تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری اطلاعات مهمی مانند سهمیه ها، شرایط و ضوابط ثبت نام، مدارک لازم برای شرکت در این ماراتن و کدهای مربوط به فرم ثبت نام بیان می گردد. سازمان سنجش هر سال اقدام به ایجاد تغییرات و برخی اصلاحات در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری می کند. بطور مثال سال گذشته سهمیه بهیاری به سهمیه های کنکور افزوده شده و سن ورود به دانشگاه فرهنگیان کاهش یافت.


سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری ماراتن کنکور سراسری هر سال با آغاز ثبت نام کنکور سراسری اقدام به انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون می کند. در این دفترچه تمامی جزئیات لازم در خصوص ثبت نام و برگزاری کنکور سراسری اعلام می شود. هر سال شاهد این موضوع هستیم که در دفترچه کنکور سراسری یکسری اصلاحات به وجود آمده است.
این تغییرات معمولا پس از تصویب در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در اختیار متقاضیان شرکت در این آزمون قرار می گیرد. به همین خاطر متقاضیان ثبت نام کنکور سراسری می بایست دفترچه ثبت نام مربوط به همان سال را با دقت مطالعه کرده و پس از اطلاع از شرایط و ضوابط ثبت نام جهت تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. از این رو در این مقاله به بررسی این تغییرات پرداخته تا داوطلبان با آگاهی بیش تری مراحل ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ را انجام دهند.

تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱
داوطلبان مجاز به ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱، فارغ ا التحصیلان یکی از مدارک دیپلم 4 ساله نظام قدیم، دیپلم پایه دوازدهم ( نظام جدید )، دیپلم و پیش دانشگاهی و کاردانی هستند. این دسته از افراد می توانند با ورود به سایت سنجش نسبت به اعلام آمادگی خود برای شرکت در کنکور رشته گروه آزمایشی امتحانی دلخواه اقدام کنند.

با توجه به اینکه هر سال شاهد یکسری تغییرات بر اساس تصویب قوانین جدید در کنکور هستیم به منظور رفاه حال داوطلبان، هر سال در این مقاله تغییرات به وجود آمده در ضوابط ثبت نام کنکور سراسری را در اختیار متقاضیان این ماراتن نفسگیر قرار می دهیم. هنوز تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ مشخص نیست. اصلاحات گفته شده در این قسمت مربوط به سال گذشته می باشد به محض انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401، تغییرات گفته شده در این قسمت بروز رسانی می گردد.

کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

یکی از تغییرات به وجود آمده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال گذشته، کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از 24 به 22 سال بود که با توجه به نارضایتی که به دنبال داشت سازمان سنجش مجددا آن را اصلاح کرده و به 24 سال بازگردانید.
بیشتر بخوانید: شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان
تغییر در نحوه استفاده مجدد دانشجویان انصرافی دوره های غیر روزانه

آن دسته از متقاضیانی كه سنوات گذشته با استفاده از سهمیه ایثارگران در یکی از رشته های با آزمون و یا بدون آزمون دوره های غیر روزانه (دوره های نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی و ...) پذیرفته شدند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یکبار مجاز به استفاده مجدد از این سهمیه را دارند. یعنی اگر متقاضی یکبار از سهمیه ایثارگران جهت ورود به دوره های غیر روزانه استفاده کرده ، صرفا با انصراف از تحصیل می تواند جهت ورود به دوره های غیر روزانه یکبار دیگر استفاده نماید.

سهمیه بهیاران

تغییر دوم مربوط به اضافه شدن سهیمه بهیاری به مجموع سهمیه های کنکور سراسری بود. سهمیه بهیار به کسی تعلق دارد که دارای دیپلم نظام قدیم و یا نظام جدید ( کار و دانش ) در رشته بهیاری بوده و در حرفه بهیاری مشغول به کار باشد. این دسته از افراد تا سال 98 می توانستند از سهمیه مذکور تنها برای ورود به رشته پرستاری در کنکور سراسری استفاده نمایند و 5 درصد ظرفیت هر یک از رشته محل ­های پرستاری دوره روزانه به بهیاران واجد شرایط اختصاصی به شرط کسب حدنصاب 75 درصد نمره داوطلب گزینش آزاد، اختصاص می یابد که سال گذشته حذف و امسال دوباره با تغییراتی به تسهیلات در نظر گرفته برای پذیرش بازگشت.
بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه در کنکور سراسری

