تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تایید چک در سامانه صیاد و پیچک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نحوه تایید چک در سامانه صیاد و پیچک از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک و همچنین، اینترنت بانک ها و همراه بانک ها امکان پذیر بوده و این امکان در سامانه صیاد سایت بانک مرکزی برای کاربران فراهم نشده است. همچنین، تایید دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید بانک صادرکننده چک و بانک مرکزی نمی باشد.


در سال های اخیر، پرونده های مرتبط با چک های برگشتی، عمدتا در قالب پرونده های حقوقی مطالبه وجه چک و پرونده های کیفری چک برگشتی، حجم گسترده ای از پرونده های محاکم حقوقی و کیفری کشور ما را تشکیل داده که علاوه بر تجمع پرونده های قضایی در دادگاه ها و دادسرا و کندی کار محاکم، هزینه های سنگینی را نیز به سیستم قضایی وارد می کند.
با هدف کاهش حجم چک های برگشتی و مقابله با مشکلات ناشی از آن، بانک مرکزی ، سامانه ای را راه اندازی نموده که با عنوان سامانه صیاد شناخته می شود. البته نام دیگر سامانه صیاد، سامانه پیچک بوده و این دو سامانه در واقع یک سامانه می باشند. سامانه صیاد بانک مرکزی یا همان سامانه پیچک، خدمات متنوعی را در رابطه با چک های صیادی جدید به کاربران خود ارائه نموده که یکی از این خدمات، تایید انتقال چک می باشد.
از آنجا که طبق قانون جدید صدور چک، تایید چک ازطریق سامانه صیاد و پیچک الزامی بوده و تا زمانی که گیرنده چک برای تایید دریافت و انتقال چک در این سامانه اقدام نکند، انتقال چک به وی نهایی نشده و فاقد اثر می باشد، در این مقاله آموزش  نحوه تایید چک در سامانه صیاد، نحوه تایید چک در سامانه پیچک را توضیح داده و در پایان به بررسی لزوم  تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید آن از سوی بانک می باشد یا خیر؟ 


نحوه تایید چک در سامانه صیاد
یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر، حجم قابل توجهی از پرونده های موجود در واحدهای قضایی کشور ما را تشکیل داده است، مساله چک های برگشتی و وصول نشده می باشد. پرونده های مرتبط با چک های وصول نشده، عمدتا در قالب پرونده های حقوقی مطالبه وجه چک و پرونده های کیفری چک برگشتی در سیستم قضایی کشور ما مطرح گردیده و علاوه بر تجمع پرونده های قضایی در دادگاه ها و دادسراها و کندی کار محاکم، هزینه های قابل توجهی را نیز به دستگاه قضا وارد می کند.
برای حل این مشکل و کاهش حجم چک های برگشتی و وصول نشده، بانک مرکزی اقدام  به راه اندازی سامانه ای نموده که با عنوان سامانه صیاد شناخته می شود. سامانه صیاد بانک مرکزی ، خدمات متنوعی را در رابطه با چک های صیادی جدید به کاربران خود ارائه نموده که امکان ثبت چک صیادی، انتقال چک صیادی و استعلام چک صیادی از مهم ترین خدمات سامانه صیاد می باشند.
یکی دیگر از خدمات ارائه شده در سامانه صیاد، تایید چک صیادی بوده که البته با توجه به قانون جدید صدور چک، انجام آن ازطریق سامانه صیاد الزامی بوده و تا زمانی که گیرنده چک برای تایید چک در سامانه صیاد از طریق دانلود برنامه انتقال چک صیادی اقدام نکند، انتقال چک به وی نهایی نشده و فاقد اثر می باشد.
نکته ای که باید به آن توجه نمود آن است که در حال حاضر، تایید چک در سامانه صیاد صرفا از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک مانند برنامه ثبت چک در سامانه صیاد آپ و ۷۲۴ و همچنین، درگاه‌ های نوین بانک ‌ها و موسسات اعتباری ( اینترنت بانک و همراه بانک ) امکان پذیر بوده و این امکان در سامانه صیاد سایت بانک مرکزی برای کاربران فراهم نشده است.
نکته دیگری که در رابطه با نحوه تایید چک در سامانه صیاد، ذکر آن ضروری می باشد این مساله بوده نحوه تایید چک در سامانه صیاد اپلیکیشن های موبایلی مختلف از جمله ثبت چک صیاد در برنامه 724 تقریبا مانند یکدیگر می باشد. به همین دلیل ما در این قسمت از مقاله، نحوه تایید چک در سامانه صیاد برنامه آپ را برای شما توضیح داده و شما می توانید از این راهنما برای تایید چک در سامانه صیاد سایر برنامه های پرداخت موبایلی استفاده نمایید.
نحوه تایید چک در سامانه صیاد برنامه آپ بسیار ساده و دارای مراحل کوتاهی بوده و مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:
۱پس از اینکه اپلیکیشن آپ را دانلود و بر روی تلفن همراه خود نصب کردید،. این برنامه را اجرا کرده و گزینه چک صیادی را کلیک نمایید.

