تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکات جالب درباره کاشت بلوبری در گلدان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا می دانید بلوبری امروزی اختراع قرن بیستم است؟ قبل از دهه 1900 ، تنها راه لذت بردن از بلوبری برای بومیان آمریکای شمالی، یافتن آنها در طبیعت بود. سپس ، دانشمندان اسرار کشت بلوبری را فاش کردند - و ما خوشحالیم که آنها این کار را کردند!

بلوبری یکی از ساده ترین میوه ها برای رشد است.

بلوبری، فقط خوشمزه نیست. بلکه سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها ، فیبر و ویتامین است. خوشبختانه با تلاش بسیار اندک ، بلوبری به آسانی رشد می کند - اگر شرایط خاک مناسبی دارید. برای یادگیری نحوه کاشت ، مراقبت ، هرس و برداشت بوته های بلوبری، این مطلب را بخوانید.

گیاه بلوبری از خانواده رودودندرون و آزالیا است و نه تنها یک گیاه مثمر عالی بلکه یک درخت جذاب برای فضای سبز شما است و شاخ و برگهای پاییزی قرمز مایل به قرمز و گلهای بهاری شکل سفید و کرمی شکل را ارائه می دهند.
علاوه بر این ، بلوبری یکی از میوه های فوق العاده طبیعت است که سرشار از مواد مغذی ضروری ، مواد معدنی و پلی فنول های تقویت کننده سلامتی است.
[تصویر:  blueberries-pink-lemonade_0_full_width.jpg]
انواع بلوبری
چهار نوع بلوبری وجود دارد: بوته بلند ، بوته نازک ، ترکیبی نیمه بلند و خرگوش.

متداول ترین نوع بلوبری، بوته بلند است. بیشتر پرورش گیاه بلوبری روی این گونه متمرکز شده است ، بنابراین انواع زیادی وجود دارد که از نظر مقاومت در برابر سرما و فصل میوه ، اندازه و طعم آنها بسیار متفاوت است. 

کاشت بلوبری
زمان کاشت بوته های بلوبری
بلوبری را می توان در بهار یا اواخر پاییز در همه مناطق به جز سردترین مناطق کاشت. در مناطق سردتر، بهتر است برای کاشت تا اوایل تا اواسط بهار صبر کنید.
در صورت امکان، نهال های 1 تا 3 ساله انتخاب خوبی هستند. آنها را می توان در کیسه های نهال یا با ریشه برهنه خریداری کرد. در هر صورت، نهال بلوبری را حتما از یک مرکز معتبر خریداری کنید. 
انتخاب و آماده سازی محل کاشت
مکان آفتابی و سرپناهی را انتخاب کنید. در حالی که بلوبری، سایه را تحمل می کند ، محصولات بهتری در زیر نور آفتاب به دست می آید. در عین حال ، آنها نباید در معرض باد شدید و خشک باشند.
بلوبری را خیلی نزدیک درختان دیگر نکارید ، زیرا درختان نه تنها نور خورشید را مسدود می کنند ، بلکه رطوبت خاک را نیز جذب می کنند.
اگر چندین بوته بلوبری کاشتید ، بهتر است آنها را در یک تکه بکارید ، نه اینکه در باغ خود پراکنده کنید. این کار باعث افزایش تولید و کیفیت میوه می شود.
بلوبری یک گیاه ریشه دار کم عمق است. بنابراین ، به خاکی نیاز دارد که رطوبت را در خود نگه دارد ، اما به خوبی تخلیه شود و مرطوب نماند. بلوبری را در مکانهایی که خاکهای سنگین و خاکی دارند و مرطوب می مانند ، کشت نکنید.
بلوبری در خاکی که اسیدی است رشد می کند. pH خاک در حالت ایده آل باید بین 4.0 تا 5.0 باشد. خاکی که به اندازه کافی اسیدی نیست رشد را متوقف می کند. با مخلوط کردن مقدار کمی گوگرد دانه ای چند ماه قبل از کاشت می توان خاک را اسیدی کرد. پیت ماس و پوست و سوزن کاج نیز افزودنی های خوبی هستند که به اسیدی شدن خاک شما کمک می کنند.
قبل از قرار دادن بوته های بلوبری، مواد آلی را در خاک مخلوط کنید. 
نحوه کاشت بوته های بلوبری
نکته: مراقب باشید که آنها را خیلی عمیق نکارید. گلدان ریشه باید درست زیر سطح (یک چهارم تا نیم اینچ) باشد. (هر اینچ حدوداً 2.5 سانتی متر است).
حفره هایی در عمق 20 اینچ و عرض 18 اینچ (یا تقریباً دو برابر عرض و دو برابر ریشه گیاه) حفر کنید.
بوته های هوایی 4 تا 5 فوت در یک ردیف از هم فاصله دارند و حداقل 8 فوت بین ردیف ها وجود دارد (هر فوت حدوداً 30.5 سانتی متر است). مخلوط کاشت از 2 قسمت خاک لوم و یک قسمت قالب برگ بلوط ، پیت ماس ، خاک اره یا کمپوست را آماده کرده و لایه ای از این مخلوط را در ته سوراخ قرار دهید.
بوته را با سوراخ ریشه درست در زیر سطح سوراخ کنید و ریشه های آن پهن شود. سوراخ را محکم با خاک ببندید.
کود را یک ماه پس از کاشت استفاده کنید ، نه در زمان کاشت. 14 گرم کود 10-10-10 را در یک نوار در اطراف گیاه 6 تا 12 اینچ از تاج استفاده کنید.

آیا می توانید بلوبری را در یک گلدان پرورش دهید؟
آره! در حقیقت ، بلوبری هایی که در ظروف پرورش داده می شوند راحت تر در برابر پرندگان و دیگر حیوانات جانوری محافظت می شوند و در برابر بیماری ها مقاوم تر هستند، برداشت آنها آسان است و در صورت نیاز جابجایی آنها آسان است. به علاوه ، اگر در منطقه ای بدون خاک اسیدی زندگی می کنید ، پرورش بلوبری در گلدان به شما امکان می دهد pH خاک را به طور خاص برای آنها مناسب کنید.

برای این کار:
از یک ظرف بزرگ با سوراخ های زهکشی استفاده کنید.
از مخلوط خاک گلدان مخصوص گیاهان دوستدار اسید مانند آزالیا یا رودودندرون استفاده کنید یا خاک شنی را با پیت ماس و کمپوست مخلوط کنید.
بوته را در ظرف بکارید و به خوبی آب دهید.
برای حفظ رطوبت ، مالچ را به خاک اضافه کنید.
گلدان را در نقطه ای آفتابی قرار دهید.
خاک را مرطوب نگه دارید.
در مناطق سرد و کوهستانی، گلدان بلوبری در زمستان باید در فضایی با دمای تحت کنترل قرار گیرد.
[تصویر:  blueb-in-containers.small_-225x300.jpg]

به نقل از امداد کشاورز، برای کاشت بلوبری در ایران، زمان کاشت بلوبری در اواخر پاییز یا اوایل بهار است. اگر نهال ریشه لخت است زمان کاشت از اواسط دی ماه تا اواسط اسفند ماه است. اگر نهال گلدانی باشد زمان مناسب کاشت از اواسط شهریور تا اواسط آبان است.

کاشت در پاییز به دلیل اجازه رشد بیشتر تا زمستان و شروع رشد سریع تر در ابتدای بهار بهتر است. کاشت بهاره به دلیل زیاد بودن رطوبت در ابتدای بهار سبب کاهش رشد ریشه و درنتیجه باعث داشتن سیستم ریشه کوچکتر تا پایان فصل رشد می‌شود. فاصله مناسب بین ردیف‌های کشت حدود 3 تا 4.5 متر مربع هست تا گیاه به حداکثر رشد خود برسد. هر 60 متر باید یک فاصله با عرض مناسب برای حرکت کشاورزان و وسایل نقلیه وجود داشته باشد. اندازه قطر گودال کاشت نهال باید دو برابر قطر گودال در نهالستان و در همان عمق کاشته شود. در هر دو روش ریشه لخت و گلدانی بلافاصله بعد از کاشت نهال آبیاری باید انجام شود.

گیاهان باید در همان عمقی که در نهالستان بودند. در خاک کشت شوند و طوقه در سطح خاک باشد. هرگیاه در چال های به عمق   ۳۲الی ۴۲سانتی مترکه دارای مخلوط خاک و پیت خزه مرطوب می باشد کشت می شود.


منبع: https://www.almanac.com/plant/blueberries