[تصویر:  academy1.gif]


تغییر در کدهای نظام وظیفه داوطلبان مرد

تا سال گذشته سازمان نظام وظیفه شرایط داوطلبان آقا که مجاز به شرکت در کنکور سراسری بودند را در 12 کد دسته بندی کرده بود. اما امسال اقدام به ایجاد تغییراتی اساسی و حذف تعدادی کد نظام وظیفه کرد که در نهایت داوطلبانی که مشمول یکی از 10 کد زیر می باشند، مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری سال گذشته هستند.
[list=1]
[*]داشتن کارت پایان خدمت هوشمند
[*]داشتن کارت معافیت از خدمت دائم هوشمند (معافیت به علت کفالت ، پزشکی ، ایثارگران و موارد خاص )
[*]مشمولان دارای برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكی، كفالت) در مدت اعتبار آن.
[*]مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصيلی 1400-1399 معافيت تحصيلی دانش آموزی اخذ نموده و تا تاريخ 1400/06/31 در سنوات مجاز تحصيلی (حداکثر تا 20 سالگی تمام) فارغ التحصيل می شوند.
[*]دانش آموزانی كه قبل از سن مشموليت (قبل از 18 سالگی تمام) موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 شده باشند، به شرط نداشتن غيبت.
[*]كاركنان وظيفه (سربازان در حال خدمت) بدون غيبت اوليه دارای مدرک پيش دانشگاهی و يا ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 حضوری و پيوسته (دانش آموزان عادی) به شرطی كه در مقطع كارشناسی و بالاتر پذيرفته شوند.
[*]كاركنان وظيفه ای كه خدمت دوره ضرورت آنان تا تاريخ 1400/06/31 به پايان ميرسد (اين دسته از افراد بايد به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهی يا كارت پايان خدمت ارائه نمايند).
[*]كاركنان پايور شاغل در نيروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نيروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصيل.
[*]دانشجويان انصرافی در صورتی كه در سنوات اوليه تحصيلی، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يکسال سپری نشده باشد. مضافا مشروط به اينكه قبلا (از تاريخ 1390/08/22 به بعد) از امتياز يکبار انصراف استفاده نكرده باشند.
[*]فارغ التحصيلان مقطع کاردانی فقط می توانند در رشته هايی در مقطع کارشناسی پيوسته تحصيل نمايند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلی مقطع کاردانی) مقطع کارشناسی ناپيوسته بالاتر ندارد.
[/list]بیشتر بخوانید: کدنظام وظیفه در کنکور سراسری


[تصویر:  sarasari.gif]


تمامی تغییرات گفته شده در قسمت های قبل مربوط به آخرین اصلاحات رخ داده در کنکور سراسری می باشد. به محض انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ اصلاحات انجام شده در آن در این مقاله قرار داده می شود.

با توجه به این که دفترچه ثبت نام سراسری از بخش های مختلفی تشکیل شده به تمامی داوطلبان توصیه می کنیم حتما دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور را با دقت مطالعه کرده و در صورت واجد شرایط بودن برای ثبت نام اقدام کنند تا در مراحل بعدی با مشکل مواجه نشوند.
در ادامه بخوانید: دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور

[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]


در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401 می توانید با مشاوران سامانه مشاوره تحصیلی هیوا تماس گرفته و از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا بهره مند شوید.


سوالات متداول

1- ✔️ آیا دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۱، امسال تغییری داشته است؟
✔️ هنوز اصلاحات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401 مشخص نشده به محض مشخص شدن این تغییرات متن مقاله بروز رسانی می گردد.


2- ✔️ داوطلبانی که دارای شرایط سهمیه بهیار هستند می توانند از این سهمیه در کنکور استفاده کنند؟
✔️ بله، این سهمیه از سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده که توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است.


3- ✔️ شرایط سن دانشگاه فرهنگیان به چند سال تغییر پیدا کرده است؟
✔️ همانطور که در متن مقاله گفته شد، مطابق دفترچه ثبت نام کنکور 1401 شرایط ثبت نام به سن 22 سال کاهش پیدا کرده است.
منبع : تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