تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بیماری های روان تنی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا تا به حال در مورد اختلال سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی چیزی شنیده اید؟ حتما تا به حال پیش آمده تا بشنوید کسی مشکلات جسمی فراوان دارد اما برخلاف اینکه تحت نظر پزشک است، درمان نمی شود. در واقع دلیل این عدم بهبود، وجود اختلال سایکوسوماتیک است.
این بیماری با مشکلات ذهنی و جسمی به وجود می آید و انواع مختلفی نیز دارد. در خصوص این بیماری باید بگوییم در واقع این بیماری های ذهنی است که جسم را نیز مبتلا می کند. ما در این بخش تصمیم داریم شما را به طور کامل با این بیماری، انواع آن، علت و درمان اختلال روان تنی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بیماری روان تنی یا اختلال سایکوسوماتیک
بیماری روان تنی چیست؟ اگر به نام این بیماری توجه کنید، می بینید که از دو بخش "روان" و "تن" تشکیل شده است. در واقع نامش، این بیماری را شرح می دهد. زمانی که افراد به مشکلات ذهنی و روانی مبتلا شده باشند، ممکن است این مشکلات جسم و فیزیک آنها را نیز به خود درگیر کند. دردهای جسمی که برای این بیماران به وجود می آید، دردهای جدی است که در اغلب موارد ممکن است توانایی انجام کارهای روزمره را از افراد بگیرد. این دردها در واقع زمانی تشخیص داده می شوند که فرد مبتلا، برای معاینه به پزشک مراجعه می کند. پس از مراجعه و معاینه پزشک، هیچ گونه آسیب جسمی تشخیص داده نمی شود.
در چنین شرایطی شاید فرد مبتلا به تشخیص پزشک شک کند و او را بی تجربه بخواند. اما در واقع اصل ماجرا از وجود اختلال سایکوسوماتیک خبر می دهد. در واقع دردهای روان تنی که منشا روحی و روانی دارند، با داروهای شیمیایی درمان نمی شوند. خوب است تا بدانید گاهی اوقات حتی علت فشار خون نیز می تواند وجود اختلال روان تنی باشد. بسیاری از سردردهای، درد گردن، حمله های میگرنی، حتی اختلالات جنسی و... که با دارو و درمان های پزشکی برطرف نشده اند و پزشک متخصص برای آنها هیچ علت خاصی را مطرح نکرده است، به این بیماری ختم می شود. این بیماری همیشه خودش را با یک سری علائم نشان می دهد. اما ممکن است در ابتدا قابل تشخیص نباشد.
به طور کلی دردهای جسمی که توسط پزشک قابل تشخیص نباشند و هیچ توضیحی برای آنها وجود نداشته باشد، یکی از علائم بیماری روان تنی است. این اختلال دارای انواع مختلفی است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
حتما بخوانید: راه های کاهش استرس



[تصویر:  4.gif]


انواع بیماری روان تنی چیست
بیماری روان تنی، انواع مختلفی دارد. این بیماری که هم جسم و هم روح فرد را درگیر می کند، باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی برای افراد می شود. در ادامه انواع این بیماری را بررسی خواهیم کرد.
اختلالات تبدیلی
یکی از انواع بیماری های روان تنی، اختلال تبدیلی است. در این نوع اختلال فرد مبتلا استرس بسیار زیادی دارد. این استرس منشا اصلی به وجود آمدن دردهای جسمانی است. این دردهای جسمانی ممکن است با گونه های مختلفی خودشان را نشان دهند. به طور مثال ممکن است بیمار، در هنگام سخنرانی در میان یک جمع، قدرت تکلم خود را به طور موقت از دست بدهد. و یا این استرس زیاد باعث از دست رفتن تمرکز و تعادل فرد شود. متاسفانه اغلب مردم جامعه، سرطان را یک بیماری خطرناک می دانند. چه بسا که استرس حتی از سرطان هم خطرناک تر است و منشا ابتلا به بسیاری از بیماری های مختلف است.
هیپوکندریا
نوع دیگری از بیماری روان تنی، هیپوکندریا است. کسانی که به این نوع از اختلال روان تنی مبتلا می شوند، شاید در ابتدا گمان کنند یک مشکل بسیار جدی و حاد مثل سرطان دارند. به طور مثال کسی که سردرد بسیار شدید می گیرد، گمان می کند که شاید تومور مغزی داشته باشد! در حالی که دردهای بیماری روان تنی، بسیار شدید هستند. به همین علت فرد مبتلا، به بیماری های بزرگتری مشکوک می شود. در این صورت استرس و اضطراب ناشی از بیماری، باعث تشدید درد می شود. تمامی این نشانه ها، جزو علائم هیپوکندریا به حساب می آیند.
سایبر کندریا
نوع دیگری از این بیماری سایبر کندریا است. علائم این نوع بیماری، به دو نوع دیگر آن بی شباهت نیست. در این نوع بیماری فرد دردهای جسمی بسیار زیادی را متحمل می شود. در تمام دوره بیماری، فرد گمان می کند که هیچ درمانی برای دردهای او وجود ندارد به همین علت به استرس و نا امیدی دچار می شود. از دست دادن امید و انگیزه در این افراد به تشدید بیماری کمک می کند.
حتما بخوانید: درمان اضطراب

