تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ترک شیره
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مواد مخدر یا Narcotic  ترکیباتی شیمیایی هستند که روی سیستم عصبی و مغز تاثیر می گذارند و اغلب خاصیت سرخوش کنندگی دارند. مواد مخدر انواع گوناگونی دارند اما از آنجا که خاصیت اعتیادآور دارند خرید و فروش آن در بیشتر نقاط جهان ممنوع می باشد. شیره یکی از مواد مخدر است که از تریاک به دست می آید.
در حقیقت شیره حاصل جوشاندن سوخته تریاک است و عوارض آن شدیدتر از خود تریاک می باشد به طوری که ترک شیره یکی از مهمترین اقداماتی است که در کلینیک های ترک اعتیاد انجام می گیرد. به جرات می توان ادعا نمود شیره از تریاک قوی تر و اعتیادآورتر بوده و سالانه افراد زیادی درگیر اعتیاد به شیره می شوند. با توجه به مخرب بودن اعتیاد به شیره در این مقاله درباره روش های ترک شیره، عوارض و مدت زمان لازم برای ترک شیره صحبت خواهیم نمود.

راه های ترک شیره
همانطور که گفته شد شیره یکی از مشتقات تریاک می باشد که آثار مخربی به همراه دارد. متاسفانه افراد زیادی به دنبال درمان مشکلات جنسی، فشار خون، سرماخوردگی و ... بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد عوارض مصرف شیره در دام اعتیاد به آن می افتند و سلامتی خود را به خطر می اندازند.
مصرف شیره به روش تدخینی یا خوراکی رایج است که روش خوراکی تاثیر شدید و سریع تری دارد و عوارض آن نیز بیشتر است. از آنجایی که شدت نئشگی با قدرت ماده ی مخدر ارتباط مستقیمی دارد، نئشگی بعد از مصرف شیره بیشتر است. اما چون فرد مدت زمان کوتاه تری لذت نئشگی را تجربه می کند، برای لذت بیشتر تعداد دفعات مصرف را افزایش می دهد و بیشتر با اعتیاد دست به گریبان می شود. از این رو اگر خود یا عزیزانتان دچار اعتیاد به شیره شده اید، بهتر است سریعا به دنبال ترک شیره باشید.
به علت عوارضی که طی پروسه ترک شیره تریاک در بدن ایجاد می‌ گردد، انتخاب بهترین روش برای درمان و ترک اعتیاد به شیره حساسیت بالایی دارد و ضروری است زیر نظر پزشک ترک اعتیاد و کادر درمانی مجرب، صورت گیرد تا فرآیند ترک شیره با موفقیت به پایان رسد.
ترک شیره روش های مختلفی دارد. از جمله روش های ترک شیره عبارتند از:
ترک شیره به روش تدریجی:
ترک شیره به روش تدریجی بایستی در کلینیک های ترک اعتیاد انجام گیرد. طی این روش ضمن کاهش تدریجی و مرحله به مرحله میزان شیره از روش هایی نظیر روان درمانی نیز استفاده می شود. این روش جزو اصولی ترین راه ها برای ترک اعتیاد و از بین بردن وابستگی فرد به شیره است.
ترک شیره به روش سنتی و قطع ناگهانی مخدر:
این روش یک روش قدیمی برای ترک اعتیاد محسوب می شود و احتمال بازگشت فرد به مصرف ماده مخدر بیشتر است. معمولا اکثر افرادی که اعتیاد به تریاک یا شیره داشته اند حداقل برای یک بار اقدام به ترک شیره به روش سنتی نموده اند. اما این روش یک شوک سریع و ناگهانی ایجاد می نماید و ضمن دشوار کردن سم زدایی انگیزه فرد برای ترک کردن را نیز کاهش می دهد.
ترک شیره با بوپرنورفین:
بوپرنورفین ماده ای است که برای مقابله با عوارض ترک مواد مخدر مورد استفاده قرار میگیرد و حین سم زدایی از هرویین، اکسی کدون و ... تجویز میگردد.
ترک شیره به روش سم زدایی:
این روش اغلب اولین روش برای مدیریت پروسه ترک اعتیاد به مواد مخدر است و به نوعی روشی مدرن محسوب می شود. این روش مدرن و نسبتا گران قیمت در ICU انجام می شود و طی آن درمان دارویی انجام میگیرد. در مواردی ممکن است سم زدایی حین بیهوشی عمومی و یا پس از تزریق تدریجی نالوکسان انجام گیرد.
تعداد زیادی از کلینیک های ترک اعتیاد از متادون یا قرص ب2 برای ترک شیره به طور سرپایی، استفاده می کنند. مصرف این داروها بدون تشخیص پزشک می تواند بسیار خطرناک و تهدیدکننده باشد. از این رو بهتر است برای درمان اعتیاد شیره حتما به یک مرکز ترک اعتیاد معتبر مراجعه نمایید.
حتما بخوانید: دلایل اعتیاد به مواد مخدر

عوارض ترک شیره
اگرچه مصرف شیره منجر به وابستگی می گردد، اما ترک آن به طور ناگهانی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. زیرا بدن به مصرف شیره وابسته می شود و کاهش ناگهانی دوز شیره عوارضی مثل خماری را خواهد داشت.
1عوارض ترک شیره در 24 ساعت اول:
اولین عوارض ترک شیره، در نخستین مرحله ترک بروز میکند. دردهای عضلانی، بی خوابی، اضطراب، تعریق شدید و آبریزش چشم از عوارض این مرحله هستند.
2عوارض ترک شیره در روزهای بعدی:
در مرحله  دوم و با ادامه یافتن روند درمان اعتیاد به شیره فرد دچار علائمی مثل دل درد، دل پیچه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ می شود.

[تصویر:  1629196033_%D8%AA%D8%B1%DA%A9%20%D8%B4%D...%D9%87.png]
عوارض و علائم ترک شیره تقریبا چند ساعت بعد از شروع ترک آغاز می شود و اغلب چند هفته ادامه خواهد داشت. شدت و مدت زمان دوام عوارض ارتباط مستقیمی با مدت زمان و دوز مصرف شیره دارد. هرچه فرد مدت زمان بیشتری اعتیاد به شیره داشته باشد یا هرچه دوز مصرفی بالا باشد عوارض ترک آن بیشتر خواهد بود.
حتما بخوانید: پیشگیری از اعتیاد

مدت زمان لازم برای ترک شیره
"ترک شیره در چه مدت زمانی امکان پذیر است؟" یکی از رایج ترین سوالاتی است که بیماران هنگام مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد میپرسند. به طور کلی نمی توان مدت زمان مشخص و دقیقی برای ترک اعتیاد به شیره تخمین زد. زیرا مدت زمان لازم برای ترک شیره به عوامل متعددی وابسته است.
اولین عاملی که مدت زمان لازم برای ترک اعتیاد به شیره را مشخص میکند روش ترک شیره است. برای نتیجه گیری بهتر و سریعتر پزشک متخصص نخست سوالاتی مثل دوز مصرفی روزانه، مدت زمان درگیری با اعتیاد، بیماری های زمینه ای و... می پرسد و سپس بهترین روش را انتخاب می کند. همانگونه که گفته شد روش های ترک اعتیاد به شیره متفاوت اند و مدت زمانی که طول میکشد تا ترک اعتیاد به شیره با موفقیت سپری شود در روش های مختلف متفاوت است.
علاوه بر این مدت زمان لازم برای ترک شیره ارتباط مستقیمی با دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. هرچه دوز مصرفی یا مدت زمان اعتیاد بیشتر باشد روند ترک اعتیاد نیز طولانی تر خواهد بود. روند ترک شیره در مصرف کننده های حرفه ای ممکن است 8 ماه تا یک سال طول بکشد. در صورتی که فردی مصرف کننده حرفه ای نباشد ممکن است روند ترک در کمتر از 5 ماه نیز امکان پذیر باشد.
در ادامه بخوانید: اعتیاد به سکس

سوالات متداول

1- ✔️ راه های ترک شیره چیست؟
✔️ ترک شیره یکی از مهم ترین اقداماتی است که در کلینیک های ترک اعتیاد انجام می گیرد که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ عوارض ترک شیره چیست؟
✔️ اگرچه مصرف شیره منجر به وابستگی می گردد، اما ترک آن به طور ناگهانی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد که در متن مقاله مطرح شده است.


3- ✔️ مدت زمان لازم برای ترک شیره چیست؟
✔️ اولین عاملی که مدت زمان لازم برای ترک اعتیاد به شیره را مشخص میکند روش ترک شیره است که در متن مقاله توضیح داده شده است.
منبع : ترک شیره
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointhttp://lactogenicfactor.rulacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyсайтsemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting