تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: راهنمای قدم به قدم ثبت نام کنکور سراسری 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت نام کنکور سراسری برای تمامی داوطلبان دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. آشنایی با مراحل ثبت نام کنکور سراسری امری مهم و ضروریست زیرا در صورت عدم آشنایی با گزینه های فرم ثبت نام و وارد کردن اطلاعات اشتباه، امکان حذف داوطلب از مابقی مراحل کنکور سراسری وجود دارد.


سازمان سنجش هر ساله از طریق برگزاری کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در 5 گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان می کند. این آزمون به منظور پذیرش دانشجو در رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد برگزار می شود و داوطلبان با توجه به علاقه خود می توانند در یکی از گروه آزمایشی امتحانی مرتبط یا غیر مرتبط با مدرک تحصیلی خود برای شرکت در کنکور اقدام نمایند.
اولین مرحله برای این آزمون، ثبت نام کنکور سراسری می باشد که در بازه زمانی مشخص توسط سازمان سنجش انجام می شود. کلیه داوطلبان اعم از متقاضیان رشته محل های دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد می بایست در این مرحله به سایت ثبت نام کنکور سراسری به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و فرم ثبت نام را تکمیل نمایند.
با انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ همزمان با شروع فرآیند ثبت نام، کلیه ضوابط و مراحل ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. ما نیز در این مقاله سعی کردیم راهنمای قدم به قدم ثبت نام کنکور سراسری 1401 را در اختیار داوطلبان قرار دهیم تا با آگاهی بیش تری اقدام به ثبت نام نمایند.

راهنمای قدم به قدم ثبت نام کنکور سراسری 1401 با هیوا
همانطور که گفته شد ثبت نام کنکور سراسری به صورت اینترنتی در سایت سازمان سنجش انجام می شود و داوطلبان لازم است برای تکمیل فرم اینترنتی این آزمون یکسری مراحل را پشت سر بگذارند که در ادامه این مقاله به بررسی مراحل ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ پرداخته شده است:

مراحل ثبت نام کنکور 1401 به طور خلاصه

[list=1]
[*]مراجعه به سایت ثبت نام کنکور سراسری به نشانی sanjesh.org
[*]دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱
[*]مطالعه و شرایط و ضوابط دفترچه ثبت نام کنکور سراسری
[*]آماده نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت نام
[*]پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری 1401
[*]مرحله آخر تکمیل فرم ثبت نام
[/list]
داوطلبانی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۱ را دارند باید بدانند با توجه به شرایط و مدارک تحصیلی خود مجاز به ثبت نام هستند یا خیر؟

اگر مجاز به ثبت نام هستند در کدام دوره مجاز به انتخاب رشته می باشند؟

اگر دانشجو هستند باید انصراف بدهند یا نیازی به انصراف برای شرکت در کنکور ندارند؟

وضعیت داوطلبانی که طرح اجباری دارند برای شرکت در کنکور به چه صورت هست؟

داوطلبانی که تاکنون دو بار در دوره روزانه پذیرفته شدند باز هم می توانند در کنکور شرکت کنند؟

نظام وظیفه عمومی برای ثبت نام داوطلبان مرد چه شرایطی را ارائه داده و در مصوبه جدید برای ثبت نام داوطلبان مرد به چه چیزی اشاره شده است؟

این سوالات، مجموعه ای از سوالاتی است که داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1401 باید به آن بپردازند و سازمان سنجش به وضوح در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به این سوالات پاسخ داده است بنابراین مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ را به شما توصیه می کنیم.
بیشتر بخوانید: دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور
بعد از مطالعه دفترچه ثبت نام، داوطلب می بایست مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری 1401 را آماده کرده و بر اساس آن اطلاعات خود را وارد نماید. این مدارک عباتند از:

دریافت سوابق تحصیلی برای مشمولان سوابق تحصیلی

با توجه به تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۱ آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را سال 84 به بعد دریافت کردند و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد دریافت کردند مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی هستند.

داوطلبان نظام جدید (6-3-3) نیز مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم می باشند.

این دسته از داوطلبان به منظور دریافت کد سوابق خود می بایست به سایت dipcode.medu.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات درخواستی کد سوابق خود را دریافت نمایند.

مدارک لازم برای استفاده از سهميه ها
در کنکور سراسری سهميه هايی مانند سهمیه مناطق، سهميه رزمندگان، سهمیه ايثارگران، سهمیه خانواده شهدا، بهياران، سهمیه مناطق سیل زده، محروم و زلزله زدگان وجود دارد، داوطلبان به منظور استفاده از این سهمیه ها می بایست مدارک لازم را برای ثبت نام داشته باشند.

برای اطلاع از نحوه دریافت کد ایثارگری ارتش و سپاه برای ثبت نام کنکور سراسری روی لینک زیر کلیک کنید.
بیشتر بخوانید: دریافت کد ایثارگری ارتش و سپاه برای ثبت نام کنکور سراسری
تشکیل پرونده داوطلبان معلول

سازمان سنجش وضعیت داوطلبان نابینا یا کم بینا، ناشنوا یا کم شنوا و یا معلول جسمی حرکتی را از سازمان بهزیستی استعلام نموده و در صورت تایید، خدمات و تسهیلات لازم را به آن ها ارائه خواهد داد. لذا آن دسته از داوطلبانی که در سازمان بهزیستی پرونده تشکیل نداده اند می بایست به مراجعه به ادارات بهزیستی محل سکونت خود نسبت به تشکیل پرونده اقدام نمایند. 

فایل عکس اسکن شده
عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPEG پسوند ( jpg -  jpeg ) باشد. 

اندازه عکس اسکن شده باید بیشتر از 150 پیکسل عرض و 200 پیکسل ارتفاع و کمتر از 300 پیکسل عرض 400 پیکسل ازتفاع نباشد.

تصویر داوطلب باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر ، منگنه و هر گونه لکه باشد.

حاشیه های زاید عکس اسکن شده باشد حذف شده باشد.

کد نظام وظیفه وظیفه عمومی

داوطلبان مرد باید کد نظام وظیفه خود را بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور 1401 مشخص نمایند و در فرم ثبت نام اینترنتی وارد کنند.
حتما بخوانید: کد نظام وظیفه کنکور سراسری

[تصویر:  academy1.gif]

راهنمای خرید کارت اعتباری ثبت نام کنکور سراسری 1401
پس از بررسی شرایط ثبت نام کنکور سراسری، داوطلب می بایست کارت اعتباری خریداری نماید. با توجه به ادغام ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام دانشگاه آزاد، کلیه متقاضیان رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ملزم به خرید یک سریال اعتباری هستند که با استفاده از کارت های بانکی عضو شبکه شتاب انجام می شود.

متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون دو یا سه رشته امتحانی را دارند، می بایست رشته امتحانی اول خود را از لیست رشته های اصلی ( تجربی، ریاضی، انسانی ) و رشته امتحانی دوم را از لیست رشته های شناور ( هنر و زبان ) انتخاب نمایند.

اولین مرحله برای پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری وارد شدن به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org و کلیک روی لینک سامانه ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ می باشد.


با باز شدن صفحه جدید، داوطلب می بایست تمامی رایط و ضوابط گفته شده در این صفحه را مطابعه کرده و سپس مطابق تصویر اقدام به خرید کارت اعتباری نماید.



در صفحه جدیدی که باز می شود، داوطلب سریال مربوط به علاقمندی خود را انتخاب نموده، در ادامه وارد سامانه خرید کارت اعتباری آزمون مربوطه شده و پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی درگاه پرداخت اینترنتی بانک در مقابل داوطلب قرار می گیرد.



در این صفحه پس از وارد کردن تمامی اطلاعات خواسته شده، روی یکی از درگاه های پرداخت هزینه ثبت نام کنکور 1401 کلیک می کند.



توجه داشته باشید هر کارت اعتباری مربوط به یک گروه آزمایشی امتحانی بوده و داوطلبانی که در یک کد رشته امتحانی اصلی و دو گروه آزمایشی شناور شرکت کرده اند، می بایست سه کارت اعتباری جداگانه خریداری نمایند.

علاقمندان به دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی نیز می بایست علاوه بر مبلغ ثبت نام، هزینه جداگانه ای برای خرید کارت اعتباری علاقه مندی پرداخت کنند.


هزینه ثبت نام به ازای شرکت در یک گروه آزمایشی سال گذشته 540.000 ریال و هزینه استفاده از خدمات پیام کوتاه، 8000 ریال و هزینه اعلام علاقمندی برای دانشگاه های پیام نور، غیر انتفاعی )، 137,000ریال بود به محض مشخص شدن این هزینه برای کنکور۱۴۰۱ این قسمت بروز رسانی می گردد. در این صفحه اطلاعات درج شده شما به نمایش در می آید که بعد از بررسی اطلاعات باید بر گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.
حتما بخوانید: هزینه ثبت نام کنکور سراسری
در این صفحه به شماره، شماره پیگیری پرداخت داده می شود، برای ادامه مسیر پرداخت گزینه تایید و ادامه را انتخاب نمایید.



در این صفحه می توانید با وارد کردن اطلاعات کارت عضو شبکه شتاب، نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام اقدام نمایید.