[تصویر:  1630924572_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A91.jpg]

۲در این مرحله ، توضیحات مربوط به سامانه صیاد را ملاحظه می کنید. پس از مطالعه توضیحات، دکمه ( بعدی ) را بزنید.

[تصویر:  1630924585_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A92.jpg]

۳همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، وارد سامانه صیاد برنامه آپ شده اید. گزینه تایید دریافت و مندرجات برگ چک صیادی را انتخاب نمایید.

[تصویر:  1630924597_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A93.jpg]

۴شناسه 16 رقمی چک را در کادر مربوطه وارد کرده یا اسکن کد تصویری چک را انجام داده تا اطلاعات چک وارد سامانه صیاد آپ شود. سپس دکمه استعلام را بزنید.

[تصویر:  1630924609_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A94.jpg]

۵در این مرحله لازم است تا احراز هویت شما به عنوان دریافت کننده چک صیادی در سامانه انجام گیرد. بدین منظو، اطلاعات کارت بانکی که به نام شما بوده و با کد ملی شما به ثبت رسیده است را در کادرهای تعیین شده وارد نمایید.

[تصویر:  1630924686_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A95.jpg]

۶همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، سامانه صیاد برنامه آپ ، اطلاعات مربوط به چک را نمایش می دهد. درصورتی که این اطلاعات مورد تایید شما می باشد، دکمه تایید دریافت چک را بزنید.

[تصویر:  1630924698_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A96.jpg]

۷نمایش پیغام زیر نشان می دهد که تایید دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد با موفقیت به پایان رسیده و چک صیادی مورد نظر به شما انتقال داده شده است.

[تصویر:  1630924711_%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87%20%D...DA%A97.jpg]

یکی دیگر از خدمات سامانه صیاد، ثبت چک در این سامانه می باشد. پیشنهاد می شود جهت آشنایی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد، مقاله زیر را مطالعه نمایید:
حتما بخوانید : نحوه ثبت چک در سامانه صیاد

نحوه تایید چک در سامانه پیچک
در بخش قبل به توضیح نحوه تایید دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد پرداخته و توضیح دادیم که در حال حاضر تایید چک در سامانه صیاد، تنها از طریق برنامه های پرداخت موبایلی یا درگاه های بانکی مانند ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک ملی sayad.bmi.ir امکان پذیر می باشد. در این بخش به توضیح نحوه تایید چک در سامانه پیچک می پردازیم.
از آنجا که سامانه صیاد و سامانه پیچک بانک مرکزی در واقع، یک سامانه بوده، بنابراین نحوه تایید دریافت و انتقال چک در سامانه پیچک همانند نحوه تایید چک در سامانه صیاد بوده و مطابق مراحل زیر می باشد:
۱یکی از برنامه های پرداخت موبایل معتبر مانند برنامه آپ را دانلود و نصب نموده و وارد سامانه صیاد آن برنامه شوید.
۲گزینه تایید چک را انتخاب کرده و شناسه صیادی چک را وارد سامانه پیچک نمایید.
۳احراز هویت خود را از طریق وارد کردن اطلاعات کارت بانکی انجام دهید.
۴سامانه پیچک، اطلاعات چک را به شما نشان می دهد. اگر اطلاعات صحیح می باشد، دکمه تایید را زده تا پیغام تایید موفقت آمیز دریافت و انتقال چک صیادی را دریافت نمایید.
بیشتر بخوانید : استعلام چک صیاد با کد ملی

لزوم تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک
در بخش های قبل به توضیح نحوه تایید چک در سامانه صیاد و نحوه تایید چک در سامانه پیچک پرداخته و توضیح دادیم که تا زمانی که تایید دریافت و انتقال چک در این سامانه توسط انتقال گیرنده انجام نشود، انتقال چک اعتبار نداشته و فاقد اثر می باشد. اکنون در این بخش به بررسی لزوم  تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید آن از سوی بانک می باشد یا خیر؟
دلیل طرح این سوال آن است که از زمانی که سامانه صیاد و یا همان سامانه پیچک آغاز به کار نموده، مسایلی نیز در رابطه با این سامانه مطرح شده است. یکی از این مشکلات، این مساله بوه که در برخی موارد، هنگامی که انتقال گیرنده و دریافت کننده چک با تاخیر انتقال دهنده چک در ثبت چک در سامانه صیاد مواجه گردیده و به این مساله اعتراض می کند، با این بهانه از سوی انتقال دهنده چک صیادی مواجه گردیده که وی منتظر تایید انتقال چک از سوی بانک صادرکننده دسته چک یا بانک مرکزی بوده و علت تاخیر در ثبت چک در سامانه صیاد، تاخیر این بانک ها می باشد.
با توجه به شیوع این مساله در بین معامله کنندگان چک که به عنوان دستاویزی برای عدم ثبت چک در مهلت مقرر و عدم پرداخت بدهی به موقع مورد استفاده قرار می گرفت، بانک مرکزی در تاریخ 22 تیر ماه 1400 اقدام به صدور اطلاعیه ای نمود که به موجب آن : (... ادعای بعضی از صادرکنندگان چک در مورد انتظار برای دریافت تاییدیه از بانک یا بانک مرکزی برای ثبت انتقال چک ، تحت هیچ عنوان صحیح نبوده و هرگونه ادعای احتمالی از طرف انتقال دهنده چک مبنی بر اینکه «چک را در سامانه صیاد ثبت کرده و منتظر دریافت تاییدیه از طرف سامانه است»، ادعایی خلاف واقع و برخلاف مقررات سامانه صیاد می باشد. )
بنابراین در مورد لزوم تایید چک در سامانه صیاد و پیچک توسط بانک صادر کننده دسته چک و یا بانک مرکزی می توان گفت که با ثبت انتقال چک توسط انتقال دهنده در سامانه صیاد و پیچک، اطلاعات این چک وارد سامانه مزبور شده و برای انتقال گیرنده و دریافت کننده چک قابل مشاهد می باشد. تایید دریافت و انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک، مستلزم تایید بانک صادرکننده چک و بانک مرکزی نبوده و صرفا با تایید انتقال گیرنده نهایی می شود.
در ادامه بخوانید : انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تایید چک در سامانه صیاد و پیچک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تایید چک در سامانه صیاد و پیچک پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- نحوه تایید چک در سامانه صیاد به چه صورت می باشد؟
نحوه تایید چک در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک و همچنین اینترنت بانک ها و همراه بانک ها امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- نحوه تایید چک در سامانه پیچک به چه صورت می باشد؟
نحوه تایید چک در سامانه پیچک از طریق اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل نام برده شده در سایت شاپرک و همچنین اینترنت بانک ها و همراه بانک ها امکان پذیر بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

3- آیا انتقال چک در سامانه صیاد و پیچک مستلزم تایید آن از سوی بانک می باشد یا خیر؟
ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و پیچک مستلزم تایید بانک صادرکننده چک و بانک مرکزی نبوده و صرفا با تایید انتقال گیرنده نهایی می شود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : تایید چک در سامانه صیاد و پیچک