تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: هزینه انصراف از دانشگاه آزاد 1400
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دانشجویان دانشگاه آزاد در هر یک از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در هر یک از نیمسال های تحصیلی خود از ادامه تحصیل در این دانشگاه انصراف دهند. سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد برای انصراف دانشجویان مقاطع مختلف مبلغی تحت عنوان جریمه انصراف در نظر گرفته است.



همواره یکی از دغدغه دانشجویان دانشگاه آزاد برای انصراف از تحصیل پرداخت هزینه هایی می باشد که باید به عنوان جریمه یا خسارت به دانشگاه بپردازند. تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد مقاطع مختلف اعم از کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، ارشد و دکتری می توانند به دلایلی همچون عدم علاقه به رشته قبولی، پذیرفته شدن در رشته ای دیگر، عدم توانایی در پرداخت شهریه و ... تصمیم به انصراف از تحصیل بگیرند. انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد با رعایت تمامی شرایط و ضوابط و پرداخت جریمه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد امکان پذیر می باشد.
 تا قبل از سال 96 برای انصراف از دانشگاه آزاد کافی بود دانشجویان 1.5 برابر شهریه ثابت یک ترم را به عنوان هزینه انصراف پرداخت نمایند تا با درخواست آنان موافقت شود ولی در حال حاضر هزینه انصراف تابعی از ترم های باقیمانده تا سنوات مجاز تحصیل دانشجویان شده است. در ادامه این مقاله به بیان هزینه انصراف از دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع پرداخته شده است.

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد
بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزادبه دنبال یافتن پاسخ سوالاتی از قبیل اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم چه می شود؟ شرایط انصراف چگونه بوده و جریمه آن چقدر است؟ می باشد. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم هزینه انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد، متناسب با مقطع تحصیلی و زمان انصراف از تحصیل، بر اساس جدول زیر محاسبه می شود:

مصوبه نحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد 
مقطع تحصیلی
طریقه محاسبه هزینه انصراف
کاردانی
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4) . (نصف شهریه پایه)
کارشناسی ناپیوسته
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4) . (نصف شهریه پایه)
کارشناسی ارشد ناپیوسته
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4) . (نصف شهریه پایه)
کارشناسی پیوسته
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 8) . (نصف شهریه پایه)
دکترای حرفه ای (دامپزشکی)
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 12) . (نصف شهریه پایه)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی)
کل شهریه پایه نیم سال های تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکترای تخصصی
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 7)  . (نصف شهریه پایه)
دکترای تخصصی ورودی های 94 به بعد
(تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 6)  . (نصف شهریه پایه)
دستیاری تخصصی
کل شهریه تحصیلی باقیمانده تا اتمام دوره


در صورتی که دانشجو هنگام محاسبه هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد توسط جدول بالا با عدد صفر یا منفی روبرو گردد، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شود.

آن دسته از دانشجویان نوبت دوم یا شبانه که قصد انصراف از تحصیل را دارند، با مطالعه مقاله زیر می توانند از هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه شبانه مطلع گردند.
بیشتر بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه شبانه

[تصویر:  academy1.gif]

نکاتی در خصوص هزینه انصراف از دانشگاه آزاد
دانشجویانی که به دلایل آموزشی و یا انضباطی از دانشگاه اخراج شوند مشمول پرداخت هزینه انصراف دانشگاه آزاد نمی شوند. لازم به ذکر است در صورت اخراج دانشجو، شهریه پایه و متغیر نیمسالی که فرد در آن اخراج شده به وی بازگردانده نمی شود.

در صورتی که دانشجو (به غیر از دانشجویان دکترای حرفه‌ای گروه پزشکی) در بدو ورود و پس از ثبت‌ نام تا قبل از 30 مهر برای ورودی‌ های نمیسال اول و 30 بهمن برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف خود را در واحد ثبت کنند، مشمول هزینه انصراف نمی‌ شوند.

اگر دانشجویی با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اقدام به تغییر رشته یا تغییر گرایش نماید، جهت ادامه تحصیل در رشته جدید مشمول هزینه انصراف دانشگاه ازاد نمی باشد.

دانشجویانی که در نیمسال اول تحصیلی، مرخصی تحصیلی از دانشگاه گرفتند اگر پیش از ثبت نام در نیم سال دوم انصراف خود را به دانشگاه اعلام کنند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شوند. در نظر داشته باشید شهریه پرداختی دانشجویان در زمان انصراف بازگردانده نمی شود.

اگر دانشجوی انصرافی دانشگاه آزاد در یکی از واحدهای این دانشگاه (به غیر از واحدهای بین الملل، برون مرزی، ظرفیت مازاد خودگردان و الکترونیکی) به صورت با کنکور یا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد اقدام به ادامه تحصیل نماید از پرداخت هزینه انصراف معاف می باشد به شرطی که گواهی ثبت نام در واحد دوم به کارشناس گروه مربوطه و مسئول ثبت نام ارائه نماید.
حتما بخوانید: مدارک لازم برای انصراف از دانشگاه


[تصویر:  bedonekonkoor.gif]


مشاوره انصراف از دانشگاه آزاد
دانشجوی انصرافی دانشگاه آزاد می تواند حداکثر تا سه ماه از تاریخ انصراف، درخواست خود را پس بگیرد در غیر این صورت واحد دانشگاهی باید حکم انصراف را صادر و به دانشجو ابلاغ نماید. (صدور حکم انصراف قبل از گذشت سه ماه با درخواست کتبی دانشجو و ولی او بلامانع می باشد)

پس از صدور حکم انصراف، تقاضای بازگشت به تحصیل دانشجو پذیرفته نیست همچنین در صورت مشمول بودن دانشجو، واحد دانشگاهی مکلف است یک ماه پس از صدور حکم بلافاصله مراتب را به اداره وظیفه عمومی اطلاع دهد.

ترک تحصیل یا  عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهی (بدون اخذ مرخصی) در یک نیمسال تحصیلی، انصراف از تحصیل محسوب شده و دانشجوی منصرف حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت.

تبصره: در موارد استثنایی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد باید حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال دلایل آن را به واحد دانشگاهی اعلام نماید. در صورت تایید موجه بودن ترک تحصیل توسط واحد دانشگاهی، آن نیمسال را جزو مرخصی تحصیلی دانشجو در نظر می گیرد.

برای اطلاع از شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه های دولتی و شرکت مجدد در کنکور مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.
در ادامه بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه دولتی

[تصویر:  1480676883_کانال_تلگرام_دانشگاه_های_بدون_کنکور.gif]


کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص هزینه انصراف از دانشگاه آزاد را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.


سوالات متداول

1- ✔️ هزینه انصراف در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد به چه نحوی محاسبه می شود؟
✔️ مطابق متن مقاله دانشجویان می بایست بر اساس فرمول (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 8) . (نصف شهریه پایه) جریمه انصراف خود را بپردازند.


2- ✔️ هزینه انصراف از رشته پزشکی دانشگاه آزاد به چه نحوی محاسبه می شود؟
✔️ دانشجویان می بایست کل شهریه پایه نیمسال های تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره را بپردازند، برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مراجعه کنید.


3- ✔️ اگر دانشجو دانشگاه آزاد با کسب مجوز از این سازمان تغییر رشته دهد مشمول پرداخت جریمه انصراف است؟
✔️ همانطور که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است، اگر دانشجویی با مجوز سازمان مرکزی تغییر رشته یا گرایش دهد مشمول هزینه انصراف نمی شود.
منبع : هزینه انصراف از دانشگاه آزاد 1400