تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرایط استفاده از مرخصی زایمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آن دسته از مادرانی که دارای شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی می باشند، می توانند درخواست خود را برای دریافت مرخصی زایمان در پرتال بیمه شدگان تامین اجتماعی ثبت کنند. در حال حاضر مدت زمان مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرده است.


بسیاری از مادرانی که باردار می باشند، در حال حاضر مشغول به کار در یک شرکت و یا ارگانی می باشند. برای این دسته از خانم ها شرایطی در نظر گرفته شده است تا بتوانند در صورت دارا بودن شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی، مرخصی زایمان دریافت کنند.
شاید بسیاری از بانوان عزیز با نحوه دریافت مرخصی زایمان و شرایط استفاده از مرخصی قبل از زایمان اطلاعاتی نداشته باشند. به همین خاطر در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با قانون استفاده از مرخصی زایمان تامین اجتماعی آشنا کنیم.


شرایط لازم برای استفاده از مرخصی زایمان
مرخصی زایمان یکی از حقوقی است که برای خانم های باردار در نظر گرفته شده است. آن دسته از افرادی که در حین باردار شدن مشغول به کار می باشند، می توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم برای استفاده از مرخصی زایمان، از این مرخصی استفاده کنند. مزیت مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی این است که مادر حتی در زمان مرخصی نیز می تواند از حقوق خود استفاده کنند. در واقع، حقوق مادر عزیز بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی به وی پرداخت خواهد شد.
اما تمامی موضوعات ذکر شده زمانی صحت دارد که مادر دارای شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی باشد؛ اما شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی چیست؟
به طور کلی از سوی سازمان تامین اجتماعی، قوانینی برای استفاده از مرخصی زایمان وضع شده است که لازم است حتما مادران دارای این شرایط باشند تا بتوانند از مرخصی زایمان استفاده کنند. بدیهی است که یکی از شرایط اصلی برای استفاده از مرخصی زایمان این است که مادران در حال حاضر مشغول به کار در یک شرکت و یا یک سازمان دولتی باشند. بدیهی است که اگر مادری مشغول به کار در جایی نباشد، نمی تواند مرخصی با حقوق زایمان را دریافت کند.
از دیگر شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی می توان به بیمه بودن مادر اشاره کرد. در واقع، محل کار مادر باردار باید مادر را بیمه تامین اجتماعی کرده باشد تا مادر بتواند در زمان بارداری از این قانون استفاده کند و مرخصی زایمان با حقوق بگیرد. طبق قانون تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، تنها به مادران بارداری مرخصی زایمان تعلق می گیرد که حتما 60 روز برای آن ها بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باشد. بنابراین، از دیگر شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی می توان به داشتن سابقه 60 روزه برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که سابقه 60 روزه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، باید یک سال قبل از شروع بارداری توسط محل کار پرداخت شده باشد. بدیهی است که وجود وقفه میان بارداری و حق بیمه پرداخت شده توسط یک شرکت یا ارگان باعث می شود که مادر نتواند از مرخصی زایمان استفاده کند.

طبق توضیحات داده شده، در صورتی که مادر دارای شرایط ذکر شده برای دریافت حق بیمه تامین اجتماعی در زمان زایمان باشد، می تواند از مرخصی زایمان قبل از بعد از زایمان استفاده کند. بنابراین، شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی به طور خلاصه به شرح زیر می باشد.

مادر باید در حال حاضر در یک سازمان و یا یک شرکت مشغول به کار باشد.
شرکت و یا سازمانی که مادر در حال کار در آن است، باید مادر را بیمه تامین اجتماعی کرده باشد.
حداقل سابقه ای که برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای مادران در نظر گرفته شده است 60 روز است. در واقع، مادران باید برای دریافت مرخصی زایمان حتما و حتما 60 روز حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، در غیر این صورت مرخصی با حقوق به مادران تعلق نخواهد گرفت. در واقع، این سابقه باید قبل از یک سال از شروع زایمان پرداخت شده باشد.

حتما بخوانید: مرخصی بارداری قانون کار


قانون استفاده از مرخصی زایمان
همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، افرادی که دارای شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی باشند، می توانند از این مرخصی استفاده کنند. مزیت استفاده از مرخصی زایمان این است که مادران عزیز می توانند در این بازه زمانی حقوق خود را دریافت کنند؛ اما نحوه پرداخت حقوق مادران در بازه زمانی مرخصی زایمان کمی متفاوت از بازه های زمانی دیگر است. بنابراین، لازم است که مادران از قانون استفاده از مرخصی زایمان مطلع باشند تا در صورتی که دارای شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی می باشند، این مرخصی را دریافت کنند.
همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، تنها به افرادی مرخصی زایمان تعلق خواهد گرفت که بیمه شده تامین اجتماعی باشند. در واقع، این افراد می بایست که حتما طبق قانون استفاده از مرخصی زایمان قبلا 60 روز از سابقه بیمه خود را پرداخت کرده باشند تا جزء بیمه شدگان تامین اجتماعی محسوب شوند. بنابراین، یکی از قوانینی که حتما برای استفاده از مرخصی زایمان مورد توجه قرار می گیرد، داشتن سابقه 60 روزه پرداخت حق بیمه یک سال قبل از زایمان می باشد.

از دیگر مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، مدت زمان مرخصی زایمان است که این سوال پیش می آید که مرخصی زایمان چند ماه است؟ در سال های گذشته، مدت زمان مرخصی زایمان برای مادران باردار و شیرده در مجموع 6 ماه بود. در واقع، مادران قبل از زایمان و بعد از زایمان حداکثر 6 ماه از مرخصی زایمان استفاده می کردند؛ اما در سال 1400 این قانون تغییر پیدا کرد و مدت زمان مرخصی زایمان افزایش یافت.

در حال حاضر طبق قوانین استفاده از مرخصی زایمان، حداکثر مرخصی زایمان تعریف شده برای مادران باردار و شیرده 9 ماه است. در واقع، مادران می توانند قبل از زایمان و بعد از زایمان حداکثر 9 ماه مرخصی دریافت کنند. مدت زمان مرخصی بعد از زایمان باید 3 ماه باشد و مرخصی قبل از زایمان نیز 6 ماه است. بنابراین، به طور مجموع مادران شیرده و باردار 9 ماه مرخصی دریافت می کنند؛ البته اگر مادری به علت شرایط کاری خود نیاز داشته باشد که از مدت زمان کمتری برای مرخصی زایمان استفاده کند، می تواند با مراجعه به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی درخواست خود را برای دریافت مدت زمان کمتر مرخصی ثبت کند.

توجه داشته باشید مادرانی که فرزندان آن ها دو قلو هستند هم حداکثر 9 ماه مرخصی زایمان دریافت می کنند؛ اما مادرانی که 3 قلو و یا بیشتر باردار هستند به جای 9 ماه مرخصی زایمان از 12 ماه مرخصی زایمان، یعنی 1 سال بهره مند می شوند.

مادران عزیزی که قصد دریافت مرخصی زایمان دارند باید توجه داشته باشند که این مرخصی جزء دوره خدمت آن ها محسوب می شود. در واقع، مدت زمان 9 ماه مرخصی زایمان جزء سابقه خدمت مادران محسوب می شود و در این زمینه هیچ گونه نگرانی برای والدین وجود ندارد.
در نظر داشته باشید که در حال حاضر مراحل ثبت درخواست مرخصی زایمان برای والدین به صورت غیر حضوری و از طریق پرتال سازمان بیمه تامین اجتماعی کشور انجام می شود و لازم است که بیمه شدگان از طریق پرتال خود در سایت tamin.ir درخواست مرخصی زایمان را ثبت کنند. در نظر داشته باشید که این درخواست در صورتی مورد قبول واقع می شود که مادر دارای شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی باشد.

بیشتر بخوانید: عده زن باردار

نحوه استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان
از جمله مواردی که مادران باید برای استفاده از مرخصی زایمان بدانند، این است که مرخصی زایمان به طور کلی به دو بخش مرخصی قبل از زایمان و مرخصی بعد از زایمان تقسیم می شود. طبق قانون جدید وضع شده در سال 1400، مدت زمان مرخصی زایمان به طور مجموعه از 6 ماه به 9 ماه افزایش پیدا کرده است و لازم است که افراد حتما طبق این قانون مرخصی زایمان را دریافت کنند.

دقت داشته باشید که در قانون مرخصی زایمان ذکر شده است که از 9 ماه مرخصی زایمان، باید حداقل 3 ماه آن بعد از زایمان باشد. بنابراین، مادران می توانند از 6 ماه مرخصی زایمان قبل از زایمان استفاده کنند.

نحوه استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان بسیار ساده است. لازم است که مادران با اطلاع از شرایط استفاده از مرخصی زایمان بیمه تامین اجتماعی، به پرتال بیمه شدگان تامین اجتماعی مراجعه کنند و درخواست خود را برای دریافت مرخصی قبل از زایمان ثبت کنند. در حال حاضر، مراحل دریافت مرخصی زایمان به صورت غیر حضوری انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری مادران باردار به شعب بیمه تامین اجتماعی نیست. مگر اینکه مادری بخواهد تحت شرایط خاصی از این مرخصی استفاده کند.

نکته حائز اهمیتی که برای استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان وجود دارد این است که این مرخصی فقط به افرادی تعلق می گیرد که دارای سابقه 60 روزه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشند، در غیر این صورت امکان استفاده از مرخصی زایمان برای مادران عزیز وجود نخواهد داشت.

برای استفاده از مرخصی قبل از زایمان مادران می بایست که مدارک لازم را بعد از زایمان در سامانه بیمه شدگان تامین اجتماعی بارگذاری کنند تا مراحل مربوط به رسیدگی به درخواست استفاده از مرخصی زایمان به صورت الکترونیکی بررسی شود. بدیهی است که اگر مادری دارای شرایط استفاده از مرخصی قبل از زایمان نباشد، درخواست دریافت مرخصی زایمان وی رد می شود و مادر نمی تواند از مدت زمان مرخصی 9 ماهه استفاده کند. بنابراین، لازم است که مادران قبل از ثبت درخواست از شرایط استفاده از مرخصی زایمان قبل از زایمان مطلع باشند تا در صورت دارا بودن شرایط لازم درخواست خود را ثبت نمایند.
یکی دیگر از تسهیلاتی که سازمان بیمه تامین اجتماعی برای مادران در نظر گرفته است، مرخصی 9 ماهه می باشد. این مرخصی جزء دوره خدمت مادران محسوب می شود؛ اما در صورتی که مادری به علت تشخیص پزشک به غیر از موضوع بارداری به زمان استراحت بیشتری نیاز داشته باشد، باید چه کاری انجام دهد؟
این دسته از مادران می بایست بر اساس گواهی پزشک از مرخصی استعلاجی استفاده کنند. در واقع، استفاده از مرخصی استعلاجی در کنار مرخصی زایمان بلامانع بوده و تداخلی را ایجاد نمی کند. همچنین، زمان مرخصی استعلاجی دریافت شده توسط مادر از زمان مرخصی زایمان 9 ماهه کسر نخواهد داشت و مادران می توانند از هر دو مرخصی در کنار هم استفاده کنند. در صورتی که پزشک مادر نیاز به مرخصی استعلاجی را برای مادر تایید کرده باشد.

در ادامه بخوانید: نحوه محاسبه حقوق مرخصی زایمان

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط استفاده از مرخصی زایمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط استفاده از مرخصی زایمان آن پاسخ دهند.


سوالات متداول

1- ✔️شرایط استفاده از مرخصی زایمان به چه صورت می باشد؟
✔️شرایط استفاده از مرخصی زایمان مختص به مادرانی می باشد که مشغول به کار می باشند که در متن مقاله بطور کامل آمده است.

2- ✔️قوانین شرایط استفاده از مرخصی زایمان برای افراد به چه صورت است؟
✔️قوانین شرایط استفاده از مرخصی زایمان برای افراد قانونی است که از سوی سازمان تامین اجتماعی اعلام شده که در متن مقاله بیان شده است.

