاری از کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند، شاید اهمیت چندانی به دردهای خود ندهند. اما در واقع برخی علائم، وجود این بیماری را اثبات می کند که در ادامه قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

سندروم روده تحریک پذیر چیست
سندروم روده تحریک پذیر یا IBS نوعی بیماری گوارشی و اختلال روان تنی است که معمولا معده و روده را درگیر می کند. این اختلال در بدن، دردهای شکمی، نفخ، اختلال در دفع و... را به وجود می آورد. معمولا سندروم روده تحریک پذیر در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود اما به طور کلی پیشرفت این بیماری در حدی نیست که به بیماری های خطرناک تر مانند سرطان تبدیل شود. درمان سندروم روده تحریک پذیر معمولا به دارو یا استفاده از یکی از روش های درمانی پزشکی ختم نمی شود، زیرا هنوز درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.
به طور کلی کسانی مستعد ابتلا به این بیماری هستند که تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته اند و یا یک رویداد مهم در زندگی شان پیش آمده باشد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید گاهی اوقات ممکن است حتی عوض کردن خانه یا تغییر شغل و استرس شغلی نیز عامل اصلی به وجود آمدن این بیماری باشد. سندروم روده تحریک پذیر مختص به سن و سال خاصی نیست و ممکن است در هر سن و سالی افراد را به خود درگیر کند.
گاهی اوقات ممکن است این سندروم خودش را با اسهال یا یبوست نشان دهد. اما به طور کلی کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، به یبوست مبتلا می شوند و مدفوع آنها بسیار سفت و خشک می شود. به طور کلی در این نوع اختلال، عملکرد روده ها و دستگاه گوارش بسیار نامنظم می شود. به طوری که ممکن است غذا با سرعت زیاد و یا با سرعت بسیار آهسته در دستگاه گوارش حرکت کند.
بسیاری از کسانی که برای درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر اقدام می کنند، از وجود این بیماری بی خبر هستند و فقط به علت دردهای شکمی که دارند، به پزشک مراجعه می کنند. در نهایت پزشک از روی علائم و نشانه ها این بیماری را تشخیص می دهد و اقدامات لازم برای درمان را انجام می دهد. اما به طور کلی این بیماری درمان خاصی ندارد.
حتما بخوانید: عوارض اضطراب



[تصویر:  4.gif]


علائم سندروم روده تحریک پذیر IBS
علائم آی بی اس یا همان سندروم روده تحریک پذیر، در افراد مختلف، متفاوت است. گاهی ممکن است این بیماری خودش را با علائم بسیار خفیفی نشان دهد و گاهی ممکن است علائم آن بسیار شدید باشد. اما به طور کلی قصد داریم تا این علائم را برای شما عنوان کنیم.
دردهای شدید شکمی – گرفتگی یا تیر کشیدن شکم
یکی از اصلی ترین نشانه های این بیماری، گرفتگی یا تیر کشیدن شکم است. معمولا این رویداد در قسمت میانی و پایینی شکم احساس می شود. دردی که بیمار حس می کند، مانند فرو رفتن یک چاقو در شکم و یا برخورد یک جسم بسیار تیز به معده است. همانطور که درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر در افراد مختلف، متفاوت است، شدت دردها نیز همین حکم را دارد. ممکن است بعضی از افراد این درد را فقط در حد چند ثانیه حس کنند اما برخی دیگر تا ساعت ها با این درد دست و پنجه نرم کنند. به طور کلی این دردها با سایر مشکلات و اختلالات گوارشی همراه است. به طوری که کیفیت زندگی بیمار به شدت کاهش می یابد.
[تصویر:  1635855220_ibs.png]
نفخ شکمی
از دیگر علائم سندروم روده تحریک پذیر، نفخ و ورم شکم است. معمولا این نفخ زمانی که از خواب بیدار می شوید، بیشتر می شود و با مرور زمان، بدتر خواهد شد.
اسهال یا یبوست
از دیگر علائم این بیماری، اسهال یا یبوست است. بعضی از افراد ممکن است بلافاصله پس از بیدار شدن به اسهال شدید مبتلا شوند. همچنین ممکن است بعضی از افراد به یبوست های شدید مبتلا شوند. این یبوست ها معمولا با خشکی شدید مدفوع و سفتی آن همراه است که مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود می آورد. کسانی هم که به اسهال مبتلا می شوند، معمولا درد و سوزش بسیار شدیدی را در ناحیه مقعد خود حس می کنند.
حتما بخوانید: مدیریت استرس