علت بیماری های روان تنی
حتما تا به اینجا متوجه شدید که بیماری روان تنی، یک بیماری روحی است که جسم را نیز درگیر خود می کند. اصلی ترین و مهمترین دلیل ابتلا به این بیماری روانی، استرس و فشارهای ناشی از آن است. در ادامه علت های اصلی به وجود آمدن این بیماری را برایتان عنوان می کنیم.
1استرس و اضطراب
اصلی ترین و مهمترین دلیل به وجود آمدن بیماری روان تنی، استرس و اضطراب است. ممکن است بسیاری از افراد در شرایط سخت و استرس زایی زندگی کنند. استرس دلیل بسیار محکمی برای به وجود آمدن این بیماری است. زمانی که این استرس ها و اضطراب های درونی تداوم داشته باشند، درگیری های ذهنی و روحی، جسم را نیز به خود درگیر می کنند. به همین علت ممکن است علائم اولیه این بیماری خودش را نشان دهد. این علائم ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد.
2فعالیت در شغل های پر استرس و حساس
بعضی از مشاغل بسیار پر استرس و حساس هستند. افرادی که در این مشاغل فعالیت می کنند، بیشتر از سایر افراد دیگر مستعد ابتلا به اختلال روان تنی هستند. کسانی که در این شغل ها مشغول به فعالیت هستند، مجبورند تا هر روز و ساعت ها به فعالیت خود ادامه دهند. همین موضوع به مرور زمان استرس آنها را افزایش می دهد و باعث بروز بیماری روان تنی می شود.
[تصویر:  1635669016_%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B...%DA%A9.png]
3جو متشنج خانواده
یکی دیگر از دلایل بروز اختلال روان تنی، زندگی کردن در یک جو متشنج خانوادگی است. اختلافات و دعوا های خانوادگی از دیگر دلایل بروز اختلالات روان تنی است. خانواده اولین و مهمترین کانونی است که شخصیت آنها در آن شکل می گیرد. در صورتی که جو خانوادگی متشنج باشد و اختلافات درگیری هایی که منجر به استرس می شوند، در کانون خانواده زیاد باشد، ممکن است به دلیل فشارهای ناشی از این اتفاقات منفی، اختلال روان تنی شکل بگیرد.
حتما بخوانید: علت استرس
راه های درمان بیماری های روان تنی
به طور کلی باید بگوییم برای درمان بیماری روان تنی، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. این بیماری با منشا روحی و روانی بروز پیدا می کند و به همین علت باید از نظر روحی نیز درمان شود. در ادامه به بررسی راه های درمان این اختلال یا بیماری می پردازیم.
مراجعه به روانشناس
اختلال سایکوسوماتیک، با مراجعه به روانشناس قابل کنترل و درمان است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند با مراجعه به روانشناس در مورد استرس ها و اضطراب های درونی شان صحبت کنند و آن را به کمک روانشناس برطرف کنند. معمولا روانشناس با ارائه راهکارهایی به جهت کنترل خشم و عصبانیت اقدام به درمان بیمار می کند. این راهکارها تا حد بسیار زیادی موثر هستند.
یوگا درمانی
از دیگر روش های غیر پزشکی و درمانی برای بیماری روان تنی، یوگا درمانی است. یوگا یکی از ورزش هایی است که به حفظ سلامت و آرامش ذهنی و جسمی کمک زیادی می کند. یوگا برای کسانی که به این اختلال دچار هستند، یک راه حل بسیار مناسب است. این ورزش به تقویت اعتماد به نفس در افراد کمک زیادی می کند.
ماساژ درمانی
از دیگر راه های درمان بیماری روان تنی، ماساژ درمانی است. ماساژ به تسکین و بهبود دردهای جسمانی کمک زیادی می کند. طی ماساژ دادن، عضلات بدن به خوبی نرم می شوند و برای آرامش جسمی آماده می شوند. ماساژ یک راهکار بسیار مفید برای درمانی این اختلال است.
ورزش کردن
به طور کلی هر فاکتوری که استرس را از بین ببرد، برای درمان این بیماری مفید است. از دیگر راه های درمان اختلال روان تنی، ورزش کردن است. شما می توانید در رشته ورزشی مورد علاقه تان، شروع به فعالیت کنید تا هم به سلامت خود و هم به درمان این بیماری کمک کرده باشید.
حتما بخوانید: مراقبه یا مدیتیشن


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ بیماری روان تنی چیست؟
✔️ این بیماری های روان تنی با مشکلات ذهنی و جسمی به وجود می آید و انواع مختلفی نیز دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ انواع بیماری روان تنی چیست؟
✔️ این بیماری روان تنی یا سایکوسومایتک که هم جسم و هم روح فرد را درگیر می کند انواع مختلفی دارد که در متن مقاله مطرح شده است.


3- ✔️ علت بیماری های روان تنی چیست؟
✔️ اصلی ترین و مهمترین دلیل ابتلا به این بیماری روانی، استرس و فشارهای ناشی از آن است که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : بیماری های روان تنی
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтlactogenicfactorсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтselectivediffuser.ruсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт