تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عکس گشادی مقعد + علائم و روشهای درمان گشاد شدن مقعد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گشاد شدن یا گشادی مقعد بنا به دلایل متعددی می تواند اتفاق بیفتد. شایع ترین دلیل آن معمولا رابطه مقعدی (از پشت) است که افراد منفعل را در خطر ابتلا به این عارضه قرار می دهد. 
خود افراد معمولا زمانی متوجه این عارضه می شوند که اختیاری بر اجابت مزاج یا دفع گاز روده ندارند. در این هنگام می توان گفت که فرد به گشادی مقعد دچار شده است.
در این مطلب سعی داریم شما را بیشتر با علائم این عارضه، دلایل و روش های درمان آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.
گشادی مقعد چیست؟
اتساع، گشاد شدن مقعد یا دیلاته شدن آنال، که در انگلیسی با اصطلاح An/al Dilation نام برده می شود، به باز شدن دریچه مقعد افراد به اندازه 2 سانتی متر و بیشتر گفته می شود که یکی از شرایط پزشکی و بیماریهای نشیمنگاهی می باشد. 
این عارضه در اکثر افراد به حدی نگران کننده و استرس زا است کا مانع از حضور آنها در بین دیگر افراد جامعه می شود زیرا با عوارض خوبی همراه نیست.
[تصویر:  Destroyed-anal-canal-after-a-Hirschsprun...arance.png]
علت گشادی مقعد
این عارضه دلایل مختلفی دارد که در صورت تکرار می توانند بسیار خطرناک باشند و تهدیدی بزرگ برای سلامت فرد به شمار بیایند. که شامل موارد زیر هستند:
رابطه مقعدی
یکی از مضرات خطرناک رابطه مقعدی؛ به وجود آمدن اختلال در عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی و همچنین گشاد شدن مقعد است. در این حالت به کانال رکتوم آسیب وارد شده و در صورتی که تبدیل به عادت شود، دریچه به صورت قیفی فرو رفته در می آید. افرادی که دچار تکرار در رابطه جنسی از پشت پشت می شوند، عموما اختیاری بر دفع مدفوع و گاز معده خود ندارند. در این حالت می توان گفت فرد دچار بی اختیاری در دفع شده است.
عمل های جراحی در ناحیه نشیمنگاه
عمل های جراحی سنتی یکی از عوامل پر خطر و متعدد در پیش آمدن این عارضه هستند که احتمال گشادی مقعد را بالا می برند. اگر این عمل ها به گونه ای انجام شوند که به عضلات اسفنکتر داخلی یا خارجی آسیب برسد، دو حالت به وجود می آید. فرد دچار گشادی مقعد می شود یا تنگی دریچه.
بیماری شقاق
شقاق یا فیشر مقعدی یک زخم کوچک و باریک در کانال رکتوم یا خارج از آن است که اگر به حالت مزمن در بیاید، می تواند باعث باز شدن مقعد کمی بیشتر از حالت عادی شود. طی این بیماری به طور معمول فرد دچار یبوست می شود و سوزش و خارش را در ناحیه نشیمنگاه حس می کند.
هموروئید یا بواسیر
بیماری بواسیر داخلی عامل باد کردن سیاهرگ های هموروئیدی درون کانال رکتوم است. اگر فردی به بیماری بواسیر داخلی دچار شود، این سیاهرگ ها داخل مقعد او به اندازه ای رشد می کنند که ممکن است حتی زمانی که احساس دفع ندارد، دریچه او کمی باز بماند. در این حالت حتی ممکن است همیشه حس اجابت مزاج نصفه داشته باشد. انگار که چیزی داخل مقعد او فرو رفته.
یبوست
یبوست از آن دسته بیماری های نشیمنگاهی است که تقریبا تمام افراد حداقل برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده اند. طی این عارضه مدفوع به قدری سفت شده که به سختی در قسمت انتهایی روده حرکت می کند. اگر افراد به طور مدام دچار یبوست شوند، ممکن است به گشادی مقعد دچار شوند.
کهولت سن
کهولت یا بالا رفتن سن یکی از عوامل تاثیر گذار و زمینه ساز برای ابتلا افراد به بیماری های متفاوت است. زمانی که سن افراد بالا رفته و وارد دوره کهنسالی می شوند، ممکن است اعضا بدن آنها دچار اختلال در کارکرد شده و افتاده شوند. در نتیجه یکی از این عوارض گشادی مقعد است.
علائم گشاد شدن مقعد
نشانه ها و علائم این عارضه نسبت به عامل به وجود آورنده آن متفاوت هستند. به طور مثال برخی از افراد ممکن است خونریزی، درد یا خارش داشته باشند ولی بعضی دیگر ممکن است این علائم را نداشته باشند. ولی خب به طور معمول اغلب افراد مبتلا به این عارضه، علائم زیر را تجربه می کنند:

[list]
[*]بی اختیاری در دفع و کنترل گاز روده
[*]بی اختیاری به هنگام اجابت مزاج
[*]آسیب به عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی
[*]خروج ترشحات لزج همراه با بوی بد از مقعد 
[*]لخته شدن خود در موارد نادر
[*]باز شدن دریچه بیشتر از حالت عادی آن
[/list][size=undefined]
عوارض
علاوه بر مشکلات جسمی و ایجاد اضطراب، گشادی مقعد می تواند یک فرد را از لحاظ روحی و روانی نیز درگیر کند. به طور مثال از عوارض شایع آن می توان به افسردگی حاد اشاره کرد که فرد پس از حضور نیافتن در بین مردم به آن مبتلا می شود. 
در نتیجه اعتماد به نفس او به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند و به مرور ممکن است در انجام کارهای عادی و روزمره دچار مشکل شود.
درمان گشادی مقعد
زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، او با معاینه دقیق، به بررسی عوامل مختلف و پیش آورنده می پردازد. در نتیجه بهترین روش درمان را متناسب با علائم بیمار انتخاب می کند. انواع روشهای درمان گشادی مقعد در دسته های زیر قرار می گیرند:
[/size]

[list]
[*]درمان با لیزر : امروزه جدیدترین و بهترین روش برای درمان انواع بیماری های نشیمنگاهی لیزر می باشد. در صورتی که دلیل این عارضه یکی از بیماریهای بواسیر یا شقاق باشد، می توان در کمتر از نیم ساعت آن را با لیزر درمان کرد.
[*]بیوفیدبک Biofeedback : یکی از روش ها و تکنیک های موفق به منظور توانبخشی عضلات اسفنکتر است که بر ماهیچه ها و عضلات آسیب دیده اعمال می شود. در این روش با استفاده از امواج الکتریکی به تحریک دریچه مقعد برای بسته شدن طی چندین جلسه کمک می کنند. 
[*]درمان خانگی : زمانی که افراد به گشادی خود پی می برند، ابتدا اغلب به دنبال یافتن روشهای خانگی برای درمان آن هستند که به جرئت میتوان گفت روش های خانگی یا گیاهی روی بهبودی این عارضه هیچ گونه تاثیری ندارند. از طرفی دیگر برخی از عسل برای بهبودی وضعیت خود استفاده می کنند که ما به هیچ عنوان آن را توصیه نمی کنیم.
[/list]منبع: https://cliniczarei.com/articles/%DA%AF%...%B9%D8%AF/