تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حذفیات کنکور سراسری 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ماراتن نفسگیر کنکور سراسری یکی از بزرگترین آزمون های علمی کشور است که به منظور سنجش و غربال داوطلبان جهت ورود به رشته و دانشگاه های با آزمون برگزار می شود. سازمان سنجش هر سال به منظور کاهش حجم مطالب این آزمون، در اطلاعیه ای فهرست حذفیات کنکور سراسری که شامل حذف برخی از صفحات، پاراگراف ها و یا پاورقی کتاب های درسی از کنکور سراسری می باشد را منتشر می کند.


داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۱ را دارند پیش از اقدام به برنامه ریزی کنکور می بایست نسبت به تهیه منابع مطمئن اقدام نمایند چرا که این امر موجب ایجاد آمادگی هر چه بیشتر و بهتر داوطلبان می شود. همچنین متقاضیان با شناخت و تهیه منابع مناسب، می توانند برای برنامه ریزی کنکور سراسری 1401 به شیوه بهتری اقدام نمایند.  
سازمان سنجش هر سال در اطلاعیه ای اقدام به انتشار فهرست حذفیات کنکور سراسری می نماید و در آن اعلام می کند از کدام بخش از کتاب هیچ سوالی طراحی نمی شود. بنابراین داوطلبان با اطلاع از حذفیات بخش های هر یک از کتاب درسی خود می توانند با برنامه ریزی دقیق خود را برای شرکت در کنکور سراسری آماده نمایند. با توجه به اینکه این فهرست سهم قابل توجهی در برنامه ریزی مطالعاتی داوطلبان دارد، در ادامه لیست حذفیات کنکور سراسری ۱۴۰۱ را در اختیار داوطلبان نظام جدید و قدیم قرار گرفته است. 

فهرست حذفیات منابع کنکور 1401
داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ را دارند قبل از هر چیزی می بایست از فهرست حذفیات منابع کنکور مطلع شوند. سازمان سنجش هر ساله فهرست حذفیات منابع را در اطلاعیه ای منتشر و در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

توجه داشته باشید لیست حذفیات شامل حذف برخی از صفحات، پاراگراف ها و یا پاورقی کتاب های درسی از کنکور سراسری می شود. به عبارتی سازمان سنجش با انتشار حذفیات کنکور سراسری اعلام می کند که از کدام بخش های کتاب هیچ سوالی طراحی نمی شود. بنابراین داوطلبان با اطلاع از بخش های حذف شده هر یک از کتاب های درسی خود می توانند با برنامه ریزی دقیق خودشان را برای شرکت در کنکور ۱۴۰۱ آماده نمایند. پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از تمامی اخبار مربوط به این آزمون مطلع گردید.

عنوان
لینک دانلود
حذفیات کنکور 1400
دانلود فایل


جدول بالا مربوط به سال گذشته می باشد که به محض انتشار فهرست حذفیات منابع کنکور 1401 بروز رسانی می گردد.

افرادی که به شرکت در کنکور سراسری 1401 تمایل دارند، می بایست گروه امتحانی خود را زمان ثبت نام کنکور سراسری انتخاب نمایند. توجه داشته باشید که این گروه انتخابی قابل تغییر نمی باشد و داطلب مجاز است تا در گروه آزمایشی انتخابی خود (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) شرکت نماید.

با سنگین شدن رقابت در این ماراتن نفسگیر لازم است تا داوطلب از لیست منابع و همچنین فهرست حذفیات گروه آزمایشی خود اطلاع داشته تا برنامه ریزی تاثیرگذاری داشته باشد و بتواند رتبه و تراز قابل قبولی کسب کند.

تعداد سوالات کنکور سراسری در دفترچه عمومی تمامی گروه های آزمایشی با یکدیگر برابر می باشد. تفاوت در سوالات، تعادا و زمان پاسخگویی به آن هاس در دفترچه اختصاصی است. برای اطلاع از جزئیات آزمون هر گروه آزمایشی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.
حتما بخوانید: تعداد سوالات کنکور سراسری و زمان پاسخگویی هر درس

[تصویر:  academy1.gif]

فهرست حذفیات منابع کنکور ریاضی 1401
همانطور که می دانید، کنکور ریاضی به منظور ورود علاقمندان به رشته های فنی مهندسی و علوم پایه ریاضیات مانند ریاضی کاربردی و ریاضی محض که پذیرششان به صورت با کنکور صورت می گیرد، برگزار می شود. افرادی که تمایل به شرکت در این گروه آزمایشی را دارند، زمان ثبت نام کنکور سراسری گروه ریاضی فیزیک را در فرم ثبت نام خود انتخاب می نمایند و تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ فرصت دارند با مطالعه منابع کنکور ریاضی که از طریق سازمان سنجش معرفی شده است خود را جهت شرکت در این آزمون آماده نمایند.

لازم به ذکر است که هر ساله سازمان سنجش اقدام به حذف مباحثی از دروس عمومی و اختصاصی کنکور ریاضی میکند که اهمیت کمتری را در این آزمون دارند. حذفیات کنکور ریاضی 1401 به شرح زیر می باشد:

حذفیات دروس عمومی و تخصصی کنکور ریاضی 1401
نام کتاب 
کد کتاب 
پایه تحصیلی – سال چاپ
قسمت های حذفی
فارسی 3
110201
دوازدهم – 99
طرح سوال از بخش های گنج حکمت ها، روان خوانی ها، شعر خوانی ها مجاز نیست
عربی، زبان قرآن 1
110206
دهم – 97
بخش البحث العلمی
عربی، زبان قرآن 2
یازدهم – 98
بخش المعربات الفارسيه، بخش البحث العلمی
عربي، زبان قرآن 3
دوازدهم – 99
بخش البحث العلمی و بخش خوب است بدانيم صفحه 65
دين و زندگي1
111214
دهم – 97
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها".
دين و زندگي2
یازدهم – 98
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها". طرح سؤال از قسمت های زیر مجاز نمی باشد:
- از مبحث "حركت زمین" و شش خط ادامه آن در صفحه 42
- صفحه 54 خط دهم از عبارت زیر كه در سال 98 به كتاب اضافه شده است، سوال طراحی نشود: " ... هم چنین آنان از چنان بینش عمیقی برخوردارند كه در انجام اوامر خداوند گرفتار خطا و اشتباه نمی شوند."
دين و زندگي3
دوازدهم – 99
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها".
انگلیسی 1
110230
دهم – 97
طرح سوال از بخش های بخش های what you learned  از کتاب های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مجاز نیست
انگلیسی 2
یازدهم – 98
انگلیسی 3
دوازدهم – 99
هندسه 1
110213
دهم – 97
تمام مطالب بخش “خواندنی های کتاب”
هندسه 2
یازدهم – 98
هندسه 3
دوازدهم – 99
حسابان 1
111214
یازدهم – 98
حسابان 2

دوازدهم – 99
ریاضیات گسسته
112215
دوازدهم – 99
آمار و احتمال
یازدهم – 98
فیزیک 1
110209
دهم – 97
 تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرجر در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسياری از قسمت های كتاب درسی، محدوديت هايی در آموزش و ارزشيابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات الزاما رعايت می شوند، مانند بررسی حالت هايی كه نيروها هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا كلیه حالت هایی كه در آن ها نياز به تجزیه بردار است، جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.
فیزیک 2
یازدهم – 98
تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرجر در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسياری از قسمت های كتاب درسی، محدوديت هايی در آموزش و ارزشيابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات الزاما رعايت می شوند، مانند بررسی حالت هايی كه نيروها و ميدان های الكتريكی هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا حل مدارهای چند حلقه ای كه در حلقه های مختلف از باتری استفاده می شود و همچنين ساير به هم بستن های مقاومت ها به غير از به هم بستن متوالی و موازی جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.
فیزیک 3
دوازدهم – 99
تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد.  در بسياري ازقسمت های كتاب درسی، محدوديت هایی در آموزش و ارزشیابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات رعايت می شوند. مانند بررسی حالت هايی كه نيروها هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا كليه حالت هايی كه در آن ها نياز به تجزيه بردار است، جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.  طرح سوال از بخش های مطالعه آزاد كتاب فيزيک 3 به شرح زير مجاز نيست:
- فصل 1 : بخش 1-4  به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 2 : بخش 2-3  به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 3 : صفحه 91 از مبحث "ادراک شنوايی" تا آخر فصل به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 4 : صفحه 99 و صفحه 111 شامل مباحث سراب و پاشندگی نور، صفحه 119 از مبحث "مور ايستاده و تشديد در لوله های صوتی" تا آخر فصل به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آنها در انتهای فصل
- فصل 1 : بخش 1-4 بههمراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن ها در انتهای فصل
- فصل 2 : بخش های 2-3 و 2-4 به همراه پرسش ها و مسئله های  مرتبط با آن ها در انتهای فصل
شیمی 1
110210
دهم – 97
پرسش از محتوای "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". حفظ كردن معادله های شيميايی. حفظ كردن نام و فرمول شيمياييی تركيب های آلی پيچيده. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی.
شیمی 2
یازدهم – 98
پرسش از محتوای "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". نامگذاری تركيب های آلی بجز آلكان ها. حفظ كردن نام و فرمول شيميايی تركيب های آلی پيچيده. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی. حفظ كردن معادله های شيميايی.
شیمی 3
دوازدهم – 99
پرسش از محتواي "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". حفظ كردن نام و فرمول شيميايق تركيب هاق آلق پيچيده. حفظ كردن معادله های شيميايی. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی. طرح پرسش از بخش ها مطالعه آزاد كتاب شيمی به شرح زير مجاز نيست: فصل 1 : صفحه 1، خود را بيازماييد، صفحه 9، پيوند با صنعت صفحه، 11، پيوند با زندگی صفحه 31 تا انتهای صفحه 32. فصل 2 :یاز آغاز فصل تا صفحه 39 ابتدای انجام واكنش با سفر الكترون، پيوند با زندگی صفحه 49 و 50، خود را بيازماييد صفحه 62. فصل 3 : از آغاز فصل تا صفحه 67، سازه های يخی زيبا با ظاهری سخت اما زودگداز تا صفحه 73، پيوند با زندگی صفحه 83، با هم بينديشيم صفحه 85 و 86. فصل 4 : از آغاز فصل تا ابتدای به دنبال هوای پاک، ارزش فناوری شيميايی تا ابتدای گروه عاملی كليد سنتز مولكول های آلی.


جدول بالا مربوط به سال گذشته می باشد که به محض انتشار فهرست حذفیات منابع کنکور ریاضی 1401 بروز رسانی می گردد.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور ریاضی


[تصویر:  sarasari.gif]


فهرست حذفیات منابع کنکور تجربی 1401
کنکور تجربی به منظور ورود علاقمندان به رشته های گروه پزشکی که پذیرش شان به صورت با آزمون صورت می گیرد، برگزار می شود. افرادی که تمایل به شرکت در این گروه آزمایشی را دارند، زمان ثبت نام کنکور سراسری گروه علوم تجربی را در فرم ثبت نام خود انتخاب می نمایند و تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ فرصت دارند با مطالعه منابع کنکور تجربی که از طریق سازمان سنجش مهرفی شده است خود را جهت شرکت در این آزمون آماده نمایند.

لازم به ذکر است که هر ساله سازمان سنجش اقدام به حذف مباحثی از دروس عمومی و اختصاصی کنکور تجربی میکند که اهمیت کمتری را در این آزمون دارند. حذفیات کنکور تجربی 1401 به شرح زیر می باشد:

حذفیات دروس عمومی و تخصصی کنکور تجربی 1401
نام کتاب 
کد کتاب 
پایه تحصیلی – سال چاپ
قسمت های حذفی
فارسی 3
110201
دوازدهم – 99
طرح سوال از بخش های گنج حکمت ها، روان خوانی ها، شعر خوانی ها مجاز نیست
عربی، زبان قرآن 1
110206
دهم – 97
بخش البحث العلمی
عربی، زبان قرآن 2
یازدهم – 98
بخش المعربات الفارسيه، بخش البحث العلمی
عربي، زبان قرآن 3
دوازدهم – 99
بخش البحث العلمی و بخش خوب است بدانيم صفحه 65
دين و زندگي1
111214
دهم – 97
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها".
دين و زندگي2
یازدهم – 98
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها". طرح سؤال از قسمت های زیر مجاز نمی باشد:
- از مبحث "حركت زمین" و شش خط ادامه آن در صفحه 42
- صفحه 54 خط دهم از عبارت زیر كه در سال 98 به كتاب اضافه شده است، سوال طراحی نشود: " ... هم چنین آنان از چنان بینش عمیقی برخوردارند كه در انجام اوامر خداوند گرفتار خطا و اشتباه نمی شوند."
دين و زندگي3
دوازدهم – 99
آيات ابتدای هر درس صرفا برای ارائه در ابتدایی هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشيابی پایانی) گنجانده شده است، به هيچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آيات مد نظر نیست. فعاليت های دارای علامت (*) محتوای بخش های "بيشتر بدانیم" ، "پاسخ سوالات شما"، "پيشنهاد"، "دانش تكميلي" ، " معرفی کتاب" ، " فیلم"، "پاورقی ها و برداشت ها".
انگلیسی 1
110230
دهم – 97
طرح سوال از بخش های بخش های what you learned  از کتاب های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مجاز نیست
انگلیسی 2
یازدهم – 98
انگلیسی 3
دوازدهم – 99
زمين شناسي
111237
یازدهم – 98
بيشتر بدانيدها و مفاخر ايران و جهان
رياضی 1
111211
دهم – 97
تمام مطالب بخش خواندنی های كتاب
رياضي 2
یازدهم – 98
رياضي 3
دوازدهم – 99
زيست شناسي 1
110212
دهم – 97
مطالبی كه با عنوان "یشتر بدانید" و "واژه شناسی". پرسش های عددی و محاسباتی به هرشكل و در هر سطحی. فرمول ساختاری مواد شيميايی. - پرسش از شكل هايی در كتاب درسی كه با "غيرمجاز بودن طرح
سؤال" مشخص شده اند.
زيست شناسي 1

یازدهم – 98
زيست شناسي 1

دوازدهم – 99
مطالبی كه با عنوان "یشتر بدانید" و "واژه شناسی". پرسش های عددی و محاسباتی به هرشكل و در هر سطحی. فرمول ساختاری مواد شيميايی. - پرسش از شكل هايی در كتاب درسی كه با "غيرمجاز بودن طرح
سؤال" مشخص شده اند. طرح سوال از بخش های زیر مجاز نیست: فصل 1 - گفتار1 : از عنوان تلاش برای كشف ساختار مولكولی دنا تا سر عنوان "مدل مولكولی دنا"،
گفتار3 : از عنوان سطوح مختلف ساختاری در پروتئين تا سر عنوان "نقش پروتئين ها"، از عنوان عملكرد اختصاصی آنزيم ها تا پايان فصل.
- فصل 2- گفتار1 : ازعنوان تغييرات رناي پيك تا پايان گفتار1، گفتار2 : از عنوان محل پروتئين سازي و سرنوشت آن ها تا پايان گفتار2.
- فصل 3- گفتار2 :از عنوان مهار بيماري های ژنتيك تا پايان فصل.
- فصل 4- گفتار3 :از ابتدای گفتار تا سرعنوان "گونه زای"
- فصل 5- گفتار2 :ازعنوان تنظيم تنفس ياخت هاي : توليدي ااتصادي تا آخر گفتار.  گفتار3 :ازعنوان سسمت بدن : پاد اكسندهها تا پايان فصل.
- فصل 6- گفتار2 :از عنوان اثر محيد بر فتوسنتز تا آخر گفتار2.  گفتار3 :از عنوان جانداران فتوسنتزكنندة ديگر تا پايان فصل.
- فصل 7: گفتار2 :از عنوان مهندسي بافت تا آخر گفتار2.
- فصل 8- گفتار3 :از عنوان زندگي گروهي تا پايان فصل.



فیزیک 1
110209
دهم – 97
 تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرجر در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسياری از قسمت های كتاب درسی، محدوديت هايی در آموزش و ارزشيابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات الزاما رعايت می شوند، مانند بررسی حالت هايی كه نيروها هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا كلیه حالت هایی كه در آن ها نياز به تجزیه بردار است، جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.
فیزیک 2
یازدهم – 98
تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرجر در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد. در بسياری از قسمت های كتاب درسی، محدوديت هايی در آموزش و ارزشيابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات الزاما رعايت می شوند، مانند بررسی حالت هايی كه نيروها و ميدان های الكتريكی هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا حل مدارهای چند حلقه ای كه در حلقه های مختلف از باتری استفاده می شود و همچنين ساير به هم بستن های مقاومت ها به غير از به هم بستن متوالی و موازی جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.
فیزیک 3
دوازدهم – 99
تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليت های تحقيقی، جدول ها، پيوست ها، واژه نامه ها، اطلاعات و داده های ريز و جزئی تصاوير كه دور از هدف اصلی تصويرند، و نيز داده های مندرج در برخی از پرسش ها و مسائل كه به ذهن سپردن آن ها ضرورتی ندارد.  در بسياري ازقسمت های كتاب درسی، محدوديت هایی در آموزش و ارزشیابی بيان شده است كه در طراحی سؤالات رعايت می شوند. مانند بررسی حالت هايی كه نيروها هم راستا يا عمود بر هم نيستند يا كليه حالت هايی كه در آن ها نياز به تجزيه بردار است، جزء اهداف برنامه درسی اين كتاب نبوده و الزاما در طراحی از آن ها سوال طراحی نشود.  طرح سوال از بخش های مطالعه آزاد كتاب فيزيک 3 به شرح زير مجاز نيست:
- فصل 1 : بخش 1-4  به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 2 : بخش 2-3  به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 3 : صفحه 91 از مبحث "ادراک شنوايی" تا آخر فصل به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن در انتهای فصل
- فصل 4 : صفحه 99 و صفحه 111 شامل مباحث سراب و پاشندگی نور، صفحه 119 از مبحث "مور ايستاده و تشديد در لوله های صوتی" تا آخر فصل به همراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آنها در انتهای فصل
- فصل 1 : بخش 1-4 بههمراه پرسش ها و مسئله های مرتبط با آن ها در انتهای فصل
- فصل 2 : بخش های 2-3 و 2-4 به همراه پرسش ها و مسئله های  مرتبط با آن ها در انتهای فصل
شیمی 1
110210
دهم – 97
پرسش از محتوای "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". حفظ كردن معادله های شيميايی. حفظ كردن نام و فرمول شيمياييی تركيب های آلی پيچيده. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی.
شیمی 2
یازدهم – 98
پرسش از محتوای "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". نامگذاری تركيب های آلی بجز آلكان ها. حفظ كردن نام و فرمول شيميايی تركيب های آلی پيچيده. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی. حفظ كردن معادله های شيميايی.
شیمی 3
دوازدهم – 99
پرسش از محتواي "در ميان تارنما، تفكر نقادانه و آيا ميدانيد". حفظ كردن نام و فرمول شيميايق تركيب هاق آلق پيچيده. حفظ كردن معادله های شيميايی. رسم آرايش الكترونی عناصر با عدد اتمی بزرگتر از 36 در جدول تناوبی. طرح پرسش از بخش ها مطالعه آزاد كتاب شيمی به شرح زير مجاز نيست: فصل 1 : صفحه 1، خود را بيازماييد، صفحه 9، پيوند با صنعت صفحه، 11، پيوند با زندگی صفحه 31 تا انتهای صفحه 32. فصل 2 :یاز آغاز فصل تا صفحه 39 ابتدای انجام واكنش با سفر الكترون، پيوند با زندگی صفحه 49 و 50، خود را بيازماييد صفحه 62. فصل 3 : از آغاز فصل تا صفحه 67، سازه های يخی زيبا با ظاهری سخت اما زودگداز تا صفحه 73، پيوند با زندگی صفحه 83، با هم بينديشيم صفحه 85 و 86. فصل 4 : از آغاز فصل تا ابتدای به دنبال هوای پاک، ارزش فناوری شيميايی تا ابتدای گروه عاملی كليد سنتز مولكول های آلی.


جدول بالا مربوط به سال گذشته می باشد که به محض انتشار فهرست حذفیات منابع کنکور تجربی 1401 بروز رسانی می گردد.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور تجربی

[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]


فهرست حذفیات منابع کنکور انسانی 1401
کنکور انسانی به منظور ورود علاقمندان به رشته های گروه علوم انسانی مانند حقوق و روانشناسی که پذیرششان به صورت با آزمون صورت می گیرد، برگزار می شود. افرادی که تمایل به شرکت در این گروه آزمایشی را دارند، زمان ثبت نام کنکور سراسری گروه علوم انسانی را در فرم ثبت نام خود انتخاب می نمایند و تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ فرصت دارند با مطالعه منابع کنکور انسانی که از طریق سازمان سنجش معرفی شده است خود را جهت شرکت در این آزمون آماده نمایند.

لازم به ذکر است که هر ساله سازمان سنجش اقدام به حذف مباحثی از دروس عمومی و اختصاصی کنکور انسانی میکند که اهمیت کمتری را در این آزمون دارند. حذفیات کنکور انسانی 1401 به شرح زیر می باشد:

حذفیات کنکور سراسری علوم انسانی 1401
نام کتاب
کد کتاب
پایه تحصیلی – سال چاپ
قسمت های حذفی
دین و زندگی 1
110205
دهم – 97
آیات ابتدای هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشیابی)گنجانده شده است. به هیچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آیات مدنظر نیست.
فعالیت های دارای علامت * (ستاره)
محتوای بخش های بیشتر بدانیم، پاسخ سوالات شما، پیشنهاد، دانش تکمیلی، معرفی کتاب، فیلم، پاورقی ها و برداشت ها
دین و زندگی 2
111205
یازدهم – 98
آیات ابتدای هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشیابی)گنجانده شده است. به هیچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آیات مدنظر نیست.
فعالیت های دارای علامت * (ستاره)
محتوای بخش های بیشتر بدانیم، پاسخ سوالات شما، پیشنهاد، دانش تکمیلی، معرفی کتاب، فیلم، پاورقی ها و برداشت ها
با توجه به این که در سال 98 در برخی از استان ها برای دانش آموزان پایه یازدهم،  کتاب های دین و زندگی چاپ 97 توزیع شد که محتوای آن در دو جا متفاوت با کتاب دین و زندگی چاپ 98 است، لذا برای رعایت عدالت آموزشی در طراحی سوالات آزمون سراسری سال 1400، طرح سوال از دو قسمت زیر مجاز نمی باشد:
از مبحث “حرکت زمین” و هفت خط ادامه آن در صفحه 47 سوالی طرح نگردد.
صفحه 62 خط 6 از عبارت زیر که در سال 98 به کتاب اضافه شده است، سوال طراحی نشود: …همچنین آنان از چنان بینش عمیقی برخوردارند گه در انجام اوامر خداوند گرفتار خطا و اشتباه نمی شوند.
دین و زندگی 3
112205
دوازدهم 99
آیات ابتدای هر درس صرفا برای قرائت در ابتدای کلاس توسط دانش آموزان و دادن نمره قرائت به آنان (4 نمره از 20 نمره ارزشیابی)گنجانده شده است. به هیچ وجه مفهوم، محتوا و ترجمه آیات مدنظر نیست.
فعالیت های دارای علامت * (ستاره)
محتوای بخش های بیشتر بدانیم، پاسخ سوالات شما، پیشنهاد، دانش تکمیلی، معرفی کتاب، فیلم، پاورقی ها و برداشت ها
براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400، (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مطالعه آزاد سه درس پایانی کتاب دین و زندگی دوازدهم رشته علوم انسانی، سه درس زیر از این کتاب حذف شده و طرح سوال از آن ها مجاز نمی باشد:
درس یازدهم (عصر شکوفایی)، درس دوازدهم (نگاهی به تمدن جدید)، درس سیزدهم (مسئولیت بزرگ ما)
عربی، زبان قرآن 1
110207
دهم – 97
بخش البحث العلمی
عربی، زبان قرآن 2
111207
یازدهم – 98
بخش “للمطالعه” صفحات 57 و 58
بخش البحث العلمی
عربی، زبان قرآن 3
112207
دوازدهم – 99
بخش خوب است بدانیم صفحه 18
علوم و فنون 3
112203
دوازدهم – 99
براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400، (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مطالعه آزاد بخش های زیر از کتاب علوم و فنون 3 طرح سوال از مباحث زیر مجاز نیست:
خودارزیابی ها و کارگاه های تحلیل متن
فلسفه 1
111226
یازدهم – 98
فعالیت های درون متن که با علامت * مشخص شده اند.
مطالبی که در حاشیه کتاب آمده است.
پاورقی ها
مطالب مربوط به مطالعه
فلسفه 2
112226
دوازدهم – 99
فعالیت های درون متن که با علامت * مشخص شده اند.
مطالبی که در حاشیه کتاب آمده است.
پاورقی ها
مطالب مربوط به مطالعه
براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400، (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مطالعه آزاد بخش های زیر از کتاب فلسفه 2 طرح سوال از مباحث زیر مجاز نیست:
درس های 9، 4 و 12 درس 10 صفحات 79، 78 و 82 درس 11 صفحات 91، 90، 89، 88، 87
منطق
110232
دهم – 97
پیرابند های آبی ستاره دار
حکایت ها
پاورقی ها
صفحات “آنچه در این بخش می خوانیم”
صفحات “عناوین بخش ها”
فرهنگ اصطلاحات
جامعه شناسی 3
112222
دوازدهم – 99
براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400، (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مطالعه آزاد بخش های زیر از کتاب جامعه شناسی 3 طرح سوال از مباحث زیر مجاز نیست:
مطالب بخوانیم و بنویسیم، ببینیم و بدانیم و درس 2
جغرافیای 2
111218
یازدهم – 98
مطالب بیشتر بدانیم، بیندیشیم، برای مطالعه، توضیحات و زیرنویس ها، نقشه ها و مدل ها، آمار و ارقام مندرج در جدول ها و نمودار ها و واژه نامه های پیوست کتاب
جغرافیای 3 (کاربردی)
112218
دوازدهم – 99
تاریخ 1
110219
دهم – 97
تمامی مطالب ذیل عنوان های بیشتر بدانیم و یک توضیح
تمامی مطالب مندرج در جدول یا ترام های رنگی
تمامی مطالب مندرج در نمودارهای خط زمان، نقشه ها و تصاویر تاریخی و سایر نمودار ها
تاریخ 2
111219
یازدهم – 98
متن و مطالب تمامی فعالیت ها به ویژه فعالیت های ذیل عنوان بررسی شواهد و مدارک
تاریخ 3
112219
دوازدهم – 99
تمامی مطالب ذیل عنوان های بیشتر بدانیم و یک توضیح
تمامی مطالب مندرج در جدول یا ترام های رنگی
تمامی مطالب مندرج در نمودارهای خط زمان، نقشه ها و تصاویر تاریخی و سایر نمودار ها
متن و مطالب تمامی فعالیت ها به ویژه فعالیت های ذیل عنوان بررسی شواهد و مدارک
براساس برنامه درسی تولید شده در سال تحصیلی 99 – 1400، (شرایط همه گیری کووید 19) و بخشنامه ارسال شده از سوی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر مطالعه آزاد درس های 1 و 2 از کتاب تاریخ 3 طرح سوال از دروس مذکور مجاز نیست.


جدول بالا مربوط به سال گذشته می باشد که به محض انتشار فهرست حذفیات منابع کنکور انسانی 1401 بروز رسانی می گردد.

بیشتر بخوانید: منابع کنکور انسانی
فهرست حذفیات منابع رشته علوم و معارف اسلامی 1401
کنکور علوم و معارف اسلامی به منظور ورود علاقمندان به رشته های گروه علوم انسانی مانند حقوق و روانشناسی که پذیرششان به صورت با آزمون صورت می گیرد، برگزار می شود. افرادی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری انسانی را دارند تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ فرصت دارند با مطالعه منابع کنکور علوم انسانی که از طریق سازمان سنجش معرفی شده است خود را جهت شرکت در آزمون علوم انسانی آماده نمایند.
لازم به ذکر است که هر ساله سازمان سنجش اقدام به حذف مباحثی از دروس عمومی و اختصاصی رشته علوم و معارف اسلامی میکند که اهمیت کمتری را در این آزمون دارند. حذفیات رشته معارف اسلامی 1401 به شرح زیر می باشد:

حذفیات کنکور سراسری علوم و معارف اسلامی 1401
نام کتاب
کد کتاب
پایه تحصیلی – سال چاپ
قسمت های حذفی
عربی، زبان قرآن 1
110208
دهم – 97
بخش های ستاره دار مانند قواعد و تمرینات که برای مطالعه دانش آموزان است.
عربی، زبان قرآن 2
111208
یازدهم – 98
کلیه قواعد پاورقی
عربی، زبان قرآن 3
112208
دوازدهم – 99
بخش “البحث العلمی”
اصول عقاید 1
110227
دهم – 97
تمام قسمت های بیشتر بدانیم
مبحث “هم اندیشی ها” صفحات 19، 26، 35، 44، 52، 67، 77، 88، 99، 108
مبحث “بیان خاطره” صفحه 32
تمام مباحث پاورقی ها
تحقیق کنید صفحات 19، 26، 35، 44، 52، 67، 77، 88، 99، 108
مبحث “تلاش” صفحات 17، 40، 61، 62
مبحث “خودکاوی” صفحه 96
مبحث “جستجو در قرآن” صفحه 106
مبحث “کشف دلیل” صفحه 105
اصول عقاید 2
111232
یازدهم – 98
قسمت “برای مطالعه” صفحه 141
مبحث “هم اندیشی ها” صفحات 19، 28، 46، 59، 69، 82، 91، 99، 113، 123، 135
فعالیت “تحقیق کنید” صفحات 20، 29، 46، 38، 59، 82، 91، 99، 113، 123، 135
فعالیت “گفتگو کنید” صفحه 38
فعالیت “اندیشه” صفحات 14، 36، 63، 74
مبحث “تدبر” صفحات 77 و 88
تمام مباحث پاورقی
اصول عقاید 3
112227
دوازدهم – 99
مبحث “هم اندیشی ها” صفحات 18، 24، 31، 58، 54، 61، 71، 73، 81، 82، 86، 96، 93، 94، 107، 118، 130
قسمت “برای مطالعه” صفحه 84
فعالیت صفحه 114
تمام مباحث پاورقی
مبحث “تفکر” صفحه 125
متن صفحه 28 با عنوان “به دو نمونه توجه کنید تا پایان صفحه”


جدول بالا مربوط به سال گذشته می باشد که به محض انتشار فهرست حذفیات منابع رشته علوم و معارف اسلامی 1401 بروز رسانی می گردد.

کارشناسان مرکز مشاوره هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص کنکور سراسری 1401 می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از خدمات رایگان مشاوره تحصیلی استفاده نموده و سوالات خود در این زمینه را از کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره جویا شوید.
در ادامه بخوانید: تحلیل کنکور سراسری 1401


سوالات متداول

1- ✔️ حذفیات کنکور سراسری به چه نحوی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد؟
✔️ به صورت اینترنتی منتشر می شود که سامانه مشاوره تحصیلی هیوا به منظور دسترسی راحت داوطلبان لینک دریافت حذفیات کنکور سراسری را در این مقاله در اختیار شما قرار داده اند.


2- ✔️ حذفیات کنکور سراسری در دفترچه ثبت نام نوشته می شود؟
✔️ در اطلاعیه ای در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که در این مقاله لینک دسترسی به فهرست حذفیات منابع کنکور سراسری قرار داده شده است.


3- ✔️ حذفیات کنکور سراسری شامل چه بخش هایی است؟
✔️ شامل حذف برخی از صفحات، پاراگراف ها و یا پاورقی کتاب های درسی از کنکور سراسری می شود که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
منبع : حذفیات کنکور سراسری 1401