تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حذف آزمون دکتری 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بحث حذف آزمون دکتری و پذیرش دانشجویان تنها بر اساس سوابق تحصیلی موضوعی است که بارها توسط مسئولان مربوطه مطرح شده است، به طوری که در شورای انقلاب فرهنگی بررسی حذف کنکور دکتری در حال انجام بوده که تا این لحظه خبری مبنی بر حذف کنکور دکتری ۱۴۰۱ منتشر نشده است.


پذیرش دانشجویان دکتری با مشارکت دانشگاه‌ ها انجام می شود، یعنی داوطلبان ابتدا در آزمون دکتری شرکت کرده و به تعداد چند برابر ظرفیت پذیرفته شدگان به دانشگاه ها معرفی می شوند. سپس دانشگاه ها با بررسی مدرک تحصیلی و مصاحبه، داوطلبان برتر را انتخاب می کنند. سهم آزمون کتبی در پذیرش نهایی داوطلبان کنکور دکتری پنجاه درصد، مصاحبه علمی سی درصد و سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری بیست درصد است.
سال هاست بحث حذف آزمون دکتری و پذیرش صرفا از طریق مصاحبه و سوابق تحصیلی و پژوهشی مطرح شده ولی عملا اتفاقی نیفتاده چون پیش نیازها و زیرساخت های آن فراهم نبوده است. از طرفی بار دیگر بحث امکان حذف آزمون دکتری ۱۴۰۱ مطرح شده است که بر این اساس در این مطلب پذیرش بدون آزمون دکتری 1401 را بررسی کرده ایم.

جزئیات حذف آزمون دکتری 1401
در پاسخ به سوال بسیاری از داوطلبان مبنی بر این که آیا آزمون دکتری 1401 حذف خواهد شد؟ می توان گفت که با مشکلاتی در برگزاری این آزمون به علت شیوع ویروس کرونا پیش آمد، برنامه حذف آزمون دکتری دوباره نظر مسئولان را به خود جلب کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نمود که به طور اساسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دنبال حذف کنکور هستیم منتهی این مقداری زمان بر است.
همچنین در دانشگاه های بسیاری از کشورها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کنکور ندارند و بر اساس تقاضای دانشجو به دانشگاه یا در مقطع دکتری به استاد ، دانشجو پذیرش می شود لذا بیشتر بحث ما روی کارشناسی متمرکز است.    
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به در دستور کار قرار گرفتن حذف آزمون دکتری، یکی از ایرادات ساز و کار پذیرش دانشجوی دکتری را این موضوع دانسته که سازمان سنجش، به تنهایی کار سنجش و پذیرش دانشجو را انجام می‌ دهد در حالی که کشورهای موفق در این زمینه بین سنجش و پذیرش تفکیک قائل می‌‎شوند.
در حال حاضر خبر قطعی در رابطه با حذف کنکور دکتری ۱۴۰۱ منتشر نشده که به محض انتشار اخبار پیرامون این موضوع این مطلب به روز رسانی شده و در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا اطلاع رسانی می شود.
بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون دکتری 1401

اما و اگرهای پذیرش بدون آزمون دکتری 1401
همان طور که گفته شد آزمون دکتری از دو مرحله تشکیل شده و داوطلبان می بایست علاوه بر شرکت در آزمون کتبی از سد مصاحبه دکتری نیز عبور نمایند. به گونه‌ای که اگر داوطلبان در آزمون کتبی رتبه خوبی را کسب کرده باشند، ممکن است در مرحله بعدی یعنی مرحله مصاحبه دانشگاه‌ها که شاید بتوان آن را سخت‌ترین مرحله دانست، مورد پذیرش واقع نشوند. این موضوع باعث شده که پذیرش بدون آزمون دکتری موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد.

مخالفان حدف آزمون دکتری 1401 معتقدند که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دوره دکتری عموما سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بیشتر تمایل به جذب دانشجویانی دارند که در دوره ارشد هم در همان دانشگاه تحصیل کرده اند. اعمال سلیقه اساتید، بی عدالتی در احتساب نمره مصاحبه و تمایل به جذب دانشجویان سابق خود باعث می شود که داوطلبان دارای صلاحیت، شانس کمی برای پذیرفته شدن در دانشگاه های خوب داشته باشند.

موافقان این شیوه نیز معتقدند که اساتید برای حفظ اعتبار علمی خود هیچ گاه دانشجویی که صلاحیت لازم را ندارد انتخاب نمی کنند. همچنین با حذف آزمون دکتری 1401 بسیاری از پیچیدگی های فرآیند پذیرش دکتری و خطراتی که برگزاری این آزمون در صورت مهار نشدن ویروس کرونا برای سلامت داوطلبان ایجاد خواهد کرد، رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است که دانشجویان استعداد درخشان می توانند در فراخوان های ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد و سراسری شرکت نموده و بدون شرکت در آزمون کتبی دکتری، وارد این مقطع شوند.

در صورت داشتن سوال در خصوص خذف آزمون دکتری 1401 و کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس تلفنی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
در ادامه بخوانید: ثبت نام دکتری بدون آزمون


سوالات متداول

1- ✔️ آیا آزمون دکتری حذف می شود ؟
✔️ هنوز در مورد برنامه حذف آزمون دکتری تصمیم قطعی گرفته نشده است و در صورت انتشار خبری درباره این موضوع این مقاله به روز رسانی می شود .


2- ✔️ در صورت حذف کنکور دکتری چه روش جایگزینی برای پذیرش دانشجویان وجود دارد ؟
✔️ همان طور که در متن مقاله اشاره شده ، در صورت حذف کنکور دکتری پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق علمی و پژوهشی و مصاحبه خواهد بود .


3- ✔️ شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون چیست ؟
✔️ داوطلبان استعداد درخشان می بایست واجد شرایط تعیین شده از سوی دانشگاه های پذیرنده باشند و در مورد سایر داوطلبان هنوز خبری منتشر نشده که در صورت اعلام شرایط این مقاله به روز رسانی می شود .
منبع : حذف آزمون دکتری 1401
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointhttp://lactogenicfactor.rulacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyсайтsemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting