تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دیه، مجازاتی است که قانون گذار، بابت صدمه ایی که به جسم دیگری وارد شده، تعیین کرده است. در مواد 592 تا 599 قانون مجازات اسلامی در خصوص دیه بینی و میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی، صحبت شده است. دیه از بین رفتن بینی، همچنین دیه شکستن دماغ و استخوان آن در صورتی که موجب فساد و از بین رفتن بینی شود، برابر با دیه یک انسان کامل است.



بر اساس قانون، دیه، مجازاتی است که قانون گذار، بابت صدمه ایی که به جسم دیگری وارد شده، تعیین کرده است. در واقع، دیه مقدار مال معینی است که برای هر صدمه بدنی مشخص شده است. در مواردی که یک عضو از بدن، آسیب می بیند اما برای آن قسمت دیه مشخص نشده است، قاضی، با جلب نظر کارشناس، برای آن ارش تعیین می کند.
دیه در مواردی پرداخت می شود که به هر جهتی امکان قصاص وجود ندارد، جنایت غیر عمد بوده یا طرفین بر دیه مصالحه کرده اند. یکی از مهمترین اعضای بدن که برای آن دیه تعیین شده است، بینی است. آسیب های وارده بر بینی، بر میزان دیه متعلق به آن، تفاوت ایجاد می کند و در برخی موارد، دیه بینی ممکن است برابر با دیه انسان کامل باشد.
از این رو، در این مقاله به بررسی میزان دیه انواع صدمات وارده به بینی در سال ۱۴۰۰  از جمله دیه شکستن دماغ، دیه قطع کردن و از بین بردن بینی، دیه از بین رفتن پره ها یا پرده میان دو بینی ، دیه پاره شدن بینی، دیه کوفتگی و خراشیدگی بینی و دیه از بین بردن نوک بینی می پردازیم.


دیه قطع کردن بینی
مطابق قانون مجازات اسلامی و بر اساس ماده 558 این قانون، در جنایت غیر عمدی بر اعضاء و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص ممکن نیست، همچنین در صورت مصالحه بر دیه بجای قصاص، دیه ثابت می شود. گاه در یک درگیری یا تصادف، بینی فرد، مورد آسیب قرار گرفته و این آسیب به نحوی بوده است که تمام بینی فرد قطع می شود، یا نرمه ای که پائین استخوان بینی است، از بین می رود. مطابق ماده 592 قانون مجازات اسلامی، دیه بینی، در مواردی که بینی قطع شود یا نرمه پائین استخوان بینی از بین برود، دیه کامل است.
نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۰ ، از قرار 480 میلیون تومان در ماه های غیر حرام و پس از تغلیظ دیه در ماه حرام،  640 میلیون تومان می باشد. بنابراین، در صورتی که بینی فرد قطع شود و یا نرمه استخوان آن از بین برود، دیه بینی او بسته به اینکه اتفاق در ماه حرام بوده یا غیر حرام، از قرار 480 میلیون یا 640 میلیون می باشد.
دیه بینی، در صورتی که بینی قطع شود یا نرمه پائین استخوان بینی از بین برود، دیه کامل است.
حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

دیه از بین بردن نرمه بینی به یک دفعه یا در دفعات مکرر
گاه پیش می آید که آسیب وارده بر بینی، موجب از بین رفتن تمام نرمه بینی با از بین رفتن تمام یا مقداری از استخوان بینی می شود. بسته به اینکه این آسیب، در یک دفعه اتفاق افتاده باشد یا بخشی از آن دریک دفعه و بخش دیگر در دفعه دیگری، میزان دیه بینی متفاوت است که بنا بر ماده 592 قانون مجازات اسلامی عبارت است از:
چنانچه از بین بردن تمام نرمه با تمام یا مقداری از استخوان بینی، در یک دفعه اتفاق افتاده باشد، موجب دیه کامل است. نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۰ ، از قرار 480 میلیون تومان در ماه های غیر حرام و 640 میلیون تومان در ماه های حرام می باشد.
چنانچه نرمه بینی در یک دفعه و تمام یا مقداری از استخوان بینی در دفعه دیگر از بین برود، برای نرمه دیه کامل و برای استخوان، ارش تعیین می شود که قاضی آن را با نظر کارشناس، بر اساس میزان دیه انواع صدمات بینی، با نرخ دیه سال ۱۴۰۰  تعیین می کند.
بیشتر بخوانید: دیه اعضای بدن و نحوه تعیین آن

[تصویر:  instagram.gif]


دیه شکستن بینی
گاه آسیب وارده بر بینی در اتفاقات عمدی یا غیر عمدی، نظیر ضرب و شتم و یا تصادف، موجب شکستن دماغ و استخوان بینی فرد می شود. دیه شکستن دماغ و استخوان های آن، در ماده 593 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. مطابق این ماده، دیه شکستن استخوان دماغ فرد، در سه حالت بررسی می شود:
در صورتی که شکستگی استخوان، موجب فساد بینی و از بین رفتن بینی بشود : دیه کامل انسان است که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی ۱۴۰۰ ، دیه انسان کامل در ماه غیر حرام 480 میلیون و در ماه های حرام 640 میلیون تومان است.
در صورتی که بتوان شکستگی استخوان را بدون اینکه عیب و نقصی در آن بماند ، اصلاح کرد: یک دهم دیه کامل است. که بر اساس نرخ دیه سال ۱۴۰۰ ، یک دهم دیه کامل در ماه غیر حرام 48 میلیون و در ماه حرام 68 میلیون تومان می باشد.
در صورتی که شکستگی بهبود یابد، اما این بهبود همراه با عیب و نقص در بینی باشد: موجب ارش می شود. شاید عبارت دیه شکستگی بینی 4 درصد دیه انسان کامل است را شنیده باشیم. باید دانست، در مورد ارش شکستگی استخوان بینی، معمولا 4 درصد دیه انسان کامل در نظر گرفته می شود. البته این میزان، بسته به نظر قاضی و میزان آسیب، متغیر است. چنانچه بر اثر شکستگی فرد بویای خود را از دست بدهد، دیه از دست دادن حس بویایی، به وی تعلق می گیرد.

دیه از بین رفتن پره ها یا پرده های میان بینی
یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است بر اثر اتفاقات عمد یا غیر عمد، برای بینی فرد بیفتد، از بین رفتن هریک از پره های بینی یا پرده میان دو سوراخ بینی است. از این رو قانون گذار، در ماده 594 قانون مجازات اسلامی، دیه از بین رفتن هر یک از پره ها یا پرده میان دو سوراخ بینی را بیان نموده است. مطابق این ماده، دیه از بین رفتن پره های بینی عبارت است از:
از بین رفتن هریک از پره های بینی یا پرده میان دو سوراخ، موجب یک سوم دیه کامل است. که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی ۱۴۰۰ ، دیه از بین رفتن پرده میان دوبینی در ماه غیر حرام، 160 میلیون تومان و دیه از بین رفتن آن در ماه حرام 226.6 میلیون تومان می باشد.
بیشتر بخوانید: راه های اثبات دیه

دیه پاره شدن بینی 
پاره شدن بینی نیز، یکی دیگر از انواع صدماتی است که ممکن است بر بینی، وارد شود و این صدمه، چه به صورت عمدی باشد، چه به صورت غیر عمدی، موجب تعلق دیه است. دیه پاره شدن بینی در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. برای صحبت در خصوص دیه پاره شدن بینی، باید دو حالت را در نظر گرفت که عبارتند از:
در صورتی که پارگی، باعث از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود : یک سوم دیه کامل که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی ۱۴۰۰ ، در ماه غیر حرام، 160 میلیون تومان و در ماه حرام 226.6 میلیون تومان می باشد.
در صورتی که پارگی، بهبود پیدا کند: یک دهم دیه کامل. که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی ۱۴۰۰ ، یک دهم دیه کامل در ماه غیر حرام 48 میلیون و در ماه حرام 68 میلیون تومان می باشد.

دیه از بین بردن نوک بینی 
گاه پیش می آید، نوک بینی فرد، بر اثر صدمات وارده به بینی، از بین می رود. قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در این خصوص نیز ساکت نبوده و در ماده 599 قانون مجازات، اقدام به مشخص نمودن دیه، برای از بین بردن نوک بینی فرد نموده است که عبارت است از:
دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است، نصف دیه کامل است که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی ۱۴۰۰ ، دیه از بین رفتن نوک بینی در ماه غیر حرام، 240 میلیون تومان و دیه از بین رفتن آن در ماه حرام 340 میلیون تومان می باشد.

