تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: فرزندپروری چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اهمیت فرزند پروری از آنجایی شروع شد که والدین به دنبال کسب مهارت های تربیت فرزند رفتند و توجه خاصی به مباحث روانشناسی مرتبط با این موضوع نشان دادند. فرزند پروری یکی از مهمترین وظایف هر پدر و مادری است که باید در حق فرزندشان انجام دهند.
به خاطر بسپارید که والدین نقش بسزایی در نحوه تربیت فرزند خود دارند. بنابراین باید برای فرزندانشان الگوی مناسبی باشند. کودکان در هر سن و سالی به یک روش تربیتی نیاز دارند. ما در این بخش تصمیم داریم شما را با اهمیت فرزند پروری و همچنین روش های صحیح این کار آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.


اهمیت فرزند پروری چیست
اکثر والدین می خواهند تا فرزندشان را به خوبی تربیت کنند و راه و رسم زندگی را از همان کودکی به فرزندشان بیاموزند. در این مسیر ممکن است کودک نافرمانی هایی کند و یا دقیقا مطابق میل و خواسته پدر و مادرش رفتار نکند. اهمیت فرزند پروری و تربیت دختر و پسر در این است که والدین بتوانند با درک درستی از نیازهای فرزندشان، او را تربیت کنند.
شکل گیری شخصیت یک کودک در سال های آغازین تولدش بسیار مهم است. اگر شخصیت کودک از همان سال های آغازین تولد به درستی شکل بگیرد، قطعا در آینده نیز از یک شخصیت سالم برخوردار می شود. شما به عنوان یک پدر و مادر وظیفه شناس باید به این موضوع آگاهی کامل داشته باشید که فرزندتان خلق و خو و شخصیتی متفاوت با شخصیت شما دارد. اگر می خواهید به درستی فرزند پروری کنید، باید در ابتدا این تفاوت ها را بشناسید و آنها را کاملا بپذیرید. این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید با برخورد صحیح تری کودکتان را تربیت کنید.
زمانی که شما از همان سال های آغازین تولد، نسبت به تربیت و پرورش کودکتان متعهد باشید، یقین داشته باشید در سال های بعدی، کار شما آسان تر خواهد بود و بهتر می توانید فرزندتان را تربیت کنید. کودک شما باید از همان ابتدا، اصول تربیتی را در حد درک و فهم خودش بیاموزد.
حتما بخوانید: تاثیر کودک آزاری



[تصویر:  1.gif]


روش های صحیح فرزند پروری
تا به اینجا با اهمیت فرزند پروری و تاثیر آن در روابط آینده کودک آشنا شدید. حال ما قصد داریم تا شما را با سبک ها و روش های مناسب تربیت فرزند پسر و دختر آشنا کنیم تا بتوانید با کمک آنها به خوبی فرزندتان را تربیت کنید. به خاطر داشته باشید باید با توجه به شخصیت و روحیات فرزندتان، او را تربیت کنید. شاید بعضی از روش ها برای بعضی از کودکان، روش مناسبی باشد و شاید هم روش مناسبی نباشد. تشخیص این موضوع بر عهده خودِ شماست.
روش مستبدانه
در این روش شما باید با کنترل بالایی فرزندتان را تربیت کنید. یکی از مهمترین اصولی که در این روش وجود دارد این است که کنترل بالا و محبت کم باشد. این روش بیشتر مناسب کودکانی است که با یکی از والدین خود کمتر در ارتباط هستند. از آنجایی که این کودکان بیشتر تمایل دارند تا محبت والدین شان را دریافت کنند، سعی می کنند مطابق میل آنها رفتار کنند و خطایی از آنها سر نزد. همین موضوع به تربیت آنها کمک می کند.
روش سهل گیرانه
در این روش همانطور که از نامش پیداست، کنترل باید کم باشد و در مقابل شدت محبت زیاد باشد. این روش مناسب کودکانی است که از راه های احساسی بهتر تربیت می شوند. در این روش شما باید با دقت اما از راه دور فرزندتان را کنترل کنید و بیشتر به او محبت کنید. از آنجایی که کودکان عاشق دریافت محبت از جانب والدین شان هستند، سعی می کنند تا همیشه کاری کنند که این محبت را دریافت کنند.
روش مقتدرانه
یکی از اصول صحیح فرزندپروری این است که شما با کمک روش مقتدرانه کودکتان را تربیت کنید. در این روش شما باید کنترل و محبت بالایی داشته باشید. یعنی به همان اندازه که به فرزندتان محبت می کنید به همان اندازه هم باید روی رفتارهایش کنترل داشته باشید. معمولا این روش جزو بهترین روش های فرزند پروری به حساب می آید و بیشتر کودکان با این روش به خوبی تربیت می شوند.
حتما بخوانید: آموزش نقاشی کودک

