تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آثار اقرار به نسب فرزندی و خویشاوندی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی آثار اقرار به نسب فرزندی و آثار اقرار به نسب خویشاوندی خواهیم پرداخت .



یکی از مهم ترین مواردی که به وسیله آن می توان نسب را ثابت کرد ، اقرار به نسب می باشد که در قانون مدنی پیش بینی و احکام مربوط به آن مطرح شده است . اقرار به نسب بر اساس قانون را می توان به دو نوع اقرار به نسب فرزندی و اقرار به نسب خویشاوندی تقسیم بندی کرد که در مقاله های جداگانه به توضیح بیشتر پیرامون آنها پرداخته ایم . اما سوالی که در این خصوص ممکن است مطرح شود آن است که اقرار به نسب چه آثاری دارد ؟ قانون مدنی در مورد آثار اقرار به نسب ساکت است ؛ لیکن با استفاده از منابع معتبر اسلامی و فتاوای معتبر فقهی ، می توان آثار این اقرار را با تفکیک بین نسب فرزندی و نسب خویشاوندی بررسی نمود . بنابراین ، در این مقاله قصد داریم به بررسی آثار اقرار به نسب با تفکیک میان نسب فرزندی و نسب خویشاوندی بپردازیم . لذا آثار اقرار به نسب فرزندی و آثار اقرار به نسب خویشاوندی را بررسی می کنیم .


آثار اقرار به نسب فرزندی
در مورد اقرار به نسب فرزندی ، اثر اقرار به نسب فرزندی ، ثبوت رابطه نسب با تمام آثار آن است . یعنی حقوق و تکالیف ناشی از نسب بر آن مترتب خواهد بود . این اقرار نه فقط بین اقرار کننده و کسی که به فرزندی او اقرار شده موثر است ، بلکه نسبت به دیگران نیز تاثیر خواهد داشت . مثلا از لحاظ توارث نه تنها مقر و مقرله از یکدیگر ارث می برند ، بلکه بین هر یک از آنان با خویشان دیگری و نیز بین اقربای آنان با یکدیگر نیز توارث در حدود مقررات ارث وجود خواهد داشت . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد اقرار به نسب فرزندی کلیک کنید .

آثار اقرار به نسب خویشاوندی
در مورد آثار اقرار به نسب خویشاوندی می توان گفت که اگر اقرار واجد شرایط صحت باشد ، فقط در رابطه بین اقرار کننده و کسی که به قرابت نسبی او اقرار شده و خود آن را تصدیق کرده ، مؤثر خواهد بود و نسبت به دیگران تاثیری نخواهد داشت ؛ مگر این که آنان نیز اقرار را تصدیق کنند . زیرا طبق قاعده عقلی و حقوقی ، اقرار هر کس نسبت به خوداو نافذ است و به زیان دیگران موثر نیست . بنابراین ، اگر کسی فرضا اقرار کند که دیگری نوه او است ، این اقرار رابطه پدر و فرزندی را بین فرزند و نوه او ایجاد نمی کند و نوه از فرزند پدر بزرگ ارث نمی برد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اقرار به نسب خویشاوندی کلیک کنید .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آثار اقرار به نسب در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آثار اقرار به نسب پاسخ دهند .
منبع : آثار اقرار به نسب فرزندی و خویشاوندی