تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: محرومیت از کنکور سراسری 1401
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مقررات و موارد محرومیت شرکت در این آزمون ارائه شده است. برخی از این شرایط که باعث محرومیت از ثبت نام کنکور می شود را می توان به محرومیت دانشجویان دوره روزانه در تمامی مقاطع تحصیلی، دارا بودن طرح نیروی انسانی اجباری، منع نظام وظیفه برای آقایان و... اشار کرد.


شرکت در کنکور سراسری هر ساله متقاضیان زیادی از اقشار مختلف جامعه دارد که بسیاری از متقاضیان برای بار دوم یا بیشتر در این ماراتن بزرگ شرکت می کنند. از آنجایی که شرایط شرکت در کنکور سراسری عموما هر ساله با تغییرات جزئی همراه است. بزرگ ترین دغدغه داوطلبانی که قصد ثبت نام مجدد در این ماراتن را دارند، نگرانی به جهت محرومیت از کنکور سراسری است.
باتوجه به نزدیکی موعد ثبت نام کنکور سراسری قصد داریم در این مقاله علل محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۱ را بررسی کرده و همچنین برای داوطلبانی که از شرکت در ثبت نام محروم هستند شرایط رفع محرومیت را بیان کنیم. با ما در ادامه همراه باشید!

محرومیت از کنکور سراسری 1401
در مقاله شرایط ثبت نام کنکور به صورت جزئی توضیح دادیم داوطلبانی که قصد دارند در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کنند باید چه شرایطی داشته باشند. اما در این مقاله فارغ از شرایط ثبت نام صرفا می خواهیم علل محرومیت از کنکور سراسری 1401 را نام ببریم. در ادامه سعی کردیم به زبانی ساده دلایل این محرومیت را توضیح دهیم:

پذیرفته شدگان دوره روزانه سال گذشته در تمامی مقاطع تحصیلی

فارغ التحصیلان رشته های پزشکی که مشمول طرح نیروی انسانی اجباری می باشند.

داشتن منع نظام وظیفه برای آقایان

در گذشته داوطلبانی که از کنکور 63 به بعد دوبار از طریق کنکور سراسری، در دوره روزانه پذیرفته شده باشند. انتخاب رشته دوره روزانه ممنوع بود. این بند با رای دیوان عدالت اداری باطل شد و ثبت نام افرادی که دو بار در آزمون‌ های سراسری سال های قبل در دوره روزانه پذیرفته شده ‌اند در کنکور سال ‌های بعد بلامانع شد. 

دقت داشته باشید تعداد دفعات شرکت در کنکور سراسری ملاک نیست، حتی تعداد دفعات مجاز شدن در دوره های روزانه هم ملاک نیست، بلکه منظور از این بند داوطلبانی است که دو بار در دوره های روزانه انتخاب رشته کرده در یک رشته محل روزانه پذیرفته شده نهایی شدند، فارغ از اینکه ثبت نام کرده یا نکرده باشند.
بیشتر بخوانید: انصراف از دانشگاه دولتی

[تصویر:  academy1.gif]

شرایط رفع محرومیت از کنکور سراسری 1401
حالا اگر داوطلبی طبق موارد ذکر شده در بالا از ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ محروم باشد، تکلیف چیست؟ آیا راهی برای رفع محرومیت وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که در بعضی موارد بله و در سایر موارد خیر؛ در ادامه به ترتیب به شرایط رفع محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری و امکان پذیری آن پرداخته شده است:

رفع محرومیت از کنکور برای داوطلبانی که دوبار در مقطع روزانه پذیرفته شدند

اگر شما مشمول این نوع از محرومیت هستید در پاسخ باید بگوییم که طبق قوانین مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری شما در هر صورت از شرکت در کنکور سراسری به قصد قبولی در دانشگاه های سراسری محروم هستید ولی مطابق آخرین رای دیوان عدالت اداری که منجر به ابطال بند " ج " دفترچه ثبت نام کنکور سراسری شد، شما می توانید در آزمون شرکت کنید.

البته باید منتظر انتشار دفترچه ثبت نام کنکور سراسری باشیم تا ببینیم آیا این بند از دفترچه تغییر خواهد کرد یا خیر. به طور کلی طبق رای دیوان عدالت اداری مورد قابل حدس این است که این رای قابل اجرا است مگر اینکه شورای عالی انقلاب مصوبه جدید صادر کند. 