این تصاویر مربوط به سال گذشته می باشد، به محض آغاز فرایند پرداخت هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ تصاویر بروز رسانی شده و لینک مستقیم جهت پرداخت هزینه در این بخش فعال می گردد.

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام کنکور سراسری


[تصویر:  sarasari.gif]


راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1401
اولین مرحله برای ورود به سایت سازمان سنجش جستجو آدرس sanjesh.org در گوگل می باشد.



کلیه متقاضیان نظام قدیم یا نظام جدید پس از ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org با فرض اینکه هزینه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ را پرداخت کرده اند از سه مسیر مطابق تصویر زیر می توانند وارد مرحله ثبت نام شوند:
[list=1]
[*]مسیر اول: ستون های رنگی سمت راست که داوطلبان با کلیک بر روی گزینه سراسری می توانند وارد سایت صفحه سراسری شوند.
[*]مسیر دوم: ستون سمت چپ ( دسترسی سریع )
[*]مسیر سوم: در ستون وسط گزینه سراسری را پیدا کنید و بر روی گزینه ثبت نام کنکور سراسری 1401 کلیک نمایید.
[/list]


در این بخش داوطلبان بعد از ورود به صفحه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ در مرحله اول می بایست نوع نظام آموزشی امتحانی خود را مشخص نمایند بنابراین:

داوطلبان بعد از ورود به صفحه ثبت نام جدید با سه نظام آموزشی ( نظام قدیم، سالی واحدی و نظام آموزشی جدید ) رو به رو می شوند که با توجه به وضعیت تحصیلی خود یکی از گزینه هارا می بایست انتخاب نمایند. همچنین شماره سریال خریداری شده و عبارت امنیتی داخل کادر را وارد نماید و پس انتخاب گزینه تایید وارد مرحله بعد ثبت نام شود.



داوطلبان پس از مشخص کردن، نظام آموزشی خود و وارد کردن کد سوابق تحصیلی ( داوطلبان نظام جدید و ترمی واحدی سالی واحدی ) در این صفحه می بایست نسبت به آپلود عکس خود اقدام نمایند. داوطلبان برای آپلود عکس می بایست بر روی گزینه  browse کلیک کرده و عکس خود را انتخاب نمایند. بعد از انتخاب عکس بر روی گزینه ارسال عکس کلیک نمایید. در صورتی که عکس شما مطابق توضیحات تصویر زیر مشکلی نداشته باشد بر روی صفحه قرار می گیرد و شما برای ادامه مسیر ثبت نام باید گزینه تایید و ادامه را انتخاب نمایید.



آن دسته از داوطلبانی كه وضعيت خود را نظام آموزشی 3-3-6 انتخاب و شاخه تحصيلی خود را گزينه دارای ديپلم فنی و حرفه ای، كاردانش انتخاب نمايند شامل اعمال سوابق تحصیلی نمی شوند و بلافاصله وارد مرحله بارگذاری عکس و تكميل فرم تقاضانامه ثبت نام کنکور سراسری 1401 می شوند.

تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری آخرین مرحله از این پروسه ثبت نام کنکور سراسری است به داوطلبان توصیه می کنیم قبل از تکمیل فرم ثبت نام، فرم پیش نویس درج شده در انتهای دفترچه ثبت نام کنکور سراسری را تکمیل نمایند تا در زمان ثبت نام اینترنتی به مشکل برخورد نکنند.
بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری

[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]


نحوه تکمیل ثبت نام کنکور سراسری 1401
در انتهای دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، فرم پیش نویس ثبت نام قرار دارد که به متقاضیان توصیه می کنیم چنانچه با نحوه ثبت نام کنکور سراسری آشنایی ندارند، از این فرم استفاده کرده و بدون دغدغه و نگرانی ثبت نام خود را انجام دهند. در فرم پیش نویس ثبت نام کلیه بندهایی که در برنامه نرم افزاری ثبت نام کنکور سراسری تعبیه شده درج شده است. این فرم از 54 بند تشکیل شده که در ادامه به بررسی بخش های مختلف آن می پردازیم:

بخش اول ( بند 1 تا 9 ) شامل اطلاعات فردی و شناسنامه ای داوطلب می باشد.
بخش دوم ( بند 10 تا 24 ) این بخش از فرم ثبت نام به بررسی مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی داوطلب می پردازد.
بخش سوم ( بند 25 ) مشخص کردن اقلیت های دینی ( زرتشتی، کلیمی، مسیحی )
بخش چهارم ( بند 26 تا 28 ) مربوط به سهمیه های کنکور سراسری می باشد.
بخش پنجم ( بند 29 ) مختص داوطلبان دارای معلولیت بوده که نوع معلولیت خود را مشخص می نمایند.
بخش ششم ( بند 30 ) مربوط به داوطلبان اتباع خارجی بوده که با وارد کردن کد پیگیری خود این قسمت را تکمیل می نمایند.
بخش هفتم ( بند 31 ) مخصوص داوطلبان متقاضی صندلی چپ دست و سهمیه بهیاری است.
بخش هشتم ( بند 32 تا 34 ) وضعیت تحصیلی داوطلب را از جهت دانشجو روزانه و غیر روزانه ، انصرافی ، اخراجی مشخص می کند.
بخش نهم ( بند 36 و 35 ) مختص داوطلبان شاغل رسمی و پيمانی و محل خدمت داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری است.
بخش دهم ( بند 39 ، 38 ، 37 ) انتخاب گروه آزمایشی امتحانی ( تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ) و انتخاب زبان امتحانی
بخش یازدهم ( بند 42 تا 45 ) بخش علاقمندی به انتخاب رشته دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی، دانشگاه امام صادق ، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
بخش آخر( بند 44 تا 54 ) نیز برای تعیین کد نظام وظیفه کنکور سراسری ، حوزه امتحانی داوطلب ، درج آدرس و اطلاعات تماس داوطلب می باشد.

آن چه در مراحل ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ حائز اهمیت است صحت کلیه اطلاعات مندرج در فرم ثبت نام می باشد. از این رو داوطلبان می بایست در درج اطلاعات خود نهایت دقت را به کار گیرند. هر چند سازمان سنجش در بازه های زمانی مختلف امکان ویرایش ثبت نام کنکور سراسری 1401 را فراهم می کند اما چه بهتر که متقاضیان برای اطمینان خاطر خود در همین مرحله اطلاعات را بدون هیچ شبهه ای وارد نمایند.

برای دریافت فرم پیش نویس ثبت نام کنکور سراسری سال گذشته کلیک کنید

پس از تکمیل فرم ثبت نام و درج آن در سایت ثبت نام کنکور سراسری، شماره پرونده و کد رهگیری به شما داده می شود. حفظ و نگهداری این کدها در مراحل بعدی آزمون اعم از دریافت کارت ورود به جلسه، انتخاب رشته و اعلام نتایج کنکور سراسری الزامی است.

مشاوره ثبت نام کنکور سراسری 1401
با توجه به اینکه کنکور سراسری در تیر ماه برگزار می شود، بنابراین کارت ورود به جلسه کنکور سراسری چند روز قبل از زمان برگزاری آن بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داطلبان می توانند با استفاده از 4 روش موجود در سایت سنجش ( جستجو بر اساس شماره پرونده، کد رهگیری ثبت نام، شماره شناسنامه – جستجو بر اساس شماره پرونده و کد ملی، سریال شناسنامه – جستجو بر اساس شماره پرونده و شماره داوطلبی  – جستجو بر اساس شماره سریال و شماره شناسنامه ) کارت خود را مشاهده و در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ نسبت به ویرایش آن اقدام نموده یا آن را پرینت نمایند. 

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا در کلیه مراحل کنکور سراسری اعم از ثبت نام، انتخاب رشته کنکور سراسری و اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1401 آماده خدمت رسانی به داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تجارب خود را در اختیار آن ها قرار می دهند. همچنین در صورتی که پس از مطالعه این مقاله، دچار سردرگمی شدید از طریق کامنت در انتهای مقاله سوال خود را مطرح بفرمایید.


سوالات متداول

1- ✔️ دانشجویان دوره روزانه می توانند در کنکور سال جاری ثبت نام کنند؟
✔️ مطابق شرایط ثبت نام کنکور، این دانشجویان به شرط انصراف تا تاریخ 25 اسفند 1400 مجاز به ثبت نام در کنکور 1401 می باشند برای اطلاع از سایر شرایط به متن مقاله مراجعه کنید.


2- ✔️ آیا داوطلبان کنکور سراسری می توانند بیش از یک گروه آزمایشی امتحانی شرکت کنند؟
✔️ داوطلبان کنکور سراسری مجاز به شرکت در یک گروه آزمایشی اصلی و دو رشته شناور هنر و زبان هستند، برای اطلاع از توضیحات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.


3- ✔️ آیا دانش آموزان سال آخر پایه دوازدهم نظام جدید مجاز به ثبت نام کنکور سراسری می باشند؟
✔️ بله، این داوطلبان به شرط دریافت مدرک تحصیلی خود تا تاریخ 31 شهریور ماه 1401 مجاز به ثبت نام کنکور سراسری می باشند برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.
منبع : راهنمای قدم به قدم ثبت نام کنکور سراسری 1401