تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما می پردازیم .


بر طبق قانون کار زمانی که بین کارگر و کارفرما اختلاف ایجاد می شود ، قانونگذار مراجع خاصی برای حل اختلاف بین آنها در قانون کار پیش بینی کرد است که زمانی که هر گونه اختلافی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون کار یا قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمان های دسته جمعی کار باشد می توانند به مراجع تعیین شده در این قانون مراجعه نمایند . از جمله مراجع حل اختلاف در زمان اختلاف بین کارگر و کارفرما ، شورای اسلامی کار ، هیات تشخیص ، هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشد . در این مقاله به بررسی مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما و شورای اسلامی کار و هیات تشخیص و هیات حل اختلاف کار می پردازیم .


شورای اسلامی کار
شورای اسلامی کار اولین مرحله ای است که در زمان اختلاف طرفین می تواند به آن مراجعه نمایند . بر طبق ماده 157 قانون کار ، برای هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار ، قرارداد کارآموزی ، موافقت نامه های کارگاهی یا پیمان های دسته جمعی کار باشد ، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد ، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد .


هیات تشخیص
در صورتی که اختلافات بین کارگر و کارفرما از طریق شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل نگردد . در واقع در صورت عدم سازش اختلاف در هیات تشخیص مورد بررسی قرار خواهد گرفت . هیات تشخیص رای مقتضی را صادر می نماید و رای این هیات قابل اعتراض در هیات حل اختلاف کارگری می باشد . 

هیات حل اختلاف کار
هیات حل اختلاف کار زیر مجموعه وزارت کار و امور اجتماعی می باشد که از سه نفر نماینده کارگران و سه نفر نماینده کارفرمایان و سه نفر از نمایندگان دولت می باشد تشکیل می شود . روند رسیدگی به پرونده و نحوه تشکیل جلسات دادرسی بر طبق قانون کار تعیین شده است . هیات حل اختلاف کار در نهایت رای مقتضی را صادر می نماید و در صورتی که رای قطعی از طرف مراجع حل اختلاف کار صادر گردد لازم الاجرا می باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما پاسخ دهند .
منبع : مراجع رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما