تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تیک عصبی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 
تیک عصبی نوعی اختلال در عملکرد عضلات بدن است. ممکن است شما انواع تیک عصبی را در نواحی مختلف صورت و یا بدنتان ببینید. اما به طور کلی، تیک عصبی چشم بسیار شایع تر از سایر تیک های عصبی است. یک سری از این تیک های عصبی بسیار ساده هستند اما برخی دیگر بسیار پیچیده اند.
در واقع این نوع تیک ها، بروز یک سری رفتار و حرکت غیر عادی در بدن ما انسان ها است که به هیچ عنوان قابل کنترل نیست. آیا میدانید علت تیک عصبی چیست؟ و اصلا این تیک چگونه به وجود می آید؟ در این بخش همراه ما باشید تا در این خصوص اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع تیک عصبی چیست
به طور کلی انواع تیک عصبی شامل تکرار یک حرکت غیر عادی در بدن یا صورت می شوند. اما این نوع تیک های عصبی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها نیز دارای زیر شاخه هایی می باشند. به موارد زیر توجه کنید:
1تیک های عصبی حرکتی
یکی از انواع تیک عصبی، نوع حرکتی آن است. این نوع تیک های عصبی به دو گروه ساده و پیچیده تقسیم می شوند. تیک های ساده شامل موارد زیر می شود:
[list]

[*]چشمک زدن: گاهی اوقات ممکن است افراد بی اراده در حین صحبت کردن، چشمک بزنند. این موضوع که از اختیار و کنترل آنها خارج است، نوعی تیک عصبی ساده و حرکتی می باشد.

[*]گاز گرفتن لب: از دیگر تیک های عصبی ساده و حرکتی، گاز گرفتن لب است. ممکن است تا به حال با افرادی برخورد کرده باشید که بی اختیار و در حین صحبت لب های خود را گاز می گیرند. شاید گمان کنید این حرکات از سرِ عادت است. اما در واقع این نوعی تیک عصبی است.

[*]چروک شدگی بینی: یکی دیگر از انواع تیک عصبی که از نوع ساده و حرکتی است، چروک شدگی بینی می باشد. بعضی از افراد کاملا بی اختیار، در حین حرف زدن و یا انجام کارهای روزمره، بینی خود را چروک می کنند و به سمت بالا می کشند.

[*]تقلید از دیگران: یکی دیگر از انواع تیک های عصبی حرکتی اما از نوع پیچیده، تقلید از دیگران است. حتما تا به حال با افرادی برخورد داشته اید که در برابر لهجه و گویش طرف مقابلشان، طرز حرف زدن خود را تغییر می دهند و لهجه و گویش فرد مقابل را به خود می گیرند. این یک نوع تیک عصبی پیچیده است.

[*]بو کردن اشیا مختلف: از دیگر انواع تیک های عصبی پیچیده، بو کردن اشیا مختلف است. بعضی از افراد به صورت غیر ارادی، تمام اشیا را بو می کنند.
[/list]حتما بخوانید: راه های کاهش استرس
2تیک صوتی
همانطور که از نامش پیداست، این تیک به معنی در آوردن صداهای مختلف به صورت غیر ارادی است. این تیک نیز شامل دو بخش ساده و پیچیده می شود که معمولا شامل موارد زیر می شود:
[list]

[*]سرفه کردن

[*]غرغره کردن

[*]پارس کردن

[*]هیس کردن

[*]تکرار پشت سر هم یک کلمه

[*]داد زدن

[*]تقلید صدای حیوانات
[/list]حتما بخوانید: تست اضطراب بک



[تصویر:  4.gif]


