تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع فوبیا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ترس یکی از موانع اصلی موفقیت افراد در زمینه های مختلف است. بسیاری از افراد به راحتی با ترس های خود مقابله می نماید و آن ها را از بین می برند. البته برخی از ترس ها تاثیری در زندگی روزمره ما ندارند و در صورت مواجه شدن با آن ها، عکس العمل نشان دادن لازمه بقا است. مانند ترس از زلزله، حیوانات درنده، سیل و ...
اما برخی از ترس ها اغراق شده و غیرطبیعی می باشند، که می توانند به صورت کاملا جدی زندگی فرد را مختل نمایند. این ترس ها را فوبیا می نامند. انواع فوبیا در افراد مختلف متفاوت است و می تواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع فوبیا و راه های درمان آن، بیشتر آشنا کنیم.

فوبیا چیست
همانطور که گفته شد فوبیا نوعی ترس غیر طبیعی و اغراق شده است، که می تواند موجب حملات پانیک و اختلالات اضطرابی جدی در فرد شود. به طور کلی انواع اختلال فوبیا ممکن است به قدری شدید باشند که فرد را برای کنترل ترس ناتوان نمایند. انواع فوبیا از نظر APA شامل فوبیای اجتماعی، آگورافوبیا و فوبیای خاص می شود. که برای درمان موثرتر آن ها نیاز است تا در ابتدا دلایل بروز این فوبیاها شناخته شده و سپس شدت علائم آن مورد بررسی قرار گیرد. از شایع ترین علائم انواع فوبیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.
افزایش شدید ضربان قلب
نفس تنگی
خشک شدن دهان
اختلال در قدرت تکلم
بالا رفتن فشار خون
رعشه
بی اختیاری ادرار
احساس خفگی
مشکلات معده
حالت تهوع
درد در ناحیه قفسه سینه
سرگیجه
احساس نزدیک شدن به مرگ
تعریق شدید
ناتوانی در حرکت و فرار
دلهره شدید
سوزن سوزن شدن بدن
ضعف شدید و بی حالی
حملات پانیک
در بسیاری از مواقع بروز انواع مدل های فوبیا ناشی از یک اتفاق و یا تجربه ناخوشایند می باشند. به همین دلیل آشنایی با دلایل بروز انواع فوبیا می تواند به شما کمک کند تا زودتر این ترس ها را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید. از مهم ترین و شایع ترین دلایل ایجاد انواع فوبیا می توان به تجربه اتفاقات استرس زا در کودکی اشاره نمود.
همچنین گزیده شدن توسط حشرات و حیوانات، تجربه نزدیک به غرق شدن، قرار گرفتن در محیط های تاریک و بسته برای مدت طولانی به منظور تنبیه و به تنهایی، افتادن از ارتفاع و یا قرار گرفتن در ارتفاعات بسیار زیاد، افسردگی های شدید، مصرف مواد مخدر، ضرب دیدگی مغز و تصادفات شدید نیز از دیگر دلایل ایجاد فوبیا می باشند.
حتما بخوانید: ترس از خون



[تصویر:  4.gif]