3- ✔️شرایط استفاده از مرخصی زایمان برای افراد قبل از زایمان چگونه است؟
✔️شرایط استفاده از مرخصی زایمان برای افراد قبل از زایمان نیز امکان پذیر است که در متن مقاله آورده شده است.
منبع : شرایط استفاده از مرخصی زایمان
audiobookkeeper.rucottagenet.rueyesvision.rueyesvisions.comfactoringfee.rufilmzones.rugadwall.rugaffertape.rugageboard.rugagrule.rugallduct.rugalvanometric.rugangforeman.rugangwayplatform.rugarbagechute.rugardeningleave.rugascautery.rugashbucket.rugasreturn.rugatedsweep.rugaugemodel.rugaussianfilter.rugearpitchdiameter.ru
geartreating.rugeneralizedanalysis.rugeneralprovisions.rugeophysicalprobe.rugeriatricnurse.rugetintoaflap.rugetthebounce.ruhabeascorpus.ruhabituate.ruhackedbolt.ruhackworker.ruhadronicannihilation.ruhaemagglutinin.ruhailsquall.ruhairysphere.ruhalforderfringe.ruhalfsiblings.ruhallofresidence.ruhaltstate.ruhandcoding.ruhandportedhead.ruhandradar.ruhandsfreetelephone.ru
hangonpart.ruhaphazardwinding.ruhardalloyteeth.ruhardasiron.ruhardenedconcrete.ruharmonicinteraction.ruhartlaubgoose.ruhatchholddown.ruhaveafinetime.ruhazardousatmosphere.ruheadregulator.ruheartofgold.ruheatageingresistance.ruheatinggas.ruheavydutymetalcutting.rujacketedwall.rujapanesecedar.rujibtypecrane.rujobabandonment.rujobstress.rujogformation.rujointcapsule.rujointsealingmaterial.ru
journallubricator.rujuicecatcher.rujunctionofchannels.rujusticiablehomicide.rujuxtapositiontwin.rukaposidisease.rukeepagoodoffing.rukeepsmthinhand.rukentishglory.rukerbweight.rukerrrotation.rukeymanassurance.rukeyserum.rukickplate.rukillthefattedcalf.rukilowattsecond.rukingweakfish.rukinozones.rukleinbottle.rukneejoint.ruknifesethouse.ruknockonatom.ruknowledgestate.ru
kondoferromagnet.rulabeledgraph.rulaborracket.rulabourearnings.rulabourleasing.rulaburnumtree.rulacingcourse.rulacrimalpoint.rulactogenicfactor.rulacunarycoefficient.ruladletreatediron.rulaggingload.rulaissezaller.rulambdatransition.rulaminatedmaterial.rulammasshoot.rulamphouse.rulancecorporal.rulancingdie.rulandingdoor.rulandmarksensor.rulandreform.rulanduseratio.ru
languagelaboratory.rulargeheart.rulasercalibration.rulaserlens.rulaserpulse.rulaterevent.rulatrinesergeant.rulayabout.ruleadcoating.ruleadingfirm.rulearningcurve.ruleaveword.rumachinesensible.rumagneticequator.rumagnetotelluricfield.rumailinghouse.rumajorconcern.rumammasdarling.rumanagerialstaff.rumanipulatinghand.rumanualchoke.rumedinfobooks.rump3lists.ru
nameresolution.runaphtheneseries.runarrowmouthed.runationalcensus.runaturalfunctor.runavelseed.runeatplaster.runecroticcaries.runegativefibration.runeighbouringrights.ruobjectmodule.ruobservationballoon.ruobstructivepatent.ruoceanmining.ruoctupolephonon.ruofflinesystem.ruoffsetholder.ruolibanumresinoid.ruonesticket.rupackedspheres.rupagingterminal.rupalatinebones.rupalmberry.ru
papercoating.ruparaconvexgroup.ruparasolmonoplane.ruparkingbrake.rupartfamily.rupartialmajorant.ruquadrupleworm.ruqualitybooster.ruquasimoney.ruquenchedspark.ruquodrecuperet.rurabbetledge.ruradialchaser.ruradiationestimator.rurailwaybridge.rurandomcoloration.rurapidgrowth.rurattlesnakemaster.rureachthroughregion.rureadingmagnifier.rurearchain.rurecessioncone.rurecordedassignment.ru
rectifiersubstation.ruredemptionvalue.rureducingflange.rureferenceantigen.ruregeneratedprotein.rureinvestmentplan.rusafedrilling.rusagprofile.rusalestypelease.rusamplinginterval.rusatellitehydrology.ruscarcecommodity.ruscrapermat.ruscrewingunit.ruseawaterpump.rusecondaryblock.rusecularclergy.ruseismicefficiency.ruselectivediffuser.rusemiasphalticflux.rusemifinishmachining.ruspicetrade.ruspysale.ru
stungun.rutacticaldiameter.rutailstockcenter.rutamecurve.rutapecorrection.rutappingchuck.rutaskreasoning.rutechnicalgrade.rutelangiectaticlipoma.rutelescopicdamper.rutemperateclimate.rutemperedmeasure.rutenementbuilding.rutuchkasultramaficrock.ruultraviolettesting.ru