علت تیک عصبی
حالا که با انواع تیک عصبی آشنا شدید، بهتر است تا بررسی کنیم که این تیک ها به چه علت به وجود می آیند و منشا آن چیست؟ به موارد زیر توجه داشته باشید:
عوامل ژنتیکی
یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل به وجود آمدن تیک عصبی، عوامل ژنتیکی است. بسیاری از کسانی که به این نوع اختلال مبتلا می شوند، از طریق زمینه های ارثی و ژنتیکی این تیک ها را دریافت می کنند. گاهی حتی ممکن است این تیک ها از عمو، عمه، خاله و دایی به افراد منتقل شود.
عادت به تقلید یک حرکت
در مواردی ممکن است تیک عصبی به خاطر عادت ها و تقلیدهای مکرر به وجود بیاید. به طور مثال ممکن است بعضی از افراد مدام یک حرکت مانند بالا انداختن شانه ها را انجام دهند. تکرار این حرکت پس از مدتی برای آنها به یک عادت تبدیل می شود و همین موضوع با مرور زمان به تیک عصبی تبدیل می شود. بنابراین بسیاری از عادت های غلط ممکن است در آینده به یکی از انواع تیک عصبی تبدیل شوند.
[تصویر:  1635858539_%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%B9%D...%DB%8C.png]
فشارهای عصبی
یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن تیک عصبی، اختلالات و فشارهای روانی می باشد. ممکن است بعضی از افراد به دلیل شرایط نامساعد روحی و روانی که دارند و یا شرایط محیطی، به بعضی از تیک های عصبی مبتلا شوند. در واقع می توان گفت فشارهای عصبی و استرس بسیاری زمینه مناسبی برای به وجود آمدن بسیاری از تیک های عصبی است. یک نمونه کاملا بارز آن که هم گویای استرس درونی است و هم گویای تیک عصبی، گاز گرفتن لب و یا چروکیده کردن بینی است.
حتما بخوانید: مواد غذایی ضد استرس

راه های درمان تیک عصبی چیست
در خصوص درمان انواع تیک عصبی باید بگوییم با توجه به شدت و نوع این اختلال، درمان نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است بعضی از تیک های عصبی گذرا و موقتی باشند. اما بعضی دیگر تداوم پیدا کرده باشند. در صورتی که این تیک های عصبی در مراحل اولیه خود باشند، درمان از طریق روش های ساده تری صورت می گیرد. اما در صورتی که به یک عادت غلط تبدیل شده باشد و مدت ها از زمان بروز آن گذشته باشد، نیاز به درمان با دارو است.
درمان روانی
یکی از روش های درمانی برای انواع تیک عصبی در مراحل اولیه، درمان روانی است. طی این روش درمانی، فرد مبتلا، به روانشناس مراجعه می کند و طی جلسات منظم درمانی، برای تغییر این تیک های عصبی، با پزشک صحبت می کند. در این جلسات درمانی روانشناس با کمک یک سری تکنیک ها و اصلاحات رفتاری، سعی می کند تا این تیک های عصبی را حذف کند. در این روش، درمانگر سعی می کند تا رفتارهای صحیحی را جایگزین رفتارهای غلط کند تا فرد بیمار بتواند بهتر و آسان تر این تیک های عصبی را کنار بگذارد.
درمان دارویی
نوع دیگری از روش های درمانی برای انواع تیک عصبی، درمان با دارو است. در این نوع روش درمانی، داروهای ضد استرس و اضطراب برای بیمار تجویز می شود تا به درمان این تیک های عصبی کمک شود. خوب است تا بدانید گاهی برای حذف عادت های غلط و تیک عصبی، از طریق تزریق بوتاکس عضلات صورت را فلج می کنند تا از تکرار تیک های عصبی جلوگیری کنند. پس از چند ماه خاصیت بوتاکس از بین می رود و فرد بیمار به کمک این روش و استفاده از داروهای خاص، تیک های عصبی اش را از دست می دهد.
حتما بخوانید: عوارض استرس



[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ تیک عصبی چیست؟
✔️ تیک عصبی نوعی اختلال در عملکرد عضلات بدن است و انواع مختلفی داشته که در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- ✔️ انواع تیک عصبی چیست؟
✔️ به طور کلی انواع تیک عصبی شامل تکرار یک حرکت غیر عادی در بدن یا صورت می شوند که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️ درمان تیک عصبی چیست؟
✔️ با توجه به شدت و نوع این اختلال، درمان اختلال تیک عصبی نیز متفاوت خواهد بود که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : تیک عصبی
سلام آموزش ذهن خوانی هم داید؟
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.ruсайтlacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruинфоsemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru