تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرایط ورود به رشته خلبانی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
رشته خلبانی دارای دو شاخه نظامی و غیر نظامی بوده و داوطلبان ورود به هر یک از این دو شاخه باید شرایط خاصی را دارا باشند. داوطلبان ورود به خلبانی نظامی باید در دانشگاه ستاری پذیرفته شده و شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام آزمون دانشگاه ستاری را دارا باشند. پذیرش در خلبانی غیر نظامی نیز از طریق کنکور سراسری و قبولی در دانشگاه های سراسری انجام می گیرد.


رشته خلبانی یکی از رشته های زیر مجموعه رشته هوانوردی بوده و داوطلبانی که در رشته ریاضی فیزیک یا علوم تجربی تحصیل کرده اند، با پذیرش در کنکور سراسری یا پذیرش در آزمون دانشگاه ستاری، می توانند در رشته خلبانی تحصیل کنند. برای ورود به رشته خلبانی، متقاضیان باید شرایط خاصی داشته باشند. همچنین از نظر جسمی و فیزیکی نیز باید شرایط پزشکی ویژه ای را دارا باشند.
داوطلبان ورود به رشته خلبانی باید از شرایط ورود به این رشته اطلاع داشته باشند، بنابراین در این مقاله شرایط ورود به رشته خلبانی، شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی و راه های ورود به رشته خلبانی به طور کامل توضیح داده شده و در آخر نکاتی برای داوطلبان بیان شده تا بتوانند به راحتی به رشته خلبانی ورود کنند.

شرایط ورود به رشته خلبانی
رشته هوانوردی به سه گرایش مراقبت پرواز، ناوبری هوایی و خلبانی تقسیم شده و رشته خلبانی یکی از گرایش های زیر مجموعه رشته هوانوردی می باشد. هر ساله داوطلبان زیادی تمایل به خلبان شدن داشته و برای تحصیل در این رشته تلاش می کنند. ورود به رشته خلبانی مانند برخی از رشته های دیگر، دارای شرایط خاصی بوده و متقاضیانی که می خواهند به این رشته وارد شوند باید این شرایط خاص را داشته باشند.

متقاضیانی که به سوال چگونه خلبان شویم برخورده اند باید در رشته ریاضی فیزیک یا رشته علوم تجربی تحصیل کرده و دیپلم خود را اخذ کرده باشند. سپس باید در کنکور سراسری شرکت نموده و برای پذیرش در رشته خلبانی با سایر داوطلبان به رقابت بپردازند. پذیرش در رشته خلبانی تنها در دانشگاه های سراسری انجام می شود. داوطلبان ورود به رشته خلبانی، بعد از شرکت در کنکور سراسری باید در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، دانشگاه های ارائه دهنده رشته خلبانی را انتخاب کرده و در این دانشگاه ها پذیرش شوند.

رشته خلبانی دارای دو گرایش نظامی و کشوری یا غیر نظامی بوده که شرایط پذیرش در دو گرایش با هم متقاوت است. همان طور که بیان شد، پذیرش در خلبانی غیر نظامی از طریق کنکور سراسری بوده و همچنین برخی آموزشگاه ها نیز در آموزش رشته خلبانی غیر نظامی فعال هستند. اما داوطلبان ورود به رشته خلبانی نظامی باید در دانشگاه ستاری پذیرش شده و در زمان ثبت نام دانشگاه ستاری، نسبت به انجام مراحل پذیرش در دانشگاه اقدام نمایند. در ادامه شرایط ورود به رشته خلبانی نظامی و غیر نظامی برای متقاضیان ورود به این رشته توضیح داده شده است.

شرایط ورود به رشته خلبانی غیر نظامی

پذیرش در رشته خلبانی غیر نظامی از طریق کنکور سراسری و تحصیل در دانشگاه های سراسری و همچنین گذراندن دوره های خلبانی در آموزشگاه های خصوصی انجام شده که در ادامه شرایط ورود به این رشته توضیح داده شده است:

اعتقاد به دین اسلام

عدم سوپیشینه و نداشتن سابقه کیفری

پذیرش جمهوری اسلامی و ولایت فقیه

حداقل سن ١٨ سال

داشتن معافیت تحصیلی سربازی یا مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه آقایان

داشتن سلامت جسمی و روحی

تحصیل و اخذ مدرک دیپلم در رشته علوم تجربی یا رشته ریاضی فیزیک

شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه لازم برای قبولی در رشته خلبانی

قبولی در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی

شرایط ورود به رشته خلبانی نظامی

برای پذیرش در رشته خلبانی نظامی، داوطلبان باید در آزمون دانشگاه شهید ستاری که زیر نظر ارتش برگزار می شود، شرکت نموده و از طریق پذیرش در آزمون کتبی و مصاحبه دانشگاه شهید ستاری، به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی دربیایند. شرایط ورود به رشته خلبانی نظامی عبارت است از:

اعتقاد به دین اسلام

عدم سوپیشینه و نداشتن سابقه کیفری

پذیرش جمهوری اسلامی و ولایت فقیه

حداقل 16 سال تمام و حداکثر 20 سال تمام

مطالعه دفترچه ثبت نام دانشگاه شهید ستاری و داشتن شرایط خاص مندرج در دفترچه این دانشگاه

پذیرش در دانشگاه ستاری و ثبت نام در این دانشگاه

داشتن معافیت تحصیلی سربازی یا مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه آقایان

داشتن سلامت جسمی و روحی

آمادگی پاسداری از تمامیت ارضی و و ماموریت به هر نقطه کشور

ارائه تعهد جهت پرداخت دو برابر هزینه های دوره های آموزشی در صورت استعفا یا اخراج

متقاضیان ورود به رشته خلبانی نظامی در دانشگاه شهید ستاری با مطالعه مقاله ای که در ادامه لینک آن قرار داده شده، می توانند اطلاعات زیادی درباره شرایط ثبت نام در این دانشگاه کسب کنند.

در صورت ایجاد هرگونه تغییر در شرایط ورود به رشته خلبانی، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

بیشتر بخوانید: ثبت نام دانشگاه شهید ستاری


شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی
داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در رشته خلبانی غیر نظامی و خلبان شدن را دارند، باید با برنامه ریزی صحیح و مطالعه دقیق منابع کنکور سراسری، رتبه لازم برای پذیرش در این رشته را کسب کرده و در دانشگاه های سراسری که این رشته را ارائه می دهند، پذیرش شوند. داوطلبان ورود به رشته خلبانی نظامی باید در دانشگاه شهید ستاری پذیرفته شوند. داوطلبان ورود به رشته خلبانی می توانند در آزمون دانشگاه شهید ستاری ثبت نام کرده و با پذیرش در این آزمون، به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دربیایند.

علاوه بر شرایط عمومی که داوطلبان باید برای ورود به رشته خلبانی داشته باشند، در روند خلبان شدن باید سلامت جسمی و روحی داوطلبان نیز تایید شود. داوطلبانی که شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی را نداشته باشند، از ادامه روند ثبت نام در رشته خلبانی منع می شوند. در ادامه لیست شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی توضیح داده شده است:

قبول شدن در آزمون عملی، معاینات پزشکی و مقاومت جسمانی

برخورداری از سلامت جسمانی و روحی

دارا بودن حداقل 165 سانت قد

داشتن میزان بینایی 10/10 برای ورود به رشته خلبانی

تایید سلامت کامل از طریق انجام تست شنوایی، تست قلب و عروق، نوار مغز، معاینه دندان و ...

منفی بودن تست اعتیاد

داوطلبانی که دارای معافیت پزشکی برای سربازی خود هستند، امکان پذیرش در رشته خلبانی را نداشته و نمی توانند برای ورود به رشته خلبانی اقدام نمایند.

