تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مراحل رسیدگی به پرونده و جرم در دادسرا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی مراحل رسیدگی در دادسرا می پردازیم . 


زمانی که شخصی در دادسرا دعوی کیفری را اقامه می کند یا بر علیه وی دعوی اقامه می شود از جمله سوالاتی که به ذهن هر فردی می رسد این موضوع است که مراحل رسیدگی به پرونده در دادسرا چطور است ؟  
در واقع دادسرا نخستین مرجعی است که برای اقامه دعوی کیفری است که وظیفه رسیدگی مقدماتی به پرونده را بر عهده دارد به عبارت دیگر قبل از اینکه پرونده به دادگاه برود و برای متهم مجازات تعیین شود دادسرا به پرونده رسیدگی می کند و در صورتی که متهم را مقصر بداند و عمل وی را مستوجب مجازات بداند ، پرونده را به دادگاه ارسال می کند . در این مقاله به بررسی مراحل رسیدگی پرونده در دادسرا می پردازیم . 



اولین مرحله رسیدگی به پرونده در دادسرا
اولین مرحله رسیدگی به پرونده در دادسرا اینگونه آغاز می گردد که فرد با مراجعه به دادسرا شکایت خود را مطرح می کند و دادسرا پرونده را برای انجام تحقیقات به کلانتری ارجاع می کند و کلانتری بعد از اتمام تحقیقات مقدماتی گزارشی را به دادستان اعلام می کند ، در صورتی که دادستان گزارشات را تایید کند و کافی بداند پرونده را به یکی از شعب دادیاری ارسال می کند ، دادیار تحقیقات لازم را به عمل می آورد و جلسات دادرسی را با حضور شاکی و متهم برگزار می کند و در صورتی که نیاز به نظر کارشناس باشد دادیار پرونده به کارشناس ارجاع می دهد تا نظر کارشناس را در این خصوص مدنظر قرار دهد ، این جلسات طی چند ماه برگزار می گردد و در نهایت دادیار تصمیم مقتضی را اتخاذ می نماید .

ختم رسیدگی در دادسرا
ختم رسیدگی در دادسرا بدین صورت است که بعد از خاتمه تحقیقات ، دادیار با توجه به تحقیقات صورت گرفته و مدارک و مستندات یا فرد متهم را مقصر می داند و با صدور قرار مجرمیت پرونده را برای صدور حکم به دادگاه میفرستد و در صورتی که عمل فرد را جرم نداند یا دلایل و مستندات کافی نباشد و ... قرار منع تعقیب یا قرار موقوفی تعقیب یا سایر قرارها را صادر می کند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مراحل رسیدگی در دادسرا به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراحل رسیدگی در دادسرا پاسخ دهند .
منبع : مراحل رسیدگی به پرونده و جرم در دادسرا