تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: فوت والدین
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
فوت والدین یکی از هولناک ترین اتفاقات زندگی همه ماست! چه کودک ده ساله باشیم و چه فرد 50 ساله از شنیدن خبر فوت والدین سر از پا نمی شناسیم. درگیر روزهای سخت کرونا هستیم، این مهمان ناخوانده عجیب بی رحم است و بسیاری از خانواده ها را داغدار کرده است.
در مورد فوت والدین، نحوه اطلاع دادن آن به کودکان و نوع سوگواری و روش های برخورد با این واقعه صحبت می کنیم تا کمی از درد داغ والدین کاسته شود. فوت والدین دشوار است و در این مقاله تکنیک هایی آموزش داده می شود تا با این بحران راحت تر کنار بیایید.

نحوه اطلاع دادن فوت والدین
نحوه اطلاع فوت والدین به کودکان کار بسیار دشواری است. صحبت کردن در این مورد نیاز به مهارت دارد و باید همه چیز کنترل شده و صادقانه باشد.
اولین واکنشی که از کودک در مورد فوت والدین دیده می شود گیجی و عصبانیت است. در واقع کودک هیچ ذهنیتی در مورد فوت ندارد و وقتی به یکباره در مورد نبود والدین او صحبت می شود کودک احساس تهاجمی به خود می گیرد. برای اطلاع دادن فوت والدین به کودک باید سن، حالت روحی و اخلاق کودک را در نظر بگیرید.
دقت کنید که شما باید در اطلاع دادن این موضوع صادق باشید. اینکه بگویید پدر و مادرت به خواب رفته اند و یا به آسمان ها پرواز کرده اند برای کودک احساس خوبی نخواهد داشت او گیج می شود و یا همیشه منتظر می ماند بهتر است بگویید: برایت خبر بدی دارم، پدرت امروز صبح فوت شد. استفاده از کلمات فوت، مرگ و مردن شاید بی رحمانه به نظر برسد اما به درک و پذیرش بیشتر کودک شما کمک زیادی می کند.
اگر کودک در سن کمی باشد احتمالاً معنای مرگ را به خوبی نمی داند به این ترتیب نیاز است برای او در مورد مرگ بیشتر توضیح دهید و مطمئن شوید که او متوجه داستان شده است.
می توانید بگویید مرگ به این معنی است که بدن پدرت دیگر کار نمی کند، او نمی تواند نفس بکشد، او قادر به راه رفتن نیست و ...
این جملات به درک بهتر فوت والدین برای کودک می انجامد. اینکه کودک پس از شنیدن توضیحات شما باز هم چندان متوجه داستان نشود هیچ اشکالی ندارد و شما باید صبور باشید و اجازه دهید کودک خودش برای پذیرفتن فوت والدین تلاش نماید. هر کودکی واکنش خاص خود را دارد برخی از کودکان سریعاً گریه می کنند و برخی ساکت و گیج به جایی خیره می شوند و برخی نیز با شنیدن این خبر دست به مقابله می زنند این بخشی از سرشت کودکان است و باید تحمل کنید تا برطرف شود.
حتما بخوانید: واکنش افراد به مرگ نزدیکان

سوگواری برای فوت والدین
برای فوت والدین باید سوگواری کرد! باید اشک ریخت، اگر نیاز است فریاد بزنید و سوگواری کنید! این بخشی از سرشت انسان است و حال که روزگار او را به چالش کشیده است باید عرض اندام نماید و از درد خود به روزگار بگوید.
سکوت و دعوت به سکوت در مورد سوگواری برای فوت والدین اشتباه محض است و هیچ روانشناسی در هیچ نقطه از دنیا آن را نمی پذیرد! وقتی با فوت والدین روبرو می شوید یک ارتباط عاطفی قوی به صورت یکباره قطع می شود به شکلی که انگار زیر پای شما خالی شده است و این احساس خالی بودن شما را به حد مرگ می رساند.
سوگواری پس از فوت والدین از یک هفته تا یک ماه به اوج خود میرسد و در این دوره بالاترین میزان فشار روانی در شخص ایجاد می شود. سوگ سبب تغییرات زیادی در تفکر و احساسات بازمانده شده و رفتار او را تغییر می دهد.
[تصویر:  1629962760_%D9%81%D9%88%D8%AA%20%D9%88%D...%D9%86.png]
سوگواری پس از فوت والدین در سه دسته اصلی تقسیم بندی شده است:
1گریه و اشک ریختن شدید:
این دسته برای کسانی صورت می گیرد که فوت والدین را پذیرفته اند و معمولاً بهترین نوع سوگواری است به طوری که شخص با گریه و سوگ خود را تخلیه می کند و این موضوع روی ذهن او تاثیر می گذارد و رفته رفته دل او آرام می گیرد.
2عصبانیت و خشم و نفرت :
این حالت برای کسانی است که فوت والدین را نوعی ظلم می دانند و به زمین و زمان نفرین می فرستند و روزگار را زیر سوال می برند. این گروه معمولاً علاقه ای به ارتباط با سایر افراد ندارند و دوست دارند تنها باشند.
3سکوت و ماتم:
دسته سوم که سخت ترین نوع سوگواری است مربوط به کسانی است که هنوز فوت والدین را قبول نکرده اند و در ذهن خود رویا پردازی می کنند این دسته معمولاً از نظر ذهنی فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند و شاید به مشکلات جسمی زیادی دچار شوند.
حتما بخوانید: ترس از مرگ

