تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی آن است که در ساعات شب باید از ایجاد سر و صداهای غیر متعارف پرهیز شود  ؛ با این حال در صورتی که شخصی در ساختمان اقدام به ایجاد سر و صدا و جار و جنجال نموده و هیاهو و حرکات غیر متعارف انجام دهد ، می توان از وی به جرم سلب آسایش و سر و صدا شکایت کرد . در این صورت ، مجازات سر و صدا در آپارتمان نشینی عبارت است از حبس و حتی شلاق .


آپارتمان نشینی امروزه جزء لاینفک زندگی شهروندان به ویژه در شهرهای شلوغ و پر جمعیت شده است . هر چند سبک زندگی ایرانی و اسلامی در طول سالیان گذشته ، به نحوی بود که افراد در چارچوب منزل خود از تمامی حقوق مالکانه برخوردار بودند و کسی نمی توانست به دلیل نوع استفاده آنها از منزل شان متعرض آنها شود ، امروزه رواج آپارتمان نشینی سبب شده است تا عده زیادی از افراد در فضایی واحد سکونت کنند .
به همین دلیل ، باید قانون به صورت دقیق توسط تمامی اعضای ساختمان و آپارتمان رعایت شود ؛ یکی از عمده ترین مواردی که منجر به ایجاد اختلاف هایی در روابط میان ساکنان آپارتمان می شود ، سر و صداهای غیر متعارف در آپارتمان است . به همین مناسبت ، آنچه که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم ، قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی است . سر و صدا و جاروجنجال ایجاد کردن در آپارتمان در مواردی که منجر به اختلال در نظم و سلب آسایش شود ، جرم بوده و مجازات دارد .
بنابراین در ادامه این مقاله به توضیح قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی ، جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی ، مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی و نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی خواهیم پرداخت .


قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی
آپارتمان نیز مانند سایر اماکن مشترک نیازمند وضع قوانینی جهت حفظ حقوق سایرین باشد و همه اعضا می بایست به نحو دقیقی پایبندی خود را به آن نشان بدهند . همین موضوع سبب شده است تا قانون تملک آپارتمان ها ، قواعدی در راستای آپارتمان نشینی تدوین نماید ؛ با این حال هنوز هم هستند افرادی که به موازین قانونی احترام نگذاشته و حقوق سایر افراد ساکن در آپارتمان و مجتمع های مسکونی را نقض می کنند .
امروزه از جمله مهم ترین مشکلاتی که در آپارتمان ها ایجاد می شود ، ناظر بر نپرداختن هزینه های مشترک ساختمان از جمله شارژ ساختمان و یا مشکلاتی مانند بازسازی ساختمان با وجود مخالفت مالکان است ؛ اما از همه مهمتر ، سر و صدا در آپارتمان هاست که به واقع ، زمینه سلب آسایش و مزاحمت برای سایر اهالی مجتمع های مسکونی یا ساکنان آپارتمان را فراهم می نماید و لازم است که تدابیری در خصوص آن اندیشیده شود .
نظر به اینکه در عمده موارد ، سر و صدا در آپارتمان به واسطه مهمانی گرفتن ایجاد می شود ، قانون تملک آپارتمان ها در ماده 59 به این موضوع اشاره نموده است که سر و صدا در آپارتمان ظرف ساعاتی از شب متوقف شود . بر اساس این ماده : « در میهمانی های شب های غیر تعطیل بعد از ساعت 22 و در شب های تعطیل بعد از ساعت 24 رعایت سکوت کامل ساختمان ( چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی ) الزامی است » .
متاسفانه خیلی از افراد علی رغم اینکه می دانند مزاحمت ایجاد کردن برای دیگران امری ناپسند و مذموم است ، با این حال التزامی به قانون سر و صدا در آپارتمان از خود نشان نمی دهند و در چنین مواردی است که لازم است اهالی آپارتمان اقدام به طرح شکایت از سر و صدا در آپارتمان نموده و تقاضای رسیدگی به آن را نمایند . چرا که سر و صدا در آپارتمان ها در مواردی ممکن است مشمول جرم سر و صدا و مزاحمت و سلب آسایش شده و مجازات قانونی داشته باشد .
حتما بخوانید: نحوه تذکر دادن به همسایه مزاحم

جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی
به موجب قانون اساسی ، هیچکس نمی تواند در راستای استفاده از حقوق خود ، به دیگران آسیبی وارد نماید . در ارتباط با آپارتمان نشینی نیز این موضوع مصداق دارد ؛ به این معنا که هیچکس نمی تواند بگوید در منزل خودم هستم ، پس می توانم هرکار دلم بخواهد انجام بدهم ، هر نوع استفاده ای دلم بخواهد از منزلم استفاده کنم ، ساعات تردد و میهمانی ها و سروصداهای بلند و مضر به حال دیگران خواهم داشت ، به نگهداری سگ در آپارتمان می پردازم و غیر اینها .
به طور کلی ، هر زمان که شخصی اقدام به سلب آسایش و ایجاد مزاحمت برای دیگران نماید ، بر اساس قانون مجازات اسلامی می توان از وی به جرم مزاحمت و سلب آسایش شکایت کرد . بنابراین ، به اشخاصی که اقدام به ایجاد سر و صدا می نمایند باید خاطر نشان نمود که اقدامات انجام شده توسط آنها می تواند در قالب جرم قرار گرفته و قابلیت شکایت و تعقیب کیفری داشته باشد که پس از اثبات جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی ممکن است به مجازات محکوم شود .
البته در خصوص جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که ایجاد هر نوع سر و صدایی اصولا جرم تلقی نمی شود ؛ بلکه مزاحمت ها و سر و صداها باید به نحوی باشند که به لحاظ عرفی ایجاد سلب آسایش نموده باشند . به عنوان نمونه ، در صورتی که صدای گریه بچه در طول روز شنیده شود ، اصولا نمی توان آن را مصداق مزاحمت تلقی کرده و آن را جرم محسوب کرد . با این حال ، فرقی ندارد که سر و صدا در مشاعات ساختمان باشد یا فرد مزاحم با استفاده غیر متعارف از منزل خود ایجاد مزاحمت و هیاهو نموده باشد .
اما در صورتی که مهمانی های متعدد تا پاسی از شب ادامه پیدا کند و افراد متفرقه و متعدد به منزل همسایه رفت و آمد داشته باشند و صدای موسیقی و مهمانی باعث ایجاد مزاحمت و سلب آسایش دیگران شده باشد ، یا همسایه اقدام به راه انداختن دعوا و جنجال و هیاهو نموده باشد ، می توان آن را مزاحمت تلقی کرد . به هر حال ، برای اینکه رفتاری را به عنوان جرم ایجاد سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی محسوب کرد ، باید تا حدودی سر و صدا شدید و غیر قابل اغماض باشد و به لحاظ عرفی قابل پذیرش نباشد .
در چنین مواردی اصولا می توان اقدام به تذکر دادن به همسایه نمود و به صورت مسالمت آمیزی قبل از هرگونه اقدام حقوقی دیگر ، از وی تقاضا نمود که سر و صداهای خود را کنترل نمایند ؛ در غیر این صورت از آن جهت که سر و صدا و جنجال غیر متعارف می تواند نوعی جرم باشد ، می توانید اقدام به شکایت و پیگیری موضوع نمایید و تقاضای مجازات همسایه مزاحم را داشته باشید .
در ماده 618 قانون مجازات اسلامی جرم سر و صدا در آپارتمان بیان شده است که یکی از مصادیق آن ، کسانی هستند که در طول شب و زمان استراحت دیگران به هلهله و آواز خوانی های غیر متعارف می پردازند . البته منشاء صدا می تواند انسان باشد ؛ یا سایر ابزارهای پر سر و صدا و حتی حیواناتی که با تحریک عمدی افراد سر و صدا می کنند . محل انتشار سر و صدا نیز ممکن است کوچه و خیابان ، یا آپارتمان و مکان های عمومی باشد .
البته جرم سر و صدا در آپارتمان مقید است ؛ یعنی اینکه این جرم باید حتما منجر به سلب آسایش و آرامش عمومی شده باشد ، یا موجب اختلال در نظم شده و یا مردم را از کسب و کارشان بازداشته باشد که در چنین حالتی می توان از شخص پر سر و صدا شکایت کرد و او را به مجازات محکوم نمود .
بیشتر بخوانید: نحوه شکایت از اذیت همسایه طبقه بالا

مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی
همانطور که در قسمت قبل اشاره گردید ، ایجاد سر و صدا بر اساس قانون آپارتمان نشینی و قانون مجازات اسلامی می تواند به معنای عملی مجرمانه شناخته شود . در این حالت ، شاکی می تواند اقدام به شکایت از همسایه پر سر و صدا نماید . اما در این خصوص این سوال مطرح می شود که مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی چیست ؟
مجازات جرم سر و صدا در آپارتمان یا سر و صدا و جاروجنجال و هیاهو ایجاد کردن در هر محل دیگری در ماده 618 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری و تعیین مجازات شده است . بر اساس این ماده « هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد ، یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد ، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد » .
بر اساس این ماده ، مجازات جرم سر و صدا در آپارتمان نشینی عبارت است از حبس از سه ماه تا یک سال و تا 74 ضربه شلاق تعزیری ؛ در صورتی که قاضی رفتار همسایه مزاحم را به صورت جنجال و حرکات غیر متعارف و یا مصداقی از هیاهو تشخیص دهد ، حکم به مجازات همسایه پر سر و صدا به استناد این ماده صادر می نماید .
همچنین بر اساس این ماده تعرض به افراد نیز که موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود ، مشمول مجازات است ؛ البته به یاد داشته باشید که اگر در سر و صداهای همسایه تان به شما توهین شده باشد نیز به خاطر جرم توهین می توانید به صورت جداگانه از آن فرد شکایت نمایید .
به یاد داشته باشید که برای اینکه همسایه شما به جرم سر و صدا در آپارتمان نشینی محکوم شود ، باید مدارک محکمه پسندی به دادگاه ارائه نمایید ؛ پس بهتر است در صورتی که با جاروجنجال و سر و صدا و هیاهوی همسایه خودتان مواجه شدید ، بلافاصله با پلیس 110 تماس بگیرید و از ایشان تقاضا نمایید تا به محل بیایند و جرم سر و صدا را صورتجلسه نمایند تا به استناد آن بتوانید شکایت و پیگیری های بعدی را انجام بدهید .
همچنین می توانید از همسایه های خودتان به عنوان اعضای مجمع عمومی ساختمان که شاهد موضوع هستند ، بخواهید شهادت بدهند و یا اینکه استشهادیه ای از شهود و همسایه ها فراهم نمایید . علاوه بر اینها ، اگر نتوانستید به پلیس یا همسایه ها موضوع را مطرح نمایید ، می توانید اقدام به گرفتن فیلم یا صوت ضبط شده از همسایه پر سر و صدا نموده و به عنوان سند و مدرک آن را به شکواییه تان ضمیمه نمایید .
بیشتر بخوانید: دعوای مزاحمت چیست

نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی
همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد ، سر و صدا کردن در آپارتمان و جارو جنجال درست کردن و یا هر نوع حرکت غیر متعارفی که منجر به ایجاد اخلال در نظم شده و یا موجب سلب آسایش شده باشد ، جرم بوده و قابل مجازات خواهد بود . اما نکته مهمی که در خصوص اعمال مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی وجود دارد آن است که نحوه شکایت از این جرم چگونه است ؟
قبل از اینکه به توضیح نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی بپردازیم ، باید نکاتی مقدماتی را توضیح دهیم ؛ اینکه اولا قبل از هر چیزی شما می توانید برای مقابله با سر و صدای همسایه خود به ویژه در صورتی که سر و صداها مقداری قابل اغماض باشد ، می توانید خودتان به شخصه و یا به وسیله مدیر ساختمان اقدام به تذکر دادن و صحبت کردن با ایشان نمایید .
در صورتی که این راهکار موثر واقع نشد ، می توانید با تنظیم یک  اظهارنامه ، از همسایه مزاحم و پر سر و صدای خود بخواهید به صورت فوری به ایجاد مزاحمت ها ، سلب آسایش و سر و صداهای خود پایان دهد ؛ در غیر این صورت علیه ایشان در دادگاه شکایت خواهید کرد .
علی رغم اینکه اظهارنامه حقوقی یک ابزار حقوقی مهم است که بسیاری از موارد ممکن است به سر و صدای همسایه در آپارتمان نشینی ها پایان دهد ، با این حال در مواردی ممکن است همسایه مزاحم هنوز به سر و صدای خود و هیاهو و جارو جنجال های خود ادامه دهد که در این صورت ، چاره ای جز شکایت از وی باقی نمی ماند .
در این صورت ، نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی به این صورت است که می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و شکواییه ای به جرم سلب آسایش و مزاحمت علیه همسایه پر سر و صدایتان مطرح نمایید و به استناد ماده 618 قانون مجازات اسلامی تقاضای مجازات وی را نمایید .
به یاد داشته باشید که باید مدارک لازم از جمله شهادت سایر همسایه ها ، فیلم از لحظه جار و جنجال و سر و صدای همسایه را ضمیمه شکایت تان نمایید و اگر قبلا اظهارنامه فرستاده اید ، تصویر آن را نیز ضمیمه شکایت تان نمایید . همچنین اگر قبلا با پلیس تماس گرفته اید و پلیس موضوع را صورتجلسه کرده است ، می توانید به آن نیز استناد نمایید .
شکایت شما از جرم سر و صدا و هیاهو در آپارتمان در وهله اول به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و در صورتی که سازش میان طرفین دعوا ایجاد نشود ، شکایت برای انجام تحقیقات بیشتر به دادسرا ارجاع داده می شود و اگر مقامات دادسرا وقوع جرم سلب آسایش از طریق ایجاد سر و صدا در آپارتمان را محقق دانستند ، برای صدور حکم به مجازات ، شکایت شاکی را به دادگاه کیفری می فرستند .
در ادامه بخوانید: پنج راهکار جهت مقابله با همسایه پر سر و صدا
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- جرم سر و صدا در آپارتمان نشینی چیست ؟
بر اساس قانون هرگونه سر و صدا و ایجاد جاروجنجال و هیاهو و حرکات غیر متعارف در آپارتمان ممنوع است و در ساعات شب باید به این موضوع توجه داشت که برای دریافت اطلاع بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مجازات جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی چیست ؟
در صورتی که شخصی مرتکب جرم سر و صدا و هیاهو در آپارتمان شود و این موضوع به اثبات برسد ممکن است شخص به مجازات حبس و یا شلاق تعزیری محکوم شود که جزییات این موضوع در مقاله آورده شده است .

3- نحوه شکایت از جرم سر و صدا در قانون آپارتمان نشینی چگونه است ؟
برای شکایت از این جرم ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و به جرم ایجاد مزاحمت و سلب آسایش از همسایه مزاحم خودتان شکایت طرح نموده و دلایل و مدارکتان را ضمیمه شکایت نمایید که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .
منبع : قانون سر و صدا در آپارتمان نشینی