رفع محرومیت از دانشجویان روزانه

طبق متن مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1401، دانشجویان روزانه تمامی مقاطع تحصیلی تنها به شرطی می توانند در کنکور ثبت نام کنند که تا پایان اسفند 99 ( حداکثر تا تاریخ 1400/12/25 ) فرم انصراف از دانشگاه را تکمیل کرده و از دانشگاه خود انصراف قطعی دهند.
حتما بخوانید: شرایط  انصراف از دانشگاه و شرکت مجدد در کنکور
رفع محرومیت از فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی مشمول طرح نیروی انسانی

اردیبهشت سال 96 خبری در سایت هیئت مرکزی گزینش وزارت بهداشت درج شد که در آن اعلام شد بر اساس تصمیم متخذه در کمیسیون موضوع ماده 2 و 3 آئین نام اجرایی قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان درتاریخ 28/10/95 " فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت، مشمول خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مقطع کاردانی و کارشناسی چنانچه متقاضی ادامه تحصیل از طریق شرکت در کنکور سراسری باشند، درصورت پذیرفته شدن در آزمون مذکور در مقطع دکتری (پزشکی، دندانپزشکی،داروسازی) می توانند مابقی خدمات موضوع قانون مذکور را پس از اتمام تحصیل در رشته پذیرفته شده به انجام برسانند.

در حال حاضر صفحه مربوط به این خبر در سایت وزارت بهداشت حذف شده است و مرکز مشاوره هیوا در حال استعلام مستقیم از وزارت بهداشت برای اطلاع از صحت و سقم آن در کنکور ۱۴۰۱ است. دقت داشته باشید حتی درصورت اجرای این تصمیم، محرومیت تنها برای داوطلبانی حذف خواهد شد که در یکی از رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته نهایی شوند.

رفع محرومیت از داوطلبان مشمول نظام وظیفه

رفع این محرومیت فقط در یک حالت ممکن است آن هم برای داوطلبانی که قبلا در مقطع کاردانی، کارشناسی یا دکتری عمومی تحصیل نداشته و وارد غیبت نشدند، اما پیش از اعلام نتایج نهایی کنکور مشمول نظام وظیفه می شوند. این داوطلبان باید برای رفع محرومیت از کنکور حتما در زمان مقرر دفترچه اعزام به خدمت را تکمیل کرده و همزمان در کنکور و انتخاب رشته 1401 شرکت کنند، درصورت قبولی در دانشگاه می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شده و از خدمت ترخیص شوند.
بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری


[تصویر:  sarasari.gif]


عواقب عدم رعایت قوانین محرومیت از کنکور 1401
اگر به دلایل ذکر شده در قسمت بالا از شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۱ محروم هستید و رفع محرومیت هم نمی توانید بکنید ولی همچنان قصد دارید در کنکور شرکت کنید باید قبول کنید که در صورت اثبات این تخلف، از قبولی و ادامه تحصیل شما جلوگیری می شود.

برای مثال یک دانشجوی روزانه که تا 25 اسفند 1400 انصراف قطعی نداده، در کنکور نیز شرکت کرده و در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ نیز شرکت کردند، حتی اگر رتبه 1 در کنکور کسب نموده و در بهترین رشته و دانشگاه پذیرفته شود درصورت احراز تخلفش از ادامه تحصیل وی ممانعت به عمل می آید.
در ادامه بخوانید: اعلام نتایج کنکور سراسری

[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]


برای اینکه دچار این گونه جرائم محرومیت از کنکور سراسری 1401 نشوید، پیشنهاد می کنیم قبل از ثبت نام حتما با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا مشورت کنید. برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید.


آخرین اخبار مرتبط با محرومیت از کنکور سراسری

13 شهریور ماه 1400
افرادی که پس از نتایج نهایی کنکور سراسری موفق به پذیرش در دوره روزانه شدند، از شرکت در کنکور 1400 محروم می باشند.

10 شهریور ماه 1400
درخواست لغو محرومیت از کنکور سراسری 1401 پس از انتشار نتایج نهایی و از طریق سیستم پاسخگویی سنجش امکان پذیر است.


سوالات متداول

1- ✔️ داوطلبانی که از سال 63 به بعد دو بار در کنکور در دوره روزانه پذیرفته شدند، می توانند مجددا در کنکور شرکت کنند؟
✔️ مطابق متن مقاله، بر اساس رای دیوان عدالت اداری ثبت نام افرادی که دو بار در آزمون‌ های سراسری سال های قبل در دوره روزانه پذیرفته شدند در کنکور سال ‌های بعد بلامانع است.


2- ✔️ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی که مشمول نظام وظیفه هستند، می تواند مجدد در کنکور سراسری شرکت کند؟
✔️ مطابق متن مقاله این دست از متقاضیان می توانند در صورت قبولی در یکی از رشته های دکتری عمومی یا کارشناسی ارشد پیوسته بدون هیچ محدودیتی برای ثبت نام در دانشگاه محل قبولی اقدام نمایند برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.


3- ✔️ دانشجوی دوره روزانه می تواند برای شرکت در کنکور 1401 اقدام کند؟
✔️ مطابق متن مقاله در صورت انصراف تا تاریخ 25 اسفند 1400 می توناند برای شرکت در کنکور 1401 اقدام داشته باشد.
منبع : محرومیت از کنکور سراسری 1401