دیه خراشیدگی بینی 
گاه پیش می آید که صدمه وارده بر بینی، صرفا یک خراشیدگی ساده می باشد و بینی فرد آسیب جدی ندیده است. چنانچه این خراشیدگی بدون خونریزی باشد، حارصه نام دارد و قانون گذار در ماده 709 قانون مجازات اسلامی، اقدام به تعیین دیه، برای جراحات وارده بر سر و صورت پرداخته است. و میزان دیه آن را یک صدم دیه کامل تعیین نموده است. که بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی۱۴۰۰، یک دهم دیه کامل در ماه غیر حرام 48 میلیون و در ماه حرام 68 میلیون تومان می باشد.

دیه کوفتگی بینی

گاه پیش می آید که آسیب وارده بر بینی، صرفا کوفتگی بینی بوده و شکستگی، جراحت یا از بین رفتن بینی اتفاق نیفتاده است. در این خصوص نیز، فرد آسیب دیده مستحق دریافت خسارت وارده بر بینی خود می باشد اما از آنجا که کوفتگی بینی، دیه مقدر و معینی در قانون ندارد، پس از اعلام نظر پزشکی قانونی در خصوص آسیب وارده، مطابق نظر قاضی، برای فرد ارش در نظر گرفته می شود.
در ادامه بخوانید: موارد پرداخت دیه توسط بیت المال
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه انواع صدمات وارده به بینی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه انواع صدمات وارده به بینی پاسخ دهند.

آخرین اخبار مرتبط با میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی

7 مهر 1400
با توجه به نرخ دیه کامل برای سال ۱۴۰۰  که 480 میلیون تومان بوده، دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است ، نصف دیه کامل یعنی 240 میلیون تومان می باشد . 
26 تیر ۱۴۰۰ 
از آنجایی که در تصادفات رانندگی ما به التفاوت دیه زن و مرد توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می شود، چنانچه در یک تصادف که راننده مرد و مصدوم زن می باشد، تصادف منجر به شکستن استخوان بینی و از بین رفتن بینی بشود، از آنجایی که در این مورد، دیه صدمه وارد شده به بینی، دیه کامل می باشد، ما به التفاوت توسط صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می شود. 
23 خرداد ۱۴۰۰ 
با توجه به آغاز ماه ذی القعده از تاریخ 22 خرداد ماه ۱۴۰۰ ، از تاریخ مذکور تا پایان این ماه قمری، با توجه به حرام بودن این ماه و مساله تغلیظ دیه، نرخ دیه، 640 میلیون تومان بوده و بر این اساس، دیه انواع صدمات وارد شده به بینی نیز افزایش می بابد.
21 اردیبهشت۱۴۰۰ 
مطابق رای وحدت رویه شماره 808 دیوان عالی کشور، از آنجا که به موجب ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392، آرای صادره با موضوع نصف دیه کامل یا بیش از آن، قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشوربوده، چنانچه مجموع دیه تعیین شده در آرای متعدد درباره صدمات وارد شده از سوی یک فرد نسبت به دیگری به میزان مذکور باشد، تمامی این آرا قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور خواهد بود.
29 فروردین۱۴۰۰ 
با توجه به اینکه نرخ دیه سال 1400 نسبت به سال گذشته حدود 45 درصد افزایش داشته و نرخ دیه کامل در ماه های غیر حرام 480 میلیون تومان و در ماه حرام، 640 میلیون تومان تعیین گردیده، میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی نیز به نسبت این مبلغ جدید سنجیده خواهد شد.


[تصویر:  2.gif]


سوالات متداول

1-  دیه از بین رفتن بینی بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی چقدر است؟
دیه از بین رفتن تمام بینی بر اساس ماده 592 قانون مجازات برابر دیه یک انسان کامل است که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- دیه شکستن بینی در صورتی که بدون نقص بهبود یابد بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی چقدر است؟
دیه شکستن استخوان بینی در صورتی که بدون عیب و نقص بهبود یابد موجب یک دهم دیه کامل است که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

3- دیه از بین رفتن پره بینی بر اساس میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی چقدر است؟
دیه از بین رفتن پره بینی موجب یک سوم دیه کامل است که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارائه شده است.
منبع : میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru