تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: جدیدترین روش جراحی شقاق چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گاهی اوقات سخت ترین کار برای حل یک مشکل، غلبه بر ترس مواجه شدن با آن است. هنگامی که افراد به هر یک از بیماری های دردناک نشیمنگاه نظیر؛ شقاق مقعدی، بواسیر، فیستول و… مبتلا هستند، اکثرا از صحبت کردن در مورد آن قسمت از بدن خجالت می کشند و حتی ممکن است رفتن پیش پزشک را مرتبا به تعویق بیندازند. اما باید این واقعیت را در نظر بگیرید که مشکل هر چه زودتر تشخیص داده شود، زودتر هم درمان می شود.
یکی از این بیماری های رایج که از نوزادان تا میانسالان رایج است، شقاق مقعدی می باشد که اکثرا به دلیل یبوست مزمن ایجاد شده و علائم بسیار دردناکی دارد. پیشنهاد میکنیم هر موقع حس کردید که به این عارضه مبتلا شدید، سریعا برای رهایی از آن به متخصص جراح عمومی یا گوارش مراجعه کنید.

شقاق مقعدی چیست؟
شقاق مقعدی بریدگی یا پارگی کوچکی روی پوست دهانه مقعد است. آنها معمولاً هنگام دفع مدفوع باعث درد یا سوزش می شوند که این درد می تواند به مراتب تشدید یابد. اگر این عارضه درمان نشود می تواند خونریزی کند. در مواردی ممکن است این عارضه به دلیل علائم مشابه، با بواسیر یا همان هموروئید اشتباه گرفته شود.

روشهای عمل جراحی شقاق
زمانی که افراد به روشهای درمان پناه می برند، اکثرا فیشر آنها به مرحله مزمن رسیده و دچار درد شدید، یبوست، سوزش و علائم دردناک شده اند که در زندگی روزمره خلل ایجاد کرده است. به همین منظور روشهای عمل جراحی شقاق مقعدی در اولویت می باشند.
ما در ادامه مطلب این راه ها را مورد بررسی قرار دادیم و بهترین آنها را معرفی میکنیم:

درمان شقاق با لیزر
امروزه از اشعه لیزر به عنوان جایگزینی مناسب در مقابل روش های جراحی باز و قدیمی استفاده می کنند. طی درمان شقاق با لیزر که اکثرا به دست جراح عمومی انجام می شود، محل زخم جوش خورده و حین این کار هر گونه عفونت و باکتری در محل زخم سوزانده می شود. در نتیجه احتمال بازگشت زخم به صفر می رسد.
از مزایا لیزر شقاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
[list]
[*]به شکل سرپایی در کلینیک انجام می شود.
[*]محل زخم بیمار حین عمل کاملا بی حس بوده و هیچ گونه درد یا سوزش حس نمی کند.
[*]طول عمل بسیار کوتاه بوده و در عرض نیم ساعت انجام می شود.
[*]از نظر هزینه کاملا مقرون به صرفه است.
[*]بیماران مجبور به استراحت مطلق نیستند و پس از عمل می توانند به فعالیت های روزانه خود به راحتی ادامه دهند.
[/list]لیزر درمانی، جدیدترین روش برای از بین بردن هرگونه زخم مقعدی می باشد.

اسفنکتروتومی
جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی از روش های موثر در درمان شقاق است اما مانند هر جراحی دیگری سختی های خود را داشته و بدون عوارض نخواهد بود. البته این عوارض برای تمامی افراد ایجاد نمی شود.
[list]
[*]اختلالات دفع مدفوع
[*]اختلال در کنترل گاز روده
[*]آبسه مقعدی
[*]درد
[*]خونریزی حین عمل که نیاز به بخیه دارد.
[/list]با وجود موثر بودن درمان شقاق با جراحی اسفنکترومی مقعد، این روش به عنوان بهترین روش شناخته نمی شود. چرا که جراحی عوارض و خطرات بسیاری را به همراه دارد و از همین روی به جز در موارد محدود انجام نمی پذیرد. در حال حاضر مدرن ترین و قطعی ترین روش درمان شقاق با لیزر است. زیرا لیزر هیچ یک از معایب جراحی مانند درد، خونریزی، بستری شدن در بیمارستان، پرداخت هزینه های گزاف، احتمال ابتلا به عفونت و … را به همراه ندارد به علاوه این روش چون هیچ آسیبی به عضله اسفنکتر وارد نمی کند، از بی اختیاری مدفوع نیز جلوگیری خواهد نمود. از همین روی بهترین روش درمان با لیزر شناخته می شود.

فیشرکتومی
فیشرکتومی روشی کاملا مشابه با اسفنکتروتومی است اما با یک تفاوت بسیار جزئی! در این روش پس از عمل فیشر، لبه های زخم با تیغ جراحی بریده شده و از ماده خاصی برای مهر و موم کردن آن استفاده می شود.

فلپ پیشرفته
این روش شامل برداشتن بافت های سالم و جدا شده از سایر قسمتهای بدن می باشد که به بافت آسیب دیده شقاق پیوند زده می شوند. این روش ممکن است برای درمان فیشر های مزمن و بسیار قدیمی استفاده شود که البته این روزها خیلی کارایی ندارد.

انواع شقاق مقعدی
این بیماری بر اثر شدت زخم هایی که ایجاد می کند، به دو دسته متفاوت تقسیم می شود که شامل هستند:
[list]
[*]شقاق حاد یا اولیه: این شکاف ها به طور سنتی طبیعتاً تهدید کننده و کوتاه مدت نیستند و به دلیل آسیب به بافت های محل نشیمنگاه ایجاد می شوند. این آسیب ممکن است مربوط به دفع مدفوع سفت، اسهال مزمن، زایمان طبیعی، فشار های مکرر یا مقاربت مقعدی باشد.
[*]شقاق مزمن یا ثانویه: چنین شکاف هایی اغلب در بیماران که سابقه جراحی های قبلی در مقعد را داشته اند یا مبتلا به بیماری التهابی روده، عفونت ها و حتی سرطان هستند رخ می دهد.
[/list][تصویر:  image_63a72d6bd46a84a55788c65cd905f58598cfe24d.jpg]
علت ابتلا به این عارضه چیست؟
علت کلی و اصلی شقاق مقعد فشار وارد شده به عضلات اسفنکتر و اسپاسم شدید است. ولی عارضه های مختلفی در پیش آمدن اسپاسم مقعدی و فشار نقش دارند که عبارتند از:
[list]
[*]دفع مدفوع بزرگ یا سفت
[*]یبوست و فشار هنگام حرکات روده
[*]اسهال مزمن
[*]مقاربت مقعدی
[*]زایمان طبیعی
[/list]برخی از علت هایی که کمتر از شایع هستند، عبارتند از:
[list]
[*]بیماری کرون یا بیماریهای التهابی روده
[*]سرطان مقعد
[*]اچ آی وی HIV
[*]بیماری سل
[*]سیفلیس
[/list]بستگی به علل متفاوت، شدت زخم و عمق آن نیز متفاوت است.

علائم و نشانه ها
علائم فیشر مقعدی معمولا شامل درد و خونریزی همراه با حرکات روده است. بیماران هنگام دفع و پس از آن احساس درد شدیدی می کنند که امکان دارد از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
همچنین افراد اغلب متوجه خون به رنگ قرمز روشن از مقعد می شوند که هنگام تمیز کردن روی کاغذ توالت یا روی مدفوع دیده می شود. بین حرکات روده ، بیماران مبتلا به شقاق مقعد غالباً بدون علامت هستند.
بسیاری از بیماران از دفع مدفوع می ترسند و ممکن است سعی کنند از اجابت مزاج به دلیل درد جلوگیری کنند.

روش های پیشگیری
لازم دانستیم این نکته را یادآوری کنیم که با انجام چند کار ساده می توانید از پیش آمدن این بیماری دردناک جلوگیری کنید. همچنین ممکن است بتوانید با انجام اقداماتی برای جلوگیری از یبوست یا اسهال از شقاق مقعد جلوگیری کنید. غذاهای پر فیبر بخورید، مایعات بنوشید و به طور منظم ورزش کنید تا در حین اجابت مزاج مجبور به فشار آوردن به عضلات اسفنکتر مقعد نشوید.
منبع: دیجیاگرام