تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: پرداخت سود سهام از طریق سجام
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بر اساس تصمیم شرکت بورس اوراق بهادار مبنی بر الزام پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، از این پس تمامی شرکت ها موظف هستند تا سود تقسیمی خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز کرده تا این شرکت نیز سود سهام ها را به شماره شبا ثبت شده توسط سهامداران در سامانه سجام واریز نمایند.


همواره یکی از مشکلات بزرگ شرکت های بورسی و سهامداران آن ها در نحوه پرداخت سود سهام به سرمایه گذاران و چالش های پیش روی آن می باشد. از آن جایی که در گذشته برای پرداخت سود سهام شرکت ها به سهامداران از دو طریق پرداخت به حساب شخصی افراد و یا پرداخت به حساب بانکی معینی که شرکت برای آن ها تعیین کرده بود و مراجعه حضوری افراد به آن بانک در یک زمان مشخص برای دریافت وجه صورت می گرفت لذا این افراد با مشکلات زیادی در دریافت این مبالغ روبه رو بودند.
از جمله این مشکلات می توان به هزینه بر و همچنین زمان بر بودن فرآیند نحوه واریز سود از سوی شرکت ها به حساب سهامداران اشاره کرد. از این رو سازمان بورس اوراق بهادار تصمیم به پرداخت سود سهامداران به صورت متمرکز و از طریق سامانه سجام به منظور کاهش در هزینه ها و اتلاف وقت آن ها گرفته است.
بر اساس این طرح سود تمامی سهامداران شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس از طریق سامانه سجام به شماره شبایی که در زمان ثبت نام در این سامانه ارائه داده اند پرداخت خواهد شد، از آنجایی که این طرح مورد استقبال بسیار زیاد فعالین بازار قرار گرفته است لذا در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام پرداخته شده است.


نحوه پرداخت سود سهام از طریق بانک
همانطور که اشاره شد در گذشته و پیش از راه اندازی سامانه سجام توسط شرکت بورس و اوراق بهادار نحوه واریز سود سهامداران شرکت های سرمایه گذاری به صورت غیر متمرکز و بسته به نوع شرکت در دو حالت پرداخت سود تقسیمی به شماره حساب ارسالی توسط آن ها و یا واریز تمامی وجه در حساب یک بانک یا موسسه تعیین شده توسط اطلاع رسانی شرکت در صفحه کدال خود به سهامداران جهت مراجعه حضوری و دریافت سود تقسیمی از شرکت انجام می شد.
از جمله مشکلاتی که در استفاده از این روش ها در نحوه واریز سود وجود داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱ وقت گیر و زمان بر بودن فرآیند دریافت سود به دلیل الزام برای مراجعه حضوری افراد به بانک مورد تایید شرکت سرمایه گذاری برای سهامداران.
۲بالا رفتن احتمال بروز خطای انسانی در زمان واریز وجوه و ایجاد خسارت برای شرکت و یا سهامداران.
۳عدم توجه تعدادی از سهامداران به تاریخ برگزاری مجامع شرکت ها و عدم اطلاع از زمان پرداخت سود تقسیمی جهت مراجعه حضوری و دریافت وجه سود متعلق به سهام خود.
۴تعدادی از شرکت ها برای واریز سود نقدی خود سهامداران را ملزم به افتتاح حساب در یک موسسه و یا بانک به خصوص کرده که این سبب تحمیل هزینه برای آن ها می شود.
۵وجود پراکندگی و بی نظمی در پرداخت سود سهام توسط شرکت ها به سهامداران.

حتما بخوانید: مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

نحوه پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام
به دلیل مشکلاتی که در روش پرداخت سود سهام از طریق بانک ها وجود داشت سازمان بورس اوراق بهادار تصمیم به اجرایی کردن طرحی مبنی بر پرداخت سود تقسیمی سهامداران شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار بورس به صورت متمرکز و از طریق سامانه سجام گرفته است.
بر اساس این تصمیم سازمان بورس سود تقسیمی شرکت ها برای تمامی سهامداران آن ها در ابتدا به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی یا همان سمات پرداخت شده و سپس توسط این شرکت و از طریق سامانه سجام به شماره شبا سهامداران که در زمان ثبت نام در این سامانه ثبت نموده اند به صورت همزمان پرداخت خواهد شد.
از جمله مزایایی که در این روش وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱عدم نیاز به مراجعه حضوری سهامداران برای دریافت سود سهام خود.
۲ صرفه جویی در هزینه و زمان سهامداران.
۳ واریز سود تقسیمی به صورت خودکار و بدون نیاز به اطلاع قبلی به سهامداران.
۴ عدم وجود خطا در پرداخت سود سهام.
۵ واریز سود سهام ها به صورت متمرکز، هماهنگ و بدون بی نظمی در نحوه واریز سود.

کاربران توجه داشته باشند که استفاده از خدمات این سامانه برای دریافت سود سهام تنها برای افرادی که ثبت نام سجام را انجام داده و دارای کد بورسی هستند ممکن می باشد.

در ادامه بخوانید: سامانه سجام سود سهام عدالت


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام پاسخ دهند.

آخرین اخبار مرتبط با سهام عدالت

9 اردیبهشت 1400
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی فروشندگان سهام عدالت اگر با تاخیر بسیار در واریز واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت مواجه شده اند مشکل خود را در بخش ارتباط با وزیر امور اقتصادی و دارایی ثبت نمایند.


سوالات متداول

1- ✔️ به چند روش می توان سود سهام را برای سهامداران شرکت های سرمایه گذاری فعال در بورس واریز کرد ؟
✔️ برای این کار از دو روش استفاده از سامانه سجام و یا پرداخت از طریق بانک ها اقدام می شود که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است.

2- ✔️ پرداخت سود سهام از طریق بانک ها به چه صورت است ؟
✔️ برای استفاده از این روش نیاز به مراجعه حضوری سهامداران در بانک ها می باشد که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است.

3- ✔️ پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام به چه صورت است ؟
✔️ این نوع پرداخت به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه سمات و سجام صورت می گیرد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.
منبع : پرداخت سود سهام از طریق سجام