انواع فوبیا
برای درمان موثرتر بهتر است ابتدا با انواع فوبیا آشنا شوید. انواع فوبیا به طور کلی به سه دسته فوبیای اجتماعی (معمولا هنگام حضور فرد در جمع بالای 20 نفر و هنگام سخنرانی نمودن در جمع بروز پیدا می کند.)، فوبیای آگورافوبیا (ترس از فضای باز، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ... ) و فوبیای خاص تقسیم بندی نمود. فوبیاهای خاص شایع ترین فوبیاهای جهان می باشند که از انواع آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.
1ترس از ارتفاع:
یکی از شایع ترین انواع فوبیا ترس از ارتفاع یا آکروفوبیا است. که معمولا موجب می شود فرد از تصور قرار گرفتن در ارتفاع نیز به شدت مضطرب شود. افرادی که به این فوبیا دچار شده اند، معمولا هنگام قرار گرفتن روی پشت بام، بالا رفتن از پله برقی و نردبان و ... دچار استرس و دلشوره می شوند.
2ترس از حشرات:
این فوبیا بیشتر در برابر سوسک و عنکبوت ایجاد می شود. معمولا افرادی که دچار فوبیای حشرات یا همان انتوموفوبیا می باشند، نسبت به این حشرات واکنش های شدید و غیرطبیعی نشان می دهند. همچنین ممکن است دچار نفس تنگی، تپش قلب و دلهره شوند.
[تصویر:  1634804572_%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B...%D8%A7.jpg]
3ترس از پرواز:
یکی از شایع ترین انواع بیماری فوبیا ترس از پرواز است. که می تواند ناشی از سقوط هواپیماها و اخبار مرتبط با حوادث هوایی باشد. معمولا افرادی که دچار این فوبیا می باشند، نمی توانند سوار هواپیما شوند و یا تفریحاتی مانند تلکابین سواری را امتحان نمایند.
3سایر فوبیا ها:
از آنجایی که فوبیای خاص انواع بسیار متعددی دارد، از دیگر فوبیاهای رایج می توان به ترس از فضای بسته (کلاستروفوبیا)، ترس از سگ (سینو فوبیا)، ترس از مار (افعی دو فوبیا)، ترس از طوفان (لیلا پس فوبیا)، ترس از سوزن مانند آمپول (تریپانو فوبیا)، ترس از خون، تاریکی، دندانپزشک و ... اشاره نمود. 
حتما بخوانید: ترس از روح

راه های درمان انواع فوبیا
برای درمان انواع فوبیا با توجه به نوع و شدت آن ها از روش های مختلفی نظیر روان درمانی و دارو درمانی استفاده می شود. در صورتی که شدت فوبیای شما به قدری نیست که هنگام قرار گرفتن در شرایط ترس مانند ماندن در فضای بسته، دچار دلهره، تپش قلب و سایر علائم فوبیا شوید، نیازی به اقدام جهت درمان آن نیست. اما در صورتی که در صورت مواجه شدن با انواع فوبیا دچار علائم فوبیا می شوید، بهتر است هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام نمایید. از جمله روش های درمانی انواع فوبیا می توان به موارد زیر اشاره نمود.
روان درمانی:
یکی از موثرترین روش های درمانی انواع فوبیا مراجعه به روانشناس است. او با تخصص و تجربه بالا در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا فوبیای خود را بپذیرید و برای روبرو شدن با آن آماده شوید.
روبرو شدن با ترس و قرارگیری در شرایط فوبیا:
پس از پذیرش فوبیا نیاز است تا با آن روبرو شوید. این کار می تواند تصورات غیرطبیعی و اغراق شده شما نسبت به آن را از بین ببرد. البته فراموش نکنید در صورتی که دچار حملات پانیک شدید، بهتر است درمان را در همان مرحله متوقف نموده و زمان دیگری برای روبرویی با ترس خود اقدام نمایید.
دارو درمانی:
در صورتی که واکنش های شما نسبت به موضوع فوبیا بیش از اندازه باشد، می تواند سلامتی شما را به طور جدی تهدید نماید. در این صورت معمولا پزشک از دارو درمانی نیز برای تاثیرگذاری بیشتر درمان استفاده می نماید.
تکنیک های آرامش بخش:
استفاده نمودن از تمرینات و تکنیک های موثر در افزایش آرامش نیز می تواند در درمان فوبیا موثر باشد. از انواع این تکنیک ها می توان به ورزش، شنا، یوگا و ... اشاره نمود.
حتما بخوانید: ترایپوفوبیا


[تصویر:  mosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ انواع فوبیا چیست؟
✔️ فوبیاهای خاص شایع ترین فوبیاهای جهان می باشند . انواع فوبیا در سه دسته قرار می گیرد که در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- ✔️ راه های درمان انواع فوبیا چیست؟
✔️ برای درمان انواع فوبیا با توجه به نوع و شدت آن ها از روش های مختلفی نظیر روان درمانی و دارو درمانی استفاده می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ علائم انواع فوبیا چیست؟
✔️ علائم انواع فوبیا در دسته های مختلف معمولا یکسان بوده و علائم اضطرابی است که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : انواع فوبیا
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruинфоhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruselectivediffuserhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт