تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تأثیر دی سدیم فسفات بر سلامتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تأثیر دی سدیم فسفات بر سلامتی

[تصویر:  3-3-600x800.jpg]

دی سدیم فسفات جهت تنظیم pH و جذب آب در محصولات غذایی از جمله انواع پنیرها، تغلیظ شیر و در تولید انواع ماکارونی کاربرد دارد. از دی سدیم فسفات برای مصارف دارویی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید–باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ دفع انگل ها و داروهای ضد کرم سمی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم، تسهیل و جمع آوری مدفوع جهت آزمایش های انگلی استفاده می شود.
در صنایع غذایی بعنوان ماده افزودنی خوراکی برای نگهدارنده رطوبت بعنوان ماده شوینده، در خمیردندان ها و برای گرفتن سختی آب، استفاده می شود.

مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی سدیم فسفات می باشند:

1) حبوبات و آجیل

2) گوشت

3) فیش

4) ماکیان

5) تخم‌مرغ‌ها

مواد غذایی که به آنها سدیم فسفات اضافه می شود عبارتند از:

1) گوشت نمک‌سود شده

2) فست فود

3) غذاهای فرآوری شده مانند وعده‌های غذایی آماده

4) محصولات پخته‌شده

5) تن کنسرو شده

دی سدیم فسفات وقتی قبل از پخت به ماکارونی افزوده شود، با تسریع متورم کردن رشته ها، زمان پخت را کاهش می‌دهد و باعث یکنواخت شدن پخت می‌شود. دی سدیم فسفات در شیر تبخیر شده، نقش بافر دارد و از ژله ای شدن آن جلوگیری می‌کند.

در پودینگ های زود ساخت، زمان انعقاد را کوتاه می‌کند و در سُس های کرمی و مواد غذائی تزئینی با متورم کردن مواد پروتئینی به‌‌ عنوان معلق کننده عمل می‌کند. از دی سدیم فسفات به عنوان نگهدارنده مواد غذایی نیز استفاده می شود. دی سدیم فسفات یک افزودنی غذایی است که شامل ترکیب مواد معدنی فسفات، فسفر و سدیم می باشد.

عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد فسفات موجود در دی سدیم فسفات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1) استفراغ

2) سردرد

3) کاهش تولید ادرار

4) باد

5) درد شکمی

6) سرگیجه

7) ضربان قلب نامنظم

افراد با شرایط و موارد خاص باید از دریافت سدیم فسفات اجتناب کنند. این موارد عبارتند از:

1) بیماریهای مزمن کلیوی

2) انسداد روده

3) نارسایی قلبی

4) به سدیم فسفات آلرژی دارد

دی سدیم فسفات و سلامتی:
نمک های فسفات هم گاهی به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند با این حال، افراد با توجه به شرایط سلامتی خاصی که دارند نیاز به دریافت فسفر پایینی هستند و ممکن است مستلزم کاهش مقدار فسفات در رژیم غذایی خود باشند.

مقدار زیادی دی سدیم فسفات یا سایر نمک های فسفات ممکن است موجب ناراحتی معده، یبوست و یا اسهال شوند. افراد مبتلاً به نارسایی قلبی، سیروز و یا هر شرایط دیگری که می تواند باعث ایجاد اختلال شود باید از خوردن دی سدیم فسفات اجتناب کنند چون ممکن است علائم این شرایط را بدتر کند.

مطالعاتی که انجام شده است این نگرانی را مطرح می کند که افزودنی های دی سدیم فسفات در غذا می تواند مشکل برای افرادی باشد که دارای شرایط خاصی هستند که نیازمند محدود کردن سطوح فسفر دریافتی هستند نوع فسفری که در دی سدیم فسفات و دیگر افزودنی ها یافت می شود راحت تر از آن چیزی است که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود، بنابراین باعث افزایش بیش از حد جذب فسفر در افرادی که غذاهای فرآوری شده به مقدار زیاد مصرف می کنند شود و شرایط نگران کننده ای برای افرادی با بیماریهای کلیوی، قلبی ـ ریوی، مشکلات تیروئیدی، بیماری کبدی و بیماری ادیسون ایجاد می کند.

دی سدیم هیدروژن فسفات سطح آب را در بدن کنترل می کند همچنین PH خون را مناسب نگه می دارد و خون را کمی قلیایی می کند. افرادی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است بخواهند از غذاهای حاوی فسفات مانند سدیم فسفات اجتناب کنند در حالی که فسفات طبیعی موجود در مواد غذایی به خوبی جذب نمی شود اما فسفات غیر ارگانیک موجود در افزودنی ها جذب بدن می شوند و میزان آن در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی را افزایش می دهد.

البته برخی تحقیقات نشان می دهد که خوردن دی سدیم فسفات می تواند باعث افزایش و بهبود عملکرد های ورزشی در ورزشکاران شود.

منبع:zohalshimi.com