تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: محرومیت از کنکور 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سازمان سنجش زمان ثبت نام کنکور سراسری شرایط و ضوابط ثبت نام را برای کلیه متقاضیان که از نظر وضعیت تحصیلی در موقعیت های متفاوتی قرار دارند طی دفترچه ای منتشر می کند. ممکن است در این میان برخی داوطلبان بر اساس شرایط مندرج در این دفترچه، مجاز به شرکت در آزمون نبوده و مشمول شرایط محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۱ شوند.


هر ساله سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری کلیه ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در ثبت نام کنکور سراسری و موارد محرومیت از ثبت نام کنکور را در اختیار داوطلبان قرار می دهد. در صورتی که داوطلبی بدون آگاهی از این شرایط در آزمون مذکور شرکت نماید و جزو محرومین از ثبت نام کنکور سراسری 1401 باشد متخلف محسوب شده و در صورت قبولی از ادامه تحصیل او جلوگیری می شود.

بررسی شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۱ سبب می شود تا داوطلبان با کلیه قوانین و محرومیت های در نظر گرفته شده موجود در دفترچه آشنا شوند و بدون هیچ دغدغه ای ثبت نام خود را در سایت سازمان سنجش انجام دهند . با توجه به عدم آگاهی برخی داوطلبان از شرایط محرومیت از کنکور سراسری 1401 در ادامه به بررسی این موضوع و عوامل رفع آن می پردازیم.

محرومیت های کنکور سراسری و موارد رفع آن در کنکور ۱۴۰۱
با توجه به اینکه وضعیت تحصیلی داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1401 متفاوت بوده و در برخی موارد باعث محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری  می شود، در جدول زیر به توضیح این شرایط و موارد رفع آن پرداخته شده است:

محرومیت های کنکور سراسری و عوامل رفع آن در کنکور ۱۴۰۱
موارد محرومیت
موارد رفع آن
دانشجویان دوره روزانه در تمامی مقاطع تحصیلی بر اساس شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، کلیه دانشجویان دوره روزانه در حال تحصیل در تمامی مقاطع ( کاردانی، کارشناسی، ارشد، دکتری ) حق شرکت در این آزمون را نخواهند داشت.
 این داوطلبان برای رفع محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری می بایست قبل از اتمام زمان ثبت نام از تحصیل انصراف قطعی دهند.
طبق متن مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401، دانشجویان روزانه تمامی مقاطع تحصیلی تنها به شرطی می توانند در کنکور ثبت نام کنند که تا پایان اسفند 1400 (  حداکثر تا تاریخ 1400/12/25 ) فرم انصراف از دانشگاه را تکمیل کرده و از دانشگاه خود انصراف قطعی دهند.
بر اساس بند (ج) داوطلبانی که از کنکور 63 به بعد دوبار از طریق کنکور سراسری، در  یک دانشگاه روزانه پذیرفته شده باشند. حق شرکت در ثبت نام کنکور سراسری را ندارند.
مطابق آخرین رای دیوان عدالت اداری مورخ 97/06/07
موضوع ممانعت ثبت نام داوطلبانی که از سال 64 به بعد دو بار در دوره روزانه مقطع کارشناسی پذیرفته شده اند می پردازد، باطل شد. برای اطلاع از ابطال قانون محرومیت پذیرفته شدگان بار دوم دوره روزانه از کنکور سراسری کلیک کنید.
فارغ التحصیلان رشته های پزشکی که مشمول طرح نیروی انسانی اجباری می باشند رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت که مشمول طرح نیروی انسانی بوده و خدمات مربوط به طرح را باید به صورت اجباری انجام دهند عبارتند از: پزشکی، دندانپزشكی، داروسازی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، راديولوژی، علوم آزمايشگاهی، فوريت های پزشكی.
داوطلبانی که دارای طرح اجباری هستند، در صورت قبولی در یکی از رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی طرح آن ها به تعویق افتاده و می توانند ادامه تحصیل دهند و خدمات قانون خدمت خود را پس از اتمام تحصيل با تعهدات خدمت مقطع جديد انجام دهند. اما اگر در رشته هایی غیر از رشته های مذکور پذیرفته شوند قبولی آن ها لغو شده و می بایست ابتدا طرح خود را بگذرانند.
داشتن منع نظام وظیفه برای آقایان، مشمولانی كه در مقطع كاردانی یا کارشناسی فارغ التحصيل شدند، مجاز به شركت در کنکور سراسری نمی باشـند. ايـن افـراد فقـط مـی تواننـد در مقطـع كارشناسـی ناپيوسته (كاردانی به كارشناسی ناپيوسته) یا کارشناسی ارشد تحصيل خود را ادامه دهند.
بر اساس مصوبه دیوان، اگر فرد در آزمون شرکت کند
و پذیرفته شده یکی از رشته های دکتری عمومی ( پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی ) یا کارشناسی ارشد پیوسته باشد بدون هیچ محدودیتی می تواند برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی اقدام نماید.
ممنوعیت تحصیل برای داوطلبانی که قبل از اعلام نتایج نهایی وارد مشمولیت نظام وظیفه می شوند.
 این داوطلبان باید برای رفع محرومیت از کنکور سراسری حتما در زمان مقرر دفترچه اعزام به خدمت را تکمیل کرده و همزمان در کنکور و انتخاب رشته 1401 شرکت کنند، در صورت قبولی در دانشگاه می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شده و از خدمت ترخیص شوند.

درخواست لغو محرومیت از کنکور ۱۴۰۱ تنها از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش ارسال می گردد. برای آشنایی با سیستم پاسخگویی سازمان سنجش و نحوه استفاده از آن مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.
بیشتر بخوانید: سیستم پاسخگویی سازمان سنجش

[تصویر:  academy1.gif]

همانطور که گفته شد، هر ساله دانشجویان زیادی بنابر دلایل مختلف مانند علاقه نداشتن به رشته تحصیلی، عدم توان پرداخت شهریه، مسافت طولانی دانشگاه تا محل سکونت و ...تصمیم به شرکت مجدد در کنکور سراسری می گیرند. اما اگر دانشجویی پذیرفته شده دوره روزانه سال 1400 باشد، می بایست علاوه بر انصراف قطعی در زمان ذکر شده در سایت سازمان سنجش نیز درخواست رفع محرومیت از انتخاب رشته دوره روزانه را نیز ثبت کند.

یکی از امکانات دیگر سایت سنجش در خصوص نتایج نهایی کنکور، بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای اولویت بعدی داوطلب می باشد. این امر پس از انتشار کارنامه سبز و امکان قبولی فرد در انتخاب های پایین ترش وجود دارد. برای اشنایی با کارنامه سبز و نحوه استفاده از آن مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.
در ادامه بخوانید: کارنامه سبز کنکور


[تصویر:  sarasari.gif]


کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص محرومیت از کنکور ۱۴۰۱ را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.


[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]




سوالات متداول

1- ✔️ موارد محرومیت از کنکور سراسری 1401 کجا اعلام شده است؟
✔️ هر ساله سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام کنکو سراسری موارد محرومیت از کنکور را اعلام می کند که شما با مطالعه این مقاله می توانید از موارد محرومیت کنکور سراسری مطلع شوید.


2- ✔️ فرد مشمولی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده است به هیچ وجه نمی تواند مجددا در کنکور سراسری ثبت نام کند؟
✔️ بر اساس مصوبه دیوان داوطلبان، در صورت قبولی در مقاطع دکتری عمومی یا کارشناسی ارشد پیوسته می توانند نسبت به ادامه تحصیل اقدام نمایند، در غیر اینصورت حق بازگشت به عقب را ندارند ، برای مطالعه توضیحات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.


3- ✔️ دانشجوی روزانه مقطع کارشناسی ارشد می تواند برای کنکور سراسری ثبت نام کند؟
✔️ در صورت انصراف تا تاریخ 25 اسفند 1400، می توانید در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کنید. برای مطالعه توضیحات تکمیلی مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : محرومیت از کنکور 1401