علت سندروم روده تحریک پذیر
به طور کلی برای بیماری IBS هنوز علت مشخصی وجود ندارد. اما طبق نظریه ای که پژوهشگران و محققان ارائه داده اند، این بیماری ممکن است به دلیل عوامل میکروبی به وجود بیاید. معمولا این میکروب ها عفونی هستند و ضمن درگیر کردن سیستم ایمنی بدن، بر روی عملکرد روده ها نیز تاثیر می گذارند. این بیماری علائم دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را عنوان خواهیم کرد.
رژیم غذایی ناسالم
یکی از عوامل ابتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر، رژیم غذایی ناسالم است. معمولا مصرف غذاهای چرب در رژیم غذایی باعث ابتلا به بیماری IBS می شود. همچنین مصرف مواد غذایی ناسالم و یا استفاده بیش از حد از سوسیس و کالباس، فست فودها و... نیز می تواند بدن را مستعد ابتلا به این بیماری کند.
استرس
از دیگر نشانه های ابتلا به این بیماری، استرس است. عوامل محیطی زیادی باعث به وجود آمدن استرس می شود. تغییر محل زندگی، تغییر شغل، نامساعد بودن شرایط زندگی و... همگی جزو عوامل محیطی هستند که باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب در افراد می شوند که در نهایت به بیماری سندروم روده تحریک پذیر ختم می شوند.
تغییرات هورمونی
از دیگر علت های ابتلا به این بیماری، تغییرات هورمونی است. این تغییرات هورمونی معمولا در زنان شایع تر است. خانم ها به دلیل قاعدگی، بارداری، شیردهی و... با تغییرات هورمونی زیادی روبرو می شوند. همین موضوع می تواند باعث ابتلای آنها به این بیماری شود.
عوامل ژنتیکی
از دیگر علت های ابتلا به این بیماری، عوامل ژنتیکی است. معمولا کسانی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می شوند، یکی از اعضای خانواده شان، به این بیماری مبتلا بوده اند. گاهی اوقات ممکن است هیچ کدام از موارد بالا علت بروز این بیماری نباشد و فقط این بیماری به دلیل عوامل ژنتیکی بروز پیدا کند.
حتما بخوانید: سندروم pms
درمان سندروم روده تحریک پذیر
به طور کلی درمان خاصی برای برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر وجود ندارد. اما به طور کلی برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری، باید به توصیه های پزشک عمل کنید و از یک رژیم غذایی خاص تبعیت کنید. حال شاید با خود بگویید این رژیم غذایی شامل چه چیزهایی می شود؟ در ادامه موارد مهمی که در درمان بیماری IBS موثر است را برایتان عنوان می کنیم.
مدیریت کردن رژیم غذایی
بهتر است تا در رژیم غذایی خود تغییراتی را به وجود بیاورید. بهتر است تا از غذاها و مواد غذایی که بسیار شیرین و یا بسیار چرب هستند، استفاده نکنید. مصرف نوشیدنی های گازدار و یا مواد غذایی نفاخ را از برنامه غذایی تان حذف کنید. مصرف میوه جات و سبزیجات را افزایش دهید و سعی کنید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. همچنین از مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنید.
کنترل و مدیریت استرس
بهتر است تا از عوامل استرس زا دور بمانید و یا اگر در معرض عوامل اضطراب آور قرار دارید، بر استرس درونی تان غلبه کنید. انجام ورزش هایی مانند یوگا، به کنترل و مدیریت استرس کمک زیادی می کند. شما می توانید با انجام مدیتیشن و تمریناتی که باعث آرام شدن ذهن می شود، استرس را از خود دور کنید.
مصرف دارو
شما می توانید با تجویز پزشک، از یک سری از داروهای شیمیایی استفاده کنید تا علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را به حداقل برسانید. این داروها کاملا بر اساس شرایط جسمی شما تجویز می شوند. بنابراین از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. داروهایی نظیر آلوسترون، ریفاکسیمین و آنتی بیوتیک ها برای کاهش اسهال موثر هستند. همچنین داروهایی نظیر داروهای ضد اسپاسم به کاهش دردها و گرفتگی های شکمی کمک زیادی می کنند. همچنین داروهایی نظیر آمیتیزا و داروهای ملین در درمان یبوست موثر هستند.
در ادامه بخوانید: مراقبه یا مدیتیشن



[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ سندروم روده تحریک پذیر چیست؟
✔️ سندروم روده تحریک پذیر یا IBS نوعی بیماری گوارشی و اختلال روان تنی است که در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- ✔️ علائم سندروم روده تحریک پذیر IBS چیست؟
✔️ علائم آی بی اس یا همان سندروم روده تحریک پذیر، در افراد مختلف، متفاوت بوده که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ علت سندروم روده تحریک پذیر چیست؟
✔️ به طور کلی برای بیماری IBS هنوز علت مشخصی وجود ندارد اما در متن مقاله عوامل احتمالی آن به طور کامل ارائه شده است.
منبع : سندروم روده تحریک پذیر
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruинфоhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruselectivediffuserhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru