تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: افشای اسرار موکل توسط وکیل
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مقاله به بررسی افشای اسرار موکل توسط وکیل می پردازیم . 


 تعهدات وکیل در برابر موکل دامنه وسیعی دارد و موکل موظف است علاوه بر اینکه طی قرارداد ملزم به انجام یک سری امور حقوقی است ، چهارچوب های اخلاقی و حتی علاوه بر آن انتظامی را نیز رعایت کند . عدم رعایت این چارچوب ها می تواند منجر به یک تخلف انتظامی از جانب وکیل شود و عواقبی را برای او به دنبال داشته باشد ضمن اینکه حتی قانون مجازات اسلامی هم برای برخی از مشاغل مقرراتی وضع کرده است . یکی از مهمترین اصول اخلاقی که وکلا موظف به رعایت آن هستند حفظ اسرار موکل است ؛ از این رو ما در این مقاله به بررسی حفظ اسرار موکل توسط وکیل و مجازات افشای اسرار موکل توسط وکیل می پردازیم .


حفظ اسرار موکل توسط وکیل
وکلا به واسطه شغلی که دارند اسرار زیادی از موکلین خود در اختیار دارند که بعضا برای انجام امور  وکالتی لازم است ؛ به عبارتی همانطور که حفظ اسرار بیمار توسط پزشک جزء اصول پزشکی است ، حفظ اسرار موکل هم در زمره اصول اخلاقی شغل وکالت است . از این رو حفظ این اسرار یکی از مهمترین ضابطه های اخلاقی وکلاست که حتی قانون گذار نیز به آن پرداخته است و افشای اسرار موکل توسط وکیل را هم یک تخلف انتظامی و هم یک عمل مجرمانه دانسته است .

مجازات افشای اسرار موکل توسط وکیل
افشای اسرار موکل علاوه بر اینکه یکی از مجازات های تخلف انتظامی وکلا را در بر دارد بر اساس ماده 648 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، یک جرم نیز محسوب می شود . بنابراین در صورتی که در دادگاه و دادسرای ویژه تخلفات انتظامی وکلا به موضوع افشای اسرار موکل توسط وکیل پرداخته شود علاوه بر در نظر گرفتن مجازات تخلف انتظامی که به تشخیص قاضی خواهد یود ، مجازات مندرج در ماده 648 قانون مجازات اسلامی که از قرار حبس تعزیری از سه ماه و یک روز تا یک سال یا یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 6 میلیون ریال جریمه نقدی نیز برای وکیل متخلف در نظر گرفته خواهد شد . 


برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص افشای اسرار موکل توسط وکیل در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون افشای اسرار موکل توسط وکیل پاسخ دهند .
منبع : افشای اسرار موکل توسط وکیل