راهنمایی برای برخورد با فوت والدین
سوگواری برای فوت والدین از موضوعاتی است که باید از طریق روانشناس و طبق تکنیک های اعلام شده از سوی او دنبال شود و در این زمینه نیاز به صبر و تحمل است.
قبول واقعیت:
اولین موضوع در مورد پذیرش فوت پدر و مادر، قبول واقعیت است! شما باید بپذیرید که وارد غم بزرگی شده اید و نباید این موضوع را انکار کنید. دقت کنید که قبول واقعیت به طور کلی کمک می کند تا حد زیادی موضوع برای شما قابل هضم تر باشد. بهتر است افکاری که شما از قبول واقعیت دور می کند کنار بگذارید.
عزاداری کنید:
برای فوت والدین باید عزاداری کرد به هر روشی که خودتان دوست دارید عزاداری کنید. می توانید آرام گریه کنید و یا فریاد بزنید و با صدای بلند اشک بریزید.
خیرات و دعا:
عزاداری جنبه های مختلفی دارد برخی از افراد با خیرات و دعا می توانند درد و مصیبت وارد شده را کاهش دهند، دقت کنید که فوت والدین اتفاق بزرگی است و شما می توانید با ارتباط با خدا درد این غم را کم کنید.
مشاوره بگیرید:
در صورتی که پس از طی کرده دوره یک الی دو ماه از فوت والدین هنوز حال بدی دارید و دچار حملات بد ذهنی و اضطراب هستید، خواب شما دچار مشکل شده است و به طور کلی از نظر روحی شرایط بدی دارید باید از روانشناس کمک بگیرید، باید سعی کنید با او صحبت کنید و هر آنچه در دل دارید بازگو کنید. روانشناس به شما کمک می کند تا سوگواری بهتری داشته باشید و همه چیز را به خوبی مدنظر قرار دهید.
غم تان را با دیگران شریک شوید:
یکی از روش های برخورد با فوت پدر و مادر این است که اجازه دهید سایر افرادی که مثل شما درد کشیده هستند با شما ارتباط عاطفی برقرار نمایند. این اتفاق نیاز به حامی دارد پس از خودتان دریغ نکنید.
از نعمت فراموشی کمک بگیرید!
یکی از مهمترین نعمت هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است نعمت فراموشی است، بپذیرید که غم می گذرد و در این میان این شما هستید که به خودتان کمک زیادی می کنید.
حتما بخوانید: افسردگی در کودکان

سوالات متداول

1- ✔️ نحوه اطلاع دادن فوت والدین به یک فرد چگونه است؟
✔️ نحوه اطلاع فوت والدین به کودکان و حتی بزرگسالان کار بسیار دشواری است که در متن مقاله شرح کامل آن ارائه شده است.


2- ✔️ سوگواری برای فوت والدین چگونه است؟
✔️ برای فوت والدین باید سوگواری کرد و این سوگواری در افراد مختلف متفاوت است که در متن مقاله شرح داده شده است.


3- ✔️ نحوه برخورد با فوت والدین چگونه است؟
✔️ سوگواری برای فوت والدین از موضوعاتی است که باید از طریق روانشناس انجام شود که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : فوت والدین