تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اثبات اعسار
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی اثبات اعسار و مزایای اثبات اعسار در دعاوی حقوقی می پردازیم .


برای طرح دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری در مراجع قضایی افراد باید هزینه های را بپردازند از جمله هزینه های که نیاز است در دعاوی حقوقی پرداخت شود عبارتند از : هزینه های دادرسی ، هزینه ثبت دادخواست ، اعتراض به حکم غیابی و دادخواست تجدیدنظر و هزینه وکالت نامه و برگهای اجرایی و غیره .اما گاهی فرد قادر به پرداخت هزینه های دادرسی نیست ، این افراد می توانند درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کنند ، دادگاه پس از بررسی درخواست در صورتی که اعسار فرد اثبات شود فرد معاف از پرداخت می شود و مزایای اثبات اعسار در قانون بیان شده است . در این مقاله به بررسی اثبات اعسار و مزایای اثبات اعسار در دعاوی حقوقی می پردازیم .


اثبات اعسار
بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی فردی که توانایی پرداخت هزینه دادرسی را ندارد به عبارت دیگر اعسار از پرداخت هزینه های دادرسی را دارد درخواست خود را در دادگاه ارائه می کند همانند سایر دعاوی باید مدارک و شواهدی را به دادگاه ارائه کند بر همین اساس برای فرد مدعی اعسار باید دلایل و مدارکی داشته باشد که ادعای خود را ثابت کند ، اثبات ادعای اعسار در صورتی که با شهادت شهود باشد باید با شهادت کتبی حداقل دو نفر از اشخاصی که از وضع زندگی و مالی فرد مدعی خبر دارند شهادت کتبی خود را به دادگاه ارائه کنند .

مزایایی اثبات اعسار
بر طبق قانون بعد از آنکه درخواست اعسار شخص مدعی پذیرفته شد ، فرد معسر می تواند از مزایای زیر استفاده نماید :
معاف شدن موقت از پرداخت کردن تمام یا قسمتی از هزینه های دادرسی در مورد دعوایی که برای معافیت از هزینه آن ادعای اعسار شده است .
حق داشتن وکیل معاضدتی و معاف شدن موقت از پرداخت حق الوکاله وکیل . 


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اثبات اعسار و مزایای اثبات اعسار در دعاوی حقوقی به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اثبات اعسار و مزایای اثبات اعسار در دعاوی حقوقی پاسخ دهند .
منبع : اثبات اعسار