تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خدمات بک آپ گیری سرور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
همه چیز در مورد خدمات بک آپ گیری سرور
بکاپ گیری یا همان پشتیبان گیری از داده ها و فایل ها در یک شبکه، یکی از مهم ترین مواردی است که مدیران شبکه باید به آن ها توجه داشته باشند. دیتا و اطلاعات یک شرکت حیاتی ترین چیزی است که در آن سازمان وجود دارد و در صورت از بین رفتن آن، کل عملکرد سازمان با مشکل مواجه خواهد شد.متاسفانه بسیاری از سازمان ها به این موضوع توجه چندانی نشان نمی دهند و اغلب زمانی که اطلاعات سرور خود را از دست دادند، به اشتباه خود پی خواهند برد. بنابراین بکاپ گیری از سرور اهمیت بسیار زیادی دارد و از بسیاری خسارت ها و مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.در ایران شرکت های زیادی وجود دارند که خدمات بکاپ گیری سرور را به نحوه احسن انجام می دهند. روش های مختلفی برای بکاپ گیری از داده های سرور وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

منظور از خدمات بکاپ گیری سرور چیست؟
خدمات بکاپ سرور (backup server) برای حفظ امنیت داده ها و اطلاعات سازمان یک موضوع بسیار مهم تلقی می شود. داده های یک شرکت ممکن است به دلایل مختلفی مثل قطعی ناگهانی برق، بروز اختلال در سیستم، ویروسی شدن اطلاعات، بروز مشکل در هارد دیسک و... از بین بروند. در این صورت خسارت های جبران ناپذیری به شرکت وارد شده و حتی ممکن است به فلج شدن آن مجموعه منجر شود. به همین دلیل پشتیبان گیری از داده ها یک روش اساسی برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بوده و امنیت اطلاعات را به صورت کامل حفظ می کند.به طور کلی می توان گفت پشتیبان گیری از سرور به معنای کپی کردن اطلاعات و ذخیره ی آن ها در جای مطمئن می باشد. به طوری که در صورت حذف و از بین رفتن اطلاعات اصلی، این اطلاعات کپی شده جایگزین آن ها شوند.
[تصویر:  1______________.jpg]
شرکت هایی که خدمات پشتیبانی سرور ارائه می دهند، نرم افزار های خاصی را روی شبکه نصب و راه اندازی می کنند. سپس با استفاده از این نرم افزار ها، به صورت منظم و با فاصله های زمانی از پیش تعریف شده و مشخص از اطلاعات موجود در دیتابیس شبکه نسخه پشتیبان تهیه می کنند. انتخاب نرم افزار مناسب به میزان اهمیت داده ها و همچنین زیرساخت های شبکه بستگی دارد.
هدف از خدمات بکاپ گیری سرور چیست؟
تا اینجا باید به خوبی با اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات اشنا شده باشید. با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، می توان گفت پشتیبان گیری از سرور به طور کلی به دلایل زیر انجام می شود:
- حفظ و تضمین امنیت اطلاعات سازمان
- جلوگیری از حذف و از بین رفتن اطلاعات و داده ها
- حفظ و نگهداری داده های قبلی که فعلا کاربردی ندارند اما ممکن است در اینده به آن ها نیاز داشته باشیم. معمولا به دلیل کمبود حافظه از چنین داده هایی پشتیبان گیری شده و سپس نسخه اصلی روی هارد دیسک را حذف می کنند.
- غیر ممکن بودن بازگردانی برخی از اطلاعات پاک شده
- همگام سازی اطلاعات
- زمان بر بودن و پر دردسر بودن تولید مجدد داده ها (حتی در اغلب موارد این کار غیر ممکن است)
شرکت هایی که خدمات بکاپ گیری سرور ارائه می دهند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
همانطور که پیش تر گفته شد، شرکت های زیادی در ایران به انجام خدمات بکاپ گیری سرور مشغول می باشند. به همین دلیل برای انتخاب یک شرکت مناسب باید به یک سری از معیار ها و ویژگی ها توجه داشت. مهم ترین چیزی که باید در هنگام انتخاب به آن توجه داشته باشید این است که شرکت مورد نظر تمام خدمات پشتیبان گیری را ارائه دهد.