در صورت ایجاد هرگونه تغییر در شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی و نحوه خلبان شدن، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

بیشتر بخوانید: زمان برگزاری آزمون دانشگاه افسری شهید ستاری




راه های ورود به رشته خلبانی
همان طور که در بخش های قبلی مقاله توضیح داده شد، رشته خلبانی دارای دو گرایش نظامی و غیر نظامی است. راه های ورود به این دو گرایش متفاوت بوده و داوطلبان پذیرش در رشته خلبانی نظامی و غیر نظامی باید مسیر های متفاوتی را طی کنند. برای پذیرش در رشته خلبانی غیر نظامی، داوطلبان باید در زمان برگزاری کنکور سراسری با آمادگی کامل در کنکور شرکت نموده و رتبه لازم برای پذیرش در رشته خلبانی را کسب کنند. پذیرش در رشته خلبانی غیر نظامی از طریق کنکور سراسری تنها در دانشگاه های سراسری انجام می گیرد.

علاوه بر دانشگاه های سراسری، آموزشگاه های آزاد مانند هما و سایر آموزشگاه هایی که مجوز سازمان هواپیمایی کشور را دارند، نیز برای رشته خلبانی غیر نظامی دانشجو می پذیرند. داوطلبانی که در دانشگاه های سراسری در رشته خلبانی غیر نظامی پذیرفته نشده اند، می توانند در این موسسات ثبت نام کرده و دوره های خلبانی را بگذرانند.

راه ورود به رشته خلبانی نظامی تنها از طریق پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه افسری شهید ستاری بوده که به طور جداگانه برگزار می شود. این آزمون توسط ارتش جمهوری اسلامی برگزار شده و افرادی که در آزمون دانشگاه ستاری پذیرش شوند، می توانند در رشته خلبانی نظامی دانشگاه شهید ستاری مشغول به تحصیل شده و به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دربیایند.

در صورت ایجاد هرگونه تغییر در راه های ورود به رشته خلبانی نظامی و غیر نظامی و نحوه خلبان شدن، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام دانشگاه افسری شهید ستاری



مشاوره نحوه خلبان شدن

داوطلبانی که می خواهند به رشته خلبانی غیر نظامی ورود کنند باید در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه لازم برای ورود به رشته خلبانی را کسب نمایند. متقاضیان می توانند نمونه کارنامه پذیرفته شدگان رشته خلبانی در سال های گذشته را مشاهده نموده تا از رتبه لازم برای پذیرش در رشته خلبانی اطلاع پیدا کنند.

برای پذیرش در رشته خلبانی نظامی، پذیرش در آزمون کتبی دانشگاه ستاری و سپس قبولی در مصاحبه دانشگاه ستاری لازم است. بنابراین به داوطلبان ورود به رشته خلبانی نظامی توصیه می شود تا منابع آزمون دانشگاه شهید ستاری را با دقت مطالعه کنند.

شرایط خلبانی نظامی با خلبانی غیر نظامی متفاوت بوده و داوطلبانی که می خواهند به هر یک از این دو گرایش ورود کنند باید از شرایط خاص هر یک مطلع باشند.

داوطلبان ورود به رشته خلبانی نظامی باید از زمان ثبت نام دانشگاه شهید ستاری مطلع بوده و در این زمان نسبت به انجام فرآیند ثبت نام اقدام کنند.

داوطلبانی که قصد ورود به رشته خلبانی را دارند باید مدرک دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک یا رشته علوم تجربی کسب کرده باشند.

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج دانشگاه شهید ستاری

برای اطلاع از شرایط ورود به رشته خلبانی، شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام درباره این آزمون، با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کامل در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار آزمون ها مطلع شوید.


سوالات متداول

1- ✔️شرایط ورود به رشته خلبانی کدام است؟
✔️شرایط ورود به رشته خلبانی نظامی و غیر نظامی متفاوت بوده که شرایط ورود به هر یک از این دو گرایش در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- ✔️شرایط پزشکی ورود به رشته خلبانی چیست؟
✔️ورود به رشته خلبانی دارای شرایط پزشکی خاصی از جمله بینایی 10/10، شنوایی کامل و ... بوده که شرایط پزشکی به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️راه های ورود به رشته خلبانی کدام است؟
✔️برای ورود به رشته خلبانی نظامی باید داوطلبان در دانشگاه ستاری پذیرفته شده و پذیرش در خلبانی غیر نظامی در دانشگاه های سراسری انجام شده که راه های خلبان شدن در این مقاله بیان شده است.
منبع : شرایط ورود به رشته خلبانی
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо