تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: موارد ضم امین به ولی قهری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی موارد ضم امین به ولی قهری خواهیم پرداخت .


بر اساس ماده 1184 قانون مدنی ، اگر ولی قهری به واسطه کبر سن و یا بیماری و امثال آن قادر به اداره اموال مولی علیه نباشد و شخصی را هم برای این امر تعیین ننماید ، فردی به عنوان امین به ولی قهری منضم می‌گردد . علاوه بر این ، طبق ماده 1186 قانون مدنی ، در مواردی که برای عدم امانت ولی قهری نسبت به دارایی طفل ، امارات قوی موجود باشد ، دادگاه در این مورد رسیدگی کرده ، در صورتی که عدم امانت او معلوم باشد اقدام به ضم امین به ولی قهری می نماید . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که موارد ضم امین به ولی قهری کدامند و در چه مواردی دادگاه اقدام به ضم امین می کند . از جمله موارد ضم امین به ولی قهری می توان به عدم امانت ولی قهری ، عدم لیاقت ولی قهری ، کبر سن ، بیماری و امثال آن اشاره نمود .


عدم امانت ولی قهری
عدم امانت داری یا خیانت در امانت ، عبارت است از تعدی و تفریط کردن در اداره امور محجور . طبق قانون مدنی ، در مورد ولی قهری می توان گفت که تعدی ، تجاوز از حدود قانون یا متعارف بوده و تفریط عبارت از ترک عملی است که به موجب قانون یا متعارف برای حفظ مال مولی علیه لازم بوده است . مثلا اگر ولی قهری مال مولی علیه را حیف و میل کند ، یا از آن استفاده شخصی نماید ، یا برای خدمت به دیگری مال محجور را به کمتر از بهای عادلانه بفروشد و یا به قیمت گزاف برای وی مالی بخرد ، یا در اثر عدم مراقبت ولی قهری مال محجور تلف شود ، مرتکب خیانت شده و صفت امانت را از دست داده است . بنابراین ، حیف و میل اموال مولی علیه که در ماده 1184 ذکر شده است ، یکی از مصادیق عدم امانت است که در ماده 1186 به کار رفته است . برای آشنایی با عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری کلیک کنید .

عدم لیاقت ولی قهری
هرگاه ولی قهری به علتی مانند بی عرضگی ، بی حالی ، نداشتن معلومات کافی و یا اطلاعات لازم ، قادر به اداره امور مولی علیه تحت سرپرستی خود ( فرزند یا نوه ) نداشته باشد ، دادگاه می تواند اقدام به ضم امین به ولی قهری کند ؛ یعنی اینکه یک نفر امین به ولی قهری منضم نموده تا با همکاری ولی قهری منافع شخص محجور را حفظ و امور وی را اداره نماید . برای آشنایی بیشتر با ضم امین به ولی قهری کلیک کنید .

[تصویر:  instagram.gif]


کبر سن ، بیماری و امثال آن
ممکن است ولی قهری به علت کبر سن یا مرض یا امثال آن ( مانند اعتیاد به مواد مخدر ) ، قادر به اداره کردن امور مولی علیه به تنهایی نباشد . در این مورد نیز دادگاه می تواند در راه حمایت از محجور ، ضم امین نماید . البته بر اساس ماده 1184 قانون مدنی ، ضم امین در موارد کبر سن ، بیماری و امثال آن ، اختیاری است و بسته به تشخیص و مصلحت اندیشی قاضی دارد . برای آشنایی با وظایف امین منضم به ولی قهری کلیک کنید .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد ضم امین به ولی قهری در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد ضم امین به ولی قهری پاسخ دهند .
منبع : موارد ضم امین به ولی قهری