تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بیماری ام اس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیماری ام اس یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیک است که منجر به اختلالات زیادی مانند مشکلات جسمی ، مشکلات بینایی ، مشکلات شناختی و ... می شود . انواع ام اس متفاوت هستند و هر کدام برخی نشانه ها را نشان می دهند . علت ام اس و درمان ام اس هنوز به طور قطعی مشخص نیست و این بیماران با طیفی از مشکلات جسمی ، مشکلات عاطفی ، امید به زندگی پایین و مشکلات اقتصادی درگیر هستند . این بیماری یک بیماری روان تنی است یعنی مشکلات روانی در به وجود آمدن و پیشرفت آن نقش زیادی دارند و به همین دلیل افراد مبتلا بهتر است تحت درمان های روان شناسی نیز قرار بگیرند . در ادامه مقاله به بیان بیماری ام اس و علت و شیوع آن می پردازیم . 


بیماری ام اس چیست
بیماری ام اس یکی از اختلالات روان تنی است یعنی یک بیماری جسمی است که مشکلات و فشار روانی در به وجود آمدن و تشدید آن نقش زیادی دارد . ام اس یک نوع پارکینسون غیرمعمول است که بیمار برخی از علایم اصلی بیماری پارکینسون مثل سفتی عضلات ، کندی حرکت و ... را تجربه می کند . 
بیماری مولتیپل اسکلروزیس ( multiple sclerosis ) که به اختصار به آن ms می گویند و یکی از انواع بیماری های مزمن است . انواع ام اس یک بیماری مزمن عصبی پیشرونده است که باعث بر هم خوردن تعادل سیستم عصبی مرکزی شده و انتقال پیام ها را دچار مشکل می کند . این بیماری بر بیش از دو و نیم ملیون نفر در جهان اثر گذاشته و در امریکا حدود 4000 نفر با این بیماری زندگی می کنند . 
در این بیماری تغییرات سلولی در دستگاه عصبی مرکزی – مغز و طناب نخاعی در روند انتقال پیام های عصبی اختلال ایجاد می کند و لکه هایی شبیه به زخم به وجود می آورد . این لکه ها غلاف میلین را می پوشانند و تخریب می کنند . میلین برای انتقال سیناپسی تکانه های عصبی ضروری است و تخریب میلین باعث بروز نشانه هایی می شود که در برخی موراد موقت بوده و در برخی موراد مزمن می شود . 
معمولا آغار ام اس دراوایل جوانی بین 20 تا 40 سالگی است و در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و اگر چه این بیماری به ندرت کشنده است اما باعث بروز طیفی ار عوارض ناخوشایند و ناتوان کننده می شود . دوره ام اس غیر قابل پیش بینی است ، علت دقیقی ندارد و درمان قطعی شناخته شده ای برای آن وجود ندارد .

حتما بخوانید: واکنش مردان به فشار روانی

میزان شیوع بیماری ام اس
بیماری ام اس در زنان 3 برابر بیشتر از مردان دیده می شود . در سال 2010 میزان مبتلایان به ام اس در جهان 2.5 ملیون نفر بود که میزان آن در حال افزایش است . ایران در منطقه خاورمیانه بیشترین میزان ابتلا به ام اس را داراست و میزان آن به 110 نفر در هر هزار نفر می رسد . این بیماری اغلب در دوران جوانی بروز می کند ولی در برخی وارد نادر در کودکی و بعد از 50 سالگی نیز شروع می شود . 
حتما بخوانید: راه های کاهش بیماری قلبی

علت بیماری ام اس
علت اصلی بیماری ام اس ناشناخته است ولی محققان مجموعه ای از عوامل محیطی ، ژنتیکی و عفونت های ویروسی را در به وجود آمدن آن موثر می دانند .  ام اس یک بیماری ارثی نیست ، اما ژنتیک در آن نقش دارد و به صورت خانوادگی دیده می شود . ام اس واگیر ندارد و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود .

سوالات متداول

1- ✔️ بیماری ام اس چیست؟
✔️ بیماری ام اس یکی از اختلالات روان تنی است یعنی یک بیماری جسمی است که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.


2- ✔️ میزان شیوع بیماری ام اس چه مقدار است؟
✔️ بیماری ام اس در زنان چند برابر بیشتر از مردان دیده می شود و جمعیت این افراد رو به افزایش است که در متن مقاله مطرح شده است.


3- ✔️ علت بیماری ام اس چیست؟
✔️ علت اصلی بیماری ام اس ناشناخته است ولی محققان مجموعه ای از عوامل را در نظر گرفته که در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : بیماری ام اس