[تصویر:  2_______________.jpg]
برخی از مهم ترین خدماتی که شرکت ها برای پشتیبان گیری باید ارائه دهند شامل موارد زیر می باشد:
- پیاده سازی پشتیبان گیری در سطح ماشین
- پیاده سازی پشتیبان گیری در سطح OS
- پیاده سازی پشتیبان گیری در سطح پایگاه داده
- پیاده سازی زیرساخت های استاندارد
- نصب دخیره ساز های موردنیاز
- نصب نرم افزار های بکاپ گیری با توجه به نوع شبکه
- پشتیبان گرفتن از سرور های مجازی و فیزیکی
- پشتیبان گرفتن از پایگاه داده
- پشتیبان گرفتن از سرویس های اکتیو دایرکتوری
- تنظیم یک چرخه بکاپ گیری منظم در فواصل زمانی مشخص
- بازگردانی نسخه های پشتیبان در مدت زمانی کمتر از 15 دقیقه
- امکان ارائه گزارش های کامل از فرایند پشتیبان گیری
بکاپ گیری از سرور از چه روش هایی انجام می شود؟
برای بکاپ گرفتن از سرور روش های زیادی وجود دارد. بسته به این که شما قصد دارید از سرور فیزیکی بکاپ بگیرید، ماشین مجازی، فایل سرور، اکتیو دایرکتوری، و یا هر مورد دیگر، روش انجام بکاپ گیری هم متنوع خواهد بود. از طرفی دیگر، بازه زمانی بکاپ گیری هم کاملا به نیاز شما و نوع داده ها بستگی دارد.
در ادامه، برخی از این روش ها را به شما معرفی می کنیم که بتوانید تمام جوانب را برای انتخاب خدمات بک آپ گیری سرور در نظر بگیرید.
1 – تکنولوژی تحمل خطا یا RAID
این روش بکاپ گیری زمانی کاربرد دارد که سخت افزار هارد دیسک سرور شما به صورت کامل از بین رفته باشد، یا این که ذخیره سازهای آن حذف شده باشند. در این تکنولوژی خرابی هارد دیسک بررسی شده و با راهکار های به خصوصی آن را رفع می کنند.
2 – استفاده از Backup های مجازی سازی
این روش، یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راهکار ها برای پشتیبان گیری به شمار می رود. پیاده سازی این روش کار سختی نیست و در مدت زمان کوتاهی فایل های بکاپ را بازگردانی می کند. برخی از تکنولوژی هایی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
تکنولوژی SnapShot
استفاده از این تکنولوژی باعث می شود که تمام اطلاعات را با جزییات کامل از ماشین مجازی خوانده شده و با سرعت زیادی در قالب یک نسخه پشتیبان ذخیره شوند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از این روش، حتما باید یک تصویر از هارد ماشین مجازی تهیه کنید.در واقع در این روش، داده ها در همان هارد اصلی سرور نگهداری می شوند. به همین دلیل بازگردانی آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن و تنها با چند کلیک ساده انجام خواهد شد.
تکنولوژی  Veeam Backup
این مورد در واقع نرم افزار خاصی هست که روی یک سیستم جداگانه نصب شده، و با وصل شدن به یک سرور مجازی می تواند عملیات بکاپ گیری از ماشین های مجازی را آغاز کند. در این روش از سیستم عامل مجازی سازی استفاده شده که سازگاری زیادی با محصولات کمپانی VMware دارند، و به همین دلیل این نرم افزار عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان می دهد.این تکنولوژی بسیار شبیه به مورد قبلی می باشد و در واقع عمده ترین تفاوت آن ها، حجم کمتر نرم افزار Veeam Backup می باشد. بک آپ گیری سرور با این روش بسیار سریع انجام می شود و احتمال خرابی داده ها بسیار کمتر از روش های دیگر می باشد.
[تصویر:  3_________.jpg]
3 - پشتیبان گیری در فضای ابری ((Cloud یا ذخیره سازی‌های NAS
فضای ابری یک محل ذخیره سازی غیرفیزیکی است که شما می توانید با استفاده از آن، از اطلاعات سرور خود پشتیبان گرفته و در این فضا ذخیره کنید. مزیت فضای ابری این است که شما دیگر با محدودیت فضا روبرو نخواهید بود و نگرانی هم بابت خراب شدن فضای ذخیره سازی ندارید.سرویس فضای ابری می تواند از هرجایی ایجاد شود، ولی مطمعن ترین راه این است که این سرویس را از دیتاسنتر تهیه کنید. زیرا در این صورت مدت زمان بسیار کمی را برای بکاپ گیری و همینطور بازگردانی اطلاعات صرف خواهید کرد. از طرفی دیگر، هزینه هایی که باید برای ترافیک و یا پهنای باند پرداخت کنید به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
با توجه به اهمیت داده ها، بهتر است فرایند پشتیبان گیری را به صورت اصولی و با رعایت دسته بندی های مشخص انجام دهید. به این ترتیب در زمان بروز رسانی اطلاعات مشکلی نخواهید داشت و همچنین به راحتی می توانید در مدت زمان کوتاهی به داده هایی که می خواهید دسترسی پیدا کنید.شما می توانید اطلاعات را با توجه به معیار های مشخص دسته بندی نمایید. برای مثال آن ها را به با توجه به پروژه هایی که به آن مربوط می شوند از هم جدا کنید. و یا اینکه بر اساس زمان بندی های مشخص این کار را انجام دهید. مثلا اطلاعات را به صورت ماهیانه دسته بندی نمایید.بهترین زمان انجام بکاپ گیری، مواقعی است که پرسنل در سازمان حضور ندارند و دیگر قرار نیست داده ها تا صبح روز بعد تغییر کنند.
 
راهکارهای پشتیبان گیری در شرکت مفتاح رایانه افزار
پراهمیت‌ترین بخش هر سازمانی، کارکنان، اطلاعات ‌و سیستم‌های اطلاعاتی آن سازمان مي‌باشد و حفاظت از این اطلاعات و سيستم‌ها به دليل رشد روزافزون آن‌ها پيچيدگي و مشکلات خاص خود را دارد و يكي از مشكلات و ريسك‌هاي بزرگي كه سازمان‌ها با آن مواجه هستند مخاطرات ناشي از دست رفتن اطلاعات است. به‌منظور کاهش و اجتناب از این ریسک مهم هر سازمان و کسب‌وکار نيازمند روش­ها و استانداردهايي است تا بتواند در زمان وقوع مخاطره در حداقل زمان ممكن اطلاعات خود را بازيابي روال کاری خود را از سر گیرد. یکی از کاربردی­ترین راهبردها برای این کار، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و سرویس­ها، پایگاه­های داده و... با روش­هایی کارآمد اما مقرون‌به‌صرفه است. مفتاح رایانه افزار به پشتوانه تجربه کاری و نیروهای متخصص خود با ترکیب کارایی و صرفه اقتصادی بهترین راهکارهای تهیه نسخه پشتیبان را به مشتریان خود ارائه نماید. این راهکارها دارای ویژگی­های زیر هستند:
- تهیه نسخه پشتیبان در كمترين زمان ممكن
- بازيابي اطلاعات در كمترين زمان ممكن
- نگهداری نسخه‌های زماني مختلفي از اطلاعات
- ايجاد زمان­بندي مناسب به‌منظور تهیه نسخ پشتيبان
- تهيه نسخه‌هاي پشتيبان از سیستم‌عامل مختلف و برنامه‌هاي كاربردي
- آرشيو نمودن اطلاعات و نگهداري آن‌ها در محلی بيرون از سايت يا بيرون از فضاي كاري
- تهیه نسخ پشتیبان به شکل متمركز و خودکار
به همین منظور دستیابی به نسخ پشتیبان با ویژ­گی­های فوق و متناسب با نیازمندی­های مشتریان، مفتاح رایانه افزار خدمات و راهکارهای زیر را در این حوزه ارائه می­دهد:
- مشاوره و طراحی در زمینه ارائه طرح و استراتژی تهیه نسخ پشتیبان
- اجرای راهکارهای تهیه نسخه پشتیبان مبتنی بر Tape Drive، Disk Staging Backup،  SAN/NAS Storage، ديسك‌هاي نوري و...
- ارائه راهکار در زمینه تهیه نسخ پشتیبان فشرده
- ارائه راهکار پشتیبان با بهره­ گیری از برترین نرم­افزارهای این حوزه نظیر Veeam Backup و Symantec Backup Exec