روش های غلط فرزند پروری
اهمیت فرزند پروری بسیار بالاست. اما متاسفانه در این میان والدینی را می بینیم که هنوز با استفاده از روش های غلط، فرزند خود را تربیت می کنند. به خاطر داشته باشید که این روش ها نه تنها به تربیت فرزند دختر و پسر کمکی نمی کنند، بلکه باعث آسیب های روحی به کودک نیز می شوند. بهتر است تا این روش های غلط را بررسی کنیم.
تنبیه بدنی
یکی از بدترین روش های تربیتی و فرزند پروری، تنبیه کودک به صورت بدنی است. بعضی از والدین به دلیل شرایط روحی و یا جسمی خودشان، به سرعت از کوره در می روند و با کوچکترین رفتار اشتباه کودک، اقدام به تنبیه بدنی او می کنند. مسلما در چنین شرایطی آنقدر تنبیه فیزیکی برای کودک آسیب به همراه دارد که حتی اگر بعد از آن هم به کودک محبت شود، جای آسیب های روحی را پر نمی کند. تنبیه فیزیکی جزو غلط ترین و بدترین شیوه های تربیت فرزند است.
تهدید کردن
یکی دیگر از روش های غلط فرزند پروری، تهدید کردن است. زمانی که هر روز این تهدیدها مدام پشت سر هم تکرار شوند و هیچگاه عملی نشوند، به یک حرف بی ارزش تبدیل می شود و کودک شما متوجه می شود که والدینش در تربیت وی جدی نیستند. زمانی که کودک متوجه این موضوع شود، قطعا هیچگاه برای نکات تربیتی مهم شما ارزش قائل نمی شود.
[تصویر:  1633349461_%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%A...%DB%8C.jpg]
مجازات بی ربط
یکی دیگر از غلط ترین روش های تربیتی و فرزند پروری این است که شما مجازاتی گیج کننده و نامناسب برای کودکتان در نظر بگیرید. بعضی از روش ها مثل همین مجازات بی ربط، نه تنها به تربیت کودک کمکی نمی کنند، بلکه باعث تشدید رفتارهای غلط وی نیز می شوند. بهتر است تا به نوع مجازات و برخوردتان با کودک توجه کنید.
حتما بخوانید: بازی های کودکانه
نکات لازم برای فرزند پروری مناسب
در این جا برخی نکات لازم در مورد اصول صحیح فرزند پروری مطرح شده است.
هر سنی یک روش تربیتی خاص خودش را دارد
برای اینکه بتوانید به خوبی کودکتان را تربیت کنید، باید با اهمیت فرزندپروری آشنا باشید و سعی کنید در هر سنی، کاملا مطابق با روحیات و شخصیات فرزندتان، او را تربیت کنید. قطعا تربیت یک کودک یک ساله با کودک چهار ساله بسیار متفاوت است.
جنسیت کودک را در نظر بگیرید
شاید برایتان جالب باشد تا بدانید در نظر گرفتن جنسیت کودک یکی از موارد مهمی است که برای فرزند پروری باید آن را در نظر بگیرید. معمولا پسر بچه ها، سر به هوا تر، بازیگوش تر و نافرمان تر از دختر بچه ها هستند. این موضوع به دلیل تفاوت های جنسیتی و شخصیتی آنها است. پس هیچگاه در تربیت کودک، دختر و پسر را با یکدیگر مقایسه نکنید.
از بدو تولد تربیت را آغاز کنید
اهمیت فرزند پروری برای بعضی از والدین در حدی است که تربیت فرزند از نوزادی را شروع می کنند. حتما شنیده اید که بعضی از خانم های باردار، برای جنین شان کتاب داستان می خوانند تا در شخصیتش تاثیر بگذارد. در حقیقت این کار کاملا عقلانی و درست است. شما باید از همان بدو تولد و نقطه شروع زندگی، تربیت را آغاز کنید. اما همانطور که گفتیم با توجه به شرایط سنی کودک این کار را انجام دهید.
میزان محبت کردنتان بیشتر از برخورد کردنتان باشد
یکی دیگر از نکات مهم تربیتی این است که همیشه سعی کنید میزان محبت کردنتان به کودک بسیار بیشتر از برخوردهای منفی یا سخت گیرانه تان باشد. بهتر است تا کودک همیشه از جانب شما محبت کافی را دریافت کند تا بتواند مثل یک تکیه گاه روی شما حساب باز کند. فراموش نکنین که پدر و مادر، برج امنیت هر کودکی هستند.
حتما بخوانید: جایزه دادن به کودک


[تصویر:  koodakmosahab.png]




سوالات متداول

1- ✔️ اهمیت فرزند پروری چیست؟
✔️ اهمیت فرزند پروری در این است که والدین بتوانند با درک درستی از نیازهای فرزندشان، او را تربیت کنند که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ روش های صحیح فرزند پروری چیست؟
✔️ بعضی از روش ها برای بعضی از کودکان، روش مناسبی باشد و شاید هم روش خوبی نباشد که در متن مقاله مطرح شده است.


3- ✔️ روش های غلط فرزند پروری چیست؟
✔️ برخی از مادر و پدر ها با استفاده از روش های غلط، فرزند خود را تربیت می کنند که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : فرزندپروری چیست
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointhttp://lactogenicfactor.rulacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyсайтsemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting