تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نظریه روت گری فیتز درباره بازی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نظریه های بازی مختلفی وجود دارد یکی از این نظریه ها نظریه روت گری فیتز درباره بازی است . در واقع در مطالعه بازی کودکان سهمی نیز به روت گری فیتز تعلق دارد . او معتقد است که بازی دقیقاً به تخیل مربوط است و تجربه ذهنی تخیل ، به صورت بیان فعال ، در شکل بازی انجام می شود . بدین وسیله کودک یاد می گیرد که بیشتر موانع غلبه کند و رابطه بهتری با محیط برقرار سازد . اما امکان دارد که گاهی نیز بازی برای تامین نیازهای زیستی انجام گیرد . 
در این مقاله به بررسی نظریه روت گری فیتز درباره بازی می پردازیم .



” تخیل روش کودک برای غلبه یافتن بر مشکلات محیطی است و نه دوری از مشکلات موجود . “

نظریه روان درمانی روت گری فیتز درباره بازی
روت گری فیتز در تحقیق خود با عنوان افکار تصوری یا تخلات کودکان 5 ساله در لندن بیان می کند که شیوه تفکر خاص کودکان کم سن تصوری است : نتایج کار گری فیتز نشان می دهد که او می تواند از طریق مشاهده و به کمک تمرینات تصوری کودکان را ترغیب کند که افکارشان را آزادانه با حرف یا با عمل بیان نمایند و آن ها را قادر سازد که رویاهای روزشان یا تخیلاتشان را که به طور منظم بیان نمی شود مطرح سازند . او با ذکر دلایلی اعتقاد دارد که " کنش تخیل " برای رشد عاطفی و عقلانی کودکان مهم است، اما متاسفانه اهمیت زیاد آن نادیده گرفته می شود .
صاحب نظران دیگر بر این حقیقت تاکید کرده اند که تخیل برای تخلیه هیجانی استفاده می شود ، ولی وقتی که فرد با واقعیت مشکلی برخورد می کند ، از تخیل هم چون جبران استفاده نمی کند . 
نظریه بازی روان درمانی روت گری فیتز درباره بازی ما را به راهی دیگر هدایت می کند ، راهی متفاوت از راه مکتب روان تحلیلی که بر ارزش پالایشی تخیل تاکید زیاد دارد . او می گوید تخیل در حقیقت روش کودک برای غلبه یافتن بر مشکلات محیطی است و نه دوری از مشکلات موجود . کودک مشکل را بارها به تصور خویش در می آورد و به نگرش اجتماعی شده ای دسترسی می یابد که سرانجام در سطحی از عمل یا رفتار تجلی می یابد . وی می گوید که نگرش کلی و عاطفی کودک در مورد محیطش به انطباق رضایت بخش او یا ناتوانی در انطباق بستگی دارد . او هم چنین به این نتیجه می رسد که روش فکر کردن کودک در این مرحله بستگی دارد . او هم چنین به این نتیجه می رسد که روش فکر کردن کودک در این مرحله از کودکی ( 5 سالگی ) به طور بنیادی با روش فکر کردن بزرگسالان متفاوت نیست ، تفکر کودک با اصول ژنتیک جدید مطابقت دارد  یعنی بخش های زیادی از تفکر منطقی را دارا است . 
دو نفر دیگری که در مورد تفکر کودکان به بررسی پرداخته اند عبارت اند از سوزان ایساکز و ژان پیاژه . آنان از طریق مشاهده و تحقیق بسیار منابع ارزشمندی در باره مطالعه بازی کودکان در اختیار ما گذاشته اند . 

منبع :
روانشناسی بازی تالیف دکتر محمد علی احمدوند
در ادامه بخوانید: نظریه مارگارت لوون درباره بازی


در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .

سوالات متداول

1- ✔️ نظریه روت گری فیتز درباره بازی چیست؟
✔️ نظریه های بازی مختلفی وجود دارد، یکی از این نظریه ها نظریه روت گری فیتز درباره بازی است که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ نظریه روان درمانی روت گری فیتز چگونه است؟
✔️ نظریه بازی روان درمانی روت گری فیتز درباره بازی ما را به راهی متفاوت از راه مکتب روان تحلیلی هدایت می کند که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️ تخیل کودک در نظریه روت گری فیتز درباره بازی چیست؟
✔️ تخیل روش کودک برای غلبه یافتن بر مشکلات خاصی است و نه دوری از مشکلات موجود که در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : نظریه روت گری فیتز درباره بازی